Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/18

Viestiketju: Helsingin raitiovaunun raideleveys

  1. #1

    Liittynyt
    30.05.2008
    Viestejä
    6

    oletus Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Mikäs raideleveys on Helsingin raitiovaunuilla?

  2. #2
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Ratikan raideleveys

    Hesan raitioteiden raideleveys on 1000 mm.

  3. #3

    Liittynyt
    30.05.2008
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Ratikan raideleveys

    Kiitos,nyt tämäkin selvisi.En löytänyt mittää haulla.

  4. #4
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Ratikan raideleveys

    Kannattaa tutustua Wikipedian Helsingin raitioliikennettä esittelevään sivuun, jos kiinnostaa Hesan spårista tietää enemmänkin.

  5. #5

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Ratikan raideleveys

    Myös Turun ja Viipurin raitioteiden raideleveys oli 1000 mm. Vuosina 1890-1892 Turussa oli hevosraitiotie jonka raideleveys oli 1435 mm. Suomen raitiotieseuran kotisivuilla on tietoa Suomen raitioteistä. http://www.raitio.org/ratikat/index.htm
    Viimeisin muokkaaja Hartsa; 09.11.2008 kello 15:21.

  6. #6

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Ratikan raideleveys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut padoz Näytä viesti
    Kiitos,nyt tämäkin selvisi.En löytänyt mittää haulla.
    Kokeilin laittaa Googleen hakua niinkin mielikuvituksellisilla hakusanoilla, kuin: helsingin raitiovaunu raideleveys. Suurimmassa osassa osumia raideleveys selvisi jopa ilman linkin klikkaamista.

    Mä vähän veikkaan, että et edes hakenut millään haulla mitään.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Ratikan raideleveys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut padoz Näytä viesti
    Mikäs raideleveys on Helsingin raitiovaunuilla?
    SRS:n sivuilta löytyy myös tieto "Système International d'Unités"-standardia tunnistamattomille lukijoille, että Helsingissä on "Gauge 3 ft 3.375 in".

    No, mikäs virta on sitten Helsingin raitiovaunuilla?

  8. #8

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Nimellisesti 600 volttia tasavirtaa, käytännössä pyritään syöttämään 660. Korotus 700:aan on mahdollisesti tulossa jonkin ajan päästä.

  9. #9

    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Nimellisesti 600 volttia tasavirtaa, käytännössä pyritään syöttämään 660.
    Tuo on siis jännite. Virta on sen suuruinen kuin kukin vaunu sillä hetkellä sattuu virtaa ottamaan. (Toki arkikielenkäytössä monesti puhutaan virrasta tarkoitettaessa pikemminkin jännitettä. Olipahan pakko huomauttaa.)

  10. #10

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut dietreut Näytä viesti
    Tuo on siis jännite. Virta on sen suuruinen kuin kukin vaunu sillä hetkellä sattuu virtaa ottamaan. (Toki arkikielenkäytössä monesti puhutaan virrasta tarkoitettaessa pikemminkin jännitettä. Olipahan pakko huomauttaa.)
    Juu, oikaisin vähän mutkia kun arvelin että jännitteen määrää ja laatua haluttiin kysyä. Mielestäni virrasta vielä enemmän puhutaan silloin, kun haluttaisiin puhua tehosta, tai jopa energiasta.

    Virran (ja tehon) määrä riippuu koko virtapiiristä. Rajoittava tekijä on varsinkin hiljaiseen aikaan vaunu (Nr-vaunu ottaa maksimissaan 405 ampeeria ajovirtaa), mutta joskus se voi myös olla sähköverkko, kun yhteen jaksoon pakkautuu monta vaunua ja kaikki haluaisivat tehoa yhtä aikaa. Joka tapauksessa kullakin sähköjaksolla on yksilöllinen tehokapasiteetti ja jaksojen pituudet vaihtelevat. Myös likaiset kiskot, huurteinen ajolanka tms. syy voi vastustaa virran kulkua.

    Lisäksi kun vaunut pyytävät jaksosta lisää virtaa, jännite alkaa laskea joten virran noususta huolimatta tehoa ei välttämättä tule paljoa lisää.

    Haluaako joku mennä vielä syvemmälle yksityiskohtiin? Minulta loppuvat kohta eväät

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Helsingin raitiovaunun sähköt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Haluaako joku mennä vielä syvemmälle yksityiskohtiin? Minulta loppuvat kohta eväät
    No mitenkäs on plus- ja miinusnapojen. Toinen on ajolangassa ja toinen kiskossa. Onko väliä mitenpäin tasavirtaradalla se on? Tasan kahdenlaista tapaahan esiintyy maailmalla.

  12. #12
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Kai sillä jotain väliä on, kun TuKL-raitsikoita ei voi käyttää HKL-baanalla. Muistaakseni syynä oli juuri väärät navat.
    Sakari Kestinen

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Ultrixille muistuttaisin, että Turussa oli käytössä 1934-38 Helsingin raitiovaunuja, tietääkseni ilman muutostöitä. Tietääkseni Turun ja Helsingin raitiotiet ovat periaatteessa olleet teknisesti yhteensopivat. Turun aavevaunut eivät kiinnostaneet 1972 Helsinkiä, koska oltiin hankkimassa suurempia vaunuja. Turun museovaunut eivät ole liikkuneet Helsingissä, koska asioita ei eri aikoina eri syistä ole saatu järjestymään.

  14. #14

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Napojen käänteisyys lienee ongelma nimenomaan nykyaikaisella kalustolla. Esim AEG:n matalalattia-koevaunuun piti tehdä muutostyöt napaisuuden kääntämiseksi.

  15. #15

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Turun museovaunut eivät ole liikkuneet Helsingissä, koska asioita ei eri aikoina eri syistä ole saatu järjestymään.
    Jos joku taho hoitaisi kuljetuskustannukset, mikä estäisi koeajamasta vaunuparia 42+125 Helsingin rataverkossa? Tosin vaunuun 42 pitäisi asentaa nykykäytännön mukainen vaihteenkääntösysteemi.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suomalaisen pikaraitiotien raideleveys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 64
    Viimeisin viesti: 18.04.2014, 00:06
  2. Jokerin raideleveys
    kirjoittanut hmikko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 195
    Viimeisin viesti: 11.06.2012, 00:41
  3. HKL: Raitiovaunun matalalattiaosan valmistus käyntiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.11.2008, 12:20
  4. HKL:n suunnitelmat oman raitiovaunun kehittämisestä
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 99
    Viimeisin viesti: 19.10.2008, 20:05
  5. Raitiovaunun saasteettomuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 15.04.2008, 20:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •