NrII:ien lisäpalahanke

Liittynyt
28 Elokuu 2005
Viestit
156
Mitä muuten kuuluu sille - Ludden hankinnan yhteydessä - mainitulle suunnitelmalle, että vanhoihin nivelratikoihin tehtäisiin keskelle matalalattiainen lisäosa? Jos oikein muistan, oli Ludden hankinnan syynä juurikin se, että haluttiin testata tuollaista kaksinivelistä vaunua Helsingin kiskoilla.
 
Matalalattiaisen lisäpalan varustamishanke edennee. Odottelen suurella mielenkiinnolla uutta julkista tietoa asian tiimoilta.
 
tkunnas sanoi:
Mitä muuten kuuluu sille - Ludden hankinnan yhteydessä - mainitulle suunnitelmalle, että vanhoihin nivelratikoihin tehtäisiin keskelle matalalattiainen lisäosa? Jos oikein muistan, oli Ludden hankinnan syynä juurikin se, että haluttiin testata tuollaista kaksinivelistä vaunua Helsingin kiskoilla.
Joukkoliikennelautakunnan esityslistalta 16.8:
Investointisuunnitelma 2006 – 2010

Liikennelaitoksen investointisuunnitelma kattaa vuodet 2006 – 2010. Investointien yhteissumma on 260,7 milj. euroa.

Joukkoliikenneinvestoinnit ovat 191,5 milj. euroa, joista rahoitetaan tulorahoituksella 74,3 milj. euroa ja peruspääoma B:n korotuksella 112,4 milj. euroa. Lisäksi Kalasataman metroaseman rakentamiseen ja Kontulan metroaseman peruskorjaukseen arvioidaan saatavan rahoitusavustusta 4,8 milj. euroa. Tuotantoinvestoinnit ovat 69,3 milj. euroa vuosina 2006 – 2010. Tuotantoinvestoinneista tarvitaan lainarahoitusta matalalattiavaunupalan asennuksiin raitiovaunuihin 10,4 milj. euroa vuonna 2007 – 2008. Muuten tuotantoinvestoinnit rahoitetaan tulorahoituksella.
 
tkunnas sanoi:
Siis vasta 2007? Nyyh.
Siis 2007-2008 voi olettaa että hanke saataisiin päätökseen. Sinne mennessä tällä perusteella ainakin osa NrII-vaunuista kulkisi yksinivelisinä. Mutta eihän se toki tarkoita että projekti siihen asti olisi jäissä.
 
tkunnas sanoi:
Mitä muuten kuuluu sille - Ludden hankinnan yhteydessä - mainitulle suunnitelmalle, että vanhoihin nivelratikoihin tehtäisiin keskelle matalalattiainen lisäosa?
Joukkoliikennelautakunnan kokouksen 2.6.2005 päätöksien joukosta löytyi:

joukkoliikennelautakunta sanoi:
Lisälista

HANKESUUNNITELMA 80-LUVULLA HANKITTUJEN NIVELVAUNUJEN PERUSKORJAUKSEN TOISESTA VAIHEESTA

Ehdotuksen mukaan
Itse ehdotusta ei ollut esityslistassa eikä myöskään pöytäkirjanotteessakaan. Millainen mahtoi ehdotus olla?

Piirka
 
Ja kiitokset moderaattorille tms, kun siirsit tämän omaksi ketjuksi. Olisin toki voinut itsekin aloittaa uuden ketjun, jos olisin ajatellut asian loppuun asti ketjun alussa olevaa kysymystä kirjoittaessani.
 
Helsingin kaupunginjohtajan esitys ensi vuoden talousarvioksi on webissä ja siellä lisäpalahankkeesta kerrotaan ainakin seuraavaa:
Tavoitteet vuodelle 2006:
...
- Ensimmäinen matalalla "välipalalla" varustettu nivelraitiovaunu on koeliikenteessä
Suurimmat kalustoinvestoinnit suunnitelmakaudella 2006 - 2008 ovat matalalattia"välipalan" asentaminen raitiovaunusarjan II (10,4 milj. euroa), ...
Vuoden 2005 aikana otetaan käyttöön ensimmäinen matalalla "välipalalla" varustettu nivelraitiovaunu.
 
Olen ymmärtänyt aikataulun niin, että tällä hetkellä tähtäimenä on saada ensimmäinen välipala valmiiksi ensi vuonna. Työ ei loppujen lopuksi liene suuren suuri.
 
kuukanko sanoi:
Suurimmat kalustoinvestoinnit suunnitelmakaudella 2006 - 2008 ovat matalalattia"välipalan" asentaminen raitiovaunusarjan II (10,4 milj. euroa), ...
Mikä niissä välipaloissa oikein maksaa? Jokainen pala maksaa yo. perusteella lähes 250.000 euroa eli esi-äitiemme markoissa lähes puolitoista miljoonaa.

Piirka
 
Hyvä kysymys. Nr II:t muuten maksoivat aikanaan 3,5 Mmk kappaleelta. Niitä oli määrä tilata 50 kpl, mutta määrä supistui 42:een kun valtuusto ei myöntänyt tarpeeksi rahaa. 42:lla vaunulla korvattiin sitten 75 neliakselista vaunua ja 30 perävaunua sekä mahdollistettiin rataverkon laajentaminen Pasilassa.

Hintahan ei ole lopullisesti vielä tiedossa, koska tarjouskilpailua ei ole käyty. Olettaisin, että lisäteli nostaa kustannuksia. Mielestäni lisätelejä voisi ostaa käytettynä Euroopasta, luulisi siellä Düwagin telejä olevan puoli-ilmaiseksi, ja olisivat sitten samanlaisia kuin vaunuissa jo olevat. Miksei oviakin voisi hankkia käytettyinä, Düwagin ovetkin noissa nivelissä on ja olisivat sitten samannäköisiä.

Pelkään vähän sitä, miltä nuo välipalalliset vaunut tulevat näyttämään. Kokemukset muista välipalakaupungeista eivät ole kovin rohkaisevia.
 
339-DF sanoi:
Pelkään vähän sitä, miltä nuo välipalalliset vaunut tulevat näyttämään. Kokemukset muista välipalakaupungeista eivät ole kovin rohkaisevia.
Tärkeä näkökohta. Olen mielessäni toivonut, että NrII:ien välipala saataisiin muistuttamaan hieman vaikkapa Norrköpingin M97-vaunujen ratkaisua:

MODEDIT/vko: Poistettu kaksi toimimatonta kuvalinkkiä
Kuva JNo-foto 8.5.2001

M97:ssä välipala on sulautuu sittenkin kohtalaisen kivuttomasti muuhun vaunuun. Ovet ovat täysin erilaiset. Muistaakseni useiden vastaavalla tavalla muutettujen vaunujen ovet ovat vippiovimaisia eri paikkakunnilla siitä riippumatta, millaiset ovet vaunussa muussa kohtaa on ollut entuudestaan.
Tallinnan sarja KT6NF on "vaarallinen" esimerkki siitä, kuinka vaunu voi tällaisella muutoksella alkaa näyttää melkoiselta sekasikiöltä. Kuva.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Välipalan ulkoasusta

Hei ystävät, en olisi kovin huolissani välipalan ulkonäöstä. Olen katsellut välipaloja pitkin maailmaa, ja pidän niitä yleensä aivan fiksusti tehtyinä. Muotoilussa pistää yleensä silmään poikkeavuus muun vaunun korkeasta ikkunalinjasta. Mutta se on myös tarkoituksellista, koska muotoilulla halutaan viestiä sitä, että siinä on lattia matalalla, tervetuloa vaivattomasti sisään.

On myös pari välttämättömyyttä. Ikkunalinjan on ulotuttava alemmaksi kuin muualla vaunussa, jotta välipalan matalasta osasta näkee ulos myös. Ovet tulevat erilaisiksi pelkästään jo siitä syystä, että oviaukon on tarkoitus olla leveä lastenvaunujen ja pyörätuolien vuoksi. Näin on välttämättä käytettävä erilaisia komponentteja kuin vaunun korkeassa osassa. Lisäksi kaikkea vanhaa ei enää edes saa, vaikka yrittäisi yhtenäistää rakennetta.

Minusta Tallinnan jatkettu vaunu ei ole ollenkaan huonon näköinen. Välipalassa näyttäisi käytetyn samaa ikkunakokoa kuin muussa vaunussa, mikä on silmälle ihan hyvä mutta myös käytännössä alykästä ylläpidon kannalta. Ovi on erilainen, ja sitä on korostettu valkoisella maalauksella. Se on parempi kuin yrittää olla samanlainen, mutta ei ole kumminkaan. Ikkunoiden yläpuolen tummansininen alue on raskas. Sen olisi voinut rikkoa "jatkamalla" ikkunoita mustalla ylöspäin (idea käytössä mm. HKL:n bussien värityksessä).

Suomessa on hyviä muotoilijoita, sen näkee jo Varion rauhallisessa ja tyylikkäässä Suomessa muotoillussa päädyssä. Jos halutaan, uskon, että välipalasta tulee tyylikäs modernisointi. Kunhan hommaa ei anneta sellaiselle jääräpäälle, joka ei ymmärrä joukkoliikennettä sekä siihen littyyvää perinnettä.

Antero
 
Se on kyllä ihan totta, että meidän Variomme ovat todella tyylikkään näköisiä. Monet modernit ratikat ovat suorastaan rumia/kömpelöitä jne. Eli ehkä voimme olla luottavaisin mielin.

Mielestäni Norrköpingiäkin parempi ratkaisu, paras tähän asti näkemistäni, on Baselissa. Linkki kuukanko:n kuvaan: http://personal.inet.fi/koti/kuukanko/2005-09-30/183_8351_basel.html

Välipala on niin identtinen muun vaunun kanssa kuin olla ja voi.
 
339-DF sanoi:
Mielestäni Norrköpingiäkin parempi ratkaisu, paras tähän asti näkemistäni, on Baselissa. Linkki kuukanko:n kuvaan: http://personal.inet.fi/koti/kuukanko/2005-09-30/183_8351_basel.html

Välipala on niin identtinen muun vaunun kanssa kuin olla ja voi.
Baselin vaunussa olennainen tyyliseikka on välipalan ikkunalinjan yläreunan säilyttäminen. Matalan osan näkyvyys ulos on hoidettu erillisin kolmioikkunoin. Monissa saksalaisissa ratkaisuissa on sama piirre ikkunalinjan yläreunan kanssa, ja vain ovien vieressä on korkeammat ja usein alareunasta viistot ikkunat. Tosin ratkaisun taustalla on, että välipalassa on vain matala eteisosa, välipalan päissä istutaan ja seistään jo korkealla lattialla.

KT4-vaunujen välipaloja on Gottbusissa ja Gerassa, ja ne ovat samantyyppisiä kuin Tallinnassa. Matalan ikkunalinjan ero ei näissä tule niin näkyviin, koska vaunun maalaus on vähemmän pitkittäisviivainen kuin Tallinnassa.

Antero
 
Takaisin
Ylös