NrII:ien lisäpalahanke

Antero Alku sanoi:
Parhaiten Helsingin radasta selviäisi Eurotramin tapaan rakennettu vaunu, jossa telit ovat nivelen kohdalla, ei nivelten välissä kuten Variossa. Eurotram on kuitenkin kallis vaunu, mutta alan olla sitä mielä, että se saattaa olla käyttöiältään pitkäikäisempi ja vähemmän huoltoa kaipaava (ei tarvi sorvata pyöriä 10.000 km:n välein), joten Eurotram tulisi silti lopulta halvemmaksi kuin nämä 2-akseliset vaunut.
Perustelu kuullostaa hyvin järkevältä. Uskon edelleen, että 2-akselisiin moduleihinkin perustuva vaunu saataisiin Helsinki-kelpoiseksi joissakin tapauksissa. Mutta ehkä tosiaan toisenlainen konstruktio on luotettavampi. Pakko sanoa, että mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä kateellisemmaksi tulen Norrköpingin väelle, jotka saavat nauttia kääntyvistä teleistä uudishankintansa kanssa.
 
JE sanoi:
Pakko sanoa, että mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä kateellisemmaksi tulen Norrköpingin väelle, jotka saavat nauttia kääntyvistä teleistä uudishankintansa kanssa.
Samaa mieltä. Teli on aika lailla fiksu ratkaisu, sillä se puolittaa kaiken raiteesta vaunuun aiheutuvan kuorman.

Düsseldorfissa onkin hauskoja Combinoita, siellä kun on ymmärretty telin etu, vaikka onkin ostettu 2-akselinen moduulivaunu. Düsseldorfin Combinon päätyosana onkin tavallisen Combinon välipala, jota on jatkettu ohjaamolla ja sen alle sijoitetulla pienellä telillä. Vaunu ottaa kaarteen rauhallisesti, eikä etummainen osa hae eli heilu jatkuvasti sivusuunnassa. On kokeiltu.

Antero
 
Maketissakin on nuo 10 tuolia. Mielestäni parempi kuin 8.

Tiemmä sinne mahtuu kolmetkin lastenvaunut, vaikka sivu puhuu kaksista. Olisiko sitten virallinen luku vain tuo kaksi. Seisojiakin mahtuu 40 tuon 20 sijaan, vaikka ahdasta tulikin koetäytössä.

Kokonaisuutena projekti vaikuttaa mielestäni järkevältä ja hyvin pohditulta ja mietityltä. Vaihe vaiheelta tapahtuva varovainen eteneminen myös toivon mukaan tappaa lastentaudit tehokkaasti. Syksyllä 2006 pitäisi sitten päästä ajelemaan linjalla tuollaisella tilaihmeellä...
 
Voisikohan näillä lippalisäyksillä arvuutella, mitkä vaunut muuttuvat ensimmäisinä NVII vaunuiksi !

"Vaunuihin 72 ja 109 on asennettu vastaava ilmastointilippa kuin vaunuun 95 jo aiemmin.
Lippavaunuja on nyt siis kolme, eikä määrä lähitulevaisuudessa nousse."
 
kuukanko sanoi:
HKL-Raitioliikenne on nyt avannut oman sivun aiheeseen liittyen:

http://www.hel2.fi/HKL/ratikka/su/kalusto_valipala.html

Siellä on piirros, jossa välipalassa on 10 kiinteää istuinta ja lisäksi 3 klaffia.
Huomattavasti vähemmän itsetehdyn näköinen, kuin vaikkapa Tallinnan Tatraniveliin ympätyt, väkisintehdyn näköiset matalat väliosat. Toki pienempikin. Hyvä! :D

Onko tiedossa, kuka nuo väliosat tekee?
 
Joukkoliikennelautakunta päätti tänään kokouksessaan esittää kaupunginhallitukselle, että se "hyväksyisi hankesuunnitelman nivelraitiovaunujen varustamiseksi matalalattiaisella välipalalla. Hankesuunnitelma koskee 1980-luvulla rakennettujen 42 raitiovaunun varustamista matalalattiaisella välipalalla, jolla helpotetaan ovissa kulkua ja lisätään vaunujen kapasiteettia. Vaunuilla on teknistaloudellista käyttöikää jäljellä vielä 20-25 vuotta.", näin Jlk.
 
Eki sanoi:
Onko tiedossa, kuka nuo väliosat tekee?
Välipalojen toimittaja kilpailutetaan erikseen, sen verran tosin HKL-Raitioliikenne on kertonut että heidän mielestään Suomesta ei löydy asiantuntevaa valmistajaa niille.
 
Nyt en enää muista mistä kuulin, mutta jotenkin olen sellaisessa käsityksessä, että toimittajia on useita, ja vaunut kasattaisiin eri toimittajien osista Vallilassa. Muistaako joku paremmin?
 
339-DF sanoi:
Nyt en enää muista mistä kuulin, mutta jotenkin olen sellaisessa käsityksessä, että toimittajia on useita, ja vaunut kasattaisiin eri toimittajien osista Vallilassa. Muistaako joku paremmin?
Kuten Kuukanko totesi, hankinta kilpailutetaan. Epäilemättä on harkittu, keneltä tarjouksia pyydetään, mutta vielä ei voi olla tiedossa, toimittajaa tai toimittajia.

339-DF on varmasti oikeassa siinä, että toimittajia tulee olemaan useita. Voin hyvin arvata, että telit ja nivelet tulevat yhdestä paikasta ja runko-osa toisesta - vähintään. Vaunujen kokoaminen Vallilassa ei ole yllätys. Mitäpä järkeä on viedä pidennettävää vaunua minnekään. Vallilassa hallitaan hyvin saranoiden purku ja kasaus.

Antero
 
NVII on korjattu HKL:n sivulla muotoon NRVII. Olisikohan NrV II vielä lähempänä oikeaa?

Ajattelin alunperin, että päivittäjä on luullut, että NivelRaitiovaunu eli Nr onkin NivelVaunu eli NV mutta ilmeisesti tämä onkin sitten oikeasti NivelRaitiovaunuVälipalalla.
 
Nuo lyhenteet ovat tietenkin HKL asia !
Kuitenkin roomalaiset numerot voivat puhekielessä vaikuttaa asiaan.

NRI, onko Nivelratikka I vai yksi
NRII, Nivelratikka II vai kaksi
NRVII, Nivelratikkavälipalalla II vai seiska

NRIII, Nivelratkka kolmella palalla
NRIIV, Nivelratikka II välipalalla vai "kolme"

NRII+V, Nivelratikka II + välipala, vai kaksi + viisi

Siinä miettimistä

Oikeammin tietysti kirjoitettaiin R ja V pienillä kirjaimilla.

jusa
 
Jusa sanoi:
NRI, onko Nivelratikka I vai yksi
NRII, Nivelratikka II vai kaksi
NRVII, Nivelratikkavälipalalla II vai seiska
NRVII- tai todennäköisesti oikeammin NrVII-tunnuksessa V viitannee todella välipalaan. On vaikea käsittää, miten välipalavaunuista saisi seitsemännen nivelvaunusarjan. :? Tietysti jos oikein tahdotaan spekuloida, voisi ajatella että vuonna 1994 kaupungissa käytetty koevaunu olisi NrIII, Vario olisi NrIV, Ludde NrV ja Mannet NrVI-vaunuja. :shock: Mutta Nr-tunnukset ovat alkujaan valmistajalta (Valmet) lähtöisin, enkä ole koskaan nähnyt kaupungissa käytettävän mitään lyhenteisiin perustuvaa tyyppimerkintää vaikkapa Variosta.
 
Tiettävästi #80 on tämän ryhmän ensimmäinen yksilö. Koeajot lisä- eli välipalalla alkanevat kuluvan vuoden joulukuussa.
 
Takaisin
Ylös