Näytetään tulokset 1-13/13

Viestiketju: Keppi-karian suurin nopeus

  1. #1

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Keppi-karian suurin nopeus

    Mikä mahtaa olla keppi-karioiden virallinen suurin nopeus? Sen muistan, että ajokytkimessä on ainakin kaksi kentänheikennysnastaa, joten potentiaalia lienee riittävästi.

    Hgin raitiovaunujen nopeusennätys 100 km/t taitaa olla edelleen atomivaunun nimissä. En ainakaan muista kuulleeni, että sitä oli rikottu.
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  2. #2
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Suomen juna- ja raitiovaunukuvasto

    Suurin nopeus 60 km/h
    Kyllä näillä vaunuilla varmasti pääsisi piirun nopeamminkin, mutta virallisesti kuuttakymppiä.

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut isomolle Näytä viesti
    Hgin raitiovaunujen nopeusennätys 100 km/t taitaa olla edelleen atomivaunun nimissä. En ainakaan muista kuulleeni, että sitä oli rikottu.
    Mikä vaunutyyppi se "atomivaunu" oikein on ja millaisissa olosuhteissa sillä on ajettu 100 km/h?

    t. Rainer

  4. #4

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mikä vaunutyyppi se "atomivaunu" oikein on ja millaisissa olosuhteissa sillä on ajettu 100 km/h?
    Atomivaunuksi kutsuttiin keppi-Kariaa HKL 8, jossa Strömberg kokeili kehittämäänsä raitiovaunujen elektronista ajosäätöä. Nopeus mitattiin tutkalla Mäkelänkadulla. Kaikki risteykset oli varmistettu koeajon aikana.
    Viimeisin muokkaaja vko; 02.12.2008 kello 03:20. Syy: lainausta siivottu
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  5. #5
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lapsuudesta 70-luvulta muistan, että noissa 50-luvun ratikoissa (en tiedä, mistä mallista on kyse vai kaikistako) kuului ajoittain sellainen tasaisesti toistuva varsin kova jumputtava ääni ehkä noin minuutin ajan. Täällä varmaan joku tietää, mistä oli kysymys...

  6. #6

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Lapsuudesta 70-luvulta muistan, että noissa 50-luvun ratikoissa (en tiedä, mistä mallista on kyse vai kaikistako) kuului ajoittain sellainen tasaisesti toistuva varsin kova jumputtava ääni ehkä noin minuutin ajan. Täällä varmaan joku tietää, mistä oli kysymys...
    Se on paineilmakompressori joka jumputtaa.

    t. Rainer

  7. #7
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Se on paineilmakompressori joka jumputtaa.
    Ja sitä tarvitaan ovien toimintaan? jarruihin?

  8. #8
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    167

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ja sitä tarvitaan ovien toimintaan? jarruihin?
    Kyllä. Kumpaankin.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ja sitä tarvitaan ovien toimintaan? jarruihin?
    VTS-vaunut (sarja 331-375) ovat (tai olivat, ihan miten vaan, kaksi on jäljellä) sikäli "hienostuneempia", että ovia ohjataan sähkömoottoreilla. Paineilmaa käytetään vain jarruissa. Mutta kyllä se sama tuttu jumputus niissäkin kuuluu.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut isomolle Näytä viesti
    Atomivaunuksi kutsuttiin keppi-Kariaa HKL 8, jossa Strömberg kokeili kehittämäänsä raitiovaunujen elektronista ajosäätöä. Nopeus mitattiin tutkalla Mäkelänkadulla. Kaikki risteykset oli varmistettu koeajon aikana.
    Eikö tämä koe ollut itse asiassa metrojunien tehonsäätöön liittyvä hanke, joka ei silloin oikein vakuuttanut. Elektroninen tehonsäätö tuli kuitenkin Nr-vaunuihin – vaikka alun perin sarjaan tilattiin vielä mekaaninen – kun Strömberg lupasi tehonsäädölle kyllin pitkän takuun.

    Tämän tiedon vaunun 8 historiasta voisi lisätä myös SRS:n vaunusivulle vaunuluetteloon. Lainaus Resiinan artikkelista sivulla on, mutta erikseen, ei vaunun 8 kohdalla.

    Senkin voisi lisätä, että vaunussa 22 kokeiltiin ensimmäisenä yksipolvista virroitinta. Se ei kuitenkaan jäänyt vaunuun, vaan elinkaaren lopussa vaunussa ollut yksipolvinen oli toinen asennus, ja siinä välissä vaunu eli normaalin saksisangan kanssa.

    Antero

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Senkin voisi lisätä, että vaunussa 22 kokeiltiin ensimmäisenä yksipolvista virroitinta. Se ei kuitenkaan jäänyt vaunuun, vaan elinkaaren lopussa vaunussa ollut yksipolvinen oli toinen asennus, ja siinä välissä vaunu eli normaalin saksisangan kanssa.
    HKL:n kuljettajanopas raitiovaunuille #1-15 ja 16-30 vuodelta 1993 kertoo tästä seuraavaa:

    Vaunut 1-15

    "Vaunussa 6 kokeiltiin vuosina 1971 ja 1972 yksivarsivirroitinta ja vaunussa 8 tyristoriajolaitetta vuoden 1970 syksyllä."

    Vaunut 16-30

    "Nivelvaunujen virroitinkokeilut aloitettiin 1960-luvun lopulla ja niitä jatkettiin tällä vaunutyypillä 1970-luvun alkuvuosiin saakka. Kaksipolvista virroitinta kokeiltiin eri aikoina vaunuissa 17, 22 ja 25."

    Lisäksi todetaan että vaunu #18 oli ensimmäinen kuljettajarahastuskäyttöön muutettu, ja se teki neitsytmatkansa "laihiailaiseksi" muutettuna 25.05.1978.

    -Janne
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.02.2009 kello 15:41. Syy: lainausta siivottu
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Nakkiputkan kertomat asiat ovat yhteneviä aikanaan Raitioissa julkaistujen Raitiovaunumme kautta aikojen -juttusarjan Keppi-Kariaa ja Isoa-Valmetia käsittelevien kirjoitusten kanssa. Väittäisin, että yksipolvista virroitinta kokeiltiin juurikin vaunussa 6 ensimmäisen kerran.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Keppi-karian suurin nopeus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Väittäisin, että yksipolvista virroitinta kokeiltiin juurikin vaunussa 6 ensimmäisen kerran.
    Myönnän, että muistikuvani erehtyvät ja 22:ssa onkin ollut yksivartinen kaksipuolinen virroitin. 17 ja 25 eivät ole jääneet mieliini.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 02.09.2009, 17:13
  2. Varoitusvalo kun nopeus on yli 85 km/h
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 16.03.2006, 10:25
  3. Pikaraitiovaunujen suurin nopeus ja kulunvalvonta
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 19.08.2005, 00:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •