Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Liittynyt
31 Elokuu 2005
Viestit
700
Helsingin Sanomien to kolummin perusteella Eteläisten kaupunginosan asukkaat ovat ihmeissään kun bussi 17 vietiin heiltä, eikä 9 tullutkaan rantaan asti palvelemaan heitä keskustaan menijöinä. No lehti muistuttaa, että pieni kaupunginosan salaseura vastusti hanketta ja nyt ollaan tässä tilassa. Lehti kehoittaakin asukkaita alkaa vaatimaan ratiovaunulinjan jatkamista alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, eikä tyytyä tynkä ysiin.

No sama tilannehan on tietysti linjan pohjoispäässäkin, olisihan se ollut täydellinen mikäli olisi jatkunut Ilmalaan asti, olisi palvelut Arenaakin.
Olisikohan Erottajan silmukkaa tarvinnutkaan rakentaa niin massiiviseksi, mikäli Merikadulle olisi tehty ihan oikea päättäri.
Mitä sitten Munkkisaaren tienoo myöhemmin, voisiko 9 käydä siellä asti kääntymässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsingin Sanomien to kolummin perusteella Eteläisten kaupunginosan asukkaat ovat ihmeissään kun bussi 17 vietiin heiltä, eikä 9 tullutkaan rantaan asti palvelemaan heitä keskustaan menijöinä. No lehti muistuttaa, että pieni kaupunginosan salaseura vastusti hanketta ja nyt ollaan tässä tilassa. Lehti kehoittaakin asukkaita alkaa vaatimaan ratiovaunulinjan jatkamista alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, eikä tyytyä tynkä ysiin.

No sama tilannehan on tietysti linjan pohjoispäässäkin, olisihan se ollut täydellinen mikäli olisi jatkunut Ilmalaan asti, olisi palvelut Arenaakin.
Olisikohan Erottajan silmukkaa tarvinnutkaan rakentaa niin massiiviseksi, mikäli Merikadulle olisi tehty ihan oikea päättäri.
Mitä sitten Munkkisaaren tienoo myöhemmin, voisiko 9 käydä siellä asti kääntymässä.

Kun Ysi on nyt saatu onnistuneesti avattua ja ensimmäinen vaihe on käytössä, lienee perusteltua perustaa uusi ketju pohtimaan sen jatkoa.

Enpä meinanut uskoa silmiäni torstaiaamuna, kun HS:n Kimmo Oksanen kertoi, että HKL alkaisi ajaa Ysin jatkoa Merikadulle. Muistan hyvin, miten jlk:n esityslistassa jossain kohtaa todettiin, että kun ysiä ei nyt viedä sinne, niin ei viedä sitten jatkossakaan, kosa tällainen lyhyt jatke ei itsessään ole kannattava.

Epäilin, että Oksanen oli pannut vähän omiaan siihen kolumniinsa, mutta ei näin ei ilmeisesti ollut. Hän pyrkii palaamaan asiaan lähiaikoina uutisen muodossa. Olen itse sitä mieltä, että jatko ainakin Tehtaankadulle asti olisi kovasti tarpeen. Jos rata jatkuu vain Tehtaankadulle, niin siitä on helppo aikanaan jatkaa nykyisiä raiteita pitkin länteen ja Hernesaareen asti.

Pohjoispäässäkin tapahtuu. HKL:n suunnittelujohtaja kertoi 8.8.08 pitämässään puheessa Ysin avajaisissa, että Ilmalan jatkon käyttöönotto tapahtuisi vuonna 2012. Toivonpa tosiaan, että Radiokadulle saadaan omat ratikkakaistat!
 
Vielä unohtui sanoa tuosta Merikadun-jatkeesta, että alueen asukasjärjestö Eteläiset kaupunginosat ry on sitä kyllä kovasti kannattanut. Tuo "asukkaiden vastustus" on kuulemma ollut lähinnä yksittäisen, vetovoimaisen asukkaan agitoimaa toimintaa, johon sitten kerääntyi ympärille enemmänkin paikallista väkeä.

Kun HKL:ssä nyt on tahtoa Ysin jatkamiseksi, siellä varmaan löydetään keinot pidentää linjaa ilman että parkkipaikkoja vähennetään. Tuon huolen kyllä sinänsä ymmärrän, sillä alueella on kova pula p-paikoista.

Mitenkäs olisi tällainen: kun ysi jatkuu etelään, ei Kirurgin silmukkaa enää tarvita. Tarkk'ampujankadulta voisi purkaa kiskot ja pysäkkikorokkeen pois (koroke leventää jalkakäytävän tuplalevyiseksi) ja käyttää tila vinopysäköintiruutuihin. Kadulle mahtuisi edelleen toisen reunan pysäköinti sekä yksisuuntainen liikenne.
 
Miksi muuten ysiä ei aikanaan laitettu ajamaan Bulevardia ja siitä 3:n ja 1A:n reittiä Telakkakadulle?
 
Minkäslaisia suunnitelmia tuosta 9:n eteläpään jatkosta muuten on varsinaisesti tehty? Kaksisuuntainen raitioliikennehän sopii Korkeavuorenkadulle varsin huonosti, joten onko tarkoituksena ollut, että toiseen suuntaan ajettaisiin esim. Kasarmikatua? Entä onko numerotietoa Korkeavuorenkadun/Kasarmikadun mäkien haastavuudesta? Jos Simonkadulla on haastava mäki, ei Korkeavuorenkatu ainakaan äkkiseltään helpommalta paikalta vaikuta. Mitenköhän kaltevuus vertautuu esim Porthaninkatuun?
 
Kaksisuuntainen raitioliikennehän sopii Korkeavuorenkadulle varsin huonosti, joten onko tarkoituksena ollut, että toiseen suuntaan ajettaisiin esim. Kasarmikatua?

Molempia vaihtoehtoja ehdotettiin silloin, kun asukkaat alkoivat vastustaa ysin eteläpäätä. Samoin eteläisen päättärin sijainnista oli eri vaihtoehtoja (ainakin kääntyminen jo Tehtaankadulla oli yksi vaihtoehto).
 
Kimmo Oksasen kolumni löi tosiaan ällikällä, kun hän kirjoitti HKL:n yrittävän uudestaan ysiä Merikadulle. Mutta kai se on uskottava, kun joukkoliikennelautakunnan ensi viikon esityslistakin niin antaa ymmärtää. Mahtava juttu, varsinkin kun vielä viikko sitten ysin avajaispuheista sain sen käsityksen, että eteläpään jatko on haudattu nyt varsin pitkäksi aikaa. Toivottavasti hanke tällä kertaa etenisi.

Jlk esityslista sanoi:
Mikäli raitiolinjan 9 jatkamiseksi Merikadulle asti jatkossa kuitenkin löydetään kokonaisuutena hyvä ratkaisu, paranevat Merikadun alueen yhteydet Mannerheimintielle, Rautatientorille ja Kallion suuntaan entisestään. Liikennelaitos tulee toimimaan aktiivisesti raitiolinjan jatkamiseksi Merikadulle asti.
 
Tällä kerralla onkin syytä toimia mm. nykyisen Maankäyttö- ja rakennuslain hengessä vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa toisin kuin viimeksi. Edelliseltä kerralta minulle jäi sellainen maku, että vastustus oli parin äänekkään automiehen puuhaa, jossa he puhuivat muka kaikkien asukkaiden suulla. Mutta toisaalta kaupungin puolesta tehtiin sellaisia esityksiä, joista voi sanoa jo ennalta, että ne herättävät vastustusta. Joten voi kysyä, haluttiinko koko hankkeen oikeasti ollenkaan toteutuvan.

Kolisevat Variotramit eivät myöskään olleet asialle eduksi. Eira on täynnä vanhoja taloja ja katujen alla on ties mitä tärinää välittävää maa-ainesta. Laipoilla ajo vaihteissa ja kiskon kiinnittäminen suoraan kaikupohjana toimivaan betonilaattaan eivät lupaa hyvää. Ei myöskään "palakiskorata" jossa on jyrkät kaarteet ilman siirtymäkaarretta niin, että varmasti kirskuu ja vinkuu. Kun seisoin sunnuntaina 10.8. Aleksis Kiven kadun ja Flemarin risteyksessä, kuulin hyvin, kun Hesarin ja Flemarin risteyksessä meni ratikka. Ei tietenkään lupaa hyvää.

Antero
 
Mielestäni samassa yhteydessä pitäisi selvittää koko alueen ratikkatarpeet.
Minulta on varmaan mennyt ohi Hernesaaren alueen suunnitelma, vai oliko alue ajateltu busseilla liikennöitäväksi, ei kai. Sähköllä kiitos.
Mikäli rataa jatlketaan Merikadulle, niin eipä siitä enää olisi pitkäkään matka Hernesaareen.
Samoin telakkakadulta kiskotus Munkkisaaren katua pitkin.
Kaikkihan nämä vaikuttavat toisiinsa, mikä on ysin tulevaisuus. Mikä on 1A,n tulevaisuus, miksi 1A ei voisi olla varsinainen ykkönen ja sitä jatkettaisiin Hernesaareen.
 
Hernesaari tullaan hoitamaan ratikalla. Yksityiskohtaisia ratkaisuja siitä miten, ei ole vielä olemassa. Kun 1:n ja 9:n reitit ovat aika lailla erilaiset, on perusteluta harkita sitä, että molempien päätepysäkit olisivat Hernesaaressa. Sillä parannetaan Hernesaaren palvelua sekä määrällisesti että laadulliseti. Tupla vuoromäärä ja monipuolisempi alueellinen tarjonta.

Antero
 
Hernesaari tullaan hoitamaan ratikalla. Yksityiskohtaisia ratkaisuja siitä miten, ei ole vielä olemassa. Kun 1:n ja 9:n reitit ovat aika lailla erilaiset, on perusteluta harkita sitä, että molempien päätepysäkit olisivat Hernesaaressa. Sillä parannetaan Hernesaaren palvelua sekä määrällisesti että laadulliseti. Tupla vuoromäärä ja monipuolisempi alueellinen tarjonta.

Hyvä idea. Hernesaaresta (ja samalla Punavuoren isosta osasta) ei ole tällä hetkellä lainkaan joukkoliikenneyhteyttä rautatieasemalle, ainoastaan Kamppiin ja Esplanadille. Miten paikalliset pärjäävät pitkien kävelyiden kanssa? Kyllä keskustan alueelta pitäisi päästä joka paikasta rautatieasemalle ilman pitkiä kävelyitä.
 
Miksi muuten ysiä ei aikanaan laitettu ajamaan Bulevardia ja siitä 3:n ja 1A:n reittiä Telakkakadulle?

Kyllä sitäkin vaihtoehtoa tutkittiin. Se olisi ollut liian päällekkäinen kolmosen kanssa. KSV olisi halunnut "avata" kolmoset siten kuten ne ajavat tänä viikonloppuna poikkeusreittiä. Jlk päätti kuitenkin erikseen, että kolmosen reittiä ei sovi muuttaa.

Mun mielestä päällekkäisyydestä olisi tässä enemmän hyötyä kuin haittaa. Kun 3 ja 9 kulkisivat Eiran sairaalalta Hesarille (käytännössä Alppilaan asti, pysäkit korttelin päässä toisistaan) samaa reittiä, muodostuisi tälle runko-osuudelle erinomainen (ja tahdistettu) tiheä vuoroväli.
 
Molempia vaihtoehtoja ehdotettiin silloin, kun asukkaat alkoivat vastustaa ysin eteläpäätä. Samoin eteläisen päättärin sijainnista oli eri vaihtoehtoja (ainakin kääntyminen jo Tehtaankadulla oli yksi vaihtoehto).

Raitiossa 4/2006 on kerrottu tarkasti Ysin syntyhistoriasta, myös näistä eteläisistä vaihtoehdoista. Lainaan itseäni sieltä:

Raitio sanoi:
Kun ysin suunnitelmia alettiin esitellä linjan vaikutusalueen asukkaille ja yrittäjille, kohtasi raitiolinja vastustusta varsinkin Ullanlinnassa. Korkeavuorenkatua pidettiin liian kapeana, ja raitiolinjan aiheuttama pysäköintipaikkojen väheneminen koettiin vakavana haittana. Tämän vuoksi HKL ja kaupunkisuunnitteluvirasto (KSV) tutkivat vuoden 2001 aikana useita vaihtoehtoisia linjauksia. Etelässä pohdittiin neljää eri reittivaihtoehtoa. Vaihtoehto ”Kapteeninkatu” oli alkuperäinen linjaus, jossa reitti kulki kaksisuuntaisena Korkeavuorenkadulla ja päätepiste oli Kapteeninpuistikossa. Vaihtoehto ”Pursimiehenkadussa” reitti kulki Erottajalta Bulevardin ja Fredrikinkadun olemassa olevia raiteita pitkin linjan 1A päätepysäkille, eikä etelässä olisi rakennettu uutta rataa. Vaihtoehto ”Merikadussa” linja olisi tehnyt suuren yksisuuntaisen lenkin välillä Korkeavuorenkatu - Merikatu - Kasarmikatu. Tässä vaihtoehdossa pysäköintipaikkojen määrä ei olisi vähentynyt. Lisäksi oli esillä ns. minivaihtoehto, jossa linja 9 olisi kääntynyt jo Erottajan silmukassa.
 
Raitio sanoi:
Vaihtoehto ”Merikadussa” linja olisi tehnyt suuren yksisuuntaisen lenkin välillä Korkeavuorenkatu - Merikatu - Kasarmikatu.

Varmaan tuo vaihtoehto "Merikatu" olisi järkevin, palvelisi parhaiten alueen tarpeita.
Myös sitä olisi helppo laajentaa Hernesaaren suuntaan.

Kirran lenkki jäisi tarpeettomaksi ja "kypä" käyttäisi Yrjönkadun silmukkaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikö parasta olisi, että 10 palvelisi edelleen kuten nykyäänkin ja ysi pitenisi?
Tai toistepäin, eli kymppi rantaan ja ysi Tarkk'ampujankadulle?
Eihän kymppiä kannata heikentää lyhentämällä sitä!
 
Takaisin
Ylös