kuvalinkki
Puolalaisetkin ovat näemmä käyneet ostoksilla Mannheimissa.
En huomannut, että näistä olisi täällä ollut keskustelua, ja toisaalta varmaan näinkin lähellä olevat ihmeellisyydet varmaan voivat kiinnostaa.
Łódź on kaupunki, josta 1000 mm levyiset raitiotiet jatkuvat etelässä Pabianiceen ja pohjoisessa Ozorkówiin, jonne ajava linja 46 on Puolan pisin, 33 km yhteen suuntaan. Joitakin kuvia linjan historiasta ja nykypäivästä täällä. Pabianicen linjaa ollaan parhaillaan uudistamassa nykyaikaiseksi pikaraitiotieksi.
Ylä-Sleesian kaupunkiseudulla toimii 362 km pitkä 1435 mm raitiotieverkko, joka yhdistää toisiinsa 13 kaupunkia. Huomattava osa linjoista on yksiraiteisia ja vaunut ajelevat paikoin vasenta kaistaa autoliikennettä vasten. Enimmäkseen kuitenkin radat ovat katuverkon ulkopuolella. Reittikartta on nähtävissä täällä. Tuosta saisi hienon päiväretken, kun ajaisi vaikka Gliwicestä Dąbrowa Górniczaan esim. linjoilla 1 - 5 - 6 - 15- 21Tämän linkin takana on kuvagalleria alueen raitioteiltä.
kuvalinkki
Puolalaisetkin ovat näemmä käyneet ostoksilla Mannheimissa.
Viimeisin muokkaaja vko; 08.09.2008 kello 00:04. Syy: kuva linkiksi
Noista Sleesian linjoista näkyy olevan youtubessa kohtalaisen paljon materiaalia esim. tässä. Pian 5 minuutin jälkeen liikutaan ainakin äärimmäisen urbaanissa ympäristössä![]()
Tänään valitettavasti luin uutisen, että Ylä-Sleesiassa aiotaan lakkauttaa jälleen pari raitiolinjaa. Linja 12 on kuulemma jo varma; linjat 18 ja 27 lienevät seuraavina listalla
Edellisen kerran siellä on lakkautettu linjoja vuonna 2006. Rahat eivät kuulemma riitä linjojen tason kohottamiseen eikä nykyisellä hitaalla liikennöinnillä tule tarpeeksi matkustajia.
Linja 12 Siemianowicesta Chorzówiin on lakkautettu 1.1.2009.
Selkeä, halpa ja hyvä kehittämisehdotuskin oli olemassa, mutta poliittinen tahto valitettavasti oli tällainen.
Puolassakin ollaan ilmeisesti innostuttu tästä autokaupunki-ideasta, joka on vuorotellen käynyt jokaisessa maassa ja yhtä vuorotellen ollaan myös todettu, että autokaupunki tukkeutuu autoista ja on pakko rakentaa myös kunnollinen joukkoliikenne. Yhdysvalloissakin tämä on huomattu ja raitioteitä tehdään kilvan eri kaupunkeihin matkustajamäärille, jotka vastaavat Helsingin keskimääräistä bussilinjaa. Kaksi muuta autoilun mahtimaata Saksa ja Ranska taas johtavat kehitystä joukkoliikenteessä, joten siellä kulmillakaan ei ole annettu autolle kaikkea valtaa.
Yöbussissa on tunnelmaa
Ehkä ei kuitenkaan voi väittää, että Puolassa yleisesti olisi autokaupunkiajattelu vallalla: raitiolinjoja rakennetaan lisää ja nykyaikaistetaan ainakin Varsovassa, Krakovassa, Łódzissa, Gdanskissa, Poznanissa, Wrocławissa, Elblągissa, Bydgoszczissa, Częstochowassa ja Szczecinissä. Jo kerran raitiotiensä lakkauttaneet Olsztyn ja Białystok suunnittelevat uutta verkkoa. (Raitiovaunukaupunkeja ovat lisäksi Grudziądz, Toruń ja Gorzów Wielkopolski, mutten tiedä niiden suunnitelmista.)
Tämä Ylä-Sleesia on erityistapaus, ja hommaa siellä vaikeuttaa pirstaleinen kuntarakenne. Raitiotiet ovat lisäksi näihin asti kuuluneet valtiolle, joka on laiminlyönyt rakenteiden ylläpidon. Vuodenvaihteesta alkaen Tramwaje Śląskie SA on siirtynyt alueen kaupunkien omistukseen ja ainakin osalla kaupunkeja on jopa laajennussuunnitelmia. Toiset sitten ovat nähtävästi enemmän autokaupungin kehityksestä kiinnostuneita. Nämä Ylä-Sleesian raitiotien omistajakaupungit ovat siis Katowice, Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice ja Zabrze
Yleensä Puolan kaupungit ovat meikäläisiin verrattuna hyvin tiivisrakenteisia, niiden keskustat keskiajalta ja ruuhkaongelmat myös hieman eri sfääreissä kuin meillä Suomessa. Ylä-Sleesian kaupunkiseutu on 3 miljoonasta asukkaastaan huolimatta poikkeus siinä mielessä, että siellä asutus on jakautunut pariinkymmeneen erilliseen kaupunkiin, joiden väleissä on jonkin verran "tyhjää" tilaa. Kaupunkien väleille ja ohi on rakennettu 4-8 -kaistaisia väyliä autoliikenteelle, ja näiden väylien varteen toinen toistaan suurempia hypermarketteja ja kauppakeskuksia, jotka näin ovat pääosin syrjässä raitio- ja rautateiden asemilta. Keskustasta keskustaan raitiovaunu on silti yleensä nopein kulkuneuvo.
Viimeisin muokkaaja Max; 09.01.2009 kello 14:40.
Tässä vielä tutkittavaksenne kartta Ylä-Sleesian raitiotieverkostosta.
Selitykset:
Vihreä väri - käytössä oleva raitiotielinja (ohut vihreä - yksiraiteinen osuus)
Musta väri - viime vuosituhannen puolella lakkautettu linja
Violetti väri - vuoden 2006 jälkeen lakkautettu linja
Yksiraiteisia osuuksia on todella paljon. Tämän takia linjoja ajetaan 15 minuutin vuorovälillä, jolle nuo kohtauspaikat on suunniteltu.
Viimeisin muokkaaja Max; 02.04.2009 kello 09:23.
Tuohon kuitenkin sellainen korjaus, että Będzinin kaupunki kieltäytyi kunniasta ottaa raitiotieyhtiön osakkeita ja on nyt karsinut alueellaan kulkevia vuoroja tuntuvasti pyrkien ilmeisesti vähitellen eroon koko raitiotiestä. Aikaisemmin siellä on kunnostauduttu siirtämällä kiskot pois ydinkeskustasta ja lakkauttamalla Żychciceen kulkenut eksoottinen maaseutulinja 25. Naapurikaupunkien kannalta ongelma on, että itäsuunnan varikko sijaitsee juuri Będzinissä.
Tässä vielä kartta Łódźin seudun raitiotieverkosta. Vihreällä toiminnassa olevat linjat ja violetilla pari 1990-luvulla lakkautettua maaseuturaitiotien pätkää. Tällä hetkellä Pabianicen kaupunki (vasen alanurkka) harkitsee valitettavasti raitiotien sulkemista. Eräs hämmästyttävimmistä raitiotiepaikkakunnista Puolassa on tuossa kartassa läntisimpänä sijaitseva Lutomiersk, 6000 asukkaan maalaiskunta, jonne pääsee ratikalla nro 43.
Łódźin raitiotiet ovat puolalaisittain poikkeukselliset myös raideleveydeltään, joka on 1000 mm. Muista kaupungeista vain Bydgoszcz, Toruń ja Elbląg ovat kapearaiteisia.
Viimeisin muokkaaja Max; 06.04.2009 kello 13:23.
Ylä-Sleesiasta jälleen ikäviä uutisia. Gliwicen kaupunki (197 000 asukasta) on päättänyt korvata alueellaan kulkevan raitiotien (linjat 1 ja 4) busseilla 1.8.2009 alkaen.![]()
Gliwicen kaupunki toteutti tuon edellisessä viestissä mainitun uhkauksen 1.9.2009 (päivämäärä minulla näkyy tuossa olleen väärin). Linjat 1 ja 4 on katkaistu kaupungin rajan tuntumassa olevalle varikolle, josta matkustajat jatkavat Gliwiceen bussilla. Virallisen propagandan mukaan tämä on matkustajien parhaaksi, koska bussi on matalalattiamallia ja ruuhkat keskustassa vähenevät.
Gliwicen asukkaat eivät kuitenkaan ole jääneet seuraamaan tilannetta toimettomina. Kaupunginjohtaja Zygmunt Frankiewiczia vastaan suunnattuun vetoomukseen on kerätty riittävä määrä nimiä, mikä tarkoittaa, että kaupungissa pidetään ennenaikaiset kunnallisvaalit 8.11.2009. Raitioliikenteen palauttaminen on yksi keskeisimmistä kysymyksistä tulevissa vaaleissa.
Kuvia Lodzista. Valittavissa useita alakansioita, mm GT6 ja GT8N.
------ rvk1249 ------