Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

  1. #1
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    En huomannut, että näistä olisi täällä ollut keskustelua, ja toisaalta varmaan näinkin lähellä olevat ihmeellisyydet varmaan voivat kiinnostaa.

    Łódź on kaupunki, josta 1000 mm levyiset raitiotiet jatkuvat etelässä Pabianiceen ja pohjoisessa Ozorkówiin, jonne ajava linja 46 on Puolan pisin, 33 km yhteen suuntaan. Joitakin kuvia linjan historiasta ja nykypäivästä täällä. Pabianicen linjaa ollaan parhaillaan uudistamassa nykyaikaiseksi pikaraitiotieksi.

    Ylä-Sleesian kaupunkiseudulla toimii 362 km pitkä 1435 mm raitiotieverkko, joka yhdistää toisiinsa 13 kaupunkia. Huomattava osa linjoista on yksiraiteisia ja vaunut ajelevat paikoin vasenta kaistaa autoliikennettä vasten. Enimmäkseen kuitenkin radat ovat katuverkon ulkopuolella. Reittikartta on nähtävissä täällä. Tuosta saisi hienon päiväretken, kun ajaisi vaikka Gliwicestä Dąbrowa Górniczaan esim. linjoilla 1 - 5 - 6 - 15- 21 Tämän linkin takana on kuvagalleria alueen raitioteiltä.

  2. #2
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Łódź on kaupunki, josta 1000 mm levyiset raitiotiet jatkuvat etelässä Pabianiceen ja pohjoisessa Ozorkówiin, jonne ajava linja 46 on Puolan pisin, 33 km yhteen suuntaan. Joitakin kuvia linjan historiasta ja nykypäivästä täällä. Pabianicen linjaa ollaan parhaillaan uudistamassa nykyaikaiseksi pikaraitiotieksi.
    kuvalinkki

    Puolalaisetkin ovat näemmä käyneet ostoksilla Mannheimissa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 08.09.2008 kello 00:04. Syy: kuva linkiksi

  3. #3
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Noista Sleesian linjoista näkyy olevan youtubessa kohtalaisen paljon materiaalia esim. tässä. Pian 5 minuutin jälkeen liikutaan ainakin äärimmäisen urbaanissa ympäristössä

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    kuvalinkki

    Puolalaisetkin ovat näemmä käyneet ostoksilla Mannheimissa.
    Jep, samojahan nuo ovat tosiaankin; Łódźiin osti niitä kahdeksan.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Tänään valitettavasti luin uutisen, että Ylä-Sleesiassa aiotaan lakkauttaa jälleen pari raitiolinjaa. Linja 12 on kuulemma jo varma; linjat 18 ja 27 lienevät seuraavina listalla

    Edellisen kerran siellä on lakkautettu linjoja vuonna 2006. Rahat eivät kuulemma riitä linjojen tason kohottamiseen eikä nykyisellä hitaalla liikennöinnillä tule tarpeeksi matkustajia.

  6. #6
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Linja 12 Siemianowicesta Chorzówiin on lakkautettu 1.1.2009.

    Selkeä, halpa ja hyvä kehittämisehdotuskin oli olemassa, mutta poliittinen tahto valitettavasti oli tällainen.

  7. #7
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Selkeä, halpa ja hyvä kehittämisehdotuskin oli olemassa, mutta poliittinen tahto valitettavasti oli tällainen.
    Puolassakin ollaan ilmeisesti innostuttu tästä autokaupunki-ideasta, joka on vuorotellen käynyt jokaisessa maassa ja yhtä vuorotellen ollaan myös todettu, että autokaupunki tukkeutuu autoista ja on pakko rakentaa myös kunnollinen joukkoliikenne. Yhdysvalloissakin tämä on huomattu ja raitioteitä tehdään kilvan eri kaupunkeihin matkustajamäärille, jotka vastaavat Helsingin keskimääräistä bussilinjaa. Kaksi muuta autoilun mahtimaata Saksa ja Ranska taas johtavat kehitystä joukkoliikenteessä, joten siellä kulmillakaan ei ole annettu autolle kaikkea valtaa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #8
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Puolassakin ollaan ilmeisesti innostuttu tästä autokaupunki-ideasta, joka on vuorotellen käynyt jokaisessa maassa ja yhtä vuorotellen ollaan myös todettu, että autokaupunki tukkeutuu autoista ja on pakko rakentaa myös kunnollinen joukkoliikenne.
    Ehkä ei kuitenkaan voi väittää, että Puolassa yleisesti olisi autokaupunkiajattelu vallalla: raitiolinjoja rakennetaan lisää ja nykyaikaistetaan ainakin Varsovassa, Krakovassa, Łódzissa, Gdanskissa, Poznanissa, Wrocławissa, Elblągissa, Bydgoszczissa, Częstochowassa ja Szczecinissä. Jo kerran raitiotiensä lakkauttaneet Olsztyn ja Białystok suunnittelevat uutta verkkoa. (Raitiovaunukaupunkeja ovat lisäksi Grudziądz, Toruń ja Gorzów Wielkopolski, mutten tiedä niiden suunnitelmista.)

    Tämä Ylä-Sleesia on erityistapaus, ja hommaa siellä vaikeuttaa pirstaleinen kuntarakenne. Raitiotiet ovat lisäksi näihin asti kuuluneet valtiolle, joka on laiminlyönyt rakenteiden ylläpidon. Vuodenvaihteesta alkaen Tramwaje Śląskie SA on siirtynyt alueen kaupunkien omistukseen ja ainakin osalla kaupunkeja on jopa laajennussuunnitelmia. Toiset sitten ovat nähtävästi enemmän autokaupungin kehityksestä kiinnostuneita. Nämä Ylä-Sleesian raitiotien omistajakaupungit ovat siis Katowice, Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice ja Zabrze

    Yleensä Puolan kaupungit ovat meikäläisiin verrattuna hyvin tiivisrakenteisia, niiden keskustat keskiajalta ja ruuhkaongelmat myös hieman eri sfääreissä kuin meillä Suomessa. Ylä-Sleesian kaupunkiseutu on 3 miljoonasta asukkaastaan huolimatta poikkeus siinä mielessä, että siellä asutus on jakautunut pariinkymmeneen erilliseen kaupunkiin, joiden väleissä on jonkin verran "tyhjää" tilaa. Kaupunkien väleille ja ohi on rakennettu 4-8 -kaistaisia väyliä autoliikenteelle, ja näiden väylien varteen toinen toistaan suurempia hypermarketteja ja kauppakeskuksia, jotka näin ovat pääosin syrjässä raitio- ja rautateiden asemilta. Keskustasta keskustaan raitiovaunu on silti yleensä nopein kulkuneuvo.
    Viimeisin muokkaaja Max; 09.01.2009 kello 14:40.

  9. #9
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Tässä vielä tutkittavaksenne kartta Ylä-Sleesian raitiotieverkostosta.
    Selitykset:
    Vihreä väri - käytössä oleva raitiotielinja (ohut vihreä - yksiraiteinen osuus)
    Musta väri - viime vuosituhannen puolella lakkautettu linja
    Violetti väri - vuoden 2006 jälkeen lakkautettu linja

    Yksiraiteisia osuuksia on todella paljon. Tämän takia linjoja ajetaan 15 minuutin vuorovälillä, jolle nuo kohtauspaikat on suunniteltu.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja Max; 02.04.2009 kello 09:23.

  10. #10
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ylä-Sleesian raitiotien omistajakaupungit ovat siis Katowice, Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice ja Zabrze.
    Tuohon kuitenkin sellainen korjaus, että Będzinin kaupunki kieltäytyi kunniasta ottaa raitiotieyhtiön osakkeita ja on nyt karsinut alueellaan kulkevia vuoroja tuntuvasti pyrkien ilmeisesti vähitellen eroon koko raitiotiestä. Aikaisemmin siellä on kunnostauduttu siirtämällä kiskot pois ydinkeskustasta ja lakkauttamalla Żychciceen kulkenut eksoottinen maaseutulinja 25. Naapurikaupunkien kannalta ongelma on, että itäsuunnan varikko sijaitsee juuri Będzinissä.

  11. #11
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Tässä vielä kartta Łódźin seudun raitiotieverkosta. Vihreällä toiminnassa olevat linjat ja violetilla pari 1990-luvulla lakkautettua maaseuturaitiotien pätkää. Tällä hetkellä Pabianicen kaupunki (vasen alanurkka) harkitsee valitettavasti raitiotien sulkemista. Eräs hämmästyttävimmistä raitiotiepaikkakunnista Puolassa on tuossa kartassa läntisimpänä sijaitseva Lutomiersk, 6000 asukkaan maalaiskunta, jonne pääsee ratikalla nro 43.

    Łódźin raitiotiet ovat puolalaisittain poikkeukselliset myös raideleveydeltään, joka on 1000 mm. Muista kaupungeista vain Bydgoszcz, Toruń ja Elbląg ovat kapearaiteisia.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja Max; 06.04.2009 kello 13:23.

  12. #12
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Ylä-Sleesiasta jälleen ikäviä uutisia. Gliwicen kaupunki (197 000 asukasta) on päättänyt korvata alueellaan kulkevan raitiotien (linjat 1 ja 4) busseilla 1.8.2009 alkaen.

  13. #13
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Gliwicen kaupunki toteutti tuon edellisessä viestissä mainitun uhkauksen 1.9.2009 (päivämäärä minulla näkyy tuossa olleen väärin). Linjat 1 ja 4 on katkaistu kaupungin rajan tuntumassa olevalle varikolle, josta matkustajat jatkavat Gliwiceen bussilla. Virallisen propagandan mukaan tämä on matkustajien parhaaksi, koska bussi on matalalattiamallia ja ruuhkat keskustassa vähenevät.

    Gliwicen asukkaat eivät kuitenkaan ole jääneet seuraamaan tilannetta toimettomina. Kaupunginjohtaja Zygmunt Frankiewiczia vastaan suunnattuun vetoomukseen on kerätty riittävä määrä nimiä, mikä tarkoittaa, että kaupungissa pidetään ennenaikaiset kunnallisvaalit 8.11.2009. Raitioliikenteen palauttaminen on yksi keskeisimmistä kysymyksistä tulevissa vaaleissa.

  14. #14

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: Raitiolinjoja "maaseudulla" Puolassa

    Kuvia Lodzista. Valittavissa useita alakansioita, mm GT6 ja GT8N.
    ------ rvk1249 ------

Vastaavia viestiketjuja

  1. "Huono seura on monien mielestä hyvä syy välttää joukkoliikennettä"
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 17.07.2011, 22:38
  2. HSL: Helsingin bussin 55 pysäkki "Marian sairaala" siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2011, 15:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 10:16
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.01.2010, 12:08
  5. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •