Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/47

Viestiketju: Mechelininkadun ruuhkat

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Mechelininkadun ruuhkat

    Tällä hetkellä ratikkaverkon pahin sumppu taitaa olla Mechelininkadulla. Osuus Ruoholahden sillalta ylös Marian sairaalan pysäkille on kaikkein pahin. Mitkä foorumin kuljettajien kokemukset ovat; kuinka kauan tuo lyhyt mäki pahimmillaan kestää ratikoilla ruuhka-aikaan? Ovatko päivittäiset vaihtelut suuria, vai osaako tuon hitaan paikan kuitenkin ennakoida? Onko ajosuunnalla merkitystä? Onko aamu- ja iltaruuhkissa eroa?

    Marian sairaalalta pohjoiseen ratikat saavat omat kaistat ensi vuonna. Katua levennetään entisen tavara-aseman kohdalla siten, että ratikoille saadaan omat kaistat ja puurivit kaistojen molemmin puolin. Hyvä niin, vaikka ruuhkaisin osuus jääkin edelleen ratkaisematta.

    Millainen ratkaisu tuolle Mechelininkadun mäelle olisi löydettävissä? Autoliikenne tulee Jätkäsaaren asuinrakentamisen myötä todennäköisesti vain lisääntymään, vaikka sataman raskas liikenne korvautuukin henkilöautoilla. Autokaistojen vähentäminen ei taida siten tulla kyseeseen.

  2. #2
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tällä hetkellä ratikkaverkon pahin sumppu taitaa olla Mechelininkadulla. Osuus Ruoholahden sillalta ylös Marian sairaalan pysäkille on kaikkein pahin. Mitkä foorumin kuljettajien kokemukset ovat; kuinka kauan tuo lyhyt mäki pahimmillaan kestää ratikoilla ruuhka-aikaan? Ovatko päivittäiset vaihtelut suuria, vai osaako tuon hitaan paikan kuitenkin ennakoida? Onko ajosuunnalla merkitystä? Onko aamu- ja iltaruuhkissa eroa?
    Aikaa en ole ottanut, mutta pahimmillaan tuolla välillä Marian sairaala - Itämerenkatu jäi 10 minuuttia myöhään aikataulusta. Peräkkäin saattoi olla kolme linjan 8 vaunua tällä pätkällä. Viivästystä ei tule juurikaan Arabian suuntaan ajettaessa, oli sitten aamu tai ilta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Millainen ratkaisu tuolle Mechelininkadun mäelle olisi löydettävissä? Autoliikenne tulee Jätkäsaaren asuinrakentamisen myötä todennäköisesti vain lisääntymään, vaikka sataman raskas liikenne korvautuukin henkilöautoilla. Autokaistojen vähentäminen ei taida siten tulla kyseeseen.
    Ajoreittien ohjaaminen Länsiväylälle jotain muuta kautta. Niin ja tietysti Länsiväylän ja Mechelininkadun välisen risteyksen tukkoonajamisen estäminen. Valkoinen pysähtymisen kieltävä ristikkohan siihen on maalattu, mutta tuskin ketään sakotetaan pysähtymisen takia.

  3. #3

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Bulevardi taitaa pahimmillaan olla pahempi kuin Mechelininkatu, mutta Mechelinillä on lisäksi ratikkakuskin rasitteena kaksi autokaistan liityntää. Marian sairaalan edusta on onnettomuustilaston kärkipaikkoja ja kolarit vuorostaan aiheuttavat lisää ruuhkia.

    Bulevardin onglemat olisivat myös naurettavan yksinkertaisella tavalla poistettavissa, mutta ainakin vielä toistaiseksi asiassa nöyristellään autoilijoiden suuntaan. Mechelininkadulla puolestaan ei oikeasti ole juurikaan löysää tilaa, kun toisella puolella on sairaala ja toisella hautausmaan muuri. Huopalahden puolelta voisi ehkä niistää kevyen liikenteen väylän, mutta enpä tiedä, se saattaisi ohjata kevyttä liikennettä autojen sekaan poukkoilemaan.

    Lähin vaihtoehtoinen reitti autoille idästä/pohjoisesta Ruoholahden seudulle olisi Hakamäentie-Munkkiniemi-Kuusisaarentie-Länsiväylä. Se kiertää kaukaa ja kapasiteetti on heikko... kyllä helpoin tapa vähentää Mechelininkadun ruuhkia olisi rakentaa vähemmän parkkipaikkoja Jätkäsaareen

  4. #4

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Huopalahden puolelta voisi ehkä niistää kevyen liikenteen väylän
    Siis Lapinlahden?

  5. #5

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Paljon on puhuttu, että ruuhkat hellittävät kun satamatoiminta loppuu Länsisatamassa, no tuskinpa vaan. Seuraavana alkaa laajamittaiset purkutyöt ja maanvaihtotyöt, sitten kiivastahtinen rakentaminen.
    Kyllä jotain muuta pitää tehdä melkopian jotta liikenne Ruoholahteen ja Länsiterminaaliin saadaan sujuvaksi.
    Kyllähän laivayhtiötkin ovat käärmeissään kun matka julkisella kestää Elielin aukiolta lähes tunnin.
    Ainakin bussi 15(A) :lle olisi syytä keksiä heti uusi reitti Porkkalankadun ja Ruoholahden metroaseman kautta kulkevaksi Länsi-terminaaliin.
    Hetimiten kiskojen poistuttua pitäisi alkaa rakentaa uutta metristä rataa, vahinko että vanhan satamaradan kuilua ei voida käyttää julkisen liikenteen kaistana.
    Viimeisin muokkaaja Jusa; 16.11.2008 kello 19:58. Syy: Lukihäiriö

  6. #6
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Bulevardin onglemat olisivat myös naurettavan yksinkertaisella tavalla poistettavissa, mutta ainakin vielä toistaiseksi asiassa nöyristellään autoilijoiden suuntaan.
    Pysäkkien rakentaminen ja kadun kaventaminen siltä osin ei kyllä ainakaan helpota ruuhkia. Ainoa keino jonka keksisin Bulevardin ruuhkien helpottamiseksi olisi autoille vasemmalle kääntymisen kieltäminen Albertinkadulle.

    Sen sijaan Yrjönkadun yksisuuntaistaminen (tai molemminpuolisesta kadunvarsipysäköinnistä luopuminen) välillä Bulevardi - Uudenmaankatu auttaisi paljon. Nyt kun vastaan tuleva auto ja raitiovaunu eivät mahdu kohtaamaan.

  7. #7

    Liittynyt
    30.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    54

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Ajoreittien ohjaaminen Länsiväylälle jotain muuta kautta.
    Pohjoisesta Mechelininkadulta ja idästä Pohjoiselta rautatiekadulta Länsiväylälle suuntautuva liikenne voitaisiin ehkä ohjata Lapinlahdentietä jatkamalla Salmisaarenkadun liittymän kautta. Tämä liikennevirta olisi helppoa ohjata tätä kautta vain tähän yhteen suuntaan, koska silloin käännytään oikealle Marian sairaalan edessä ja Salmisaarenkadun liittymässä. Näin saataisiin autokaistoja vähennettyä sillä ahtaimmalla osuudella, jolloin voitaisiin saada ratikoille omat kaistat.

    Tällaisen ehdotuksen jopa hurjapäisyyksissäni lähetin Kaupunkisuunnitteluvirastolle tuossa joku vuosi. Sieltä vastattiin kiittäen ennakkoluulottomasta ideasta Samaan hengenvetoon todettiin mahdottomaksi toteuttaa, koska on voimassaolevan kaavan vastainen ja -- siihen paikkaan ollaan tekemässä Keskustatunnelia! No Keskustatunnelihan on jo unohdettu, ja kaavojakin voinee muuttaa.

    Kevyttä liikennettä en lähtisi ainakaan hankaloittamaan, koska jokainen kävelijä ja fillaristi on autojen ja ratikoiden sumasta pois.

  8. #8
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Jos katsoo Mechelininkatua nyt suurinpiirtein talotyömaan kohdalta, voi huomata uuden tienpohjan. Katua on käsittääkseni tarkoitus siirtää ja näin ratikat saavat omat ajokaistat. Vaikka en kannata autoilua, en pidä realistisena ajatuksena Mechelininkadun kaventamista, eli täysin omien ratikkakaistojen rakentamista Marian sairaalalta Itämerenkadulle, sillä liikenne vain puuroutuisi lisää.

    Käsittääkseni siis Marian sairaalalta Hietaniemenkadun risteykseen ratikat saavat omat kaistat tiesiirron takia. Siirto on mahdollinen, koska alue rakennetaan ja näin syntyy tilaa. Korjatkaa, jos olen käsittänyt väärin. Tänään viimeksi alueella käyneenä vaikuttaa siltä, että vain asvaltti puuttuu. Ongelma on tietysti se, että hautausmaalle ei voi mennä ja näin leventäminen on "yksipuolista".

  9. #9

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Ongelma on tietysti se, että hautausmaalle ei voi mennä ja näin leventäminen on "yksipuolista".
    Sivuttaissiirtymää siinä taitaa olla jo valmiiksi, ja kyseinen levennys on siihen nähden vastakkaiseen suuntaan. Luultavasti kiskot jopa suoristuvat entiseen tilanteeseen nähden.

  10. #10

    Liittynyt
    30.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    54

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Luultavasti kiskot jopa suoristuvat entiseen tilanteeseen nähden.
    Verkossa olevan suunnitelman (PDF), jos se pätee, mukaan tosiaan linja suoristuu Rautatiekatujen kohdalla. Ja siitä pohjoiseen tilaa tulee sivusuunnassa todella hulppeasti nykyiseen verrattuna. Ratikkapysäkit eivät sitten enää ole vastakkain Marian sairaalan edessä.

    Tässä muuten samalla linkki hiukan etelämpänä vastaan tuleviin Mechelininkadun, Hietalahdenrannan ja Ruoholahdenrannan suunnitelmiin. Ratikkakiskoja menee vähän joka suuntaan...

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Käsittääkseni siis Marian sairaalalta Hietaniemenkadun risteykseen ratikat saavat omat kaistat tiesiirron takia.
    Ihan oikein olet käsittänyt. Ratikkakaistan molemmin puolin tulee vielä puurivit, kuten aloitusviestissä mainitsin. Katusuunnitelma oli netissäkin jossain vaiheessa hyväksymisensä aikoihin, harmi kun en tullut tallentaneeksi sitä.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Minä ja 1990-luvun Kanjo-suunnitelma ovat ehdottaneet Marian sairaalan sumpun ratkaisemista ajamalla ratikat Marian sairaalan itäpuolelta. Eli pienen matkaa satamaradan paikalla ja sitten rakenteilla olevan korttelin itäpuolelta ja paluu Mechelininkadulle kohdassa, jossa kadulla on leveyttä kylliksi erillisille ratikkakaistoille.

    Tämä ajatus on aluksi tyrmätty keskustatunnelilla, vaikka rata ei kuljekaan missään keskustatunnelin linjauksen kanssa ristiin. Sitten rakenteilla olevien kortteleiden asemakaavoilla, koska niissä ei tietenkään ollut tarpeen ottaa tällaista mahdollisuutta huomioon, koska keskustatunneli virallisesti esti tällaisen ajatuksen. Ja nyt kun rakentaminen on aloitettu, keskustatunnelin poistuminen ei enää korjaa tilannetta. Sillä nyt tälle suunnitellulle ratikkareitille on suunniteltu – kuinkas muuten – rakennusten parkkihallien ajoreitit! Ne ovat tärkeämmät kuin joukkoliikenne.

    Vaatimattomampi ratkaisu on tehdä Marian sairaalan kohdalle yksi eristetty joukkoliikennekaista ja limitetty raide. Nykyisillä ja mahdollisesti tulevillakin Mechelininkadun vuorotiheyksillä tämän pitäisi toimia ainakin paremmin kuin nykyinen seisominen.

    Autojen määrälle Marian kohdalla Mechelinillä ei ole odotettavissa helpotusta. KSV:n arviot ajoneuvomääristä ovat jopa omiani suuremmat, oli keskustatunnelia tai ei. Sataman liikenteellä ei ole merkitystä, koska se kulki Länsiväylälle, ei Mechelinille pohjoiseen. Jätkästä tulee autolähiö, minkä tarpeisiin sinne tehdään pysäköintiä, ja se tulee lisäämään Mechelininkadun autoilua. Ja nimenomaan Marian kohdalla, koska Jätkän autoilun pääreitti on purkautua Porkkalankadun sillan eteläpuolelle ja siitä kohti pohjoista.

    Antero

  13. #13

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JMerlin Näytä viesti
    Tässä muuten samalla linkki hiukan etelämpänä vastaan tuleviin Mechelininkadun, Hietalahdenrannan ja Ruoholahdenrannan suunnitelmiin. Ratikkakiskoja menee vähän joka suuntaan...
    Jännittävää tuossa on kuitenkin se, että tuosta Mechelininkadun sillasta huolimatta raitiovaunuyhteys Kamppiin viedään kuitenkin vähän etelämpää liikennevalojen kautta. Miksei ratikkaa voinut laittaa Meklun alitse? Onko 6,5 % pituuskaltevuus liikaa?

  14. #14
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Vaatimattomampi ratkaisu on tehdä Marian sairaalan kohdalle yksi eristetty joukkoliikennekaista ja limitetty raide. Nykyisillä ja mahdollisesti tulevillakin Mechelininkadun vuorotiheyksillä tämän pitäisi toimia ainakin paremmin kuin nykyinen seisominen.
    Itse olen kanssa tullut siihen tulokseen, että raiteiden limitys Marian sairaalan pysäkiltä Porkkalankadun sillan luo on tällä hetkellä ainoa järkevä ratkaisu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Autojen määrälle Marian kohdalla Mechelinillä ei ole odotettavissa helpotusta. KSV:n arviot ajoneuvomääristä ovat jopa omiani suuremmat, oli keskustatunnelia tai ei. Sataman liikenteellä ei ole merkitystä, koska se kulki Länsiväylälle, ei Mechelinille pohjoiseen. Jätkästä tulee autolähiö, minkä tarpeisiin sinne tehdään pysäköintiä, ja se tulee lisäämään Mechelininkadun autoilua. Ja nimenomaan Marian kohdalla, koska Jätkän autoilun pääreitti on purkautua Porkkalankadun sillan eteläpuolelle ja siitä kohti pohjoista.
    On myös hiukan ironista, että alunperin Jätkäsaaresta suunniteltiin autotonta kaupunginosaa. Tämä ajatus on kuitenkin "unohtunut" johonkin...
    Viimeisin muokkaaja vko; 17.11.2008 kello 13:01. Syy: lainaus korjattu

  15. #15
    mic
    mic ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    20.11.2007
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Mechelininkadun ruuhkat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Millainen ratkaisu tuolle Mechelininkadun mäelle olisi löydettävissä? Autoliikenne tulee Jätkäsaaren asuinrakentamisen myötä todennäköisesti vain lisääntymään, vaikka sataman raskas liikenne korvautuukin henkilöautoilla. Autokaistojen vähentäminen ei taida siten tulla kyseeseen.
    Entäs jos ohjattaisiin Länsiväylältä ja Hietalahden rannan suunnasta Pohjoiselle rautatienkadulle kulkeva autoliikenne satamaradan kautta. Pohjoiseen Marian sairaalan kohdalla menisi siis vain yksi autokaista jolta ei voisi kääntyä Pohjoiselle rautaienkadulle vaan ainoastaan jatkaa Mechelininkadun suuntaan.

    Okei hieman epärealistista, kun tuo satamaradan kuilu on jo kait varattu kevyelle liikenteelle, mutta oli pakko heittää ideana.

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Mechelininkadun pysäkkipari poistuu käytöstä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.08.2009, 10:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •