Raitiovaunuhavaintoja syys-lokakuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
384
2.9.2008 tiistaina aamulla linjalla 6/8 vaunu 151 ruuhkassa.

Samana päivänä illalla iltaruuhkassa linjalla 7A vaunu 162.
 
2.9.2008 tiistaina aamulla linjalla 6/8 vaunu 151 ruuhkassa.

Oli varmaan nautinnollinen ajettava Mechelininkadun ruuhkissa. :D Vieläkös muuten Mannejen kilvissä lukee kasin reittinä Salmisaari - Vallila?

Samainen Radio Nova -Manne 151 oli 1.9.2008 vuorossa 177 linjalla 7B. Tämä oli ihan kokopäivävuoro käsittääkseni. Ko. vaunu paikkasi tosin kesken päivän hajonnutta Variota.

Perin oudoksuttavia nämä Mannejen sijoitukset. Olisi odottanut niitä ennenkaikkea linjalle 9. Kertaakaan en ole tällaista tapahtumaa todistanut.
 
Tänään (3.8) oli välipala-manne 162 koulutusajossa Töölön hallien luona.

Sinivalkonen Elisa commuications-mainosteippaus on tyylkäs.
 
161 näkyy koeajoilla ja 162 koulutusajoissa.
Entäpä 163 ja 164? 165 ollut heinäkuusta teleiltä nostettuna Vallilassa. 166 ei edes vielä maassamme.
Hukkainvestointiko, tarvitaankohan niitä mihinkään?
 
Hukkainvestointiko, tarvitaankohan niitä mihinkään?

Tavallaan on kai hyvä uutinen, jos ei tarvita. Eli jos varioita saadaan niin paljon liikenteeseen, että vuorot voitaan hoitaa niillä ja nivelillä.

En sanoisi mannehankintaa hukkainvestoinniksi. Tilanteessa, jossa ne päätettiin hankkia, varioiden tilanne oli koko lailla auki ja oli aihetta olettaa, ettei niistä tule pelejä.

Uusia sarjavaunuja joudutaan odottamaan ainakin vuoteen 2012 asti, ja siihen mennessä pitäisi linjaston olla laajentunut ainakin Jätkään, ehkä Merikadulle ja Ilmalaankin. Niitä pidennyksiä on vaikea hoitaa ilman manneja, ellei varioita oikeasti saada liikenteeseen huomattavasti nykyistä enemmän. Vaikka tilanne nyt näyttääkin hyvältä, minun on vaikea uskoa että sopimuksen mukainen 90% käyttöaste jatkossa toteutuu.
 
Uusia sarjavaunuja joudutaan odottamaan ainakin vuoteen 2012 asti, ja siihen mennessä pitäisi linjaston olla laajentunut ainakin Jätkään, ehkä Merikadulle ja Ilmalaankin. Niitä pidennyksiä on vaikea hoitaa ilman manneja, ellei varioita oikeasti saada liikenteeseen huomattavasti nykyistä enemmän. Vaikka tilanne nyt näyttääkin hyvältä, minun on vaikea uskoa että sopimuksen mukainen 90% käyttöaste jatkossa toteutuu.
Näinhän se on. Ja sitten 2012 eteenpäin aletaan korjaamaan uusien sarjavaunujen lastentauteja ja vikoja ;).

Mutta entäpä HKL 153 YIT? Hyvin vähän on näyttäytynyt. (Siinähän olisi ysilinjalle sopiva.) Onkohan sillä "kaikki hyvin"?
 
Näinhän se on. Ja sitten 2012 eteenpäin aletaan korjaamaan uusien sarjavaunujen lastentauteja ja vikoja ;).

No, mistäpä sitä tietää vaikka muutkin ymmärtäisivät tehdä "crotramit" ja laittaisivat vaunuja testiajoon ennen kauppoja. Tällöin osataan ottaa jo tuotannossa huomioon suurimmat ongelmat. Tämä vähentäisi lastentautien määrästä luultavasti aika suuren osan, vaikka testejä ajettaisiinkin vain prototyypeillä. Eiköhän Stadin Vario-ongelmat ole alalla jo aika tunnettu juttu, joten luultavasti kunnianhimoisimmilla myyjillä on halu kasvattaa omaa prestiisiään.
 
161 näkyy koeajoilla ja 162 koulutusajoissa.
Entäpä 163 ja 164? 165 ollut heinäkuusta teleiltä nostettuna Vallilassa. 166 ei edes vielä maassamme.
Ylläolevaan pohdiskeluun liittyen...:
HKL 163
HKL 164
HKL 165
Tuossa esille tulleen mukaan ylös nostettu Väliosa-Manne olisikin HKL 164. Mielestäni sama vaunu on ollut pidempäänkin juuri tuolla paikalla telittömänä.
 
Ylläolevaan pohdiskeluun liittyen...:
Tuossa esille tulleen mukaan ylös nostettu Väliosa-Manne olisikin HKL 164. Mielestäni sama vaunu on ollut pidempäänkin juuri tuolla paikalla telittömänä.
Olet oikeassa tietysti. Vaan äkkiä sitten siirsivät 165:n pois siitä pilttuusta. Hyvä kun tuli korjattu tieto.

Tämän päivän havaintoja (5.9.):
Tilausajossa: BS 1, HKL 150, 154, 161 ja 175.
 
Perin oudoksuttavia nämä Mannejen sijoitukset. Olisi odottanut niitä ennenkaikkea linjalle 9. Kertaakaan en ole tällaista tapahtumaa todistanut.

Mutta entäpä HKL 153 YIT? (Siinähän olisi ysilinjalle sopiva.)

Mannejen kilpirullissa on ysin kohdalla pelkkää mustaa (myös vaunussa 162), joten määränpäätekstien puute vaikeuttaa niiden sijoittamista ysille. Toisaalta kyllähän sitä varmaan pärjäisi pelkällä numerollakin.

Omituista että vaunua 162 käytetään koko ajan koulutusajossa. Linjallehan se kuuluisi jonkin valmet nivelen tilalle. On tilavampi ja esteettömämpi. Pikku-mannet sitten koulutusajoon.
 
Mannejen kilpirullissa on ysin kohdalla pelkkää mustaa (myös vaunussa 162), joten määränpäätekstien puute vaikeuttaa niiden sijoittamista ysille. Toisaalta kyllähän sitä varmaan pärjäisi pelkällä numerollakin.

Omituista että vaunua 162 käytetään koko ajan koulutusajossa. Linjallehan se kuuluisi jonkin valmet nivelen tilalle. On tilavampi ja esteettömämpi. Pikku-mannet sitten koulutusajoon.

Eihän NrI:ssäkään ole määränpäätekstiä, eli ei ole este.

162 on erilainen ajettava kuin 151-154, koska painavampi ja pitempi, sekä enemmän asioita opittavana. Parempi kouluttaa sillä, koska kun sen osaa, niin lyhyempikin on hallussa.
 
2.9.2008 tiistaina aamulla linjalla 6/8 vaunu 151 ruuhkassa. Samana päivänä illalla iltaruuhkassa linjalla 7A vaunu 162.
Matkustin tuolloin vaunussa 162 Aleksilta Pasilaan. Sää oli sateinen, mutta ei erityisen viileä. Siitä huolimatta vaunun ikkunat olivat kauttaaltaan niin huurussa, että oli vaikea nähdä missä kohdin reittiä mentiin. Onneksi sisällä oli toimivat pysäkkinäytöt. :smile: Harmi, että manneissa on tällainen heikkous, joka vain pahenee syyskelien myötä.
 
Matkustin tuolloin vaunussa 162 ... vaunun ikkunat olivat kauttaaltaan niin huurussa, että oli vaikea nähdä missä kohdin reittiä mentiin.

Vaunun ohjaamossa on kytkin matkustamopuhallukselle. Varmaankin se oli unohtunut pois päältä (?). Kytkimiä on kaksi ( ulkomuistista..), asennossa kylmä puhalletaan ulkoilmaa, ja asennossa lämmin ohjataan jarruvastuksien lämpöä matkustamoon.
 
Yksilasiset ruudtu huurustuvat fysiikan lakien mukaan, perin helposti ja nopeasti vielä. Minkäänlaisesta lämmityksestä ei ole loppujen lopuksi apua, sillä huurruttuaan ikkunat pysyvät huurussa oli lämpöpuhallin sitten vaikka teholla "sukat-pyörivät-jaloissa". Manneihin pitäisikin asentaa avaamattomaan osuuteen kaksoislasi.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös