Helsingin raitiovaunun raideleveys

Jos turkulaisvaunu vierailee Helsingissä, niin eikös olisi järkevämpää vaan kääntää vaihteet kääntöraudalla. Olisihan matkanteko sitten hitaampaa, mutta kustannukset vaihteenkääntömekanismin asentamisesta olisivat luultavasti aika huomattavat kilometreihin nähden. Eihän vaunun pitäisi jäädä tänne asumaan, vaan olla ainoastaan vierailulla.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No enpä tiedä, toimivia kääntäjälaitteistoja varmasti löytyy hyllystä. Kunhan vältellään työmaalätkiä, niin väliaikaisasennus hoitunee yhdessä päivässä. Ei se kääntökäämi nivelissäkään tuon koreammin ole kiinnitetty.
 
Vs: Helsingin raitiovaunun sähköt

No mitenkäs on plus- ja miinusnapojen. Toinen on ajolangassa ja toinen kiskossa. Onko väliä mitenpäin tasavirtaradalla se on? Tasan kahdenlaista tapaahan esiintyy maailmalla.
Olikos tähän Turun raitioteiden napaisuuteen jotain vahvistusta? Wikipedia ottaa kantaa vain jännitteeseen (600V), enkä pikaiseti vilkaisten löytänyt edes jännitettä Laaksosen "Turun Raitiotiet" -kirjasta enkä Marita Söderströmin "Rataosakeyhtiöstä keltaiseen vaaraan" -kirjasta. Laaksosen kirjassa sanotaan, että 30-luvulla Helsinkiläisiä vaunuja oli lainattu Turkuun. Tuon aikaisista vanuista ei kai napaisuuden vaihto ollut suuntakahvan johdotuksen (tai tekstityksen) muuttamista monimutkaisempaa, mikäli siihen oli tarvetta.

pekka
 
Takaisin
Ylös