Mitä saa mainostaa ja miten?

Liittynyt
19 Joulukuu 2006
Viestit
296
Rahalla saa ostaa raitiovaunusta mainostilaa, mutta valvooko kukaan noitten mainosten sisältöä? Mainosten laatijoiden mielestä on tietenkin kiva leikkiä ties minkälaisilla kuva-aiheilla, mutta jokin raja pitäisi olla.

Ainakin Nr-vaunujen sisään ovien yläpuolelle on ilmestynyt tuulesta temmattuja reittikaavioita, jotka ovat Metro-lehden mainoksia. Ärsyttävintä asiassa on se, että nuo huuhaa-kuviot on sijoitettu sellaiseen paikkaan, joka monissa raitioliikennekaupungeissa on varattu ihan oikeille reittikuvioille.

Kyllähän me helsinkiläiset vakiomatkustajat heti huomaamme, että nuo kuvat ovat ihan puppua. Oli vaan tosi noloa tänään neuvoa kaaviota pällistelleelle aasialaisturistille, että se ihan oikea reittikaavio on piilotettu tuonne yhteen sivuikkunaan (ellei joku ole jo repinyt sitä sieltäkin pois). :mad:

Suorastaan surkuhupaisaa on, että ihan vakavaksi tarkoitettua lippuinformaatiota on vieressä (etuoven luona ja linjakilpikotelon päällä) samanlaisessa muovikotelossa samankokoisissa lapuissa kuin nuo Metrolive-mainokset. Vai olenkohan ymmärtänyt väärin? Taitaa se Fares-lappukin vain mainostaa ruotsalaisen elokuvaohjaajan uusinta tuotosta? ;)
 
Ainakin Nr-vaunujen sisään ovien yläpuolelle on ilmestynyt tuulesta temmattuja reittikaavioita, jotka ovat Metro-lehden mainoksia. Ärsyttävintä asiassa on se, että nuo huuhaa-kuviot on sijoitettu sellaiseen paikkaan, joka monissa raitioliikennekaupungeissa on varattu ihan oikeille reittikuvioille.

Kyllähän me helsinkiläiset vakiomatkustajat heti huomaamme, että nuo kuvat ovat ihan puppua. Oli vaan tosi noloa tänään neuvoa kaaviota pällistelleelle aasialaisturistille, että se ihan oikea reittikaavio on piilotettu tuonne yhteen sivuikkunaan (ellei joku ole jo repinyt sitä sieltäkin pois). :mad:
Näin on. Joku raja pitä olla sentään. Eikö se muuten ollut niin että Metro-lehti pian sulautetaan Uutislehti 100:een? Toivottavasti Metro ei ole se joka säilyy.

t. Rainer
 
Näin tänään tuon "reittikaavion" vaunussa. Oli kyllä todella typerä idea mainokseksi. Siitä ei edes käynyt selville mitä tällä on tarkoitus mainostaa. Toivottavasti nämä poistetaan mahdollisimman pian.

Näin on. Joku raja pitä olla sentään. Eikö se muuten ollut niin että Metro-lehti pian sulautetaan Uutislehti 100:een? Toivottavasti Metro ei ole se joka säilyy.

Käsittääkseni Satanen sulautuu Metroon. Metro kun kuitenkin on tunnetumpi brändi maailmalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Autokoulumainokset pannaan!

Metrossa näkee säännöllisesti hakaniemeläisen autokoulun mainoksia.

Joukkoliikennelautakunnan olisi puututtava mainosmyyjien ahneuteen ja kiellettävä tuollainen viattomiin kohdistuva mainonta joka menestyessään nakertaa yhteiskuntamme selkärankaa ja houkuttelee uskollisia metromatkustajia hankkimaan AB-ajokortin. Kansalaisia olisi suojeltava markkinatalouden epäpyhiltä houkutuksilta edes yhteiskunnan suojeluksessa olevassa joukkoliikenteessä liikuttaessa.
 
Vs: Autokoulumainokset pannaan!

houkuttelee uskollisia metromatkustajia hankkimaan AB-ajokortin. Kansalaisia olisi suojeltava markkinatalouden epäpyhiltä houkutuksilta edes yhteiskunnan suojeluksessa olevassa joukkoliikenteessä liikuttaessa.
Jokin noista AB-kortin hankkineista voikin edetä pidemmälle ja hankkia myös luvan kuorma-tai linja-autoa varten tai jopa hakeutua ratikka- tai metrokuljettajakurssille, johon B-ajokortti on muistaakseni vaatimuksena. Uusia kuljettajia tarvittaisiin kipeästi koko alueella.
 
Vs: Autokoulumainokset pannaan!

Jokin noista AB-kortin hankkineista voikin edetä pidemmälle ja hankkia myös luvan kuorma-tai linja-autoa varten tai jopa hakeutua ratikka- tai metrokuljettajakurssille, johon B-ajokortti on muistaakseni vaatimuksena. Uusia kuljettajia tarvittaisiin kipeästi koko alueella.

Juh! Kyllä sitä pitäisi noissa liikennevälineissä nähdä ihan erilaisia mainoksia. Tällä sivulla lukee B.
 
Mäkin näin eilen tuon Metro-lehden mainoskaavion ratikassa. Idea on ihan hauska ja tuttu maailmalta, mutta paikka on totaalisen väärä. Tuollaisen mainoksen voi julkaista vaikka lehdessä, mutta ei missään tapauksessa liikennevälineessä eikä pysäkillä.

Jonkun kannattaisi olla yhteydessä HKL:ään tuosta. HKL nimittäin kyllä asettaa ehtoja sille, millainen mainonta liikennevälineissä on sallittua ja myös valvoo ehtojen toteutumista. Ehtoihin kuuluu mm. se, että vaikkapa seksivälinekauppoja ei mainosteta ratikoissa. Mutta en tiedä, onko tällaiselle hämäävälle reittikaaviolle olemassa ennakkotapausta.

Lisäsekaannusta tulee siitä, että lehden nimi on Metro. Helposti olettaa siis, että kyseessä on metrolinjaverkon kartta. Ja kun ottaa huomioon, miten monenlaisia järjestelmiä kutsutaan maailmalla metroiksi, niin turisti saattaa aivan hyvin ajatella, että meidän ratikkamme ovat metro-brändin alla.
 
No niin. Nyt minäkin näin, mistä kartasta on kyse. Tämänpäiväisen lehden näköispainoksessa on samainen mainos sivulla 9. Kartassa pitäisi ehdottomasti olla jokin vinkki siitä, että kyseessä on mainos. Tuossa voi mennä fiksukin turisti lankaan, ellei ole mennyt jo. Todella ihmeellistä ja törkeätä, jos tuollaiset valekartat voivat olla esillä ratikoissa.
 
No niin. Nyt minäkin näin, mistä kartasta on kyse. Tämänpäiväisen lehden näköispainoksessa on samainen mainos sivulla 9. Kartassa pitäisi ehdottomasti olla jokin vinkki siitä, että kyseessä on mainos. Tuossa voi mennä fiksukin turisti lankaan, ellei ole mennyt jo. Todella ihmeellistä ja törkeätä, jos tuollaiset valekartat voivat olla esillä ratikoissa.

Mainos sivulla 9 9.9. Metrossa. Mainos on ihan hauska ja huumorilla toteutettu. Kyllä sen jokainen mainokseksi käsittää, joka nyt osaa julkisia kulkuneuvoja käyttää. Turha siitä on hernettä nenäänsä ottaa, jollei huumoria tajua. Ei mainosta tarvitse katsoa, jollei se satu miellyttämään.
 
Mainos sivulla 9 9.9. Metrossa. Mainos on ihan hauska ja huumorilla toteutettu. Kyllä sen jokainen mainokseksi käsittää, joka nyt osaa julkisia kulkuneuvoja käyttää. Turha siitä on hernettä nenäänsä ottaa, jollei huumoria tajua. Ei mainosta tarvitse katsoa, jollei se satu miellyttämään.

Minä pidin karttaa kyllä hyvänä mainoksena, ja ymmärsin myös nähneeni sen lehden näköispainoksesta. Mutta ketjun ensimmäisessä viestissä oli selostettu varsinainen syy siihen, mikä mainonnassa mättää. Sen verran minulla ainakin on lukutaitoa ja ymmärrystä, että ymmärrän ensimmäisen kirjoittajan syyn ketjun aloittamiseen.

Väitän, että suomea taitamaton henkilö maasta, jossa Metro-lehti ei ilmesty, saattaa hyvinkin mennä harhaan, jos mainos on silmien edessä joukkoliikennevälineessä. Siis, jos mainos on sijoitettu niin kuin minä sen viestiketjusta olen ymmärtänyt.
 
Turun busseissa oli taannoin täysin linjakarttoja muistuttavia kaupungin omia kulttuuritarjontaa (teatteria, konsertteja ym.) esitteleviä mainoksia (kulttuurilinjoja, kulttuuripysäkkejä). En muista, että kukaan olisi erehtynyt niitä luulemaan oikeiksi linjakartoiksi, tai että asiasta olisi edes käyty minkäänlaista polemiikkia.

Metro-lehden ja Helsingin metron tunnukset eroavat toisistaan niin paljon, että sokea Reettakin sen huomaa. Metro-lehdellä on maapallologo, ja Helsingin metron tunnus taas on pelkistetty logo, joka kuvaa poikkileikkausta metrotunnelista ja kaksi toisensa sivuuttavaa metroa, jonka tunnuksen vääräleuat näkevät "possunkärsänä".
 
Eiran mainitsema "töpselikärsä" jäi niin väliaikaiseksi logoksi, että metroliikenteen alkaessa kesällä 1982 merkki jäi pois käytöstä. Käytännössä metron ollessa liikennelaitoksen alaisuudessa vanhaa logoa ei enää käytetty. Koejunien kylkiin se kylläkin jäi, tosin eipä suuri yleisö niitä vaunuja kovin helposti siinä vaiheessa päässyt näkemään.

Ainakin yhdessä asiassa puheena oleva mainos on onnistunut: se herättää huomiota. Ei liene ensimmäinen kerta, kun jokin mainos herättää joissakin myös suoranaista ärtymystä. Minun mielestäni se on hauska. Tasapuolisuuden nimissä joskus joku voisi kehittää vastaavanlaisen ratikkalinjakaavion, jossa lonkerot kattavat koko eteläisen Suomen...
 
Asiasta toiseen

Illalla televisiota sivusilmällä katsoessani minua ilahdutti Instrumentariumin silmälasimainos. (sellainen se kai oli?)

Mainos oli melko pitkä ja siinä lieni jokin juonikin, johon en sen kummemmin kiinnittänyt huomiota. Kertoja puhui jotain ulkomaista kieltä ja juttu oli tekstitetty suomeksi.

Mainostoimisto oli tehnyt paljon töitä, jotta mainos vaikuttaisi joltain Baltiassa tai Tsekissä tehdyltä korkeatasoiseksi luokitellulta, mutta kuitenkin halpatuotannolta. Mainos oli kuitenkin kuvattu Stadissa.

VTS-339 oli mainoksessa avainasemassa: kuvaa oli koko ajan niin sisältä kuin ulkoa. Oikein onnistunut mainos - vaikka en tiedä mitä mainostettiin. Katse liimautui nimittäin vain kuvaan.
 
Takaisin
Ylös