Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Kaupunki pyytää nyt palautetta eteläisen Postipuiston kaavaluonnoksesta:

https://kerrokantasi.hel.fi/hearing/etelainenpostipuisto

Itelleni yllättäen tuossa on raitiotien varaus eri linjalla kuin tähän asti nähdyissä esityksissä. Kaavaselostuksen luonnoksessa mainitaan, että raitiotie tulisi Ilmalan puolella Televisiokadulle. Sieltä ilmeisesti Rantaradan ali? Onko nyt luovuttu raitiotien vetämisestä Ilmalantorille, vai jääkö se erilliseksi haaraksi? Mie kuvittelin, että Ilmalantorin suunnitelmat olivat jo pitkällä. Oli miten oli, niin tämä uusi linjaus on toki raitiotien toimivuuden kannalta varmaan paljon parempi kuin Ilmalanrinteen kautta kiemurteleminen.

18582236_10154886535668649_4341956798812596839_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kaupunki pyytää nyt palautetta eteläisen Postipuiston kaavaluonnoksesta:

https://kerrokantasi.hel.fi/hearing/etelainenpostipuisto

Itelleni yllättäen tuossa on raitiotien varaus eri linjalla kuin tähän asti nähdyissä esityksissä. Kaavaselostuksen luonnoksessa mainitaan, että raitiotie tulisi Ilmalan puolella Televisiokadulle. Sieltä ilmeisesti Rantaradan ali? Onko nyt luovuttu raitiotien vetämisestä Ilmalantorille, vai jääkö se erilliseksi haaraksi? Mie kuvittelin, että Ilmalantorin suunnitelmat olivat jo pitkällä. Oli miten oli, niin tämä uusi linjaus on toki raitiotien toimivuuden kannalta varmaan paljon parempi kuin Ilmalanrinteen kautta kiemurteleminen.

LKH ryhmässä tuosta oli keskustelua ja siellä suunnittelija kertoi, että ysi olisi yhä ajamassa Ilmalantorille, jossa sillä on päättäri. Postipuistoon ajaisi uusi linja, jonka päättäri voisi olla esimerkiksi Kalasatamassa (johon ajavat ratikkalinjat ovat myöskin auki).
 
LKH ryhmässä tuosta oli keskustelua ja siellä suunnittelija kertoi, että ysi olisi yhä ajamassa Ilmalantorille, jossa sillä on päättäri. Postipuistoon ajaisi uusi linja, jonka päättäri voisi olla esimerkiksi Kalasatamassa (johon ajavat ratikkalinjat ovat myöskin auki).

Vois olla jopa ihan toimiva ratkaisu, kun reitillä on vaihtoyhteyksiä tarjolla riittämiin (Ilmala, Pasila, nykyisistä ratikoista kaikki paitsi 3 ja 4, Kalasatamassa metro). Kaavaluonnoksen selostuksessa mainitaan myös jatko pohjoispäästä sekä Käpylän asemalle että Jokerille Maunulaan, mikä kuulosti minusta jo suorastaan valaistuneelta. Tuon karttaan piirretyn radan päästä Metsälätiellä on matkaa Jokerille katua pitkin 1,7 km.

Kirjoitin edellä, että Rantaradan ali, mutta raitiotiehän menisi tietysti yli, kun rautatie on valmiiksi kallioleikkauksessa. Hakamäentien alituksesta taitaisi tulla sitten suht jyrkkä sukellus, ja haasteellinen rakennushanke kun paikka on kahden Hakamäentien sillan välissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:05 ----------

Tarkemmin materiaaleja kelaamalla löytyi tämmöinenkin. Raitiotietä on ilmeisesti kaavailtu menemään Hakamäentien olemassa olevan sillan ali. Liikennevirasto tietysti vastustaa lausunnossaan, kun Ilmalan varikkoraiteiden osalta menee ahtaaksi.

kdF3sOb.png
 
Vois olla jopa ihan toimiva ratkaisu, kun reitillä on vaihtoyhteyksiä tarjolla riittämiin (Ilmala, Pasila, nykyisistä ratikoista kaikki paitsi 3 ja 4, Kalasatamassa metro). Kaavaluonnoksen selostuksessa mainitaan myös jatko pohjoispäästä sekä Käpylän asemalle että Jokerille Maunulaan, mikä kuulosti minusta jo suorastaan valaistuneelta. Tuon karttaan piirretyn radan päästä Metsälätiellä on matkaa Jokerille katua pitkin 1,7 km.

Tuossa samassa keskustelussa mainittiin, että uuden yleiskaavan lautakuntakäsittelyssä tehty kuuden rakennuspikselin poisto Metsäläntien pohjoispuolelta tarkoittaa, että Jokeri-yhteys näyttää epätodennäköiseltä. Matkalle ei jää enää riittävästi kysyntää ratikkalinjalle. Käpylän aseman yhteys sen sijaan näyttää todennäköisemmältä jatkolta.
 
Aikamoisia paiseita ja vänkyröitä tuohon ratikkareittiin on onnistuttu saamaan. Siinä mielessä siis aitoa helsinkiläistä ratikkasuunnittelua. Ilmeisesti Hernesaaren hyvin tehty ratikka oli vain tilapäinen mielenhäiriö. Miksi esimerkiksi Pasilankadulta poistuttaessa ja junarata ylitettäessä pitäisi tehdä tuollainen tiukka mutka, kun rata voisi mennä suoraan ja talot sijoiteltaisiin sen mukaan (hmikon kuva)? Konepaja-alueen fiaskosta ei näemmä ole opittu mitään.

Reilua olisi myös sanoa suoraan, että Ilmalan ratikkaa ei tule. Sehän on hankkeista sellainen, että sitä nätisti vuosi toisensa perään siirretään aina hitusen eteenpäin, juuri sen verran, ettei sitä tarvitse ihan vielä alkaa suunnitella. Muistaakseni sen piti olla valmis vuoteen 2005 mennessä.
 
Miksi esimerkiksi Pasilankadulta poistuttaessa ja junarata ylitettäessä pitäisi tehdä tuollainen tiukka mutka, kun rata voisi mennä suoraan ja talot sijoiteltaisiin sen mukaan (hmikon kuva)?

Kuvan linjauksen paikallahan Ilmalassa on tällä hetkellä rakennus, käsittääkseni Ylen studioiden joku osa. Se ainakin pitää purkaa ennen kuin edes tuo kiemura on mahdollinen. Luulen, että tuossa kaupunkisuunnittelija on yrittänyt saada raitiolinjan viereen jäämään toimistotalolle jonkunlaisen tontin. Kaavailuissahan tuo koko Rantaradan reuna kalliolla on 5-6 kerroksista toimistoa, ja niistä kerrosneliöistä tulee tietysti tuloja. Tietty voihan raitiotien laittaa menemään rakennuksen läpikin, jos tahtoa piisaa.

On tuo esitys kumminkin vähemmän mutkainen kuin se edellinen, eli Ilmalantorilta Ilmalanrinnettä alas, mikä nyt meni ehkä enemmän huumoriosastolle.
 
Ilmalan raitiotie on vihdoin etenemässä kohti toteutusta. Liikennesuunnitelmat ovat tulossa Kylkkiin maaliskuussa, katusuunnitelmat laaditaan tänä vuonna ja rakentamiseen on varattu rahat 2019–2020. Tuli pienenä yllätyksenä, joskin iloisena sellaisena.

Tuleeko tuosta sitten loppujen lopuksi otsikon mukaisesti linjan 9 jatke vai ei, onkin mielenkiintoinen asia. Sikäli kun aikataulut pitävät ja rata avataan liikenteelle 2020 tai 2021, niin se varmaan avautuu ysin jatkeena. Mutta kun Postipuun alueen rata valmistuu, on priorisoinnin aika. Ehkä 9 jatkaa sinne, jotta uudelta asuinalueelta saadaan vaihdoton keskustayhteys. Siinä vaiheessa Ilmalaan voisi olla tarjolla Kalasatamaan, Nihtiin ja Yliskylään vievä linja, jonka läntinen päätepysäkki jää alkuun Länsi-Pasilaan.
 
En osaa lukea tätä uutista. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kadulle, jolla kulkee ratikka, ei saa enää rakentaa sellaisia asuntoja, joiden ikkunat ovat vain ratikkakadun suuntaan?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008308194.html

Jos näin on, niin eihän tässä ole järjen hiventä. Toivottavasti tolla raideliikennemelulla tarkoitetaan jotain muuta, kuten läheistä rautatietä.

HS 4.10.2021 sanoi:
Nyt kaavaa joudutaan kuitenkin muuttamaan, sillä kaupunki sai Uudenmaan ely-keskukselta oikaisukehotuksen. Sen mukaan suunnitelmien mukaisiin asuntoihin kantautuisi liikaa melua.

Ely-keskuksen mukaan meluselvityksen perusteella melutasot ylittäisivät melun ohjearvot kaikilla Radiokadun puoleisilla asuinrakennusten julkisivuilla. Ely-keskus vaatii siksi oikaisukehotuksessa, että asunnot määrätään avautumaan myös muuhun kuin Radiokadun suuntaan.

Melun häiritsevyyttä ja haitallisuutta vain Radiokadun suuntaan avautuvien asuntojen kohdalla lisäävät ely-keskuksen merkittävästi raideliikenteen aiheuttaman melun enimmäistasot. Ely-keskus perustelee vaatimustaan oikaista kaavaa lisäksi sillä, että korkeat enimmäistasot vaikuttavat terveyden lisäksi merkittävästi myös asuntojen viihtyisyyteen ja mahdollisuuksiin tuulettaa asuntoa.
 
^ Kyllä tuossa on lähes välttämättä kyse raitiotien aiheuttamasta melusta, koska kaava koskee tontteja Radiokadun kummallakin puolella ja lisäksi Radiokatu 15 sisäpihajulkisivu avautuu rautatielle päin, eikä siitä ole puhetta.

Ei sinänsä yllätä, ely-keskukset ovat maalaismodernistisen yhdyskuntasuunnittelun lipunkantajia. Jos heistä olisi kiinni, kaupungin rakentaminen kiellettäisiin.
 
En osaa lukea tätä uutista. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kadulle, jolla kulkee ratikka, ei saa enää rakentaa sellaisia asuntoja, joiden ikkunat ovat vain ratikkakadun suuntaan?

Ei nyt sentään: perustuu kuitenkin melumallinnuksiin, vaikka melun lähde nyt tietysti on raitiotie. Eli käytännössä voi vaatia tekemään raitiotietä jonkin verran tasokkaammin: suunnittelulla, kasvillisuudella ja valituilla rakenneratkaisuilla voi vaikuttaa paljonkin melutasoon. Eihän raitiovaunu itsessään ole erikoisen äänekäs. Asiaan voi vaikuttaa myös raideliikenteen ja autoliikenteen yhteisvaikutus.

Sinällään ei ole ollenkaan huono suunnitteluperiaate, että asunnoissa olisi ikkunoita/parvekkeita myös rauhalliselle sisäpihalle. Ihan riippumatta siitä, vaatiiko ELY-keskus sitä vai ei.
 
Sinällään ei ole ollenkaan huono suunnitteluperiaate, että asunnoissa olisi ikkunoita/parvekkeita myös rauhalliselle sisäpihalle. Ihan riippumatta siitä, vaatiiko ELY-keskus sitä vai ei.
Ei tuo ole monissa taloissa järkevästi toteutettavissa. Lisäksi samalla perusteella voisi kieltää kokonaan asuntojen rakentamisen lentomelualueelle. Tuskin raitiotiestä ainakaan enempää melua tulee.
 
Ei tuo ole monissa taloissa järkevästi toteutettavissa. Lisäksi samalla perusteella voisi kieltää kokonaan asuntojen rakentamisen lentomelualueelle. Tuskin raitiotiestä ainakaan enempää melua tulee.

Eikös se ole jo kiellettykin? Vantaalla on todella laajat alueet uudisrakennuskiellossa.
 
On, mutta vain pahimmilla lentomelualueilla. Raitiotien melu tuskin vastaa edes hiljaisempien lentomelualuiden melua.

Muistan kun muutin 1999 Töölön tulliin. Ihmettelin kun pöytä tärisi tai oikeammin pöydällä ollut herätyskello. Ratikat kun ajavat vaihteen yli täristävät kunnolla tien rakenteita ja talot tien varressa ovat samalla kalliopohjalla. Eli ei kyse ole vain äänestä.
 
Muistan kun muutin 1999 Töölön tulliin. Ihmettelin kun pöytä tärisi tai oikeammin pöydällä ollut herätyskello. Ratikat kun ajavat vaihteen yli täristävät kunnolla tien rakenteita ja talot tien varressa ovat samalla kalliopohjalla. Eli ei kyse ole vain äänestä.
Mutta siihen taas ei ikkunoiden sijainti auta. Turhaa valitusta ELY:ltä mielestäni. Pitäisi ennemmin panostaa vaihteiden tärinäneristykseen.
 
Takaisin
Ylös