Sivu 1 / 20 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/291

Viestiketju: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

  1. #1

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Helsingin Sanomien to kolummin perusteella Eteläisten kaupunginosan asukkaat ovat ihmeissään kun bussi 17 vietiin heiltä, eikä 9 tullutkaan rantaan asti palvelemaan heitä keskustaan menijöinä. No lehti muistuttaa, että pieni kaupunginosan salaseura vastusti hanketta ja nyt ollaan tässä tilassa. Lehti kehoittaakin asukkaita alkaa vaatimaan ratiovaunulinjan jatkamista alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, eikä tyytyä tynkä ysiin.

    No sama tilannehan on tietysti linjan pohjoispäässäkin, olisihan se ollut täydellinen mikäli olisi jatkunut Ilmalaan asti, olisi palvelut Arenaakin.
    Olisikohan Erottajan silmukkaa tarvinnutkaan rakentaa niin massiiviseksi, mikäli Merikadulle olisi tehty ihan oikea päättäri.
    Mitä sitten Munkkisaaren tienoo myöhemmin, voisiko 9 käydä siellä asti kääntymässä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.08.2008 kello 21:14. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Helsingin Sanomien to kolummin perusteella Eteläisten kaupunginosan asukkaat ovat ihmeissään kun bussi 17 vietiin heiltä, eikä 9 tullutkaan rantaan asti palvelemaan heitä keskustaan menijöinä. No lehti muistuttaa, että pieni kaupunginosan salaseura vastusti hanketta ja nyt ollaan tässä tilassa. Lehti kehoittaakin asukkaita alkaa vaatimaan ratiovaunulinjan jatkamista alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, eikä tyytyä tynkä ysiin.

    No sama tilannehan on tietysti linjan pohjoispäässäkin, olisihan se ollut täydellinen mikäli olisi jatkunut Ilmalaan asti, olisi palvelut Arenaakin.
    Olisikohan Erottajan silmukkaa tarvinnutkaan rakentaa niin massiiviseksi, mikäli Merikadulle olisi tehty ihan oikea päättäri.
    Mitä sitten Munkkisaaren tienoo myöhemmin, voisiko 9 käydä siellä asti kääntymässä.
    Kun Ysi on nyt saatu onnistuneesti avattua ja ensimmäinen vaihe on käytössä, lienee perusteltua perustaa uusi ketju pohtimaan sen jatkoa.

    Enpä meinanut uskoa silmiäni torstaiaamuna, kun HS:n Kimmo Oksanen kertoi, että HKL alkaisi ajaa Ysin jatkoa Merikadulle. Muistan hyvin, miten jlk:n esityslistassa jossain kohtaa todettiin, että kun ysiä ei nyt viedä sinne, niin ei viedä sitten jatkossakaan, kosa tällainen lyhyt jatke ei itsessään ole kannattava.

    Epäilin, että Oksanen oli pannut vähän omiaan siihen kolumniinsa, mutta ei näin ei ilmeisesti ollut. Hän pyrkii palaamaan asiaan lähiaikoina uutisen muodossa. Olen itse sitä mieltä, että jatko ainakin Tehtaankadulle asti olisi kovasti tarpeen. Jos rata jatkuu vain Tehtaankadulle, niin siitä on helppo aikanaan jatkaa nykyisiä raiteita pitkin länteen ja Hernesaareen asti.

    Pohjoispäässäkin tapahtuu. HKL:n suunnittelujohtaja kertoi 8.8.08 pitämässään puheessa Ysin avajaisissa, että Ilmalan jatkon käyttöönotto tapahtuisi vuonna 2012. Toivonpa tosiaan, että Radiokadulle saadaan omat ratikkakaistat!

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Vielä unohtui sanoa tuosta Merikadun-jatkeesta, että alueen asukasjärjestö Eteläiset kaupunginosat ry on sitä kyllä kovasti kannattanut. Tuo "asukkaiden vastustus" on kuulemma ollut lähinnä yksittäisen, vetovoimaisen asukkaan agitoimaa toimintaa, johon sitten kerääntyi ympärille enemmänkin paikallista väkeä.

    Kun HKL:ssä nyt on tahtoa Ysin jatkamiseksi, siellä varmaan löydetään keinot pidentää linjaa ilman että parkkipaikkoja vähennetään. Tuon huolen kyllä sinänsä ymmärrän, sillä alueella on kova pula p-paikoista.

    Mitenkäs olisi tällainen: kun ysi jatkuu etelään, ei Kirurgin silmukkaa enää tarvita. Tarkk'ampujankadulta voisi purkaa kiskot ja pysäkkikorokkeen pois (koroke leventää jalkakäytävän tuplalevyiseksi) ja käyttää tila vinopysäköintiruutuihin. Kadulle mahtuisi edelleen toisen reunan pysäköinti sekä yksisuuntainen liikenne.

  4. #4

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Miksi muuten ysiä ei aikanaan laitettu ajamaan Bulevardia ja siitä 3:n ja 1A:n reittiä Telakkakadulle?

  5. #5
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Minkäslaisia suunnitelmia tuosta 9:n eteläpään jatkosta muuten on varsinaisesti tehty? Kaksisuuntainen raitioliikennehän sopii Korkeavuorenkadulle varsin huonosti, joten onko tarkoituksena ollut, että toiseen suuntaan ajettaisiin esim. Kasarmikatua? Entä onko numerotietoa Korkeavuorenkadun/Kasarmikadun mäkien haastavuudesta? Jos Simonkadulla on haastava mäki, ei Korkeavuorenkatu ainakaan äkkiseltään helpommalta paikalta vaikuta. Mitenköhän kaltevuus vertautuu esim Porthaninkatuun?

  6. #6
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Kaksisuuntainen raitioliikennehän sopii Korkeavuorenkadulle varsin huonosti, joten onko tarkoituksena ollut, että toiseen suuntaan ajettaisiin esim. Kasarmikatua?
    Molempia vaihtoehtoja ehdotettiin silloin, kun asukkaat alkoivat vastustaa ysin eteläpäätä. Samoin eteläisen päättärin sijainnista oli eri vaihtoehtoja (ainakin kääntyminen jo Tehtaankadulla oli yksi vaihtoehto).

  7. #7

    Liittynyt
    08.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    37

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Kimmo Oksasen kolumni löi tosiaan ällikällä, kun hän kirjoitti HKL:n yrittävän uudestaan ysiä Merikadulle. Mutta kai se on uskottava, kun joukkoliikennelautakunnan ensi viikon esityslistakin niin antaa ymmärtää. Mahtava juttu, varsinkin kun vielä viikko sitten ysin avajaispuheista sain sen käsityksen, että eteläpään jatko on haudattu nyt varsin pitkäksi aikaa. Toivottavasti hanke tällä kertaa etenisi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jlk esityslista
    Mikäli raitiolinjan 9 jatkamiseksi Merikadulle asti jatkossa kuitenkin löydetään kokonaisuutena hyvä ratkaisu, paranevat Merikadun alueen yhteydet Mannerheimintielle, Rautatientorille ja Kallion suuntaan entisestään. Liikennelaitos tulee toimimaan aktiivisesti raitiolinjan jatkamiseksi Merikadulle asti.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Tällä kerralla onkin syytä toimia mm. nykyisen Maankäyttö- ja rakennuslain hengessä vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa toisin kuin viimeksi. Edelliseltä kerralta minulle jäi sellainen maku, että vastustus oli parin äänekkään automiehen puuhaa, jossa he puhuivat muka kaikkien asukkaiden suulla. Mutta toisaalta kaupungin puolesta tehtiin sellaisia esityksiä, joista voi sanoa jo ennalta, että ne herättävät vastustusta. Joten voi kysyä, haluttiinko koko hankkeen oikeasti ollenkaan toteutuvan.

    Kolisevat Variotramit eivät myöskään olleet asialle eduksi. Eira on täynnä vanhoja taloja ja katujen alla on ties mitä tärinää välittävää maa-ainesta. Laipoilla ajo vaihteissa ja kiskon kiinnittäminen suoraan kaikupohjana toimivaan betonilaattaan eivät lupaa hyvää. Ei myöskään "palakiskorata" jossa on jyrkät kaarteet ilman siirtymäkaarretta niin, että varmasti kirskuu ja vinkuu. Kun seisoin sunnuntaina 10.8. Aleksis Kiven kadun ja Flemarin risteyksessä, kuulin hyvin, kun Hesarin ja Flemarin risteyksessä meni ratikka. Ei tietenkään lupaa hyvää.

    Antero

  9. #9

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Mielestäni samassa yhteydessä pitäisi selvittää koko alueen ratikkatarpeet.
    Minulta on varmaan mennyt ohi Hernesaaren alueen suunnitelma, vai oliko alue ajateltu busseilla liikennöitäväksi, ei kai. Sähköllä kiitos.
    Mikäli rataa jatlketaan Merikadulle, niin eipä siitä enää olisi pitkäkään matka Hernesaareen.
    Samoin telakkakadulta kiskotus Munkkisaaren katua pitkin.
    Kaikkihan nämä vaikuttavat toisiinsa, mikä on ysin tulevaisuus. Mikä on 1A,n tulevaisuus, miksi 1A ei voisi olla varsinainen ykkönen ja sitä jatkettaisiin Hernesaareen.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Hernesaari tullaan hoitamaan ratikalla. Yksityiskohtaisia ratkaisuja siitä miten, ei ole vielä olemassa. Kun 1:n ja 9:n reitit ovat aika lailla erilaiset, on perusteluta harkita sitä, että molempien päätepysäkit olisivat Hernesaaressa. Sillä parannetaan Hernesaaren palvelua sekä määrällisesti että laadulliseti. Tupla vuoromäärä ja monipuolisempi alueellinen tarjonta.

    Antero

  11. #11
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Hernesaari tullaan hoitamaan ratikalla. Yksityiskohtaisia ratkaisuja siitä miten, ei ole vielä olemassa. Kun 1:n ja 9:n reitit ovat aika lailla erilaiset, on perusteluta harkita sitä, että molempien päätepysäkit olisivat Hernesaaressa. Sillä parannetaan Hernesaaren palvelua sekä määrällisesti että laadulliseti. Tupla vuoromäärä ja monipuolisempi alueellinen tarjonta.
    Hyvä idea. Hernesaaresta (ja samalla Punavuoren isosta osasta) ei ole tällä hetkellä lainkaan joukkoliikenneyhteyttä rautatieasemalle, ainoastaan Kamppiin ja Esplanadille. Miten paikalliset pärjäävät pitkien kävelyiden kanssa? Kyllä keskustan alueelta pitäisi päästä joka paikasta rautatieasemalle ilman pitkiä kävelyitä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Miksi muuten ysiä ei aikanaan laitettu ajamaan Bulevardia ja siitä 3:n ja 1A:n reittiä Telakkakadulle?
    Kyllä sitäkin vaihtoehtoa tutkittiin. Se olisi ollut liian päällekkäinen kolmosen kanssa. KSV olisi halunnut "avata" kolmoset siten kuten ne ajavat tänä viikonloppuna poikkeusreittiä. Jlk päätti kuitenkin erikseen, että kolmosen reittiä ei sovi muuttaa.

    Mun mielestä päällekkäisyydestä olisi tässä enemmän hyötyä kuin haittaa. Kun 3 ja 9 kulkisivat Eiran sairaalalta Hesarille (käytännössä Alppilaan asti, pysäkit korttelin päässä toisistaan) samaa reittiä, muodostuisi tälle runko-osuudelle erinomainen (ja tahdistettu) tiheä vuoroväli.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Molempia vaihtoehtoja ehdotettiin silloin, kun asukkaat alkoivat vastustaa ysin eteläpäätä. Samoin eteläisen päättärin sijainnista oli eri vaihtoehtoja (ainakin kääntyminen jo Tehtaankadulla oli yksi vaihtoehto).
    Raitiossa 4/2006 on kerrottu tarkasti Ysin syntyhistoriasta, myös näistä eteläisistä vaihtoehdoista. Lainaan itseäni sieltä:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Raitio
    Kun ysin suunnitelmia alettiin esitellä linjan vaikutusalueen asukkaille ja yrittäjille, kohtasi raitiolinja vastustusta varsinkin Ullanlinnassa. Korkeavuorenkatua pidettiin liian kapeana, ja raitiolinjan aiheuttama pysäköintipaikkojen väheneminen koettiin vakavana haittana. Tämän vuoksi HKL ja kaupunkisuunnitteluvirasto (KSV) tutkivat vuoden 2001 aikana useita vaihtoehtoisia linjauksia. Etelässä pohdittiin neljää eri reittivaihtoehtoa. Vaihtoehto ”Kapteeninkatu” oli alkuperäinen linjaus, jossa reitti kulki kaksisuuntaisena Korkeavuorenkadulla ja päätepiste oli Kapteeninpuistikossa. Vaihtoehto ”Pursimiehenkadussa” reitti kulki Erottajalta Bulevardin ja Fredrikinkadun olemassa olevia raiteita pitkin linjan 1A päätepysäkille, eikä etelässä olisi rakennettu uutta rataa. Vaihtoehto ”Merikadussa” linja olisi tehnyt suuren yksisuuntaisen lenkin välillä Korkeavuorenkatu - Merikatu - Kasarmikatu. Tässä vaihtoehdossa pysäköintipaikkojen määrä ei olisi vähentynyt. Lisäksi oli esillä ns. minivaihtoehto, jossa linja 9 olisi kääntynyt jo Erottajan silmukassa.

  14. #14

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Raitio
    Vaihtoehto ”Merikadussa” linja olisi tehnyt suuren yksisuuntaisen lenkin välillä Korkeavuorenkatu - Merikatu - Kasarmikatu.
    Varmaan tuo vaihtoehto "Merikatu" olisi järkevin, palvelisi parhaiten alueen tarpeita.
    Myös sitä olisi helppo laajentaa Hernesaaren suuntaan.

    Kirran lenkki jäisi tarpeettomaksi ja "kypä" käyttäisi Yrjönkadun silmukkaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.08.2008 kello 10:11. Syy: lainaus lainaukseksi

  15. #15
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

    Eikö parasta olisi, että 10 palvelisi edelleen kuten nykyäänkin ja ysi pitenisi?
    Tai toistepäin, eli kymppi rantaan ja ysi Tarkk'ampujankadulle?
    Eihän kymppiä kannata heikentää lyhentämällä sitä!

Sivu 1 / 20 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron jatkaminen Hakunilaan
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Metrot
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 31.12.2012, 17:27
  2. Linjan 1 kilpailutus
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 26.02.2009, 21:25
  3. Linjan 32 seikkailut
    kirjoittanut Ozzy foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 28.03.2008, 23:21
  4. Linjan 2 lakkautus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 09.12.2007, 07:59
  5. Linjan 32 kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 01.05.2007, 23:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •