NrII:ien lisäpalahanke

Itseäni ihmetyttää näissä tarjouskilpailuissa se, että useasti valitaan halvin ratkaisuista. Miksi ei valita ehkä hieman kalliimpaa, mutta samalla laadukkaampaa? (...) Missään ei käsittääkseni sanota, että tarjouskilpailun halvin vaihtoehto pitäisi aina valita.

Tämä asia nyt vain menee näin, että Laki julkisista hankinnoista (tullut voimaan 1.6.2007, aiempi laki v. 1992) määrittelee tarjouksen valinnan näin:

Laki julkisista hankinnoista §62 sanoi:
Tarjouksen valinta

Tarjouksista on hyväksyttävä se, joka on hankintayksikön kannalta kokonaistaloudellisesti edullisin hankinnan kohteeseen liittyvien vertailuperusteiden mukaan, tai se, joka on hinnaltaan halvin.

(....)

Käytettäessä valintaperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta vertailuperusteet ja niiden suhteellinen painotus on ilmoitettava hankintailmoituksessa tai tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Kokonaistaloudellista edullisuutta saa siis käyttää perusteena, mutta se tulee harkita jo ennen hankintaa.

Lait löytää Finlexistä, www.finlex.fi
 
Joukkoliikennelautakunta tilasi viikko sitten telirungot välipaloihin. Pöytäkirja paljastaa, että varsinaisen 46 telirungon tilauksen lisäksi on tehty optio 20 lisäkappaleen tilaamisesta. Tämä vaikuttaisi siis siltä, että peruskorjattavien NrI:ien varustamista välipalalla harkitaan.
 
Onkohan kenelläkään tietoa, missä vaiheessa ollaan tänäpäivänä lisäpalojen sarjatuotannossa. Missä vaunuihin lisätään palat ja koska saamme niitä liikenteeseen.
 
Missä vaunuihin lisätään palat .
HKL asentaa ilmastoinnin myös 1980-luvun raitiovaunuihin matalalattiaisen väliosan asennuksen yhteydessä.
Kerrottiin vuonna 2007. Tästä voisi päätellä, että asennus tapahtuu Helsingissä.
 
Eipä liene kovin suurta järkeä kuljettaa kokonaisia raitiovaunuja jonnekin välipalan asennuksen vuoksi. Taitaa olla niin, että suuressa osassa saksalaisiakin vaunujen pidennyksiä välipalat on toimitettu tilaajakaupungille ja asennukset on tehty omassa korjaamossa.

Antero
 
Eipä liene kovin suurta järkeä kuljettaa kokonaisia raitiovaunuja jonnekin välipalan asennuksen vuoksi.

Vai olisiko esimerkiksi Tallinnassa kuitenkin enemmän ylimääräistä kapasiteettia ja niin paljon halvempaa tehdä koko työ alusta loppuun, että melkein kannattaisi kuljettaa?
 
Saksaan menevät Valmetit taitavat kuitenkin olla peruskorjaukseen meneviä ykkössarjalaisia. Mun ymmärtääkseni välipala-asennukset tehdään omana työnä Vallilassa.
 
Kyllä vaan, kaikki tehdään samassa verstaassa ;)
Meinaattekos tosiaankin, että välipalojen sarjatyö aloitetaankin ykkössarjalaisesta? Sinäänsä se olisi ihan positiivinen juttu. Luulin, että lautakunta on antanut valtuutuksen vain NrII:sten välipaloittamisesta. Toki oli tiedossani, että peruskorjauksen sekä välipalojen sarjatyön tekee sama saksalainen firma.
 
Meinaattekos tosiaankin, että välipalojen sarjatyö aloitetaankin ykkössarjalaisesta?
Mitä minä tiedän niin:
JLK 19.04.2007 sanoi:
1970-luvun vaunuihin on tehty niiden elinaikana muutos- ja kunnostustöitä.
Perusteellista korroosion poistoa ja rakenteiden uusimista ei niihin
ole tehty. Pienillä korjaustoimenpiteillä vaunujen elinikää on jäljellä 5 –
7 vuotta. Mikäli näille vaunuille tehdään samanlainen peruskorjaus kuin
1980-luvun vaunuille on nyt tehty, vaunujen korin rakenteellinen ikä on
noin 15 – 20 vuotta. Osa vaunujen komponenteista rajoittaa käyttöiän
10 – 15 vuoteen. Lisäksi vaunut ovat peruskorjauksen jälkeenkin korkealattiaisia.
Ote hyväksytystä esityksestä. Koskee 17 NR I -vaunua.
 
Huhu kertoo, että ensimmäinen sarjavalmisteinen väliosa olisi Helsingissä kuun vaihteen (loka-marras) tietämillä. Sehän oli jo esillä Berliinin InnoTrans -messuilla syyskuun lopulla.
Huhuja ei pitäisi välittää. Mutta tämä tuntui aika luotettavalta.
 
Oliko niin, että telit tulevat eri toimittajalta eri aikaan ja täällä Vallilassa on sitten kokoonpano.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös