Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Trumpetista Albert-kytkimeen

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Trumpetista Albert-kytkimeen

    Ohjesääntö kuljettajille, joiden kuljettamissa vaunuissa on Albert-kytkimet

    1) Kuljettajan tulee, ennenkuin hän ajaa vaunuineen yleiseen liikenteeseen, pyytää hallin esimieheltä opastusta kytkimen konstruktiosta (rakenteesta).

    2) Aina kun vaunupari, siis moottori- ja perävaunu, ajetaan hallista sekä kuljettajan vaihtuessa, tulee kuljettajan tarkoin katsoa, että moottori- ja perävaunun välinen kytkin on kunnollisesti lukittu.

    3) Vaunuparia ei saa ajaa tulipalojen sattuessa raitiotielle järjestettyjen letkusiltojen yli, jos kytkimet ovat Albert-tyyppisiä, vaan on vaunut tässä tapauksessa irroitettava ja erikseen ajettava letkusillan yli.

    Helsingissä helmikuun 7 päivänä 1934
    G.Idström, K.Arnold-Larsen
    Tämä ohjesääntö on julkaistu aiemmin jo Raitiossa 1/1983, mutta uusinta ei liene pahasta.

    Tästä kirjoituksesta voimme vetää johtopäätöksen, että v. 1934 ryhdyttiin Helsingissä siirtymään vanhemmista Trumpetti-kytkimistä moderniin Albertiin, jollaiset on muuten Variotrameissakin, tosin piilossa.

    Mielenkiintoinen tieto on tuo letkusiltojen ylityskielto. Moiset raide-elementit ovat olleet ilmeisesti varsin jyrkkäharjaisia "lettereitä". Onkohan paloasemien kätköissä vielä sellaisia olemassa?

    Ja vielä: mistä vaunuista löytyy vielä Trumpetit?

  2. #2

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    449

    oletus Vs: Trumpetista Albert-kytkimeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    3) Vaunuparia ei saa ajaa tulipalojen sattuessa raitiotielle järjestettyjen letkusiltojen yli, jos kytkimet ovat Albert-tyyppisiä, vaan on vaunut tässä tapauksessa irroitettava ja erikseen ajettava letkusillan yli.
    Tapahtuikohan letkusillan yliajo käytännössä, kun moottorivaunun etukytkin ja perävaunun takakytkin olivat jatkossakin trumpetteja, siten että seuraava moottorivaunu lykkäsi aina edellisen perävaunun letkusillan yli?

    Minkälainen on Albert-trumpetti sovituskappale? Avussa v. 1964 olleessa kuvassa Turun Kauppatorilta mv. #44 (Albert) ja pv. #118 (trumpetti) ovat kytketty tällaisella, ja moottori- ja perävaunun etäisyys toisistaan on selvästi hieman pitempi kuin tavallisesti.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Trumpetista Albert-kytkimeen

    Eikös Albertin tappi sovi trumpetin reikään ja tapissa oleva pystyreikä osu trumpetin lukitustapin reiän kohdalle? Eli Albertin voi kytkeä suoraan trumpettiin, joskaan kytkentä ei ole yhtä tukeva kuin trumpetti-trumpetti tai Albert-Albert. Mutta riittävä esimerkiksi vaihtotöihin. Sovituskappaleen tarkoitus lienee vahvistaa puristuslujuus sekä asettaa kytkinten varret kohtisuoraan toisiaan vasten.

    Antero

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •