Sivu 9 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5678910111213 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/226

Viestiketju: NrII:ien lisäpalahanke

  1. #121
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Vain harva kuljettaja muistaa numeron mukaan, mikä vaunu on pidennetty ja mikä ei. Ja väitän, ettei moni muukaan siinä vaiheessa, kun väliosia on asennettu noin puoleen vaunuista ja loppuihin ei ole vielä ennätetty asentaa.
    Yleensä joukkoliikenneharrastajat tietävätkin kalustosta paremmin kuin niitä työkseen käyttävät kuljettajat. Ainakin moni bussinkuljettaja pitää ajokkiaan vain työkaluna eikä haluakaan tietää siitä enempää kuin mitä on työn kannalta välttämätöntä tietää. Taitaa usealla raitiovaununkuljettajallakin olla sama asenne - moniko HKL:n raitiovaununkuljettaja esimerkiksi osaa mainita numerolta lipalliset NrII -vaunut?
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  2. #122

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    moniko HKL:n raitiovaununkuljettaja esimerkiksi osaa mainita numerolta lipalliset NrII -vaunut?
    Minä, ja ehkä 5 % kuljettajista (72, 95 ja 109).
    ------ rvk1249 ------

  3. #123
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    ... moniko HKL:n raitiovaununkuljettaja esimerkiksi osaa mainita numerolta lipalliset NrII -vaunut?
    Tätä palstaa luetaan myös liikennelaitoksella. Omalta osaltani haluan todelta, että kuljettajien ykköstehtävä ei ole opetella ulkoa niitä asioita, joita me alan harrastajat mietimme päivät ja yöt pitkät. Heidän ykköstehtävänään on ajaa niitä vaunuja ja palvella asiakkaita. He kyllä huomaavat hyvin pian kussakin vaunussa olevat heidän työhönsä oleellisesti liittyvät ominaisuudet. Itse numeroiden päähän pänttääminen ei useinkaan välttämättä ole keskeistä.

    En tällä kirjoittelulla halua halventaa kenenkään meidän harrastusta tai harrastuksen suuntautumista. En myöskään halua asettaa alan ammattilaisia paremmuusjärjestykseen siltä pohjalta, kuka heistä osaa ulkoa mitkäkin numerotiedot. Opetellaan me harrastajat meitä kiinnostavat numerot ja tilastot, ja annetaan ammattilaisten tehdä työtänsä. Itse asiassa juuri näin asia on hoitunut tähänkin saakka, varotaan kuitenkin käyttämästä sanankäänteitä, jotka voitaisiin kuljettajien kannalta kokea "epäreiluina".

    Kerron tämän asian vain mielipiteenäni. Jokainen jatkakoon keskustelua parhaaksi katsomallaan tavalla.

    Lisäpalavaunu oli siis seurallamme (SRS) ajeluvaununa juuri ennen vuoden päättymistä (30.12.2006). Vaunu oli upea. Lisäpalan sisällä olevissa (niveliin johtavissa) portaissa oli askelmiin upotettu "yökerhovalot" (pieniä polttimoita paljon) ja etenkin näin pimeänä vuodenaikana sellaiset jouluvalot korostivat tunnelmaa entisestään. Monet pikku asiat yhdessä ratkaisevat kokonaisuuden. HKL-RL:ssä tämä on huomattu ja uskon tämän lisäpalakonseptin saavuttavan ansaitsemansa menestyksen.

  4. #124
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tätä palstaa luetaan myös liikennelaitoksella. Omalta osaltani haluan todelta, että kuljettajien ykköstehtävä ei ole opetella ulkoa niitä asioita, joita me alan harrastajat mietimme päivät ja yöt pitkät. Heidän ykköstehtävänään on ajaa niitä vaunuja ja palvella asiakkaita. He kyllä huomaavat hyvin pian kussakin vaunussa olevat heidän työhönsä oleellisesti liittyvät ominaisuudet. Itse numeroiden päähän pänttääminen ei useinkaan välttämättä ole keskeistä.
    Juuri tätä tarkoitinkin: kuljettajat osaavat asiat, mitkä ovat kulkuneuvon käyttämiseen liittyvää olennaista tietoa ja taitoa. Sen sijaan me harrastajat olemme ehkä enemmän kiinnostuneita kalustoon liittyvistä ulkoisista seikoista: esim. kulkuneuvon muoto, väri ja myös numerot mitä kalustoon on teipattu.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  5. #125

    Liittynyt
    30.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    54

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Kuvien perusteella on näyttänyt siltä, että matalan väliosan lattian korkeus ei olisi korotetun pysäkin tasalla, kuten Variotramissa. Kun valokuviin ei tunnetusti voi luottaa niin mitäs sanotte te, jotka olette laitteen itse nähneet? Mielestäni lattian korkeuden olisi hyvä olla tarkalleen pysäkin tasalla, jos mahdollista. Vai olikos se niin, että siellä on se käännettävä ramppi juuri sen takia, että korkeuseroa jää?

  6. #126
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JMerlin
    Mielestäni lattian korkeuden olisi hyvä olla tarkalleen pysäkin tasalla, jos mahdollista. Vai olikos se niin, että siellä on se käännettävä ramppi juuri sen takia, että korkeuseroa jää?
    Viimeviikkoisella koeajolla 80:ssa ei vielä ollut invaramppia asennettuna. Koeajolla ei toisaalta pysähdytty kuvauspysähdyksiin korkeilla laitureilla.

    Eiköhän matalan C-vaunun ovi avaudu samallalailla kuin Varioidenkin. Korkealla laiturilla melko passelisti ja matalalla sitten pitää hieman ponnistaa ylöspäin.

    Invaramppi on tarkoitettu lähinnä vanhanaikaisille matalille laitureille sekä laiturittomille pysäkeille. Se on täysin mekaaninen laite, eli käyttö vaatii kuljettajan tai kanssamatkustajien avustusta.

  7. #127
    Kukkahattutäti avatar
    Liittynyt
    26.06.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    36

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    - moniko HKL:n raitiovaununkuljettaja esimerkiksi osaa mainita numerolta lipalliset NrII -vaunut?
    Raitiovaunu on minulle vain työkalu, jonka toimivuuteen kiinnitän enemmän huomiota kuin esim. lippaan. Toistaiseksi lippavaunuja on vain kolme, joten vanhakin muistaa niiden numerot 72, 95 ja 109. Pidän itselläni kirjaa vaunujen niistä vioista, joista olen itse kirjoittanut vikalapun. Tässä tarkoituksessa jää mieleen joidenkin vaunujen numerot etenkin silloin, jos sama vikaa esiintyy useammin tai sitä ei saada kokonaan korjatuksi kerralla. Muuten en ole perehtynyt eri vaunujen ominaisuuksiin kovin tarkkaan.
    Pienistä haaveista kasvaa unelmien puu.

  8. #128
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikös tossa olisi kannattanut tehdä keskiteli jotenkin madallettuna noiden matalaosien väliin? Olisi vähän hullua tehdä tommoista ylämäki-alamäki -rakennelmaa. Nå, koeajon jälkeen yleisvaikutelma oli, että vaunu oli mukava ja hyvin ajateltu/suunniteltu.

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.01.2007 kello 22:42. Syy: muutettu teksti ymmärrettäväksi
    Helsingfors har ein somletrikk!

  9. #129
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin Näytä viesti
    Eikös tossa olisi kannattanut tehdä keskiteli jotenkin madallettuna noiden matalaosien väliin? Olisi vähän hullua tehdä tommoista ylämäki-alamäki -rakennelmaa.
    Mutta eikös siitä väkisinkin tule tuollainen ylämäki-alamäki -rakennelma, jos korkealattiaiseen vaunuun tehdään matalalattiainen väliosa?

  10. #130
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Joo ja eikö täysmatalista Varioista ole ihan tarpeeksi huonoja kokemuksia. Jollain täysin suoralla Stadtbahn-tyyppisellä radalla varmaan toimisivat jotenkuten: onhan niitä kuitenkin esim. Mannheimissa ja tilattuna Bochumiin. Seuraava uusi vaunusarja voisi olla tyyppia Bombardier Flexity Swift, kuten vaikkapa junat Tvärbanalla Tukholmassa tai K4000/4500/5000-tyypit Kölnissa.

    Hienoa, etta välipala-80:nen toimii niin hyvin. Kohta alkaa matkustajaliikenne, toivottavasti myös silloinkin vastaanotto on yhtä positiivista.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.01.2007 kello 07:01. Syy: lisätty skandit

  11. #131

    Liittynyt
    21.01.2006
    Viestejä
    50

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Eikös siihen välipalan keskelle voisi laittaa matala nivel ilman teliä, niinkuin Variossa on?

  12. #132
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut allien777 Näytä viesti
    Eikös siihen välipalan keskelle voisi laittaa matala nivel ilman teliä, niinkuin Variossa on?
    Oletkohan nyt käsittänyt jotain väärin? Siihen mitään niveliä tarvita?

  13. #133
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Oletkohan nyt käsittänyt jotain väärin? Siihen mitään niveliä tarvita?
    Tähän Anteron lanseeraamaan varsin tyylikkäässeen versioon tarvitaan .

  14. #134

    Liittynyt
    21.01.2006
    Viestejä
    50

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut allien777 Näytä viesti
    Eikös siihen välipalan keskelle voisi laittaa matala nivel ilman teliä, niinkuin Variossa on?
    Oletkohan nyt käsittänyt jotain väärin? Siihen mitään niveliä tarvita?
    Selvennän vähän:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mitäs muuten ajattelisitte sellaisesta ideasta, että seuraavista välipaloista tehtäisiinkin pidempiä kuin tämä proto on? Tosin meillä taitaa maksimi teliväli olla nykyisen välipalan 6,5 m.
    Tuohon Anteron viestiin liittyen, niin ajattelin että, jos se välipala voisi olla pidempi ilman viidettä teliä, jos siinä keskellä olisi pelkkä nivel. Olisiko se mahdollista? kun SRS sivuilta katselessa niin sain sellaisen ymmäryksen että Varion teliväli on yli 7 metriä.

  15. #135
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: NrII:ien lisäpalahanke

    Baselilaisessa Be 4/6-vaunussa ja sen matalassa välipalassa on mielestäni paljonkin yhtäläisyyksiä HKL:n Jumbo-80 kanssa. Ko. kuvan kaltainen yhdistelmä voisi toimia Helsingissäkin muutamilla linjoilla.

    Myos teliperävaunuista (HKL 501-530) olisi saanut matalalattiaisia tähän malliin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. NrI:ien lisäpalahanke
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 122
    Viimeisin viesti: 09.02.2013, 11:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •