Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Niin kuin autoliikennekin toimii siellä nyt: vastaantulija odottaa edellisessä risteyksessä, että katu vapautuu.

Niin. Kyllähän siinä kaksi henkilöautoa mahtuu kohtaamaan.

Se on tietysti hyvä, että bussit jäävät kadulta pois, koska ne vievät leveyssuunnassa ratikkaakin enemmän tilaa. Mutta jäävätkö autot oikeasti odottamaan, että ratikka pääsee läpi, se onkin jo toinen juttu.

Pidätkö itse tuota limitysratkaisua toteuttamiskelpoisena?
 
Pidätkö itse tuota limitysratkaisua toteuttamiskelpoisena?

En keksi, miksei se olisi toteuttamiskelpoinen, mutta vierastan kyllä limitysratkaisuja ihan sen takia, että niistä aiheutuu ylimääräistä viivettä.

Itse olisin kuvitellut, että kun Etelä-Helsingissä nyt tavallisetkin kansalaiset huomasivat suoran bussilinjan Rautatieasemalle kadonneen, olisi ilmapiiri ollut valmis jopa parkkipaikkojen vähentämiseen, eikä limitysratkaisua olisi tarvinnut pistää pöytään ainakaan vielä heti kättelyssä.
 
Tämä sen tähden, että meidän liikennöintiolosuhteissa ei voida aikataulujen keinoin varmistaa, etteivät vaunut kohtaa juuri tuolla limitetyllä osuudella. Niin kauan kuin liikenneolot ovat mitä ovat, niin vaunut saattavat kohdata toisensa ihan missä sattuu, ja sitten on odotettavissa lisää viivästyksiä.
Mistä nämä meidän olosuhteemme ovat kiinni; liikennevaloetuuksistako vai "aikataulusuunnittelusta"?
 
Mistä nämä meidän olosuhteemme ovat kiinni; liikennevaloetuuksistako vai "aikataulusuunnittelusta"?

Molemmista noista ja lisäksi muistakin tekijöistä, mm. omien kaistojen puutteesta ja kuljettajarahastuksesta.
 
En keksi, miksei se olisi toteuttamiskelpoinen, mutta vierastan kyllä limitysratkaisuja ihan sen takia, että niistä aiheutuu ylimääräistä viivettä.

Samaa mieltä. Tosin limitetty ratikka on parempi kuin ei ratikkaa ollenkaan.

Itse olisin kuvitellut, että kun Etelä-Helsingissä nyt tavallisetkin kansalaiset huomasivat suoran bussilinjan Rautatieasemalle kadonneen, olisi ilmapiiri ollut valmis jopa parkkipaikkojen vähentämiseen, eikä limitysratkaisua olisi tarvinnut pistää pöytään ainakaan vielä heti kättelyssä.

Juuri näin. Ja mun mielestä kannattaisi tosiaan miettiä sitä Tarkk'ampujankadun vinopysäköintiä. Kun Korkeavuorenkatua menee läpiajava ratikka, niin ei sitä Kirran silmukkaa enää tarvita.
 
Mistä nämä meidän olosuhteemme ovat kiinni; liikennevaloetuuksistako vai "aikataulusuunnittelusta"?

Mä tarkoitin tässä muuta kuin aikataulusuunnittelua. Eli kun liikennevaloetuudet ovat heikot, omia kaistoja ei ole, kuljettaja rahastaa ja korkeisiin vaunuihin otetaan erityisryhmien matkustajia, niin sellaista gurua ei olekaan, joka pystyisi näissä olosuhteissa tekemään täysin pitäviä aikatauluja ja suunnittelemaan niitä niin, että kohtaamiset tapahtuva jossain muualla kuin limitellyllä osuudella.
 
Tämähän vaatisi tietysti sitä että linjat tahdistettaisiin. Tällä hetkellähän 3 ja 9 kulkevat ainakin ruuhka-aikaan noin 30 sekunnin välein mikä ei kovin fiksulta tunnu.

Ysin lähdöt Kolmikulmasta Pasilan suuntaan on pyritty tahdistamaan 3B:n aikataulun kanssa, jottei peräkkäinajoa esiintyisi. Ongelma on siinä, että kolmosen ajoajat ovat kulloisenkin liikennetilanteen mukaan mitä sattuu, joten parin minuutin heitto saa hienon suunnitelman vesittymään.

Eteläisen Helsingin, Hernesaaren ja Jätkäsaaren raitiotiesuunnitelmista ja kehittämishankkeista on niin paljon erilaisia näkemyksiä ja visioita, että toimivimpaa kokonaisratkaisua pohtiessani pää menee lopulta sekaisin vaihtoehdoista. Jos rataa kuitenkin kympin päättäriltä kohti etelää jatketaan, näkisin lenkin Korkeavuorenkatu-Merikatu-Kasarmikatu fiksuimpana. Entäpä jos Korkeavuorenkatu etelään ja Kasarmikatu pohjoiseen muutettaisiin yksisuuntaisiksi Tehtaankadulle saakka ja poikkikadut olisivat kaksisuuntaisia? Radan voisi sijoittaa keskellä katua ja parkkitilat säilyisivät ennallaan.

Mitenkäs muuten ysin reitti Itä-Pasilassa vedetään, kun linjaa jatketaan Ilmalaan? Eli kaksisuuntaistetaanko Asemapäällikönkatu ja ajetaan suoraan aseman kautta länteen vai kierrelläänkö jatkossakin messukeskuksen kautta? Ysin matkustajien jutustelua kuunnellessa monelle tuntuu olevan häiritsevää ajankulua rundi korttelin ympäri kun junalle olisi kiire.
 
Mielenkiintoista keskustelua. Onko suunnitelma 9:n jatkamisesta Kampin kautta Jätkäsaareen sitten muka haudattu kokonaan?
 
Mielenkiintoista keskustelua. Onko suunnitelma 9:n jatkamisesta Kampin kautta Jätkäsaareen sitten muka haudattu kokonaan?
Jos ysi menee Kamppiin, niin sitten se olisi kymppi joka noita kiskoja käyttäisi. Tai siirretään vaikka ykkönen kulkemaan Aleksin kautta. Varmaa on vain se, että jos ja kun nuo kiskot saadaan, niin tästäkin asiasta saadaan jonkinlainen myrsky vesilasissa aikaiseksi.
 
Jos ysi menee Kamppiin, niin sitten se olisi kymppi joka noita kiskoja käyttäisi.
Kuulostaisi paljon järkevämmältä. Eikä mitään limitettyjä kiskoja, vaan meno rantaan Korkeavuorenkatua pitkin ja paluu Kasarmikatua pitkin. Tai sitten aikaisemmissa viesteissä ehdotettuja muutoksia katujen yksisuuntaistamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ysi menee Kamppiin, niin sitten se olisi kymppi joka noita kiskoja käyttäisi.

Kympille on taidettu väläytellä myös suunnitelmia Laajasalon suuntaan, mutta on vaikea tietysti uskoa, että se toteutuisi jos ysi menee Jätkään. Jätkäsaari-Laajasalo voisi joka tapauksessa olla toimiva, jolloin sekä ysi että kymppi saisivat jäädä eteläiseen kantakaupunkiin. Tosin nyt kun HKL-Suy:sta on saatu jonkinasteinen erävoitto sillä, että kymppiä ei lyhennettykään Erottajalle ja ysiä viety Kirralle sen vuoksi, että ysi siirtyy tulevaisuudessa Jätkään, on vaikeaa enää lähteä sitä palettia repimään auki. Mutta ehkä tärkein periaatteellinen päätös Jätkän suunnitelmissa oli kuitenkin rata Kampin kautta yleensäkin, jolle ysi oli vielä ennen Laajasalon suunnitelmia paras vaihtoehto.
 
Minulla on sellainen käsitys, että Helsingin raitiovaunulinjat saattavat mennä perusteellisesti uusiksi seuraavan 10-15 vuoden aikana. Jätkäsaaren, Hernesaaren, Kalasataman ja Laajasalon raitiotiet muuttavat linjastoa hyvin perusteellisesti.

Minusta ainakin seuraavat muutospaineet ovat ilmassa:

1) Seiskojen lenkki katkeaa. Korvaajaksi tulee esimerkiksi linja
(toinen pää on jossain) - keskusta - Mannerheimintie - Länsi-Pasila (- Messukeskus) sekä ysi

2) Ykkönen linjataan uudelleen (tai lopetetaan).

3) Joku linja kulkee Kalasatamaan ja Hermanninrantaan

4) Laajasalon ja Jätkäsaaren ratikat tulevat raiteille

5) Kolmosen "pyhä" kahdeksikko on hyvin voimakkaassa paineessa. Heilurit ovat parempi liikennöintitapa. Kolmosten korvaaminen vaatii kyllä paljon linjamuutoksia.

Kolmoset ja seiskat voisivat korvaantua esimerkiksi seuraavalla tavalla

Ysi Merikadulle
Uusi linja (Laajasalo -) Kruunuhaka - Kamppi - Töölö - Topeliuksenkatu - Munkkivuori (korvaa myös linjan 18) tai Nelonen Kamppi- Töölö - Topeliuksenkatu reitille
Uusi linja: Messukeskus -Länsi-Pasila - Keskusta -Kauppatori - Kapteeninpuistikko
Uusi linja: Hernesaari - Freda - Kamppi - Rautatieasema - Linjat - Sturenkatu - Eläintarha
 
Viimeksi muokattu:
HS:ssä oli Ysin jatko -aihetta myös tänään. Mielipideosastolla oli aiheesta kolme eri kirjoitusta. Pisimmässä kirjoituksessa Etelä-Helsingin Vihreiden Anu Koskela ehdotti Korkeavuorenkadun muuttamista raitiokävelykaduksi. Perusteena Koskela esittää sinällään korrektisti aluen liikkeiden parempaa saavutettavuutta raitioteitse; lisäksi hän väittää kadunvarren paikkojen olevan nykyiselläänkin pääsiassa asukaspysäköinnin käytössä, mistä johtuen ne eivät sinällään hyödytä alueen kauppoja (mikä onkin mahdollisesti totta, en sinällään itse tunne asiaa). Koskela ei kuitenkaan esitä näiden pysäkointipaikkojen korvaamista millään tavalla, mikä tuskin nostaisi Ysin jatkon suosiota alueen asukkaiden joukossa.
 
Minusta ainakin seuraavat muutospaineet ovat ilmassa:

1) Seiskojen lenkki katkeaa. Korvaajaksi tulee esimerkiksi linja
(toinen pää on jossain) - keskusta - Mannerheimintie - Länsi-Pasila (- Messukeskus) sekä ysi

2) Ykkönen linjataan uudelleen (tai lopetetaan).

3) Joku linja kulkee Kalasatamaan ja Hermanninrantaan

4) Laajasalon ja Jätkäsaaren ratikat tulevat raiteille

5) Kolmosen "pyhä" kahdeksikko on hyvin voimakkaassa paineessa. Heilurit ovat parempi liikennöintitapa. Kolmosten korvaaminen vaatii kyllä paljon linjamuutoksia.

Kolmoset ja seiskat voisivat korvaantua esimerkiksi seuraavalla tavalla

Ysi Merikadulle
Uusi linja (Laajasalo -) Kruunuhaka - Kamppi - Töölö - Topeliuksenkatu - Munkkivuori (korvaa myös linjan 18) tai Nelonen Kamppi- Töölö - Topeliuksenkatu reitille
Uusi linja: Messukeskus -Länsi-Pasila - Keskusta -Kauppatori - Kapteeninpuistikko
Uusi linja: Hernesaari - Freda - Kamppi - Rautatieasema - Linjat - Sturenkatu - Eläintarha

Kyllähän uudet reitit kivoja on, mutta ei toimivia vanhoja yhteyksiä kannata pelkän uudistusinnon nimissä tuhota. On sinänsä ihan sama, minkä numeroinen linja milläkin ratapätkällä kulkee, kunhan kulkee. Petterin visiossa näyttää Itä-Pasilan liikenne olevan pelkkää messumatkailua lännen suunnalta. Nykyisellään seiska tarjoaa suoran yhteyden Hämeentien-Mäkelänkadun suunnalta Itä- ja Länsi-Pasilaan sekä Taka-Töölöön. Se on myös kätevä vaihtoyhteys niille, jotka tulevat bussilla Tuusulantien suunnalta.

Samoin ykkösen tarjoama yhteys Mäkelänkadulta Brahiksen ja Kallion suuntaan, eteläisistä kaupunginosista puhumattakaan, on tosi kätevä. Vähän imagomarkkinointia, kunnollinen vuorotiheys, jokapäiväinen liikennöinti, pieni perusparannus Mäkelänkadun radalle - siinä lopettamista parempi vaihtoehto ykköselle. Moni Mäkelänkadun pysäkkien matkustaja kulkee nykyisin bussilla vain siksi, että se ainakin tulee vuorokaudenajasta ja viikonpäivästä riippumatta. Ykkönen (tai mikä linja sitten Käpylän radalla kulkisikin) voisi olla luotettava ja mukava runkoyhteys eikä pelkkä Käpylän ruuhkalinja. Omat kaistat on jo Käpylänaukiolta Kaisaniemeen asti, niiden kunnosta ja sujuvuudesta huolehtimalla saisi äkkiä aikaan "Mäkelän jokerin". Ysi hoitaa kyllä yhteyden Pasilasta Hakaniemeen, mutta myös Sörnäisten ja Pasilan välillä on tarvetta raitiovaunulle.

Ei rengaslinja eikä heiluri ole itseisarvo. Joissakin tilanteissa juuri rengaslinjalla saadaan aikaan sujuvimmat yhteydet rataverkolle. Eikös reittisuunnittelun tavoitteena pitäisi olla, että joka paikasta pääsisi joka paikkaan mahdollisimman suoraa tietä mahdollisimman vähillä vaihdoilla. Eikä kaikkia tarvitse kierrättää yhden, monelle matkalaiselle syrjäisen keskusaseman kautta.
 
Kyllähän uudet reitit kivoja on, mutta ei toimivia vanhoja yhteyksiä kannata pelkän uudistusinnon nimissä tuhota. On sinänsä ihan sama, minkä numeroinen linja milläkin ratapätkällä kulkee, kunhan kulkee. Petterin visiossa näyttää Itä-Pasilan liikenne olevan pelkkää messumatkailua lännen suunnalta. Nykyisellään seiska tarjoaa suoran yhteyden Hämeentien-Mäkelänkadun suunnalta Itä- ja Länsi-Pasilaan sekä Taka-Töölöön. Se on myös kätevä vaihtoyhteys niille, jotka tulevat bussilla Tuusulantien suunnalta.

Samoin ykkösen tarjoama yhteys Mäkelänkadulta Brahiksen ja Kallion suuntaan, eteläisistä kaupunginosista puhumattakaan, on tosi kätevä.

Jos Kallio- Mäkelänkatu ja Sörnäinen - Mäkelänkatu - Pasila yhteydet haluaa säilyttää, se onnistuu myös kääntämällä kasin reitille Salmisaari- Töölö -Sörnäinen - Mäkelänkatu - Pasilan asema.

Minusta ykkösen tarpeellisuus on nykyreitistössä hyvin marginaalinen. Etelä-Helsingille 1A:n palvelu on lähes olematon. Kallionkin keskellä on ysin jälkeen riittävästi tarjontaa. Nuokin vaunut voisi laittaa ysin käynnistyttyä jollekin reitille, jolla on kunnolla matkustajia. Toki osaongelmana on myös se, että ykkönen menee Kauppatorille, jonne vain harvalla on asiaa. 1 on hidas sekä osittain päällekkäinen seiskan kanssa.

Jos ykköstä haluaa todella elvyttää, se on toki mahdollista kääntämällä ykkösen Koskelantielle ja kisakylään, poistamalla seiskan Mäkelänkadulta, poistamalla osan pysäkeistä Mäkelänkadulta ja laittamalla ykkösen vaikka linjalle Kisakylä - Sörnäinen - Kaivokatu -Kamppi - Perämiehenkatu.

Kasin kääntäminen Sörnäisistä Pasilaan voi olla kyllä tarpeen Sörnäinen - Pasila yhteyden ylläpitämiseksi. Länsi-Pasila pitää tuonkin jälkeen palvella. Esimerkiksi linjaamalla kolmonen Mannerheimintietä Pasilaan.

No pieni ongelma on, että Töölöstä katosivat nyt ratikat, no linja 18 sitten ratikaksi reitille Kruunuhaka - Aleksi - Mikonkatu - Kamppi - Munkkivuori .....

Kun rakennetaan uusia reittejä kun ysi, ysin jatko Merikadulle, Kampin reitti tai Mikonkadun reitti ja avataan uusia liike- ja asuinalueita Kamppiin, Kalasatamaan, Jätkäsaareen ja Laajasaloon myös joitakin vanhoja reittejä pitää muuttaa. Kampin kasvaessa Kauppatori ja Kruunuhaka on menettäneet merkitystään.

Ysi syö minusta suuren osan seiskan matkustajaedellytyksistä Itä-Pasilassa ja ykköstä Kalliossa. 3B/3T, 7A/7B, 9 ja 1/1A ovat nyt turhan päällekkäisiä ja Kampin palvelut on alimitoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös