No ei vielä voi, kun aineistoa on noin vähän. Mutta jos koko vuoden tasolla lukemat ovat tuota luokkaa, niin sitten kyllä voi. Varsinkin noiden kahden kuukauden välinen ero on niin huima ja suunta laskeva, että vielä ei voi edes kokonaan poissulkea sitä mahdollisuutta, että matkustajamäärät suorastaan jäisivät alle bussitapauksen. Äkkipäätään hyvältä veikkaukselta tuntuu, että matkustajamäärien nousu olisi tuo 20% ja syyskuu poikkeava jostain syystä.
Voipi olla myös niin, että moni vakituiseen juuri kolmosta tai pasilalaiset muistaen seiskaa käyttävät ovat kokeilleet uutta linjaa mutta osa on palannut hiljakseen takaisin vanhojen linjojen käyttäjiksi. Se selittäisi kyllä hyvin noin suuren muutoksen käyttäjämäärissä. Voisi myös kuvitella että suunnilleen kuukaudessa parissa uutuudenviehätys karisee ja ne, joille uusi linja ei sovikaan vanhaa paremmin, ovat palanneet vanhoihin tapoihinsa. Siis piikki ei johtuisi niinkään huviajelijoista vaan 'kokeilijoista'.
Jos siirtymä on kolmoselta, niin silloinkin tulos silloinkin todistaa raidekertoimen puolesta: sehän tarkoittaa, että nämä siirtyneet ihmiset ovat nyt valmiita käyttämään ysiä mutta 17 bussilinjana ei kelvannut. Oikeastaan ei voi odottaa että raidekertoimeen perustuen joukkoliikenne olisi saanut kovin paljon kokonaan uusia asukkaita, koska käytännössä kaikkialla missä ysi kulkee on jo ollut järkeviä raitiotieyhteyksiä. Luultavammin on niin kuin oletit: raitiovaunua käyttävät ovat siirtyneet muilta linjoilta ysille silloin kuin se on tarkoituksenmukaisempi valinta. Toisaalta tämän perusteella voidaan olettaa, että kun ysi jatketaan Merikadulle ja toisaalta Ilmalaan, käyttäjämäärät nousevat vieläkin enemmän.
Olipa matkustajat peräisin mistä tahansa, voidaan kuitenkin tehdä se johtopäätös että raitiovaunulinja 9 toimii paljon paremmin kuin entinen bussilinja 17 siitäkin huolimatta että ysi on nykyisellään tynkä.
Ysin aloittaminen on ainutlaatuista: ensimmäinen uusi raitiovaunulinja vuosikymmeniin. Siksi olisikin paikallaan selvittää mahdollisimman huolella, mitä vaikutuksia tällä linjalla oikein on. Kun nyt näyttää siltä että ysi on menestys, olisi erittäin tärkeää tietää miksi se on menestys jotta tätä menestystarinaa voitaisiin mahdollisimman paljon kopioida. Suosittelisin tässä tapauksessa myös haastattelututkimusta, jossa selvitettäisiin, millaisin perustein uudet käyttäjät ovat valinneet ysin ja varsinkin miksi entinen 17 ei kelvannut.
Tästä olen samaa mieltä. Kiitos että uutisoit jo ensimmäisiä matkustajamäärätietoja. Aineiston kerääntymistä odotellessa...