Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-18/18

Viestiketju: Helsingin raitiovaunun raideleveys

  1. #16
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    Jos turkulaisvaunu vierailee Helsingissä, niin eikös olisi järkevämpää vaan kääntää vaihteet kääntöraudalla. Olisihan matkanteko sitten hitaampaa, mutta kustannukset vaihteenkääntömekanismin asentamisesta olisivat luultavasti aika huomattavat kilometreihin nähden. Eihän vaunun pitäisi jäädä tänne asumaan, vaan olla ainoastaan vierailulla.

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.11.2008 kello 22:08. Syy: kieliasu
    Helsingfors har ein somletrikk!

  2. #17

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun raideleveys

    No enpä tiedä, toimivia kääntäjälaitteistoja varmasti löytyy hyllystä. Kunhan vältellään työmaalätkiä, niin väliaikaisasennus hoitunee yhdessä päivässä. Ei se kääntökäämi nivelissäkään tuon koreammin ole kiinnitetty.

  3. #18
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    92

    oletus Vs: Helsingin raitiovaunun sähköt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    No mitenkäs on plus- ja miinusnapojen. Toinen on ajolangassa ja toinen kiskossa. Onko väliä mitenpäin tasavirtaradalla se on? Tasan kahdenlaista tapaahan esiintyy maailmalla.
    Olikos tähän Turun raitioteiden napaisuuteen jotain vahvistusta? Wikipedia ottaa kantaa vain jännitteeseen (600V), enkä pikaiseti vilkaisten löytänyt edes jännitettä Laaksosen "Turun Raitiotiet" -kirjasta enkä Marita Söderströmin "Rataosakeyhtiöstä keltaiseen vaaraan" -kirjasta. Laaksosen kirjassa sanotaan, että 30-luvulla Helsinkiläisiä vaunuja oli lainattu Turkuun. Tuon aikaisista vanuista ei kai napaisuuden vaihto ollut suuntakahvan johdotuksen (tai tekstityksen) muuttamista monimutkaisempaa, mikäli siihen oli tarvetta.

    pekka

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suomalaisen pikaraitiotien raideleveys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 64
    Viimeisin viesti: 18.04.2014, 00:06
  2. Jokerin raideleveys
    kirjoittanut hmikko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 195
    Viimeisin viesti: 11.06.2012, 00:41
  3. HKL: Raitiovaunun matalalattiaosan valmistus käyntiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.11.2008, 12:20
  4. HKL:n suunnitelmat oman raitiovaunun kehittämisestä
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 99
    Viimeisin viesti: 19.10.2008, 20:05
  5. Raitiovaunun saasteettomuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 15.04.2008, 20:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •