Hesan raitioteiden raideleveys on 1000 mm.
Mikäs raideleveys on Helsingin raitiovaunuilla?
Hesan raitioteiden raideleveys on 1000 mm.
Kiitos,nyt tämäkin selvisi.En löytänyt mittää haulla.
Kannattaa tutustua Wikipedian Helsingin raitioliikennettä esittelevään sivuun, jos kiinnostaa Hesan spårista tietää enemmänkin.![]()
Myös Turun ja Viipurin raitioteiden raideleveys oli 1000 mm. Vuosina 1890-1892 Turussa oli hevosraitiotie jonka raideleveys oli 1435 mm. Suomen raitiotieseuran kotisivuilla on tietoa Suomen raitioteistä. http://www.raitio.org/ratikat/index.htm
Viimeisin muokkaaja Hartsa; 09.11.2008 kello 15:21.
Nimellisesti 600 volttia tasavirtaa, käytännössä pyritään syöttämään 660. Korotus 700:aan on mahdollisesti tulossa jonkin ajan päästä.
Juu, oikaisin vähän mutkia kun arvelin että jännitteen määrää ja laatua haluttiin kysyä. Mielestäni virrasta vielä enemmän puhutaan silloin, kun haluttaisiin puhua tehosta, tai jopa energiasta.
Virran (ja tehon) määrä riippuu koko virtapiiristä. Rajoittava tekijä on varsinkin hiljaiseen aikaan vaunu (Nr-vaunu ottaa maksimissaan 405 ampeeria ajovirtaa), mutta joskus se voi myös olla sähköverkko, kun yhteen jaksoon pakkautuu monta vaunua ja kaikki haluaisivat tehoa yhtä aikaa. Joka tapauksessa kullakin sähköjaksolla on yksilöllinen tehokapasiteetti ja jaksojen pituudet vaihtelevat. Myös likaiset kiskot, huurteinen ajolanka tms. syy voi vastustaa virran kulkua.
Lisäksi kun vaunut pyytävät jaksosta lisää virtaa, jännite alkaa laskea joten virran noususta huolimatta tehoa ei välttämättä tule paljoa lisää.
Haluaako joku mennä vielä syvemmälle yksityiskohtiin? Minulta loppuvat kohta eväät![]()
Kai sillä jotain väliä on, kun TuKL-raitsikoita ei voi käyttää HKL-baanalla. Muistaakseni syynä oli juuri väärät navat.
Sakari Kestinen
Ultrixille muistuttaisin, että Turussa oli käytössä 1934-38 Helsingin raitiovaunuja, tietääkseni ilman muutostöitä. Tietääkseni Turun ja Helsingin raitiotiet ovat periaatteessa olleet teknisesti yhteensopivat. Turun aavevaunut eivät kiinnostaneet 1972 Helsinkiä, koska oltiin hankkimassa suurempia vaunuja. Turun museovaunut eivät ole liikkuneet Helsingissä, koska asioita ei eri aikoina eri syistä ole saatu järjestymään.
Napojen käänteisyys lienee ongelma nimenomaan nykyaikaisella kalustolla. Esim AEG:n matalalattia-koevaunuun piti tehdä muutostyöt napaisuuden kääntämiseksi.