NrII:ien lisäpalahanke

Tänään (9.12) näin HKL 80'n lisäpaloineen puolenpäivän aikoihin ajettavan Kaivokadulla kohti Mannerheimintietä. Kilvissä luki koeajo.
 
Tänään (9.12) näin HKL 80'n lisäpaloineen puolenpäivän aikoihin ajettavan Kaivokadulla kohti Mannerheimintietä. Kilvissä luki koeajo.
Ihan pienimuotoiseksi koeajo ei jäänyt, sama vaunu tuli vastaan Hakaniemessä tunteja myöhemmin 15:10. Lienee saanut näkyvyyttä ihan kunnolla
 
Ihan pienimuotoiseksi koeajo ei jäänyt, sama vaunu tuli vastaan Hakaniemessä tunteja myöhemmin 15:10. Lienee saanut näkyvyyttä ihan kunnolla
Ja saa näkyvyyttä jatkossakin, kun sillä ajellaan 8 tunnin rupeamia ihan urakalla. Ei ehkä niinkään päivänvalossa, paitsi tällä kertaa kylläkin.
 
Nyt siinä on lisäjarruvalo, jotta sen erottaa takaata nivelvaunusta.
Keskeisin motiivi lisäjarruvalon asentamiselle juuri tähän vaunuun on muuten varsin mielenkiintoinen: Yli 26 metriä pitkän vaunun tulee herättää juuri raitiovaununkuljettajien silmissä eri tavalla huomiota kuin tavallinen 20-metrinen Valmet-nivel. Takaa tulevan vaunun kuljettaja ei välttämättä muutoin osaisi päätellä, että jonossa edellä kulkeva vaunu ottaakin tilaa pysäkillä paljon enemmän kuin perinteinen kalusto. Lyhyelle pysäkille he eivät todennäköisesti molemmat mahtuisi. Taaemman vaunun kuljettaja osaa pitkän vaunun tiedostaessaan jättäytyä kokonaan pysäkkialueen ulkopuolelle odottamaan vuoroaan. Vain harva kuljettaja muistaa numeron mukaan, mikä vaunu on pidennetty ja mikä ei. Ja väitän, ettei moni muukaan siinä vaiheessa, kun väliosia on asennettu noin puoleen vaunuista ja loppuihin ei ole vielä ennätetty asentaa. Näin ollen väliosan liittämisen yhteydessä Nrv-vaunuihin tullee lisäjarruvalo.
 
Tuli tänään 21.28 Oopperan pysäkillä vastaan.Kyydissä oli ainoastaan kuljettaja ja sekin oli ilmeisesti menossa varikolle päin...
 
Kaiken kaikkiaan mukavan tuntuinen vaunu. Pääsin tutustumaan vaunuun sisältä päin. Väliosan verhoilusta puuttuu vielä muutamia paneeleita. Varmaankin ne lujuusmittaukset tms. Loppusuoralla..

Vaunun jarruissa on mielenkiintoinen yksityiskohta. Juoksutelin levyjarru ottaa ( kuulemma.. eihän tätä vielä pääse ajamaan, eihän ;-) ) jarrupuolella pehmeästi kiinni, ja tasoittaa loppupysähdystä. Nivelvaunun perinteinen pysähtyminen; liukuu - liukuu -töks korvautuu tässä vaunussa nätiksi loppupysähdykseksi. Selvä parannus nykytilanteeseen verrattuna.

Toivottavasti jarrutuksen "sähköaivot" tekevät saman kuormattuna, vaihtelevalla pidolla ym. Aika näyttää..
 
SUOMEN RAITIOTIESEURA ry:n jäsenille järjestetään HKL-RLY:n ystävällisellä myötävaikutuksella lämpimäisajelu upouudella Jumbo-80:llä jo tulevana lauantaina 30.12.2006. Lähtö on VH:sta klo 11 tasan. Ajelutilaisuus on ensimmäinen, jolla vaunu ottaa kyydittäväkseen oikeita matkustavaisia. Koeajosta kiinnostuneet SRS:läiset tervetulleita ajelulle! Kuvauspaikkojakin järjestetään sopivissa kohteissa!

Vaunu 80 tulee linjaliikenteeseen vasta ensi vuonna -siis näe ja koe 80ACB-vaunu jo tänä vuonna!
 
Jusa sanoi:
Jumbo ammattislangia?
Eipä taida olla (ainakaan vielä), kunhan vain jotain keksin.

Jumboja on ollut ennenkin Suomen raiteilla: Kulosaaren ASEA-raitiovaunut sekä VR:n Tv1-höyryveturisarja.
 
Hanke edistyy hienosti. Ja tietenkin meille SRS:läisille haluttiin esittää uusinta uutta. ;)

Kuvalinkki

Rattoisaa uutta vuotta kaikille lisäpalahanketta seuraaville toivottaen,

Antero

PS: Luottakaa aina valokuvan todistusarvoon!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös