Hyvä pointti ja myönnän, että ajattelussani olen asettanut raitioliikenteen jalankulun edelle. Ja jalankulun autoilun edelle. Olet täysin oikeassa siinä, että turvallisuuden lisäämiseksi ajateltu eristäminen voikin käytännössä vähentää turvallisuutta. Näin tekee jalkakäytävä vähäisen autoliikenteen kadulla ja varmasti aita vilkkaan autoliikenteen kadulla.
Simonkadun kohdalla potentiaalinen ongelma lienee kuitenkin auton ja ratikan konflikti, ei jalankulkijoiden ja ajoneuvojen konflikti. Esillä olleet ryhmitysjärjestelyt johtavat siihen, että seisovat autot pannaan väistämään ja tekemään tilaa toisille autoille tukkimalla ratikan esteetön kulku. Tämä on eri ongelma kuin miten jalankulkijoiden halutaan liikkuvan.
Simonkadusta ei kai ole tarkoitus eikä edes tarve tehdä sekoitettua jalankulun ja ajoneuvoliikenteen katua. Eli siellä lähdettäneen joka tapauksessa siitä, että ajorata ylitetetään vain merkityillä suojateillä ja muualla se on laitonta eikä myöskään toivottavaa. Jos siitä tehtäisiinkin raitiokävelykatu, silloin tilanne on toinen ja jalankulku on vapaata kaikkialla. Tällaista en kuitenkaan ajatellut.
Minusta kuitenkin nimenomaan raitiotien rauhoittaminen aitaamalla on monessa paikassa ollut hyvä ratkaisu. Nykyään voidaan myös pakkohallita sitä, että kuljettaja alkaisi kaahaamaan aitauksen vuoksi, mikä tekee aidatun osuuden katkon tai päätekohdan vaaralliseksi. Tähän ei tarvita kuin paikallinen nopeutta rajoittava kulunvalvonta.
Antero