Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Kun 3 ja 9 kulkisivat Eiran sairaalalta Hesarille (käytännössä Alppilaan asti, pysäkit korttelin päässä toisistaan) samaa reittiä, muodostuisi tälle runko-osuudelle erinomainen (ja tahdistettu) tiheä vuoroväli.

Tämähän vaatisi tietysti sitä että linjat tahdistettaisiin. Tällä hetkellähän 3 ja 9 kulkevat ainakin ruuhka-aikaan noin 30 sekunnin välein mikä ei kovin fiksulta tunnu.
 
Hyvä, että linja 9 jatko on taas tulossa asialistalle.

Linjaus Erottajankatu - Korkeavuorenkatu - Kapteeninkatu -Merikatu-Eiranranta vaikuttaisi ihan mahdolliselta. Myöhemmin päätepysäkin voisi sitten jatkaa Hernesaareen.
 
Kiskot tuonne tarvitaan, mutta linjasta olen vähän sitä mieltä että se voisi olla joku Laajasalon linjoista.
 
Toinen juttu liittyen tuohon Hernesaareen, onko se ihan mahdoton ajatus käyttää ainakin jossain vaihtoehdoissa ollutta kävelysiltaa Jätkäsaareen?
 
Toinen juttu liittyen tuohon Hernesaareen, onko se ihan mahdoton ajatus käyttää ainakin jossain vaihtoehdoissa ollutta kävelysiltaa Jätkäsaareen?

Jos niin kauan kuin matkustajalaivat kulkevat vilkkaasti Länsiterminaaliin, on ratikkasillan rakentaminen Hernesaaren ja Jätkäsaaren välille hyvin haastavaa. Kääntösiltaa jouduttaisiin aukomaan turhan usein. Tunnelikin jouduttaisiin rakentamaan aika syvälle ja kalliisti.

Lossitkin on toki keksitty. Mutta lossi voi olla kuitenkin hidas ja laivat sotkevat yhä aikatauluja. Toki jotain nosturi-hissi + silta virityksiäkin voi Hernesaaren ja Jätkäsaaren välille ideoida.
 
Jos niin kauan kuin matkustajalaivat kulkevat vilkkaasti Länsiterminaaliin, on ratikkasillan rakentaminen Hernesaaren ja Jätkäsaaren välille hyvin haastavaa. Kääntösiltaa jouduttaisiin aukomaan turhan usein. Tunnelikin jouduttaisiin rakentamaan aika syvälle ja kalliisti.
Muistaakseni niissä Hernesaaren kaavoissa on vilahdellut optiona silta Länsiterminaalin pohjoispuolella eli Hernesaaren tyvessä, jolloin sitä ei ilmeisesti tarvitsisi niin paljoa nostella.
 
Helsingin Sanomissa oli tänään varsin laaja artikkeli Ysin jatkosta Merikadulle: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...aan+yhä+jatkaa+Etelä-Helsinkiin/1135238746607. (Ainakin minulle) uutena tietona kerrotaan, että tilan säästämiseksi Korkeavuorenkadun kiskot limitettäisiin osalta matkaa.

Artikkelin nettiversiosta puuttuu (ei välttämättä valitettavasti) paperiversiossa olleen asukkaiden haastattelut, joissa mm. yksi naisihminen kertoo ratikan pitävän niin kovaa meteliä, ettei Korkeavuorenkadun kahviloiden terasseilla kuulisi enää jutella...
 
Helsingin Sanomissa oli tänään varsin laaja artikkeli Ysin jatkosta Merikadulle: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...aan+yhä+jatkaa+Etelä-Helsinkiin/1135238746607. (Ainakin minulle) uutena tietona kerrotaan, että tilan säästämiseksi Korkeavuorenkadun kiskot limitettäisiin osalta matkaa.

Vaikuttaa aika typerältä. Rakennettakoon toisen suunnan kiskot sitten Kasarmikadulle.

Artikkelin nettiversiosta puuttuu (ei välttämättä valitettavasti) paperiversiossa olleen asukkaiden haastattelut, joissa mm. yksi naisihminen kertoo ratikan pitävän niin kovaa meteliä, ettei Korkeavuorenkadun kahviloiden terasseilla kuulisi enää jutella...

Kummasti Ekbergilläkin porukkaa riittää, vaikka juuri kahvilan kohdalla on vaihde. Sen sijaan minä en ainakaan viihtyisi Espan kahviloissa kun siinä autot tupruttelevat pakokaasujaan suoraan nenän edessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikuttaa aika typerältä. Rakennettakoon toisen suunnan kiskot sitten Kasarmikadulle.

Kummasti Ekbergilläkin porukkaa riittää, vaikka juuri kahvilan kohdalla on vaihde. Sen sijaan minä en ainakaan viihtyisi Espan kahviloissa kun siinä autot tupruttelevat pakokaasujaan suoraan nenän edessä.

Jos se Korkeavuorenkatu on niin vaikea paikka, niin voisihan se ysi kulkea Erottajalta Laivurinrinnettä pitkin Viiskulmalle ja jatkaa kolmosen kiskolla Tehtaankadulle, jonka se ylittäisi ja seuraisi bussi 14 reittiä Merikadulle.

t. Rainer
 
Jos se Korkeavuorenkatu on niin vaikea paikka, niin voisihan se ysi kulkea Erottajalta Laivurinrinnettä pitkin Viiskulmalle ja jatkaa kolmosen kiskolla Tehtaankadulle, jonka se ylittäisi ja seuraisi bussi 14 reittiä Merikadulle.

Minusta Ratakatu - Laivurinrinne tai Iso-Roobertinkatu on kyllä potentiaalinen linja ratikalle. Mutta se palvelee lähinnä eteläistä Punavuorta, ei niinkään Ullanlinnaa.

Ei Korkeavuorenkatu - Kapteeninkatu minusta ole niin kapea, ettei sille ratikkaa voisi laittaa. Reitti Korkeavuorenkatu - Kapteeninkatu - Merikatu - Eiranranta - (Hernesaari) on hyvin luonteva ja nopea.

Mutta jonkin linjan(10?) voisi ysin käynnistymisen jälkeen uudelleen reitittää vaikka linjalle Iso-Roobertinkatu - Freda - Pursimiehenkatu - Munkkisaari (-Hernesaari)

Kolmosen voisi myös siirtää kulkemaan Kampin kautta rakentamalla kiskot Fredalle Bulevardin ja Urho Kekkosen kadun välille.

Ja kun rakennetaan lisäksi kiskot Topeliuksenkadulle ja Haartmaninkadulle, niin 14B:tä mukaileva linjauskin saadaan raiteille. Hernesaari - Tehtaankatu - Freda - Arkadiankatu - Runeberginkatu - Haartmaninkatu - Munkkiniemi olisi aika helposti toteutettavissa.

Noilla muutoksilla 14, 14B ja 16 voidaan sitten lopettaa ja Bulevardin eteläpuolesta saadaan bussivapaa alue.

Joillekin noista ratikkalinjoista voisi tulevaisuudessa olla jopa mahdollinen yhteys siltaa pitkin Jätkäsaareen, jos se vaan onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Linja 3 kulki aikoinaan Iso-Robaa pitkin, mutta sitten katu muutettiin kävelykaduksi ja reitti muuttui nykyiseksi. Tuskin sinne kiskoja uudelleen huolitaan.
 
HS:n artikkeli tänään oli oikein mielenkiintoista luettavaa. Ilmeisesti virastojen tahto ysin jatkamiseksi on ihan aitoa. Kuitenkin ihmettelen ajatusta limitetyistä raiteista Korkeavuorenkadulla. Mikonkadulla tuo vielä toimii, kun kadulla ei ole mitään muuta liikennettä. Mutta jos Korkeavuorenkadulle jää myös autoliikenne, on se sitten yhden- tai kahdensuuntainen, niin miten autot ja ratikat voivat kohdata? Tukkoiselta vaikuttaa.

Jos ratikan pitää kulkea kahteen suuntaan juuri Korkeavuorenkatua, niin en näe kovin monia toimivia vaihtoehtoja. Yksinkertaisin olisi Fredan tapainen järjestely, jossa pysäköinti sallitaan kadun toisessa reunassa ja raitiovaunu kulkee kahteen suuntaan toisessa reunassa. Autoliikennekin voinee olla 2-suuntaista, toisin kuin Fredalla.

Menetettyjen p-paikkojen vastapainoksi linjasto suunniteltaisiin niin, että Kirran silmukasta voitaisiin luopua. Kun rata ja päätepysäkkilaituri puretaan, saadaan niiden tilalle Tarkk'ampujankadulle reilusti vinopysäköintipaikkoja. Samoin Kasarmikadulle saadaan kadunvarsipaikkoja puretun radan paikalle. Eivätköhän nämä korvaa Korkeavuodenkadun paikat aivan hyvin.
 
Jos ratikan pitää kulkea kahteen suuntaan juuri Korkeavuorenkatua, niin en näe kovin monia toimivia vaihtoehtoja. Yksinkertaisin olisi Fredan tapainen järjestely, jossa pysäköinti sallitaan kadun toisessa reunassa ja raitiovaunu kulkee kahteen suuntaan toisessa reunassa. Autoliikennekin voinee olla 2-suuntaista, toisin kuin Fredalla.
Eipä tosiaan taida limitys keskellä katua onnistua tuolla.
Limitys toiseen reunaan, niin jää autoille tilaa pörrätä. Voisi tehdä vaikka raitiovaunukaistaksi.
 
Limitys toiseen reunaan, niin jää autoille tilaa pörrätä. Voisi tehdä vaikka raitiovaunukaistaksi.

Sitä mäkin mietin, mutta sitten menetetään kuitenkin ne parkkipaikat. Ja jos ne joka tapauksessa menetetään, niin mielestäni on sujuvampaa, että ratikoita ei limitetä, vaikka ne sitten kulkisivatkin autojen kanssa samalla kaistalla. Eli limitetty ratikkakaista olisi huonompi juttu kuin molemmat suunnat erikseen, mutta autokaistoilla.

Tämä sen tähden, että meidän liikennöintiolosuhteissa ei voida aikataulujen keinoin varmistaa, etteivät vaunut kohtaa juuri tuolla limitetyllä osuudella. Niin kauan kuin liikenneolot ovat mitä ovat, niin vaunut saattavat kohdata toisensa ihan missä sattuu, ja sitten on odotettavissa lisää viivästyksiä.
 
Mutta jos Korkeavuorenkadulle jää myös autoliikenne, on se sitten yhden- tai kahdensuuntainen, niin miten autot ja ratikat voivat kohdata?

Niin kuin autoliikennekin toimii siellä nyt: vastaantulija odottaa edellisessä risteyksessä, että katu vapautuu.
 
Takaisin
Ylös