Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Miksei ennemmin jatketa 59:ää Ruskeasuolle?


Ainakin Helsingin poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelmassa vuosille 2008-2011 linja 50 esitetään lopetettavaksi ja linjan 59 reittiä jatkettavaksi Pajamäkeen Ruskeasuon sijaan. kemkim onkin maininnutkin jo yhdistämisestä, mutta linja ei ole 58 vaan 59 tämän suunnitelman mukaan. Lainaus sivulta 36:
Helsingin poikittaisen bussiliikenteen kehittämissuunnitelma 2008-2011 sanoi:
Sörnäisten sataman toiminnan siirtyessä Vuosaareen ei linjaa 50 enää tarvita. Sörnäistenrannan muuttuessa asuinalueeksi alueen joukkoliikennepalvelut tullaan suunnittelemaan uudelleen, ja ne voivat perustua esimerkiksi raitiovaunuun. Tässä linjat 50 ja 59 on yhdistetty uudeksi linjaksi 59A. Muutos alentaa bussien liikennöintikustannuksia arvioilta n. 0,8 M€ vuodessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ruskeasuon bussiyhteyksistä kun on nyt ollut keskustelua, niin kyseenalaistaisin bussilinjan 23N mielekkyyden. Mikä pointti on yöaikaan lyhentää linjaa 23 puolitoista pysäkkiä? Saavutetaanko näin vuositasolla mittavat säästöt kun jätetään muutama sata metriä ajamatta? Samalla vaivalla sitä voisi körötellä loppuun asti. Ehkä joku yö kyydissä saattaisi olla jokunen matkustajakin säätiön tienoille asti, onhan siellä asutusta. Ajetaanhan Eirassakin keskellä arkiöitä raitiovaunuja kahteen suuntaan, vaikka matkustajia on tuskin yhdenkään suunnan edestä.
 
Pengoin vähän tätä Invalidiliitto ja Invalidisäätiö-asiaa Googlen avulla.

Käsittääkseni 23:n nykyinen päätepysäkki, eli Invalidisäätiö Orton http://www.invalidisaatio.fi/fi_FI/ on merkittävä sairaala- ja koulutuskeskus.
Alueella toimii myös siis opetusta antava Keskuspuiston ammattiopisto http://www.keskuspuisto.net/ .
Invalidiliitto on täysin eri asia ja sen tilat ovat uudessa rakennuksessa Mannerheimintie 107:ssä. http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/

Mielestäni säätiön olemassaolo ja alueen jo mainitut toiminnot puoltavat sitä, että jonkinlainen yhteys taataan ainakin Pasilan asemalle asti, koska uskoisin 23:n olevan myös työmatkaliikenteen kannalta tärkeä. Omasta mielestäni kuulostaisi aika loogiselta, että 59 jatketaan Ilmalantorilta Pajamäkeen, koska näin isommat alueet saavat niillä jo olevan palvelun, vaikka h50 lakkautetaan. Toivottavasti h50:n lakkautus näkyy h59:n vuorotiheydessä, mitä rohkenen epäillä, Suomessa kun ollaan. Ratkaisu lienee leikkaa-liimaa-tasoa. Toivotaan parasta.

Perusperiaate mielestäni tulisi olla, että palvelutasoa ei heikennettäisi, vaan tärkeää olisi sen parantaminen. Useimmiten ratkaisu on kuitenkin, että edellinen palvelu vain korvataan toisella. Löysin netistä h17:n vanhoja aikatauluja ja siinä pisti silmään, että vuorotiheys ei ollut kovin paljoa ysiä huonompi (h17 -->5krt/tunti). Se vain heikkeni lama-aikana ja tavallaan ratikka nyt vain korvasi pienellä erolla h17:n ja iso alue jäi palvelematta. Samaa tavaraa myytiin nyt isolla haloolla, vaikka ysi onkin nasta juttu.

Uskon siihen perusasiaan, kuten joku viisas joskus totesi, että nerokas ratkaisu on yksinkertainen. Helpoimmalla siis päästään, jos ysin liikennöintiaikana h23 lyhennetään Pasilaan ja palvelu Pasilassa paranee, koska päällekkäisyys on iso välilä llmalantori-Pasilan asema. Pasilan tulevaisuuden kehitys on kuitenkin käypä peruste tälle. Edelleen ehdotan, että ennen ysin liikennöintiä ja liikenteen loppumisen jälkeen meillä on 23N, joka ajaa välin Merikatu-Invalidisäätiö.

Minusta yöliikenne on erittäin tärkeä elementti kaupungissa ja osittain periaatteellinenkin kysymys. Se palvelee pientä, mutta aktiivista joukkoa ja elävöittää kaupunkia. Myös monissa muissa kaupungeissa yöliikenne on se, joka tarjoaa party peoplelle ja muille, työnkin takia liikkuville potentiaalisen mahdollisuuden, sillä emme kuitenkaan elä enää 7-17 yhteiskunnassa.

56 tulee ymmärtääkseni, jos valtio joukkoliikennetuen antaa. 5 milj. on käsittääkseni luvattu ja Helsinki saanee siitä 2,5milj, Paikallisliikenneliitto r.y:n esityksen mukaisesti. Luin uutisen, jossa Eduskunnassa myös väläyteltiin tuen tuplaamista ainakin vihreiden ja kokoomuksen taholta. Kyse on tietenkin vaalivuoden puheista ja kuten tiedämme, maakuntien joukkoliikennetuki on osittain maksumiehenä tässä asiassa eikä saanut tarpeellisia korotuksia. Liikenneinvestoinnit ovat myös vuonna 2009 rutkasti kehyksen 400milj euroa pienemmät (vuonna 2009 tiet ja radat saavat aloitettaviin ja käynnissä oleviin hankkeisiin n350milj.), joten sieltä voitanee irroittaa vaalien kunniaksi jokunen miljoona "suurten kaupunkien" tukeen sisäisillä siirroilla. Samalla buustataan sitten vaaleja.

Mitä tulee h56-asiaan, niin kuukanko valaisi sitä tässä viestissä:
http://jlf.fi/f12/3095-hkl-17-kilpailu/

77A-linjasta on juttua HKL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman sivulla 41:

Helsingin poikittaisen bussiliikenteen kehittämissuunnitelma 2008-2011 sanoi:
Vuosi 2010
Jatketaan nykyistä linjaa 77A Vantaalle Tikkurilaan siten, että linjan reitti on Tikkurila – Siltamäki – Malmi – Jakomäki. Linja muuttuu Helsingin sisäisestä linjasta seutulinjaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
77A-linjasta on juttua HKL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman sivulla 41

Kyllä, juuri tuon suunnitelman ansiosta se tässä ketjussa tulikin esiin (huomaat, jos luet mitä tekstiä Max lainasi). Kysymys kuitenkin oli siitä, onko tuo suunnitelma myös toteutumassa. 56:n osalta kyllä, 77A:sta emme vielä saaneet valaistusta.
 
Suunnitelma on tietysti aina suunnitelma. Pidän kuitenkin todennäköisenä, että se ainakin yritetään toteuttaa esitetyn mukaisesti. Omassa tiedossani suunnitelma on ollut siitä lähtien kun se julkaistiin. Max lainasi kohtaa, jossa puhuttiin h50:n lopettamisesta ja esitti kysymyksen 77A-bussista.

Itse kommentoin asiaa parhaani mukaan.
 
Kaiken kaikkiaan tätä keskustelua poikittaisbusseista on varmaan paras jatkaa tätä aihetta koskevassa ketjussa täällä.
 
Mikä pointti on yöaikaan lyhentää linjaa 23 puolitoista pysäkkiä?

Ruskeasuon asukkaiden vaatimuksesta bussi ei aja yöllä Invalidisäätiölle asti. Asukkaiden mielestä bussi meluaa liikaa öisin.

Ysin alkuperäisissä suunnitelmissa 23 oli tarkoitus lyhentää välille Sörnäinen (M) - Pasila - Ruskeasuo, kun ysi valmistuu (Ilmalaan asti siis, minne se alun perin piti tehdä). Silloin kuitenkin kakkonen meni vielä Linjoille, joten Toisen Linjan ympäristön keskustayhteyksiä ei tarvinnyt miettiä.
 
Ysin alkuperäisissä suunnitelmissa 23 oli tarkoitus lyhentää välille Sörnäinen (M) - Pasila - Ruskeasuo, kun ysi valmistuu (Ilmalaan asti siis, minne se alun perin piti tehdä). Silloin kuitenkin kakkonen meni vielä Linjoille, joten Toisen Linjan ympäristön keskustayhteyksiä ei tarvinnyt miettiä.

Kyllä niitä vielä ysin esisuunnitelman aikoihin mietittiin. Vuosi oli 1999. 23:n korvaajaksi Kalliossa HKL esitti ensisijaisesti Castréninkadun-Kirstinkadun rataa ja linjan 3 siirtoa sinne. Toissijaisesti, mikäli rataa ei tehtäisi, olisi linjaa 2 pitänyt liikennöidä 7 päivänä viikossa ja klo 23 asti. Jälkimmäinen vaihtoehto oli tietysti paljon kalliimpi tapa korvata bussi 23 Kalliossa.
 
Valtuutetut penäävät ysilinjalle muutoksia

Ylen Aikainen 10.10.
Eikös tuo Fleminginkadun reitti joskus todettu hankalaksi toteuttaa, vai muistanko väärin?
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä pidä tätä vaatimusta kovin älykkäänä. Flemarilla oli yksi 17:n pysäkkipari. Nyt ratikkapysäkki on korttelin verran kauaempana. Ja sitä varten pitäisi rakentaa 400 m rataa sekä 4 vaihdetta ja 4 suoraa raideristeystä. Pidän koko ajatusta vaalihumuna.

Antero
Ehdokas 881 Helsingissä
(Onko tämä nyt sitten sallittua, kun huomasin jollain muullakin tällaisen allekirjoituksen?)
 
Vs: Valtuutetut penäävät ysilinjalle muutoksia

Ylen Aikainen 10.10.
Eikös tuo Fleminginkadun reitti joskus todettu hankalaksi toteuttaa, vai muistanko väärin?

Enpä tiedä, onko aiemmin todettu, mutta nyt todetaan. Jlk:n esityslistassa 29.10. todetaan vastauksena valtuustoaloitteeseen, että "reitille Porthaninkatu – Fleminginkatu ei ole teknisesti mahdollista tehdä liikennekelpoista raitiorataa." Eipä ihme, sen verran mäkinen tuo Flemarin osuus on.

Edelleen jlk toteaa Merikadusta ja Ilmalasta, että "ratajatkeista tehdään hankesuunnitelmat sellaisella aikataululla, että joukkoliikennelautakunta voisi käsitellä niitä maalis-huhtikuussa 2009."

Merikadun-jatkeesta ei puhuta varsinaisesti linjan 9 jatkeena: "Tavoitteena on laajentaa raitioliikennettä myös eteläsuuntaan linjan 10 nykyiseltä päätepysäkiltä Kirurgilta." Tämä on mielestäni hyvä asia, sillä linjaa 9 on perusteltua jatkaa Jätkäsaareen. Merikadun-rata tulisi silloin ensivaiheessa linjalle 10 ja sitten vuodesta 2014 alkaen jollekin muulle linjalle, kun linja 10 siirtyy Aleksille ja Laajasaloon.
 
Tämän päivän "ratikkalehdessä", onko se nyt Metro, oli juttu että rv 9 jatkosuunnitelmia kiirehditään sekä ilmalaan että kympin pysäkiltä etelään. Tavoitteena on että jkl saa asian eteensä jo keväällä maalis/huhtikuussa.
Joskus tapahtuu jotain nopeastikin, yleensä päätöksiin menee yksi sukupolvi.
 
Ysin jatkossa Ilmalaan yksi ongelma on Pasilan aseman pysäkki. Nykyiset bussipysäkit ovat jo nyt ylikuormittuneita ja seiskojen pysähdykset niiltä on poistettu. Ysikään ei mahtuisi niille, vaan ysin pysäkin saaminen Pasilan sillalle vaatisi kalliita siltarakennelmia, joille uudet pysäkit tehtäisiin. Sellaiset kyllä tehdään viimeistään Keski-Pasilan rakentamisen yhteydessä, mutta siihen on vielä monta vuotta. Jos ysi viedään Ilmalaan nopealla aikataululla, joutuu se kiertämään aluksi kiertämään Messukeskuksen kautta, koska Pasilan aseman pysäkit mahtuvat vain Ratapihantien varteen.

Ysin Messukeskuksen lenkki jätti täyttämättä sen ysin alkuperäisen tavoitteen, että ysi olisi vienyt Pasilan aseman ja Vallilan väliä kulkevat matkustajat pitkistä poikittaisbussilinjoista ratikkaan. Ruuhka-aikoina poikittaislinjat täyttyvät vielä juurikin tuota edellä mainittua väliä menevistä. Vallilasta Pasilan suuntaan matkustajia ilmeisesti karkottaa ysin tekemä lenkki ennen asemalle tuloa, Pasilasta Vallilaan taas bussiin houkuttelee bussien tiheämpi vuoroväli.
 
Hyvä huomio.

Pasilan vaihtoyhteydet ovat todellakin nyt huonot ja pysäkit ylikuormitettuja. Pasilan ratikat ja bussit pitäisi olisi hyvä saada jatkossa pysähtymään lähempänä laitureita eli nykyisen asemarakennuksen pohjoispuolella.

Sillan rakentaminen raiteiden päälle aseman pohjoispuolelle taitaa olla hankalaa korkeuserojen vuoksi.

Ehkä Pasilan ratikoille ja busseille kannattaisikin rakentaa joukkoliikennekatu ja sille "tunneliasema" suunnilleen Rautatieläisenkadun kohdalle, josta katu jatkuisi sitten Länsi-Pasilaan. Ideana olisi vähän samanlainen pysäkkiratkaisu kuin nykyään Huopalahden asemalla ja pääsy suoraan liukuportailla junalaitureille. Tuon toteutuminen ei vaan taida onnistua ennenkuin Keski-Pasilaa kunnolla rakennetaan.
 
Takaisin
Ylös