Tämä ei suinkaan ole mitenkään Suomalainen erikoisolosuhde. Kaikkialla autoilijat ovat yhtä röyhkeitä, ja vain mekaanien estäminen voi estää autolla ajon sinne, minne sen ei haluta menevän.
Sen eron vain olen huomannut Suomen ja monen muun maan välillä, että muualla niitä mekaanisia esteitä on. Täällä keksitään syitä sille, miksi niitä ei voida laittaa, vaikka muka haluttaisiinkin.
Toinen ero on myös siinä, miten rikkeisiin suhtaudutaan. Bussikaistoilla, Aleksilla ja Roballa tätä nähdään jatkuvasti. Eikä Suomessa ole hyväksytty käyttöön väärin pysäköidyn auton lukintaa paikalleen reilun virhemaksun pakkoperimiseksi tai auton pois kuljettamista. Eihän se ole sopivaa kohdella autoilijaparkaa kovalla kädellä. Se on kyllä sopivaa, että jalankulkija tai pyöräilijä kuolee, kun autoilijapoloinen hairahtuu esim. ”vanhoille vihreille” (huom: se punainen valo ei ole tuore punainen, vaan vanhentunut vihreä!) tai unohtaa väistämisvelvollisuutensa.
Kaikesta tästä seuraa sekin, ettei Helsinkiin saada kävelykeskustaa alueelle, jossa ei oikeasti ole tilaa nykyiselle autoilulle. Ei edes joukkoliikennekävelykatuja, joka Simonkatu aivan hyvin voisi olla. Vai huomasiko joku, että Simonkadun remontin aikana Helsingin liikenteessä vallitsi katastrofi? Saman tien olisi voitu jättää autoilu Simonkadulta pysyvästi pois. Ei olisi silloin tässä ketjussa pohdittuja ongelmia.
Antero