Sivu 3 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456713 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/226

Viestiketju: NrII:ien lisäpalahanke

  1. #31
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 23Ají Anárjiri
    Lisäpalan tultua käyttöön, kenties ainakin toinen korkean vaunun lastenvaunupaikoista voitaisiin muuttaa istuinalueeksi?
    Aivan varmasti voisi muuttaa.

    Nürnbergin korkeiden nivelvaunujen välipalassa on ehkä sellaiset 10 istumapaikkaa, joista osa korkealla, osa matalalla osalla. Seitsemän paikkaa on kuitenkin olennaisesti vähemmän kuin 10.

    Edit: Tuo seitsemän on siis istumapaikkojen määrä välipalan matalalla osalla.
    terveisin
    JE

  2. #32
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus NrII lisäpala

    Tietoa asiasta on SRS:n Liikenneuutiset-sivulla.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Vaikuttaa tässä maailmanvaiheessa melko siistiltä ratkaisulta. Korkealla osuudella nivelten luona on neljä istuinta ja matalalla osalla neljä istuinta sekä kolme klaffipaikkaa, jos ei ole kärryjä niiden käyttöä estämässä. Vaunun keula näyttää olevan tuollainen 95:stä tuttu ilmanpuhalluslipallinen malli.

  4. #34

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    674

    oletus

    Nyt kun tulee uusi ovi matalaan osaan lastenvaunuille ja pyörätuoleille. Voisi varmaan nyt harkita voisiko korkeamman osan oviauloihin lisätä klaffipaikkoja.

  5. #35
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Voisi varmaan nyt harkita voisiko korkeamman osan oviauloihin lisätä klaffipaikkoja.
    23Ají Anárjiri jo taisi ehdottaakin jotain tämänsuuntaista, ja niinhän se on ettei niitä lastenvaunupaikkoja joka ovi tarvitse.

    Itse olen ehdottomasti huojentunut ja tyytyväinen nähdessäni tuon piirroksen. Täytyy toivoa, että väritys pysyy ennallaan, eivätkä ota Vario-mallista lähes kokonaan vihreää väritystä käyttöön - tekisi vaunusta turhan raskaan näköisen. Joka tapauksessa nyt voi olla luottavaisin mielin. Piirustukset eivät käsittääkseni aivan uusia ole, mutta kaikesta päätellen ne ainakin pääosin ovat edelleen tilanteen mukaiset.
    terveisin
    JE

  6. #36

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus

    Idea vaikuttaa mielenkiintoiselta.
    Tuleeko matalalattiaosaan seisomapaikkoja, jos niin kuinka monta?
    Ja paljonko tämä osa lisää vaunun painoa?

  7. #37
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    En tiedä vastauksia Hapen kysymyksiin, mutta valistunut arvaus on että massaa tulee lisää noin 6 tonnia, seisomapaikkoja 30-40.
    terveisin
    JE

  8. #38
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Mittapiirroksestahan paljastuu, että jokaisessa nurkassa olisi yksi istuin, yhtensä neljä sekä neljä muuta => kaikkiaan 8 kiinteätä. Lisäksi ovia vastapäisellä seinällä on kolme läppäistuinta. Erikseen on ilmoitettu sanoin, että "matkustajapaikkoja uudessa vaunuosassa on 11 ja tilaa on kahdelle lastenvaunulle tai pyörätuolille".

  9. #39
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Onkin nurinkurista sanoa, että istumapaikkoja on 11 ja kahdet rattaat. Oikeastihan se on joko 11 ip eikä rattaita tai 8 ip ja kahdet rattaat.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Onkin nurinkurista sanoa, että istumapaikkoja on 11 ja kahdet rattaat. Oikeastihan se on joko 11 ip eikä rattaita tai 8 ip ja kahdet rattaat.
    Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tiedotteessa ei sanotakaan, että istumapaikkoja on..., vaan puhutaan matkustajapaikoista. Toki tuossa syntyy äkkiä ajatus, että haluttaisiin ilmaista ajatus siitä, että 11 istuu ja lisäksi samanaikaisesti saataisiin mahtumaan vielä parit rattaat tai pyörätuolit. Sehän ei tietenkään onnistuisi. Itse asiassa sijoittaisinkin ne läppäistuimet mieluummin korkealattiaosuudella sijaitseviin auloihin, koska sinne tuskin enää tuossa vaiheessa tulisi tunkua rattaiden ja lastenvaunujen osalta.

  11. #41

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tiedotteessa ei sanotakaan, että istumapaikkoja on..., vaan puhutaan matkustajapaikoista. Toki tuossa syntyy äkkiä ajatus, että haluttaisiin ilmaista ajatus siitä, että 11 istuu ja lisäksi samanaikaisesti saataisiin mahtumaan vielä parit rattaat tai pyörätuolit. Sehän ei tietenkään onnistuisi. Itse asiassa sijoittaisinkin ne läppäistuimet mieluummin korkealattiaosuudella sijaitseviin auloihin, koska sinne tuskin enää tuossa vaiheessa tulisi tunkua rattaiden ja lastenvaunujen osalta.
    Ehkä kaksi henkilöä istuu korkea- ja matalalattiaosuuksien välisissä portaissa Ja toisekseen. Vaikka korkean puolen lastenvaunu/seisontapaikkoihin ei olisi tunkua matalalattiavälipalan myötä, niin aina joku vastarannan kiiskiäiti/isä tunkee sillä kuuluisalla suomalaisella sisulla ne rattaat korkealle puolelle. Nykyäänkin törmää tähän ilmiöön, kun joku yrittää nostaa rattaat kolmannesta ovesta (nivelen takana) sisään ja äkäinen kuski kuuluttaa otsasuoni pullottaen, että rattaat pitää nostaa sisään kakkosovesta.

    Piirka

  12. #42
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    Nykyäänkin törmää tähän ilmiöön, kun joku yrittää nostaa rattaat kolmannesta ovesta (nivelen takana) sisään ja äkäinen kuski kuuluttaa otsasuoni pullottaen, että rattaat pitää nostaa sisään kakkosovesta.
    Eikä sekään riitä aina. Nimittäin niitä vaunuja aina joskus yritetään vielä aivan taaksekin. Kerrotaan kuljetetun jopa liki kymmenet lastenrattaat tai -vaunut yhdellä kertaa, olisiko ollut linjalla 10 tuossa jokin aika sitten.

  13. #43
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Euroopassa on muutamassa kaupungissa toteutettu matalalattiaisten vaunujen hinku ostamalla - ei uusia moottorivaunuja, eikä jälkiasennettuja välipaloja - vaan hankkimalla perävaunuja.

    Niitä saa täysin matalina pikkupyörin ja lattiatilakin jää avaraksi, koska vaunussa ei ole moottoreita eikä muutakaan turhaketta. Pituudeltaan tällainen vaunu on normaalia lyhyempi.

    Toinen vaihtoehto on tavanomaisin moottorittomin telein varustettu normaalikokoinen perävaunu, jonka lattia on telien väliltä matala.

    Kuvia tällaisista vekottimista:
    http://vaunut.org/kuvind?pvm=11.10.2005&kuvaaja=515

  14. #44

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Euroopassa on muutamassa kaupungissa toteutettu matalalattiaisten vaunujen hinku ostamalla - ei uusia moottorivaunuja, eikä jälkiasennettuja välipaloja - vaan hankkimalla perävaunuja.
    Erinomainen ratkaisu ja toimii muualla Euroopassa. Valitettavasti täällä Suomessa erillinen vaunu ilman henkilökuntaa joutuu ennenpitkää töherrysten, penkkien viiltojen, ikkunoiden naarmutuksen ja muun ilkivallan kohteeksi. Nivelvaunu, vaikka kuinka pitkä, on kuitenkin jotenkin kuskin valvovien silmien alla.

  15. #45
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Ilkivallan estosta

    Keski-Euroopassa on niin pitkiä nivelvaunuja, ettei niiden takapäähän kuljettajan valvonta vaikuta. Vakioratkaisu onkin videovalvonta. Jokainen töhertäjä tietää, että toherrys ja muu ilkivalta tallentuvat. Tällä asialla täytyy olla kummallinen vaikutus, sillä en ole havainnut sellaista sotkua kuin meillä löytyy lyhyistä Nr-vaunuista.

    Toinen asia on kalustosta huolehtiminen. HS kertoi muutama päivä sitten, miten New Yorkissa otettiin tiukka linja töhrijöiden suhteen. Jokaisen töhryn jälkeen metrojuna ajettiin pois linjalta siivottavaksi. NY:n metron siistiytyminen ratkaisi myös metron talouden, sillä matkustajamäärä tuplaantui kun junat siistiytyivät. Töhrijöiltä menee tässä systeemissä motivaatio, koska sotkut eivät olekaan näkyvillä kavereille kehuttavaksi.

    Voisi kuvitella myös ulkoisen paineen kasvavan, kun töhryn jälkeen pannaan matkustajat laiturille, ovet kiinni ja juna pesuun (jos se tapahtui käytännössä näin). Lievempi painostusvaikutus aiheutuu silläkin, että vaunuissa tulee ahdasta ja vuoroja puuttuu välistä. Selitys: taas on kalustosta pulaa, kun vaunut ovat varikolla puhdistettavana. Syntyy se sosiaalinen valvonta, jota puuttuva henkilökunta ei ole tekemässä.

    Videovalvontajärjestelmät eivät ole nykyään kalliita. Epäilen, että kalliimmaksi tulevat töhrimisen haitat. Maksoivathan ne NY:ssakin puolet potentiaalisesta matkustajamäärästä - vähän karrikoiden sanottuna.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. NrI:ien lisäpalahanke
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 122
    Viimeisin viesti: 09.02.2013, 11:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •