Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Viimeksi muokannut moderaattori:
Korkeavuorenkatu on nimittäin vuosien, ehkä kymmenienkin vuosien kuluessa vakiintunut jonkinlaiseksi Helsingin ainoaksi "pariisilaistyyliseksi" asuin- ja pienliikekaduksi. Se tarkoittaa mm sitä että autoilun lieveilmiöihin ja pieniin pysäköintirikkomuksiin siellä ei suhtauduta niin kielteisesti kuin kantakaupungissa yleensä.
Eihän siihen tarvita kuin raitiotie, jotta näistä lieveilmiöistä päästään eroon. Ja samalla piristetään liikkeiden menestystä. Ehkä sitten Korkeavuoren kadun yrittäjille tulee vihdoin varaa pitää joskus lomaa ja voivat vaikka matkustaa katsomaa paikkoja, joita edellä olevissa kuvissa on näkynyt.

Ja täytyy tunnustaa että kyseisellä katua leijuu jonkinlainen latinalaistyylinen viehätys, jollaista ei muualla Helsingissä niin hyvin huomaa. Jos raitiotie tulisi, joutuisi pysäköintiä ja autolla ajoa säätelemään aivan toisella tavalla, viranomaiset puuttumaan pieniinkin rikkeisiin ja pariisilaisuus väistyisi preussilaisen ryhdin tieltä.
Jos siellä olisi raitiotie, siellä voisi leijua vaikka amsterdamilainen viehätys (en tarkoita kannabiksen hajua), joka ei liene preussilaista, mutta aivan erilaista kuin nyt leijuva pakokaasu ja meteli. Ja jos saksalaiset raitiokävelykadut ovat preussilaisia, niin nekin pesevät Korkkarin tunnelman mennen tullen.

Pariisikin on nähnyt paremmaksi tarjota raitiotietä eikä pysäköityjä autoja. Strasbourg on Ranskassa, ja sielläkin oli yhtä mukavaa kuin saksalaislla tai Amsterdamin raitiokävelykaduilla.

Epämukavan raitiokävelykadun olen kokenut vain Aleksanterinkadulla, koska siellä on autoilu sallittu.

Antero
 
Jos siellä olisi raitiotie, siellä voisi leijua vaikka amsterdamilainen viehätys (en tarkoita kannabiksen hajua), joka ei liene preussilaista, mutta aivan erilaista kuin nyt leijuva pakokaasu ja meteli. Ja jos saksalaiset raitiokävelykadut ovat preussilaisia, niin nekin pesevät Korkkarin tunnelman mennen tullen.

Pariisikin on nähnyt paremmaksi tarjota raitiotietä eikä pysäköityjä autoja. Strasbourg on Ranskassa, ja sielläkin oli yhtä mukavaa kuin saksalaislla tai Amsterdamin raitiokävelykaduilla.

Epämukavan raitiokävelykadun olen kokenut vain Aleksanterinkadulla, koska siellä on autoilu sallittu.

Mun kommenttini asiasta voi huoletta pistää huumoriosastolle. Tiedän että Helsingissä ollaan 50 vuotta jäljessä Amsterdamia tai oikeata Pariisia. Mutta ullanlinnalaiset haluavat vissiin että heidän katunsa näyttävät 50-luvun leffojen Pariisilta.

Kaupungin täytyisi kuitenkin ottaa jotenkin huomioon asukkaiden intressit, ja kuvittelisin että raitiotie voidaan rakentaa sinne, rikkomatta miljöötä, mutta vain 1-raiteisena. Toinen vaihtoehto on löytää sille toinen katu. Niitäkin on. Mielestäni tämä on kuitenkin pienempiä ongelmia kuin isommat nimbyilyn vuoksi vastatuuleen joutuneet, yleishyödylliset hankkeet.

t. Rainer
 
Aleksin läpiajo on käsittääkseni kielletty, mutta ongelma on siinä, että sitä ei valvota. Taksit saavat toki ajaa. Toinen ongelma on jakeluautojen holtiton pysäköinti Kluuvi- ja Aleksanterinkaduilla ja Mikonkadulla.
 
Aleksin läpiajo on käsittääkseni kielletty, mutta ongelma on siinä, että sitä ei valvota. Taksit saavat toki ajaa. Toinen ongelma on jakeluautojen holtiton pysäköinti Kluuvi- ja Aleksanterinkaduilla ja Mikonkadulla.
Näinhän se on. Periaatteessa kielletty väli on Mikonkatu–Fabianinkatu, siis vain 2 korttelia. Mutta silläkin välillä on sekä sallittua että kiellettyä kuin myös tarpeetonta liikennettä. Taksit esim. käyttävät Aleksia surutta hyväkseen oikotienä, vaikka niillä ei pitäisi olla Aleksille mitään asiaa elleivät ole menossa Aleksin tonteille. Lisäksi ajokulttuuri on todellakin hävytöntä. Kun on suora vapaa katu, isovarpaan paino lisääntyy. Viime viikolla sain jopa ikuistetuksi hätäisesti pikkubussitaksin, joka pujotteli ratikoiden välistä ja taatusti yli kaikkien keskustan nopeusrajoitusten.

Nyt on tehty kymmenillä miljoonilla keskustatunnelia, jonka kautta on tarkoitus hoitaa myös Aleksin jakeluliikenne. Ja on luvattu, että sitten autoilu kävelykadulla loppuu. Minä en usko, koska väsytystaktiikassa voittavat autot valvonnan. Ainoa lääke ovat mekaaniset esteet, mutta niitähän ei Suomen erityisolosuhteissa voi autojen haitaksi käyttää. Nehän voivat vaikka rikkoa autoja! Siis ne esteet rikkovat, eivät ne autoilijat, jotka ajavat autonsa esteisiin.

Antero
 
Hei!

Eikö Aleksilla ollut joskus jonkinlainen tolppa keskellä katua? Se oli pari kertaa melko ruhjeilla ja sitten se hävisi.. Nojaa, taas autoilija-parat pääsivät eroon jostain heidän pyhimyksiään vahingoittavista esteistä. Itseään peiliin ei siis voi missään tapauksessa katsoa ja kysyä, oliko ehkä ajotyylillä jotain sen kanssa tekemistä.

Huvittavaa on myös autoilijoiden nopeus Aleksilla Stockmannin pääsisäänkäynnin edessä. Eikö siinä ole sellainen liikennemerkki, joka sallii autoilijoille ainoastaan kävelyvauhdin?
No, miten se mainos meni? "Suomalaiset ovat maailman nopein kansa"..? Jotkut taitavat ottaa sen hiukan liian kirjaimellisesti..

Ja jos Korkeavuorenkatulaiset tykkäävät vanhojen aikojen Pariisista, tarjotaan heille 20-luvun Pariisia, silloin oli niitä raitiovaunujakin melkoisesti ;)
 
Huvittavaa on myös autoilijoiden nopeus Aleksilla Stockmannin pääsisäänkäynnin edessä. Eikö siinä ole sellainen liikennemerkki, joka sallii autoilijoille ainoastaan kävelyvauhdin?

Eikös siinä ole sellainen liikennemerkki, joka kieltää autolla ajon takseja lukuunottamatta? Liikuteltava valvontakamera vaan rouskuttamaan muutamaksi viikoksi....
 
AHA! Siis ilmeiseti illegaalia toimintaa! Tätä niin harvoin toistuvaa toimintaa Helsingin autoliikenteessä.

Toivottavasti Keskukadun muuttaminen kävelykaduksi parantaa tilannetta hieman..

Juuri tämä autoilijoiden huoleton käyttäytyminen (esim väärin pysäköiminen) voi tulla ongelmaksi Korkeavuorenkadulla. Kyllä jää pysäköinninvalvonnalta paljon tuloja väliin..
 
Eikös siinä ole sellainen liikennemerkki, joka kieltää autolla ajon takseja lukuunottamatta? Liikuteltava valvontakamera vaan rouskuttamaan muutamaksi viikoksi....

Mannerheimintieltä Keskuskadulle saa ajaa Aleksia pitkin. Tämä on sallittu Stockmannin luolan sisäänajon takia ja toivottavasti kielletään jatkossa, kun sisäänajo siirtyy. Toiseen suuntaan ei muistaakseni saisi kyseistä väliä ajaa minkään valtakunnan ajoneuvoilla. Ei ainakaan muuten kuin taksilla.
 
Aleksia saa ajaa henkilöautolla Keskuskadulle asti, josta pääsee Stockan parkkihalliin.
 
autoilijoiden nopeus Aleksilla Stockmannin pääsisäänkäynnin edessä. Eikö siinä ole sellainen liikennemerkki, joka sallii autoilijoille ainoastaan kävelyvauhdin?
Nopeusrajoitus Aleksilla on 30 km/h lukuun ottamatta Keskuskadun ja Mannerheimintien välistä osuutta, jossa se on 20 km/h.

Toiseen suuntaan ei muistaakseni saisi kyseistä väliä ajaa minkään valtakunnan ajoneuvoilla. Ei ainakaan muuten kuin taksilla.

Ei kai taksienkaan, koska paikalla on moottoriajoneuvoilla ajo kielletty -liikennemerkki ilman lieventäviä lisäkilpiä. Tästä nyt tosin ajelee ties millaisia kulkupelejä kaiken aikaa poliiseista lähtien.

Mannerheimintieltä Keskuskadulle saa ajaa Aleksia pitkin. Tämä on sallittu Stockmannin luolan sisäänajon takia ja toivottavasti kielletään jatkossa, kun sisäänajo siirtyy.

Kun sisäänajo Kalevankadulla avataan, sallitaan autoille puolestaan kääntyminen Mannerheimintieltä vasemmalle yli raitiovaunukaistojen parkkiluolaan. Lienee taas lisää harmia luvassa ratikkaliikenteen sujuvuudelle, kun valokierrosta raivataan tilaa autoille ja ruuhka-aikaan tarjotaan taas yksi oiva paikka autoille tukkia kiskot. Manskun ja Aleksin risteys on nykyisin malliesimerkki siitä, kuinka auto pitää tunkea risteykseen, vaikkei ole toivoakaan ylipääsemisestä. Risteysalueelle on vieläpä maalattu pysähtymisen kieltävä ristikko.
 
Jlk:n esityslistassa 2.10.2008 otetaan kantaa Ilmalan-jatkon aikatauluun: bussilinjat 22 ja 23(N) esitetään kilpailutettavaksi ainoastaan 31.12.2012 asti, koskan linjan 9 jatko Ilmalaan "valmistunee 2012-2013".
 
Huomasin saman. Minua kiinnostaisi tietää pari asiaa.

Miten linja 22 liittyy tähän mitenkään?
Jos 23:n väliä harvennetaan tai se lopetetaan, miten hoituu väli Ilmalantori-Invalidisäätiö?
Jos väliä vain harvennetaan, ruskeasuolaisten yhteydet heikkenevät huomattavasti. 23N tulisi ehdottomasti säilyttää, ellei ysille tule yöliikennettä ja itse mietin sellaista, että 23N voisi palvella aamulla nykyiset aamulähdöt ennen ysin alkamista ja jatkaa kun ysi lopettaa. Lähtöjä olisi niin kuin nykyisessä aikataulussa linjalla 23 ennen ysin alkua. Eli esim arkisin 23N ajaisi vain 5-6 jne ja sitten 23.xx-1.30 (noin). Viikonloppuisin sama juttu (la ennen 7 jne).
Reitti olisi Merikatu (17:n vanha reitti Erottajalle)-Rautatientori-(23:n nykyinen reitti)-Ilmalantori-Invalidisäätiö. Ysi voitaisiin jatkaa tunnelissa keskuspuisto ali esim Invasäätiön kautta 10:n päättärille.

Miltä kuulostaa?
 
Miten linja 22 liittyy tähän mitenkään?

HKL on aiemmin väläytellyt, että linjat 22(B) ja 23(N) yhdistettäisin jollain tavalla ysin aloittaessa. Mitään ei kuitenkaan ole päätetty. Tämäkin ajatus on jo aika vanha, mutta ilmeisesti voimissaan.

Jos 23:n väliä harvennetaan tai se lopetetaan, miten hoituu väli Ilmalantori-Invalidisäätiö? Jos väliä vain harvennetaan, ruskeasuolaisten yhteydet heikkenevät huomattavasti.

Nyt pitäisi tietysti tietää, kuinka suurta kulkijajoukkoa tuo oikeasti koskee. Mulla ei ole mitään käsitystä linjan 23 kuormista Ilmalan länsipuolella, mutta tuskin siellä nyt hirvittävän paljon sellaisia matkustajia on, jotka kulkevat Ruskeasuolta Ilmalaan.

23N tulisi ehdottomasti säilyttää, ellei ysille tule yöliikennettä ja itse mietin sellaista, että 23N voisi palvella aamulla nykyiset aamulähdöt ennen ysin alkamista ja jatkaa kun ysi lopettaa.

Keskustasta on tiheät yöyhteydet Ruskeasuolle lukuisilla Manskun busseilla. Kalliossa sekä Merikadulla palvelee 3B/T. Linjoilta ja Merikadulta kävelymatka kolmosen pysäkeille on yöaikaan aivan riittävä.

Ainoastaan Pasilan yöliikenne kaipaa jotain uudelleenjärjestelyä 23N:n lopettaessa.

Ysi voitaisiin jatkaa tunnelissa keskuspuisto ali esim Invasäätiön kautta 10:n päättärille.

Ennen tunnelisuunnitelmia pitää tietää nuo 23:n kuormat tuolla osuudella nyt. Pelkästään 23:n vuoroväliä ja tarjontaa vilkaisemalla uskallan väittää, että mitään perusteita tunneliratikalle ei ole.

Mä näkisin ennemmin, että 23 säilyy, mutta harvemmalla vuorovälillä ja reitillä Ruskeasuo - Ilmala - Pasilan asema. Kääntyä voi Asemapäällikönkadun kiertoliittymässä. Siinähän on nytkin jonkun 500-sarjan bussin päättäri. Tai korkeintaan linjan voisi jatkaa Sörkan metroasemalle.

Linjoilla keskustayhteys on syytä korvata raitiolinjalla Castréninkadun ja Toisen linjan kautta (ks. topikki ykkösen kehittämisestä).
 
Takaisin
Ylös