Kasin ratikka karkasi kuljettajalta

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,481
Iltalehden uutisen mukaan linjan 8 raitiovaunu oli karannut kuljettajalta Salmisaaressa ja kolaroinut autojen kanssa Ruoholahdessa. Matkustaja oli kuitenkin hätäjarrua vetämällä onnistunut pysäyttämään vaunun juuri ennen metroaseman pysäkille tuloa. Lisävahingoilta vältyttiin. Kuljettaja oli yrittänyt juosta vaunua kiinni onnistumatta siinä.

Onnettomuus sattui 3.10.2008 noin klo 15:30.
 
Voiko näin tosiaan tapahtua?

Miksi ei voisi? Nivelissä ei ole mitään varmistusta kuljettajan läsnäoloon. Tässä tapauksessa kuljettaja lienee yrittänyt lähteä liikkeelle oven ollessa auki ja lähtenyt sitten selvittämään syytä unohtaen ajokahvan ajo-asentoon. Luonnollisesti oven viimein sulkeuduttua vaunu syöksähtää liikkeelle kuskin katsellessä sivusta. Tämä on siis pelkkää spekulaatiota enkä tiedä oliko kyseinen vaunu edes nivel vai ei. Mielenkiinnolla odotan virallista selitystä tapahtuneelle.

Raitiovaunujen karkaamisia tapahtuu myös kuljettajien vaihdon yhteydessä. Vaihdettaessa pysäkillä jätetään suunta päälle ja vedetään vain ajokahva jarrutuksen loppuasentoon, jossa on käytössä jousijarrujen puoliteho. Jousijarru ei kuitenkaan aina riitä pitämään vaunua paikallaan esimerkiksi mäessä, jolloin vaunu voi lähteä valumaan. Kuljettaja voi myös vahingossa tönäistä ajokahvan ajo-asentoon, jonka seuraukset ovat varsin selvät. Tällöin kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus helposti ottaa vaunu takaisin hallintaansa.

Olen muuten ollut myös bussissa, jossa kuljettaja poistui paikaltaan takasillalle auttamaan ovea kiinni. Vaihde kuitenkin jäi päälle ja kun ovijarru oven sulkeuduttua vaupautui, lähti bussi lievässä alamäessä ryömimään aamuruuhkan muiden autojen sekaan. Vahingoilta vältyttiin, mutta kyllä juoksi kuljettaja kovaa. :)
 
Iltalehti liioittelee kyllä hieman tuon melkein metroasemalla olemisen suhteen. Kyllä se vaunu oli pysähtynyt varsin lähelle tuota Länsisatamankadun ja Itämerenkadun risteystä, jossa kolarikin oli tapahtunut. Kolaroinut vaunu oli välipalavaunu 80, joka näytti säylyneen varsin vahingoittumattomana.
 
HBL:ssa matkustaja kertoo, että spårvagnen ryckte i väg i hög fart med öppna dörrar. Se ei kai voi olla mahdollista, vaiko välipalavaunun "ominaisuus"?
 
HBL:ssa matkustaja kertoo, että spårvagnen ryckte i väg i hög fart med öppna dörrar. Se ei kai voi olla mahdollista, vaiko välipalavaunun "ominaisuus"?

Ei ole mahdollista ellei halliajoa ole kytketty päälle.
 
Voiko näin tosiaan tapahtua?

Uskomatonta ettei raitiovaunuissa ole kunnon turvajärjestelmiä. Päältä ajettavissa ruohonleikkureissa moottori sammuu jos vaihde on päällä tai leikkuri käy ja kuljettaja nousee penkistä. Käsittämätöntä ettei raitiovaunussa ole edes tuollaista yksinkertaista tunnistinta penkissä.
 
Uskomatonta ettei raitiovaunuissa ole kunnon turvajärjestelmiä. Päältä ajettavissa ruohonleikkureissa moottori sammuu jos vaihde on päällä tai leikkuri käy ja kuljettaja nousee penkistä. Käsittämätöntä ettei raitiovaunussa ole edes tuollaista yksinkertaista tunnistinta penkissä.

Varioissa on turvajärjestelmä, joka tunnistaa paineen ajokahvan päältä tai vaihtoehtoisesti jalkapainike kuljettajan jalkatilan seinässä.
 
Olen muuten ollut myös bussissa, jossa kuljettaja poistui paikaltaan takasillalle auttamaan ovea kiinni. Vaihde kuitenkin jäi päälle ja kun ovijarru oven sulkeuduttua vaupautui, lähti bussi lievässä alamäessä ryömimään aamuruuhkan muiden autojen sekaan. Vahingoilta vältyttiin, mutta kyllä juoksi kuljettaja kovaa. :)

Millainen kuljettaja poistuu paikaltaan vaihde päällä ja kässäri auki? *lievästi pöyristynyt*
 
Olen muuten ollut myös bussissa, jossa kuljettaja poistui paikaltaan takasillalle auttamaan ovea kiinni. Vaihde kuitenkin jäi päälle ja kun ovijarru oven sulkeuduttua vaupautui, lähti bussi lievässä alamäessä ryömimään aamuruuhkan muiden autojen sekaan. Vahingoilta vältyttiin, mutta kyllä juoksi kuljettaja kovaa. :)

Periaatteessa ovijarrun ei pitäisi lähteä pois päältä ennenkuin kuljettaja painaa kaasua ovien sulkeuduttua, mutta tiedä sitten onko ko. autossa kytkennät olleet oikein. Niitäkin kuljettajia löytyy jotka ensimmäisenä heittävät sähkökaapista ovijarrun (ja muut) releet mäkeen ja sitten ihmetellään korjaamolla kun sähköt toimii miten sattuu.
 
Raitiovaunujen karkaamisia tapahtuu myös kuljettajien vaihdon yhteydessä. Vaihdettaessa pysäkillä jätetään suunta päälle ja vedetään vain ajokahva jarrutuksen loppuasentoon, jossa on käytössä jousijarrujen puoliteho. Jousijarru ei kuitenkaan aina riitä pitämään vaunua paikallaan esimerkiksi mäessä, jolloin vaunu voi lähteä valumaan. Kuljettaja voi myös vahingossa tönäistä ajokahvan ajo-asentoon, jonka seuraukset ovat varsin selvät. Tällöin kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus helposti ottaa vaunu takaisin hallintaansa.

Ihan mielenkiinnosta, milloin näin on tapahtunut viimeksi? Kuljettajien vaihtopaikat, Töölö ja Hakaniemi, ovat lähestulkoon tasamaalla, joten jousijarrujen puoliteho riittää takuuvarmasti. Töölön hallin pysäkillä vaunun voi saada pysymään paikoillaan ilman jarrujakin, Hakaniemessä kiskot viettävät jonkin verran. Kuskit toki poistuvat ohjaamosta muulloinkin, muun muassa päätepysäkeillä. Pasilan aseman päättärit ovat sen verran jyrkässä mäessä, että inhimillinen virhe voisi johtaa nopeasti uhkaavaan tilanteeseen. Toisaalta esim. juuri Salmisaaren päättäri sijaitsee pohjakaarteessa, jossa vaunu pysyy paikoillaan omalla painolla. Ehkäpä onnettomuusvaunun kuljettajalta on jäänyt jarrut kytkemättä, koska vaunu seisoo siinä kohdin tukevasti paikoillaan ihan itsestään. Ohjaamosta poistuminen ilman jarrujen kytkemistä on kuitenkin niin räikeästi vastoin ohjesääntöä, että kuulostaa uskomattomalta. Puhumattakaan, että jätettäisiin ajokahva virran puolelle, kuten MaZo spekuloi.
 
Ihan mielenkiinnosta, milloin näin on tapahtunut viimeksi? Kuljettajien vaihtopaikat, Töölö ja Hakaniemi, ovat lähestulkoon tasamaalla, joten jousijarrujen puoliteho riittää takuuvarmasti. Töölön hallin pysäkillä vaunun voi saada pysymään paikoillaan ilman jarrujakin, Hakaniemessä kiskot viettävät jonkin verran. Kuskit toki poistuvat ohjaamosta muulloinkin, muun muassa päätepysäkeillä. Pasilan aseman päättärit ovat sen verran jyrkässä mäessä, että inhimillinen virhe voisi johtaa nopeasti uhkaavaan tilanteeseen. Toisaalta esim. juuri Salmisaaren päättäri sijaitsee pohjakaarteessa, jossa vaunu pysyy paikoillaan omalla painolla. Ehkäpä onnettomuusvaunun kuljettajalta on jäänyt jarrut kytkemättä, koska vaunu seisoo siinä kohdin tukevasti paikoillaan ihan itsestään.

Tuskin tuota vaihdossa karkaamista jarrujen pitämisen takia juurikaan tapahtuu, mutta muistan kuitenkin kuulleeni sitä ainakin jossain tilanteissa tapahtuneen. Riski työntää ajokahva vahingossa ajopuolelle lienee kuitenkin todennäköisempi virhe vaikka sekin ilmeisesti myös varsin harvinainen.
Varsinaista tilastoa tai vahvistettuja tapauksia kummastakaan ei itselläni ole esittää ja ehkä sanavalintani olisi voinut olla parempi kuvastamaan tietojen luotettavuutta.

Ohjaamosta poistuminen ilman jarrujen kytkemistä on kuitenkin niin räikeästi vastoin ohjesääntöä, että kuulostaa uskomattomalta. Puhumattakaan, että jätettäisiin ajokahva virran puolelle, kuten MaZo spekuloi.

Seisontajarru on helppo vahingossa penkiltä noustessa kytkeä pois päältä, mutta ajokahvan jättäminen virran puolelle on todella paha virhe. Kiireessä kuitenki yleensä tuppaa tulemaan virheitä ja lähes kaikki on mahdollista niin kauan kuin ihminen on vipuja kääntelemässä.
En halua syyttää kuljettajaa tapauksesta, kun en voi varmuudella tietää mitä on tehty tai jätetty tekemättä. Media todennäköisesti kertoo oman näkemyksensä asiasta lähitulevaisuudessa. Ehkä kyseessä olikin kaikessa hiljaisuudessa valmisteltu raitiovaunun automaattiajon koekäyttö. :)
 
Uskomatonta ettei raitiovaunuissa ole kunnon turvajärjestelmiä.

Onnettomuuden johdosta nivelratikoiden turvajärjestelyjä kohennetaan ja ohjaamoihin asennetaan ovisummerit, jotka hälyttävät jos kuljettaja on aikeissa poistua ohjaamosta kytkemättä seisontajarrua.
 
Takaisin
Ylös