Sivu 14 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 410111213141516 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 196-210/226

Viestiketju: NrII:ien lisäpalahanke

  1. #196
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Sellainen epäasiantuntijamainen kysymys, että kun ratikoitten pituus kasvaa, niin riittääkö tila?
    Mikä tila? Pituuden kasvaessa tarvitaan lisää varikkotilaa, jokainen välipalahan tarvitsee 6 m säilitysraidetta. Pysäkkitila riittää, sillä välipalavaunu on Varion pituinen.

    Antero

  2. #197
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    167

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Luulempa että nimimerkki Kolli tarkoittaa tässä säilytystilaa. Luulempa nyös että Koskelan hallin raideremontti (r1 ja r2 vielä ) valmistuu sopivasti tuottamaan lisää säilytystilaa. Varmaankin jotain järjestelyjä täytyy tehdä.. Töölön hallin remontti alkanee kesällä, joten sielläkin tapahtuu muutoksia.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.02.2009 kello 09:37. Syy: jaettu viesti kahtia

  3. #198
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Säilytystilaa tarkoitin. Eli siis pitkän päälle ei riitä, vaan remppa tarvitaan.

  4. #199
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Pysäkkitila riittää, sillä välipalavaunu on Varion pituinen.
    Välipalavaunu on pari metriä pidempi kuin vario. Heti ei tarvitse tehdä mitään, mutta ajan kanssa joitakin pysäkkejä ja raidejärjestelyjä varmaankin petrataan. Tosin ensin pitäisi selvitellä, josko saman tien tähdättäisiin 30 metrin vaunupituuteen.

  5. #200
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Välipalavaunu on pari metriä pidempi kuin vario. Heti ei tarvitse tehdä mitään, mutta ajan kanssa joitakin pysäkkejä ja raidejärjestelyjä varmaankin petrataan. Tosin ensin pitäisi selvitellä, josko saman tien tähdättäisiin 30 metrin vaunupituuteen.
    • Vario = 24.4 m
    • Gt8N = 25.6 m
    • MLNRV = 26.5 m

  6. #201
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    josko saman tien tähdättäisiin 30 metrin vaunupituuteen.
    Hyvä juttu, mutta samaan aikaan toinen käsi rakentaa 27-metrisiä pysäkkejä (mm. Bulevardi ja "Helsinginkatu") niin, että varmasti on pakko rakentaa kaikki uusiksi muutaman hetken päästä.

  7. #202

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Harva on niin liikuntarajoitteinen, ettei vaunuun ja -sta pääsisi ilman pysäkkikoroketta nopeasti ja vaivattomasti. Heitä varten kuitenkin riittää, että ainakin yksi ovi on korokkeen ulottuvilla, mielellään aina se sama. Pysäkkien pituudessa kyse on imago- ja periaatteellisista syistä, ei käytännöllisistä.

    Vai miten on?

  8. #203

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    En tiedä minäkään. Sattumalta tänään (5.2.) kuulin, että 76 odottaa kaapelit valmiiksi katkottuna väliosaa.
    101 on Vallilassa nostettuna tällä hetkellä, eikä tule liikenteeseen ennen kuin väliosa 4 on siihen asennettu.
    Vaunu 101 on palannut liikenteeseen (lyhyenä), turha odotuttaa sitä Vallilassa, kun ei ole tilaa liikaa, ja 76 on vielä työn alla.
    ------ rvk1249 ------

  9. #204
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    ..riittää, että ainakin yksi ovi on korokkeen ulottuvilla...
    Täällä Dresdenissä on juuri kunnostettuja tai rakennettuja pysäkkikorokkeita joiden koroke on vaunua lyhyempi. Silti ensimmäinen ja viimeinen ovi on vielä korokkeelta saavutettavissa koska ensimmäinen ja viimeinen ovi ei ole aivan vaunun etu- tai takapäässä vaan moin 3 metrin päässä. Helsingissähän erityisesti Nr-vaunuissa ovet ovat hyvin lähellä vaunun päätyjä eli pysäkin pitäisi MLNRV:tä varten olla noin 27m pitkiä. Mutta jos uudet vaunut olisivat 30m pitkiä ja ovet päistä noin 2 metrin päässä niin 27m pysäkki riittäisi.

  10. #205

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GM 5 Näytä viesti
    Mutta jos uudet vaunut olisivat 30m pitkiä ja ovet päistä noin 2 metrin päässä niin 27m pysäkki riittäisi.
    Tätä minäkin ajattelin. Jos vieläpä hankitaan kaksisuuntaisia vaunuja ja joiden päät ovat korkealla, ei ovea edes voi laittaa ihan päähän. Toki esim. risteyksissä vaunulle pitää varata tila, jossa se voi pysähtyä olematta puoliksi risteyksessä tai suojatien päällä. Kadun keskisillä pysäkeillä usein molemmissa päissä on suojatie, joten tilaa on pakko tehdä vaunun pituuden mukaan. Mutta tuohon Bulevardin tapaukseen se saattaisi auttaa.

  11. #206

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Ajatukseni oli siis, että suurelle enemmistölle matkustajia yksi tai muutama porras tuskin hidastaa kulkua juuri lainkaan tai edes aiheuttaa harmia. Kaikkia pitää palvella, mutta suhteellisuus on hyvä pitää mielessä: heille, jotka tarvitsevat portaatonta ja kynnyksetöntä kulkua, riittää useimmilla pysäkeillä yksi ramppi vaunuun ja vaunusta jotta palvelutaso olisi käytännössä sama kuin jos kaikkiin oviin pääsisi käsiksi.

    Ajan myötä on luonnollista, että pysäkkejä pidennetään reilusti alkaen vilkkaimmista pysäkeistä, mutta se ei ole edellytys pitkälle kalustolle.

    Samalla kikalla saataisiin myös nykyistä korkealattiakalustoa "matalaksi": pysäkeille voi pystyttää vaikka teräsristikkoisia ramppeja, joiden kohdalle kuljettaja tähtää portaattoman ovensa. Toisaalta tälläinen järjestely on hankala toteuttaa pitkille ja kapeille pysäkeille, joilla matala välipala näyttää hyötynsä.

  12. #207
    HKL 85 avatar
    Liittynyt
    16.01.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    51

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Ajan myötä on luonnollista, että pysäkkejä pidennetään reilusti alkaen vilkkaimmista pysäkeistä, mutta se ei ole edellytys pitkälle kalustolle.
    Oopperan pysäkki (linjan 8) on kyllin pitkä vaikka kuinka monelle vaunulle. Miksi siis Oopperalla on yhden raitiovaunulinjan(8) pysäkki pidempi kuin neljän(3B/T,4(T),7A/B,10) raitiovaunulinjan pysäkki? vastauksia, kiitos...
    Please mind the gap between doors and platform.

  13. #208
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HKL 85 Näytä viesti
    Oopperan pysäkki (linjan 8) on kyllin pitkä vaikka kuinka monelle vaunulle.
    Yksi "aika" pitkä laituri on myös Kuusitiellä suunnassa maalle. Ja vain 10-linja käyttää.

    Syyhän näihin jättilaitureihin on vain se, että jos koko "korttelin" mitalle voi laiturin tehdä, niin se myös tarvittaessa tehdään: yhteysjalankulku on helppoa myös naapurikadunkulmien suojateille edessä ja takana.

    Aiemmin oli Porvoonkadulla kuriositeetti laituripituuden pituudesta ja pysäkkivälin lyhyydestä:
    Kolmosen päätepysäkki Kuuskulmassa eli nk. viidenminuutinpysäkki Porvoonkadulla (+Viipurinkatu+Kajaaninkatu+Kirstinkatu+Porvoonkat u+Viipurinkatu). Porvoonkadun ja seuraavana itäänpäin sijainneen Sturenkadun pysäkkien laiturit olivat kohdalla olevan korttelin pituiset eli pituutta oli kadunristeyksestä seuraavaan. Kun 3T lähti päättäriltään ja ylitti katuristeyksen, se saapui heti seuraavalle pysäkkilaiturille. Tolppa tosin sijaitsi lähempänä Sturenkadun kulmausta, mutta kuitenkin... Sama tietenkin myös toisinpäin.

  14. #209
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Joitakin liikennevaloristeyksien yhteydessä sijaitsevia, useamman linjan käyttämiä pysäkkilaitureita olisi syytä pidentää siten, että kaksi vaunua mahtuisi pysäkille kerrallaan. Heti kättelyssä mieleen tulevat Sturenkadun pysäkki Hämeentiellä sekä Töölöntorin ja Apollonkadun pysäkit Runeberginkadulla. Näissä eri linjojen vaunut sattuvat melko usein yhtä aikaa pysäkille ja yleensä edessä oleva ei pääse alta pois liikennevalojen takia. Näillä pysäkeillä näkeekin siten melko kirjavaa pysäkkipalvelukäytäntöä eli vaunuja suojateiden tukkeena ja kadulla pomppivia ihmisiä.

    Myös linjojen 8 ja 9 uusi pysäkki Helsinginkadulla olisi saman tien voitu rakentaa Kaarlenkadun risteykseen asti ulottuvaksi, kun nykyisen laiturin perässä näyttää joka tapauksessa olevan täysin käyttämätöntä hukkatilaa, jossa ei ole ajokaistaa eikä parkkipaikkoja. Tällöin olisi mahtunut tällekin pysäkille kaksi vaunua peräkkäin ja lisäksi matkustajilla olisi suojatie laiturin kummassakin päässä.

  15. #210
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Pysäkkejä olisi syytä tosiaan pidentää monessakin paikassa varsinkin nyt kun vaunut pitenevät. Mm. Oopperan pysäkki Manskulla on yksi sellainen mihin saattaa tunkea neljä vaunua samaan aikaan (+ mahdolliset hallivaunut ja koeajot).
    "Juna toisi huumeet."

Vastaavia viestiketjuja

  1. NrI:ien lisäpalahanke
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 122
    Viimeisin viesti: 09.02.2013, 11:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •