Sivu 10 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 67891011121314 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/226

Viestiketju: NrII:ien lisäpalahanke

  1. #136
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut allien777 Näytä viesti
    Olisiko se mahdollista? kun SRS sivuilta katselessa niin sain sellaisen ymmäryksen että Varion teliväli on yli 7 metriä.
    Variossa on telien välissä 2 niveltä, siksi teliväli voi olla pidempi. Kahden nivelen ansiosta kori pysyy mutkassa sivusuunnassa kyllin lähellä raidetta.

    Antero

  2. #137
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Baselilaisessa Be 4/6-vaunussa ja sen matalassa välipalassa on mielestäni paljonkin yhtäläisyyksiä HKL:n Jumbo-80 kanssa. Ko. kuvan kaltainen yhdistelmä voisi toimia Helsingissäkin muutamilla linjoilla.
    (Välipalan ja 4:nnen telin vuoksi nykyisin Be 4/8.)
    Kyllä: HKL:n 8-kymppinen on melkolailla kopio BLT:n alkaen 1987 käyttöönottamista vastaavista. Tällä haavaa tuollainen n. 47-metrinen yhdistelmä ei Helsinkiin sovi – jo 26,5-metrinen on monille pysäkeille turhan pitkä – mutta esim. Kruunuvuorenrantaan se olis aika metka matkustuskokemus ja kannatan spårayksikköjen suurentamista ensihätään tuolla lailla.

    Äskeinen oli siis basellandilainen vaunu. Sanokaas viisaat, olisiko ollut/onko Helsingin vaunuilla mahdollisuuksia tämänkaltaiseen pidennykseen? Kyseessä on Baselin kaupungin ratikkafirman alunperin 20-metrinen vaunu, jota on pidennetty 9 metrisellä palasella; taitaa tulla pyöräin väliksi lähemmäs 10 metriä.
    (Tämä vaunu taas on muutoksien jälkeen edelleen Be 4/6)

    Tuolta löytyy Baselin Trammiclubin vaunukuvasto, jos kiinnostaa vertailut ym.

  3. #138
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tähän Anteron lanseeraamaan varsin tyylikkäässeen versioon tarvitaan .
    Juu, minun peilissäni se "jokujokaeijotaintajunnut" taas kerran oli

  4. #139
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Tuolta löytyy Baselin Trammiclubin vaunukuvasto, jos kiinnostaa vertailut ym.
    Kiitos loistavasta sivustosta! Todella mielenkiintoista ja valaisevaa. Tuolla on kuvattuna noita erilaisia vaunuyhdistelmiä multippeliajossa ja perävaunujen kanssa. Siitä vaan mallia HKL!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    (Välipalan ja 4:nnen telin vuoksi nykyisin Be 4/8.)
    Kyllä: HKL:n 8-kymppinen on melkolailla kopio BLT:n alkaen 1987 käyttöönottamista vastaavista. Tällä haavaa tuollainen n. 47-metrinen yhdistelmä ei Helsinkiin sovi – jo 26,5-metrinen on monille pysäkeille turhan pitkä – mutta esim. Kruunuvuorenrantaan se olis aika metka matkustuskokemus ja kannatan spårayksikköjen suurentamista ensihätään tuolla lailla.
    Niin, se edellyttaisi lienee radikaaleja muutoksia HKL-Raitioliikenteen toimintatavoissa ja systeemeissä. Pysäkkien muutoksen ja pidennykset, vuorovälin tahdistaminen niin ettei useita vaunuja tule samaan aikaan pysäkille yms. Mutta mielestäni esim. kuormitetuille runkolinjoille h4 ja h10 voisi sopia em. multippeliajo ja hieman harvemmin vuorovälein. Esim. 10 min. kummankin omalla osuudella, jolloin yhteisen osuuden vuoroväliksi tulee 5 min. Ehkäpä h3T/B ja h6 sopisivat tälläiseen multippeliajoon. Mutta ilmanmuuta Kruunuvuorenrannan rata seka mahdolliset muut tulevat uudet osuudet. Helsingin raitiotien statuksen korottaminen vahnanaikaisesta katuratikasta "Niederflurstadtbahniksi" (löysin tämän hienon termin Kölnin U-Stadtbahnin yhteydestä), johon liittyy matkanopeuden nosto ja sujuvuuden parantaminen on mielestäni ensiarvoisen tärkeää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Äskeinen oli siis basellandilainen vaunu. Sanokaas viisaat, olisiko ollut/onko Helsingin vaunuilla mahdollisuuksia tämänkaltaiseen pidennykseen? Kyseessä on Baselin kaupungin ratikkafirman alunperin 20-metrinen vaunu, jota on pidennetty 9 metrisellä palasella; taitaa tulla pyöräin väliksi lähemmäs 10 metriä.
    (Tämä vaunu taas on muutoksien jälkeen edelleen Be 4/6).
    Göteborgilaisissa M31-vaunuissa taitaa olla juuri tuo ratkaisu. Niin, sopisiko Helsinkiin? Ainakin Baselin rataosuudet vaikuttivat hyvinkin mutkaisilta ja mäkisiltä. Ovatko olosuhteet siellä Helsinkiä helpommat ratageometrian suhteen? Entäs tälläinen lähes 43-metrinen Combino ?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.01.2007 kello 08:27. Syy: lisätty skandit

  5. #140

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    23

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Miellyttävä yksityiskohta matalalattiaosan suunnittelussa on kuvan keskellä olevan levyn taivutus alalaidastaan:

    http://s92.photobucket.com/albums/l2...nt=hklrv80.jpg

    Tuosta penkistä tuli heti lempipaikka minulle pitkäjalkaiselle.
    Mainokset ratikoiden ja bussien ikkunoissa kyllä ärsyttää.

  6. #141
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Joukkoliikennelautakunnan ensi viikon esityslistalla on Kimmo Helistön valtuustoaloite joukkoliikenteen ilmastoinnista. Esityslistateksti kertoo, että "ilmastointi tullaan asentamaan myös 1980-luvun raitiovaunuihin esteettömän välipalan asennuksen yhteydessä".

  7. #142
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lautakunta on 23.8. päättänyt, että Nivelraitiovaunuihin lisättävän matalalattiaisen väliosan korin valmistajaksi tulee saksalainen Verkehrs Industrie Systeme GmbH (VIS). VIS:ltä tilataan myös väliosan täydellinen varustelu, joka sisältää sisustuksen ja sähköasennukset.

    Kilpailutuksessa VIS:n antama yhteistarjous kummastakin hankinnasta oli edullisin. Yhdistettäessä hankinnat saadaan hintaedun lisäksi säästöjä valvontakustannuksissa ja helpotetaan projektinohjausta.

    Ensimmäisen sarjavälipalan odotetaan olevan liikenteessä ensi kesänä.

  8. #143

    Liittynyt
    30.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    54

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ensimmäisen sarjavälipalan odotetaan olevan liikenteessä ensi kesänä.
    Hesarin nettivisut antavat ajoituksesta jostain syystä rahtusen verran pessimistisemmän kuvan:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS
    Sarjan avauskappale tulee liikenteeseen ensi vuoden joulukuussa.

    Väliosalla pidennetty vaunusarja alkaa raitioliikennejohtaja Erkki Mutkan mukaan laajemmin näkyä liikenteessä vuoden 2009 aikana.

  9. #144
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    No niinpä näkyy! Mun tietoni aikataulusta on vanhempi, noin kuukauden takaa. Parhaiten asian tietenkin tuntee sitä hoitava projektipäällikkö HKL:ltä, mutta hänpä on nyt vuosilomalla eikä ole siten HS:llekaan antanut kommenttia.

    Se on tietenkin selvä, että vaikka eka vaunu tulisikin liikenteeseen kesällä 2008 eikä vasta jouluna, niin ei niitä kuitenkaan monta ehdi valmistua ennen vuotta 2009, eli siinä mielessä tuo "laajemmin näkyä liikenteessä vuoden 2009 aikana" pitää joka tapauksessa paikkansa.

  10. #145
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Ylen Aikainen uutisoi tänään NrII:sten välipalohin hankittavista kiinalaisvalmisteisista ovista, joka voitti tarjouskilpailun:
    HKL jatkaa raitiovaunuosien tilaamista halpatuotantomaista
    Miten niin jatkaa? Mitä sitten on aikaisemmin hankittu "halpatuotantomaista"? Variot on Saksasta ja sitä aikaisemmat ratikat Suomesta.

    HKL-Raitioliikenne kuitenkin vakuuttelee:
    HKL vakuuttaa raitiovaunuovien talvenkestävyyttä

    Ja vahvistukseksi kiinalaisten raitiotie- ja lightrail-osaamista (ainakin Dalianissa ja Changchunussa on sellaiset):kuva Wikipediasta. Olen matkustanut Dalianin combinomaisella ratikalla; ko. kaupunki sijaitsee Pohjois-Kiinassa, jossa talviolosuhteet ovat suomalaisen talven luokkaa. Kiinassa on myös todellista teollista osaamista (mukaanlukien Airbus- ja Boeing-lentokoneet), ei vain niitä myrkkyleluja tai törmäystesteissä kestämättömiä autoja.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 07.09.2007 kello 20:43.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #146
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ylen Aikainen uutisoi tänään NrII:sten välipalohin hankittavista kiinalaisvalmisteisista ovista, joka voitti tarjouskilpailun.
    Onpas yllättävän agressiivista uutisointia YLE:ltä. Toki jotenkin ymmärrettävissä Vario-sotkun perusteella (vaikka Saksaa ei oikein voi halpatuotantomaaksi laskeakaan ). Mutta kuitenkin pidän äärimmäisen epätodennäköisenä sitä, että tässä todellakin valittaisiin, kuten YLE väittää, täysin talvitestaamaton ratkaisu vain hinnan vuoksi. Kyllä HKL-RL on nähnyt, mitä tapahtuu, kun köyhä ostaa halpaa. Ei siellä isketä kirvestä samaan kiveen kahta kertaa.

    Kiina ei automaattisesti tarkoita huonoa. Vaikkapa vriston mainitsema Airbus-esimerkki: ei Airbus antaisi nimeään ja tietotaitoaan paikalliselle kiinalaiselle tehtaalle edes suurtilauksen juaninkiilto silmissään, jossei se tietäisi, että kokoonpanolinjalla pystytään laadukkaaseen työhön. Siinä menisi firmalta maine ja tulevaisuus kokonaan, kun kiinalaisbussit alkaisivat tippua taivaalta. Ei sellaista riskiä oteta.

    Olen välipalaprojektin suhteen aika turvallisilla mielin. Lisäksi olen ymmäränyt, että huolimatta jatkuvista uutisista kustannusnoususta välipalaprojekti pysytään toteuttamaan jopa edullisemmin kuin mitä oli alunperin ajateltu, eli rahaa jää jopa yli.

  12. #147

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Itseäni ihmetyttää näissä tarjouskilpailuissa se, että useasti valitaan halvin ratkaisuista. Miksi ei valita ehkä hieman kalliimpaa, mutta samalla laadukkaampaa? Harvoin sitä kuitenkaan se edullisin on laadukkain ja toisaalta hinta nousee huomattavasti, kun tuote onkin poissa käytöstä takuukorjausten yms takia... En puhu näistä ko. ovista nyt, vaan yleisestä käytännöstä Suomessa. Missään ei käsittääkseni sanota, että tarjouskilpailun halvin vaihtoehto pitäisi aina valita.

  13. #148

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Itseäni ihmetyttää näissä tarjouskilpailuissa se, että useasti valitaan halvin ratkaisuista. Miksi ei valita ehkä hieman kalliimpaa, mutta samalla laadukkaampaa? Harvoin sitä kuitenkaan se edullisin on laadukkain ja toisaalta hinta nousee huomattavasti, kun tuote onkin poissa käytöstä takuukorjausten yms takia... En puhu näistä ko. ovista nyt, vaan yleisestä käytännöstä Suomessa. Missään ei käsittääkseni sanota, että tarjouskilpailun halvin vaihtoehto pitäisi aina valita.
    Yksi tekijä tässä on varmasti se, että julkisissa hankinnoissa päättäjät on yleensä valittu poliittisin perustein eikä pätevyyden perusteella. Laatutekijöiden vertailu on maallikolle huomattavasti vaikeampaa kuin euromäärien. Lisäksi tarjouksia pyydettäessä ei välttämättä osata vaatia riittävää laatua.

  14. #149
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Onko tietoa että mihin vaunuihin kysenen lisäpala on tarkoitus asentaa

  15. #150
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Onko tietoa että mihin vaunuihin kysenen lisäpala on tarkoitus asentaa
    NrII-sarjaan eli vaunut n:o 71-112, kaikkiin niihin siis. NrI-sarja eli 31-70 on ulkona tästä modernisoinnista.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. NrI:ien lisäpalahanke
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 122
    Viimeisin viesti: 09.02.2013, 11:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •