Raitiovaunuhavaintoja 29.8.2005 - 28.2.2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
JE sanoi:
18.11.2005, eli ykkösen juhlapäivänä, ei vaunua 12 näkynyt vakiovuoroissa eikä ainakaan ensimmäisissä ruuhkavuoroissa liioin. Sen sijaan HKL 8 oli liikenteessä, aamupäivällä koulutusajossa, iltaruuhkassa ykkösellä.
12 oli päivällä ylimääräisessä vuorossa ykkösellä. Ks. kuvani toisessa ketjussa.
8 oli myös aamulla ruuhkassa 1A:lla.
 
Kiitos. Selvyydeksi vielä, että havaintoni vaunusta 8 koulutusajossa tein kello 11.10.
 
JE sanoi:
Entä vaunu 13? Oliko siinäkin ongelmat ilmajarrussa? Mietin vain, että vaunuhan periaatteessa käsittääkseni liikkuu, mutta linjalle sitä ei kai ole enää päästetty.
13 seisoo Koskelassa samoilla raiteilla, joilla on mm. 320, hallin pohjoisella reunalla. Vikalappua en muista, mutta jotain siellä oli auki sisällä, joten ei se ihan kunnossa ollut.

Lähellä oleva numero 11 seisoo koskelassa myös. Vaunu seisoo ison hallin Lahdentien puoleisen raiteen pätkässä, siinä, jonne on vaihde ja ajolanka. Ohjaamossa on lappu, jossa mainitaan invertterivika sekä henkilön nimi, joka päättää, mitä vaunun kanssa tehdään.

Valitettavasti lienee niin, ettei Pitäjänmäen ex-Strömbergin kiinnostus tähän vaunuun enää ole juuri minkään arvoinen. Ja kuitenkin siellä ovat ainoat korjaustaitoiset, protosta kun on kyse.

Vaunuhan teki tehtävänsä ja osoitti, että momenttiin perustuva ratamoottorin tehonsäätö on oiva juttu, ja se haluttiin uusiin vaunuihin. Mutta Pitäjänmäen momenttiohjaus ei Varioihin kelvannut, vaan siihen se keksittiin uudelleen Saksassa. Ja pitkään viriteltiin. Olen kuullut huhun, että 13:n protosäädin on kuitenkin yhä parempi kuin Varioissa oleva saksalaisversio.

Antero
 
Noista vikalapuista sen verran, että ne ovat liikennelaitoksen sisäisiä tiedotteita. Minun ei ainakaan tulisi mieleeni käydä läpi julkisuudessa sellaisten tiedotteiden sisältöä. Isänpäivänä yleisö päästettiin Koskelan halliin sisälle katselemaan kalustoa ja silloin toki vierailijat pystyivät näkemään kaiken sen, mitä säilytyshallissa oli vikalappuineen kaikkineen.
 
HKL on meidän kaupunkilaisten omistama liikelaitos, joka on noudattanut avointa politiikkaa. Kuten isänpäivän tapahtuma Koskelan varikolla. Tuskinpa kenellekään on haittaa siitä, että joku näkee vanhojen vaunujen vikalappuja. Jos olisi, ne olisi varmasti kerätty pois tai pantu vaunut kiinni. Kiusallisempaa jonkun kannalta olisi voinut olla vaikka se, että hallissa oli laskettavissa osin purettujen tai muuten vain seisovien Varioiden määrä. Niitä on vaikea piilottaa.

HKL on asioistaan vastuussa lautakunnan ja valtuuston kautta kaikille kaupunkilaisille. Tällaisessa hallinnossa ei synny salailun ja peittelyn tarpeita, kuten näyttää syntyvän esim. valtion omistamissa yrityksissä, joiden toiminta ei ole omistajan kontrollissa.

Antero
 
HKL on kieltämättä toiminnassaan osoittanut täysin esimerkillistä avoimuutta ja vastuunottoa. Vario-vaunujen ongelmia puolestaan en pitäisi vähäisimmässäkään määrin kiusallisina mainitun laitoksen kannalta. Ainoa, jolle asia todella on kiusallinen, on vaunujen valmistaja Bombardier, jonka niskaan takuut kaatuvat.
 
HKL 154 vuorossa 106 illalla

24.11. torstaina oli manne 154 iltaruuhkassa linjalla 1/1A vuorossa 106.
Samaan aikaan olivat vaunut 151 ja 152 linjalla 6 ruuhkissa 151 ja 154 vastaavasti.
Satuin matkustamaan bussilla Hakaniemen ohi hieman ennen kello neljää, jolloin molemmat kutosen mannet olivat Hakaniemen pysäkillä ja vaunu 154 oli 1A:lla myös Hakaniemessä menossa Perämieheen. Kamera olisi ollut kiva...

P.S. vuorossa 106 voi olla myös muulloinkin manneja, näin lähitulevaisuudessa ainakin ;)

rvk1249
 
1A:lla oli myös yksi Vario, mahdollisesti 206. Kohtasi 154:n vain hetki ennen tämän tuloa Hakaniemeen kello neljän aikoihin.

Lisäksi päivän aikana havaittu kolme eri nivelvaunua koulutusajossa, ml. 33 ja 52.
 
Re: HKL 154 vuorossa 106 illalla

rvk1249 sanoi:
Samaan aikaan olivat vaunut 151 ja 152 linjalla 6 ruuhkissa 151 ja 154 vastaavasti.
Taitavat olla melko lailla vakiosijoituksia. Olen ainakin parina päivänä nähnyt kyseiset vaunut juuri noissa vuoroissa. Sen sijaan perinteisten "Saranoiden" eli vaunujen 31-112 sijoitukset tuntuvat elävän koko ajan.
 
Se lauantain 26.11. manne kutosella oli koulutukseen kuuluvaa linja-ajoa vuorovaunujen välissä pari kierrosta.

rvk1249
 
Varmaan Mannet teippauttanut yhtiö vaatii myös mainosvaunujen näkyvyyttä liikenteessä.
Ei ne hallissa ollessaan herätä mainoshuomiota.
Toisaalta olettaisi, että mainosratikoita pyöritettäisiin myöskin muualla kuin Koskelan hallin Hämeentien linjoilla.
Mukava niitä olisi myös nähdä ja ajella myöskin Aleksin ja Mannerheimintien linjoilla.
 
Näin tänään kolme Variota 1A:n iltaruuhkassa (206, 229, kolmannen numeroa en nähnyt).
 
Varioita oli 1A:lla peräti neljässä vuorossa. Lisäksi linjalla oli yksi Manne (152) ja neljä Valmet-niveltä. Linjalla 6 oli ainakin kaksi Mannea, 151 ja 154.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös