Raitiovaunuhavaintoja syys-lokakuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
19.10.

Hinausvaunu H-1 veti hiomavaunun 2119 Kuusitien silmukasta Töölön halliin puoli kahdeksan aikaan aamulla.
 
Itse sain tiedon, että 181 oli Koskelassa rekan lavalla ja kymmenen aikaan.
139:n näin Koskelassa lastausrampin edessä takapihalla klö 14.40. Silloin tosin H-1 peruutti sitä kohden. Ajattelin, että työntöavuksi tulee.
191 tarkoittanet ehkä 181?
Ja jonnekin = Helsingin Kaupunginmuseon kokoelmakeskus Tuusulassa.

139 ja 91 kävivät silloin vaan Vallilassa nopeasti, ja niistä poistettiin virroitin, koska muuten tekee tiukkaa uudessa kodissa.
 
Huom. varoitus, nyt tulee aika "paha": HKL 14 linjalla 1A vuorossa 101 kolmen vuoden linjatauon jälkeen. Ja siis 21.10.2008 iltaruuhka.

Ohhoh! Mikä tuohon mahtaa olla syynä? Oliko ihan vuorovaunussa, vai ylimääräisessä vuorossa?

Et muuten sattunut saamaan kuvaa vaunusta 14 ja linjalla 9 olevasta vaunusta samassa kuvassa? Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun tällainenkin olisi mahdollista. Ja ehkä yksi viimeisistä.
 
Ohhoh! Mikä tuohon mahtaa olla syynä? Oliko ihan vuorovaunussa, vai ylimääräisessä vuorossa?

Et muuten sattunut saamaan kuvaa vaunusta 14 ja linjalla 9 olevasta vaunusta samassa kuvassa? Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun tällainenkin olisi mahdollista. Ja ehkä yksi viimeisistä.
Vaunu oli vuorossa 101. Vaunun kuljettajaa opasti toinen HKL:n työntekijä, jonka olettaisin olleen kouluttaja.

Itse asiassa tässä kuvassa näkyy sekä vaunu #14 että linjan 9 vaunu... :)
 
Tältähän se näytti. Maalari voisi ottaa tuon työn alle, kun kiireiltään ehtii.
Ilman muuta se kannattaisi maalata ja laittaa pitkää vuoroa ajamaan, onhan se Suomessa suomalaisille rakennettu laatutuote, joka 49-vuotiaanakin tarjoaa erittäin hyvää kyytiä. Valitettavasti vaunua tänään ajanut kuljettajaharjoittelija ei vielä uskaltanut antaa virtaa tarpeeksi ja jäi aikataulusta myöhään. Toki lehtikelillä ei voi kovasti kentänheikennystä moottoreille tarjota, ettei mene pysäkit "pitkäksi" tai, vielä parempaa, edellä ajavan Wauriotramin lasikuitupylly rikki! :)
Alunperin tuohon vuoroon piti laittaa jo taannoisella SRS:n ajelullakin hyväksi todettu vaunu 11, mutta käsittääkseni hiekoituksen kanssa oli jotain häikkää, joten tilalle tämä 14. Vaunupula taisi olla tosiasia. Ja ihan varmasti kaikki nyt vaadittavat 28 Wauriotramia kunnossa linjalla? :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa tässä kuvassa näkyy sekä vaunu #14 että linjan 9 vaunu... :)
Heh, siellähän on vaunun 14 sisällä tiivis tunnelma. Miksei muuten vaunu 12 ollut ajossa (en ainakaan nähnyt sitä liikenteessä)? Eikös vaunu 12 ole huomattavasti paremmassa kunnossa kuin maalipinnaltaankin rapistunut 14?

Variotram 206 oli muuten jossain poliittissävytteisessä ajossa tänään, joten verottaako tuollainenkin vaunutilannetta juuri sen verran, että naftaliinista pitää kaivaa 49-vuotiaita ikiliikkujia? :)
 
Heh, siellähän on vaunun 14 sisällä tiivis tunnelma. Miksei muuten vaunu 12 ollut ajossa (en ainakaan nähnyt sitä liikenteessä)? Eikös vaunu 12 ole huomattavasti paremmassa kunnossa kuin maalipinnaltaankin rapistunut 14?

Variotram 206 oli muuten jossain poliittissävytteisessä ajossa tänään, joten verottaako tuollainenkin vaunutilannetta juuri sen verran, että naftaliinista pitää kaivaa 49-vuotiaita ikiliikkujia? :)
Vaunussa 12 on muistaakseni sattunut pienehkö kärvähdys ja jota näköjään ei ole vielä korjattu. Vaunu 9 ei ole vielä valmis ja vaunu 13 todettiin jo pari vuotta sitten maalipinnaltaan liian rumaksi linjakäyttöön. Tosin 14 lukuisten mainosteippausten jäljiltä on varsin ryssässä ulkoasussa, 13 olisi varmasti siistimpi! :) Toivottavasti näemme vielä myös 13:n ahkeroimassa linjalla!
 
Vaunussa 12 on muistaakseni sattunut pienehkö kärvähdys ja jota näköjään ei ole vielä korjattu. Vaunu 9 ei ole vielä valmis ja vaunu 13 todettiin jo pari vuotta sitten maalipinnaltaan liian rumaksi linjakäyttöön. Tosin 14 lukuisten mainosteippausten jäljiltä on varsin ryssässä ulkoasussa, 13 olisi varmasti siistimpi! :) Toivottavasti näemme vielä myös 13:n ahkeroimassa linjalla!
Lisätään pohdiskeluun vielä se, että ymmärtääkseni vaunua 11 oli ajateltu vaunun 12 ensisijaiseksi tuuraajaksi eiliseen vuoroon. #11:ssä ilmeisesti oli sen verran hämminkiä hiekoituksen kanssa, että päätettiin sijoittaa tilalle sitten täydellisesti toimiva #14.

Vaunu HKL 11 esiintyi tyylikkäästi viime syyskuussa Pohjoismaisilla Museoraitiotiepäivillä.
 
Lisätään pohdiskeluun vielä se, että ymmärtääkseni vaunua 11 oli ajateltu vaunun 12 ensisijaiseksi tuuraajaksi eiliseen vuoroon. #11:ssä ilmeisesti oli sen verran hämminkiä hiekoituksen kanssa, että päätettiin sijoittaa tilalle sitten täydellisesti toimiva #14.

Vaunu HKL 11 esiintyi tyylikkäästi viime syyskuussa Pohjoismaisilla Museoraitiotiepäivillä.

Ei 11 missään vaiheessa ollut vaihtoehtona. Se on erilainen ajettava, ja nyt opeteltiin ajamaan normaalilla laihialaisella.
 
Ei 11 missään vaiheessa ollut vaihtoehtona. Se on erilainen ajettava, ja nyt opeteltiin ajamaan normaalilla laihialaisella.
Ok, olin käsittänyt asian väärin. Ilmajarrun käytön yms. erilaisuuden tiesinkin ja siksi vähän ihmettelinkin kuulemaani...
 
Ei 11 missään vaiheessa ollut vaihtoehtona. Se on erilainen ajettava, ja nyt opeteltiin ajamaan normaalilla laihialaisella.
Mihinkäs nykyään laihialaisopetusta tarvitaan, kun meillähän on 40 timantinkovaa matalalattiaraitiovaunua! Eikös niillä pitänyt korvata kaikki 50-luvun epätrendikkäät vanhukset? Vai...? :)
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös