Raitiovaunuhavaintoja marras-joulukuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Matkalla Saksaan on 70.

Eikös tämä 70 ollut kesäkuun onnettomuusvaunu, joka ajoi toisen ratikan perään Mäkelänkadulla? Alkusyksystä se seisoi Koskelan hallissa sinetöitynä odottamassa onnettomuustarkastusta. Mikäköhän oli raportin tulos, oliko vaunun jarruissa teknistä vikaa?
 
#80 oli tänään kympillä.

Oikein. Välipalanivelet, nykyinen ja tulevat, pitäisi kyllä ehdottomasti sijoittaa Töölön linjoille, joissa lisäkapasiteettia todella tarvitaan. Ahdas Töölön halli vaan ei siedä kovin montaa pitkää vaunua.
 
11.12. klo 14.10

Ysi poikkeusreitillä Kaarlenkadulta pohjoiseen: Helsinginkatu - Läntinen Brahenkatu - Sturenkatu - Paavalinkirkko ja takaisin.

Syy: ajolangan putoaminen Pasilassa. Tietääkö joku tarkemmin?
 
85 kävi aamulla ulkoilemassa Vallilan pihalla uudessa pitkässä ulkomuodossaan.

Sen isosisko (-veli?) 80 puolestaan kuntoili tänään linjalla 4. Havaitsin sen nelosella sekä aamulla kymmenen maissa että illalla seitsemältä. Ihmettelin miksi välipalan ovien sulkeutumisesta varoittava ääni välillä kuului ja välillä ei.
 
Kauan odotetut ryhmitysviivat saapuivat Kaivokadun Manskun-risteykseen! Autojen ja ratikoiden rinnakkainen ryhmittyminen alkoi onnistumaan kuin taikaiskusta :)
 
Munkkiniemen puistotien varoitusvalot on tänään otettu käyttöön. Aamulla klo 8 aikoihin niitä mahdollisesti testattiin, sillä valot vilkkuivat lähes koko ajan. Nyt iltapäivällä ne vilkkuvat vaunun lähestyessä, tosin vilkkuminen alkaa mielestäni hiukan turhan aikaisin.
 

Eilen.

Vilkkumisen alkamisesta en tiedä mutta loppuminen on ajoitettu oikein siihen hetkeen kun vaunu on risteyksessä. (Vrt. Varova-valojen mokahan on se, että ujellus jatkuu jatkumistaan vaikka vaunu on jo seuraavissa valoissa.)
 
Maanantai 22.12.:
HKL 153 / 7A
HKL 152, 162, 214 / 1A, näiden lisäksi linjalla 1A oli myös NrI- sekä NrII -vaunuja, joten melko kirjavaa kalustoa oli tarjolla.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös