NrII:ien lisäpalahanke

23Ají Anárjiri sanoi:
Lisäpalan tultua käyttöön, kenties ainakin toinen korkean vaunun lastenvaunupaikoista voitaisiin muuttaa istuinalueeksi?
Aivan varmasti voisi muuttaa.

Nürnbergin korkeiden nivelvaunujen välipalassa on ehkä sellaiset 10 istumapaikkaa, joista osa korkealla, osa matalalla osalla. Seitsemän paikkaa on kuitenkin olennaisesti vähemmän kuin 10.

Edit: Tuo seitsemän on siis istumapaikkojen määrä välipalan matalalla osalla.
 
Vaikuttaa tässä maailmanvaiheessa melko siistiltä ratkaisulta. Korkealla osuudella nivelten luona on neljä istuinta ja matalalla osalla neljä istuinta sekä kolme klaffipaikkaa, jos ei ole kärryjä niiden käyttöä estämässä. Vaunun keula näyttää olevan tuollainen 95:stä tuttu ilmanpuhalluslipallinen malli.
 
Nyt kun tulee uusi ovi matalaan osaan lastenvaunuille ja pyörätuoleille. Voisi varmaan nyt harkita voisiko korkeamman osan oviauloihin lisätä klaffipaikkoja.
 
Jusa sanoi:
Voisi varmaan nyt harkita voisiko korkeamman osan oviauloihin lisätä klaffipaikkoja.
23Ají Anárjiri jo taisi ehdottaakin jotain tämänsuuntaista, ja niinhän se on ettei niitä lastenvaunupaikkoja joka ovi tarvitse.

Itse olen ehdottomasti huojentunut ja tyytyväinen nähdessäni tuon piirroksen. Täytyy toivoa, että väritys pysyy ennallaan, eivätkä ota Vario-mallista lähes kokonaan vihreää väritystä käyttöön - tekisi vaunusta turhan raskaan näköisen. Joka tapauksessa nyt voi olla luottavaisin mielin. Piirustukset eivät käsittääkseni aivan uusia ole, mutta kaikesta päätellen ne ainakin pääosin ovat edelleen tilanteen mukaiset.
 
Idea vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Tuleeko matalalattiaosaan seisomapaikkoja, jos niin kuinka monta?
Ja paljonko tämä osa lisää vaunun painoa?
 
En tiedä vastauksia Hapen kysymyksiin, mutta valistunut arvaus on että massaa tulee lisää noin 6 tonnia, seisomapaikkoja 30-40.
 
Mittapiirroksestahan paljastuu, että jokaisessa nurkassa olisi yksi istuin, yhtensä neljä sekä neljä muuta => kaikkiaan 8 kiinteätä. Lisäksi ovia vastapäisellä seinällä on kolme läppäistuinta. Erikseen on ilmoitettu sanoin, että "matkustajapaikkoja uudessa vaunuosassa on 11 ja tilaa on kahdelle lastenvaunulle tai pyörätuolille".
 
Onkin nurinkurista sanoa, että istumapaikkoja on 11 ja kahdet rattaat. Oikeastihan se on joko 11 ip eikä rattaita tai 8 ip ja kahdet rattaat.
 
Compact sanoi:
Onkin nurinkurista sanoa, että istumapaikkoja on 11 ja kahdet rattaat. Oikeastihan se on joko 11 ip eikä rattaita tai 8 ip ja kahdet rattaat.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tiedotteessa ei sanotakaan, että istumapaikkoja on..., vaan puhutaan matkustajapaikoista. Toki tuossa syntyy äkkiä ajatus, että haluttaisiin ilmaista ajatus siitä, että 11 istuu ja lisäksi samanaikaisesti saataisiin mahtumaan vielä parit rattaat tai pyörätuolit. Sehän ei tietenkään onnistuisi. Itse asiassa sijoittaisinkin ne läppäistuimet mieluummin korkealattiaosuudella sijaitseviin auloihin, koska sinne tuskin enää tuossa vaiheessa tulisi tunkua rattaiden ja lastenvaunujen osalta.
 
Rattivaunu sanoi:
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tiedotteessa ei sanotakaan, että istumapaikkoja on..., vaan puhutaan matkustajapaikoista. Toki tuossa syntyy äkkiä ajatus, että haluttaisiin ilmaista ajatus siitä, että 11 istuu ja lisäksi samanaikaisesti saataisiin mahtumaan vielä parit rattaat tai pyörätuolit. Sehän ei tietenkään onnistuisi. Itse asiassa sijoittaisinkin ne läppäistuimet mieluummin korkealattiaosuudella sijaitseviin auloihin, koska sinne tuskin enää tuossa vaiheessa tulisi tunkua rattaiden ja lastenvaunujen osalta.
Ehkä kaksi henkilöä istuu korkea- ja matalalattiaosuuksien välisissä portaissa :wink: Ja toisekseen. Vaikka korkean puolen lastenvaunu/seisontapaikkoihin ei olisi tunkua matalalattiavälipalan myötä, niin aina joku vastarannan kiiskiäiti/isä tunkee sillä kuuluisalla suomalaisella sisulla ne rattaat korkealle puolelle. Nykyäänkin törmää tähän ilmiöön, kun joku yrittää nostaa rattaat kolmannesta ovesta (nivelen takana) sisään ja äkäinen kuski kuuluttaa otsasuoni pullottaen, että rattaat pitää nostaa sisään kakkosovesta.

Piirka
 
Piirka sanoi:
Nykyäänkin törmää tähän ilmiöön, kun joku yrittää nostaa rattaat kolmannesta ovesta (nivelen takana) sisään ja äkäinen kuski kuuluttaa otsasuoni pullottaen, että rattaat pitää nostaa sisään kakkosovesta.
Eikä sekään riitä aina. :wink: Nimittäin niitä vaunuja aina joskus yritetään vielä aivan taaksekin. Kerrotaan kuljetetun jopa liki kymmenet lastenrattaat tai -vaunut yhdellä kertaa, olisiko ollut linjalla 10 tuossa jokin aika sitten. :D
 
Euroopassa on muutamassa kaupungissa toteutettu matalalattiaisten vaunujen hinku ostamalla - ei uusia moottorivaunuja, eikä jälkiasennettuja välipaloja - vaan hankkimalla perävaunuja.

Niitä saa täysin matalina pikkupyörin ja lattiatilakin jää avaraksi, koska vaunussa ei ole moottoreita eikä muutakaan turhaketta. Pituudeltaan tällainen vaunu on normaalia lyhyempi.

Toinen vaihtoehto on tavanomaisin moottorittomin telein varustettu normaalikokoinen perävaunu, jonka lattia on telien väliltä matala.

Kuvia tällaisista vekottimista:
http://vaunut.org/kuvind?pvm=11.10.2005&kuvaaja=515
 
Compact sanoi:
Euroopassa on muutamassa kaupungissa toteutettu matalalattiaisten vaunujen hinku ostamalla - ei uusia moottorivaunuja, eikä jälkiasennettuja välipaloja - vaan hankkimalla perävaunuja.
Erinomainen ratkaisu ja toimii muualla Euroopassa. Valitettavasti täällä Suomessa erillinen vaunu ilman henkilökuntaa joutuu ennenpitkää töherrysten, penkkien viiltojen, ikkunoiden naarmutuksen ja muun ilkivallan kohteeksi. Nivelvaunu, vaikka kuinka pitkä, on kuitenkin jotenkin kuskin valvovien silmien alla.
 
Ilkivallan estosta

Keski-Euroopassa on niin pitkiä nivelvaunuja, ettei niiden takapäähän kuljettajan valvonta vaikuta. Vakioratkaisu onkin videovalvonta. Jokainen töhertäjä tietää, että toherrys ja muu ilkivalta tallentuvat. Tällä asialla täytyy olla kummallinen vaikutus, sillä en ole havainnut sellaista sotkua kuin meillä löytyy lyhyistä Nr-vaunuista.

Toinen asia on kalustosta huolehtiminen. HS kertoi muutama päivä sitten, miten New Yorkissa otettiin tiukka linja töhrijöiden suhteen. Jokaisen töhryn jälkeen metrojuna ajettiin pois linjalta siivottavaksi. NY:n metron siistiytyminen ratkaisi myös metron talouden, sillä matkustajamäärä tuplaantui kun junat siistiytyivät. Töhrijöiltä menee tässä systeemissä motivaatio, koska sotkut eivät olekaan näkyvillä kavereille kehuttavaksi.

Voisi kuvitella myös ulkoisen paineen kasvavan, kun töhryn jälkeen pannaan matkustajat laiturille, ovet kiinni ja juna pesuun (jos se tapahtui käytännössä näin). Lievempi painostusvaikutus aiheutuu silläkin, että vaunuissa tulee ahdasta ja vuoroja puuttuu välistä. Selitys: taas on kalustosta pulaa, kun vaunut ovat varikolla puhdistettavana. Syntyy se sosiaalinen valvonta, jota puuttuva henkilökunta ei ole tekemässä.

Videovalvontajärjestelmät eivät ole nykyään kalliita. Epäilen, että kalliimmaksi tulevat töhrimisen haitat. Maksoivathan ne NY:ssakin puolet potentiaalisesta matkustajamäärästä - vähän karrikoiden sanottuna.

Antero
 
Takaisin
Ylös