MCW
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 1 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 131
Päätin kirjoittaa pienen jutun ilmeisesti monille suomalaisille melko tuntemattomasta kaupungista.
Hainautin provinssissa sijaitseva Charleroi on Belgian ranskankielisen puoliskon suurin kaupunki. Maan tapaan koko kaupunkiseudun joukkoliikenteen hoitaa TEC Charleroi (Transport-en-Commun Charleroi) ilman ulkopuolisia tahoja. Matkat ovat edullisia alkaen 1.30e kertalipusta päättyen 6.50e päivälippuun jonka kelpoisuusalue on varsin laaja, koko Vallonia.
1970-luvulla tehdyssä alkuperäisessä suunnitelmassa tavoitteena oli rakentaa linjapituudeltaan jopa 70 km pituinen metroverkosto joka olisi valmistuessaan 1990-luvulla ollut Benelux-maiden laajin.
Suunnnitelman mahtipontisuus vain keskikokoiselle kaupunkiseudulle, kohonneet kustannukset ja Charleroin seudun talouden taantuminen johtivat lopulta varsin karsitun verkoston käyttöönottoon. Järjestelmän toimivien osien lisäksi kaupungista löytyy puolivalmiita osuuksia sekä täysin valmiiksi rakennettuja käyttämättömänä olevia rataosia joiden raiteilla kasvaa pensaita sekä pieniä puita ja opastimet ovat silti toiminnassa.
Käytetty raideleveys on meilläkin tuttu 1000 mm mutta vaunut ovat hieman leveämpiä. Läntisen haaran loppupään katuajoa lukuunottamatta verkosto on mitoitettu mahdollistamaan muutos täysikokoiseksi metroksi. Pääosa on muusta liikenteestä erotettua ajoa: tunneliosuuksia asemineen, siltoja ja viadukteja katujen ja jokien ylitse. Läntisen haaran loppupää Petria - Anderlues käyttää vanhaa ns. maaseuturaitiovaunureittiä (Tramway Vicinaux) ja se sisältää tämänhetkisen järjestelmän ainoat katuajo-osuudet. Keväällä 2007 aloitetaan toisen katureitin, pitkän pohjoisen Gosseliesin radan rakennustyöt kuten myös metromaisen osuuden jatkaminen itähaaran Gillystä Soleilmontiin. Myös keskustan nykyinen hevosenkenkä paikataan täydeksi ympyräksi Sud (Eteläinen rautatieasema) - Tirou - Parc. Aikanaan lähes valmiiksi rakennettu kaakkoinen Chateletin haara jää valitettavasti odottamaan parempia aikoja.
Tämänhetkisessä liikennemallissa linjoja on neljä:
54 : Sud - Gilly
55 : Parc - Gilly
88 : Parc - Monument
89 : Sud - Monument
Lisäksi aamuruuhkassa ajetaan muutamia kaaviossa näkymättömiä vuoroja tunnuksella 84 Petria - Gilly.
Viimeisessä kuvassa alkuperäinen toteutumaton verkosto.
Hainautin provinssissa sijaitseva Charleroi on Belgian ranskankielisen puoliskon suurin kaupunki. Maan tapaan koko kaupunkiseudun joukkoliikenteen hoitaa TEC Charleroi (Transport-en-Commun Charleroi) ilman ulkopuolisia tahoja. Matkat ovat edullisia alkaen 1.30e kertalipusta päättyen 6.50e päivälippuun jonka kelpoisuusalue on varsin laaja, koko Vallonia.
1970-luvulla tehdyssä alkuperäisessä suunnitelmassa tavoitteena oli rakentaa linjapituudeltaan jopa 70 km pituinen metroverkosto joka olisi valmistuessaan 1990-luvulla ollut Benelux-maiden laajin.
Suunnnitelman mahtipontisuus vain keskikokoiselle kaupunkiseudulle, kohonneet kustannukset ja Charleroin seudun talouden taantuminen johtivat lopulta varsin karsitun verkoston käyttöönottoon. Järjestelmän toimivien osien lisäksi kaupungista löytyy puolivalmiita osuuksia sekä täysin valmiiksi rakennettuja käyttämättömänä olevia rataosia joiden raiteilla kasvaa pensaita sekä pieniä puita ja opastimet ovat silti toiminnassa.
Käytetty raideleveys on meilläkin tuttu 1000 mm mutta vaunut ovat hieman leveämpiä. Läntisen haaran loppupään katuajoa lukuunottamatta verkosto on mitoitettu mahdollistamaan muutos täysikokoiseksi metroksi. Pääosa on muusta liikenteestä erotettua ajoa: tunneliosuuksia asemineen, siltoja ja viadukteja katujen ja jokien ylitse. Läntisen haaran loppupää Petria - Anderlues käyttää vanhaa ns. maaseuturaitiovaunureittiä (Tramway Vicinaux) ja se sisältää tämänhetkisen järjestelmän ainoat katuajo-osuudet. Keväällä 2007 aloitetaan toisen katureitin, pitkän pohjoisen Gosseliesin radan rakennustyöt kuten myös metromaisen osuuden jatkaminen itähaaran Gillystä Soleilmontiin. Myös keskustan nykyinen hevosenkenkä paikataan täydeksi ympyräksi Sud (Eteläinen rautatieasema) - Tirou - Parc. Aikanaan lähes valmiiksi rakennettu kaakkoinen Chateletin haara jää valitettavasti odottamaan parempia aikoja.
Tämänhetkisessä liikennemallissa linjoja on neljä:
54 : Sud - Gilly
55 : Parc - Gilly
88 : Parc - Monument
89 : Sud - Monument
Lisäksi aamuruuhkassa ajetaan muutamia kaaviossa näkymättömiä vuoroja tunnuksella 84 Petria - Gilly.
Viimeisessä kuvassa alkuperäinen toteutumaton verkosto.
Liitetiedostot
Viimeksi muokattu: