Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
Vaimoni entisessä kotikaupungissa Krakovassa avattiin joulukuussa uusi raitiotielinja, joka kulkee 1,8 km matkan tunnelissa keskusrautatieaseman ja eräiden äärimmäisen tukkoisten ja kapeiden keskustan katujen ali. Samaisella linjalla 50 Krowodrza Górka - Kurdwanów tulevat lähiaikoina käyttöön liikennevaloetuudet pääosalla matkaa. Krowodrza Górkan pää on jo kokonaan eristetyllä kaistalla ja matka keskustaan kestää entisen n. 20 min sijasta 7 minuuttia. Liikennevaloetuudet koskevat siis osuutta keskustasta Kurdwanówiin, joka onkin monin verroin pidempi.

Tunnelista on jo youtubessa monia videoita, esim. tässä.

Lähivuosille on kaupungissa varauduttu kolmen uuden raitiotielinjan rakentamiseen pikaraitiotietasoisina. Uudet linjat tulevat keskustasta alueille nimeltä Ruczaj, Lipska ja Mistrzejowice.
 
Tässäpä vielä nähtäväksenne kartta, johon on merkitty:
sinisellä olemassa olevat maanpäälliset raitiotiet
violetilla olemassa olevat tunneliraitiotiet
vihreällä kaupungin investointisuunnitelmaan 2017 mennessä merkityt uudet raitiotiet
punaisella linjaus, josta alan harrastajat puhuvat ja joka auttaisi merkittävästi eräisiin keskustan liikennesumppuihin

Krakova on vanha ja monin paikoin ahdas kaupunki, joka on joutunut viimeisen 20 vuoden aikana autojen hyökyaallon alle. Tiestö ei vastaa nykyisiin tarpeisiin ja lyhyetkin matkat vievät todella paljon aikaa. Vanha keskusta on sentään onnistuttu rauhoittamaan autoilta lähes kokonaan ja raitiovaunutkin (valitettavasti) kiertävät sen.

Esimerkiksi vaimollani oli aikanaan työmatkalla seuraavat vaihtoehdot:
kävely 4 km: 40 min
autoilu "ohitustien" kautta 5 km: 30-45 min ruuhkista riippuen, muuta reittiä vielä pidempään
raitiovaunu keskustan kautta 5 km: 30 min kävelyineen

Nyt tuolla samalla välillä on pikaraitiotie tunneleineen, mikä lyhentää matkan kävelyineen noin 20 minuuttiin.
 

Liitetiedostot

  • Krakow plan.jpg
    Krakow plan.jpg
    149.4 KB · Lukukerrat: 4,173
Esimerkiksi vaimollani oli aikanaan työmatkalla seuraavat vaihtoehdot:
kävely 4 km: 40 min
autoilu "ohitustien" kautta 5 km: 30-45 min ruuhkista riippuen, muuta reittiä vielä pidempään
raitiovaunu keskustan kautta 5 km: 30 min kävelyineen
Onko polkupyöräily Krakovassa kielletty?
 
Onko polkupyöräily Krakovassa kielletty?

En tunne Krakovan pyöräilyoloja lainkaan, mutta voi hyvin olla, että pyöräily ei ole hyvä vaihtoehto jostain syystä.

Mä esim. en pyöräilisi työmatkaani, vaikka etäisyyden puolesta se olisikin mahdollista. Ei ole kiva tulla perille hikisenä ja rapaisena. Jos työpaikalla olisi sellaiset tilat, että voisi peseytyä ja vaihtaa vaatteet ennen työpäivän alkua, tuo ei olisi ongelma, mutta sitten taas pyöräilyyn ja huoltoon kuluva aika olisi niin pitkä, että kävely painisi samassa sarjassa, eikä pyöräily siksi ole vaihtoehto. Miellyttävä pyöräily on myös liian sääriippuvaista.
 
(Menee joukkoliikennefoorumilta jo hieman off-topiciksi fillaripuolelle, mutta kommenttina edellisiin: )

Meitsi on hyvin innokas hyötymatkapyöräilijä (eli työmatkat taittuvat suurimman osan vuodesta melko lailla säästä riippumatta fillarin satulassa, kun työpaikalla on onneksi hyvät pukuhuone- ja suihkutilat).

Krakovassa en ole käynyt enkä minäkään sikäläistä tilannetta tunne, mutta muiden Itä-Euroopan kaupunkien kokemusten (kuten taas viime kevään Varsovan matkan) perusteella voisi epäillä, etteivät pyöräilyolosuhteet täytä ainakaan meidän pohjois- ja länsieurooppalaista tasoamme. Eli pyöräteiden rakentamiseen ei kommunistivuosina tai niiden jälkeenkään rahaa ole ollut, ja nykyinen liikennekulttuuri on edelleen sitä reaalisosialismin sortumisen jälkeistä nousukkaiden tasoa, jossa jokainen auton ostamiseen pystynyt henkilö uskoo rattinsa takana omaavansa käytännössä tappo-oikeuden pyöräilijöitä ja muita köyhiä kohtaan.

Nimittäin esim. Tukholmassa, Hollannissa ja useiden saksalaisen kielialueen kaupungeissa on fillarimatkailu ollut aivan erinomainen tapa tutustua kaupunkiseutuun (kun pyörätiet ja -kaistat on suunniteltu viimeisen päälle ja liikenteessä kunnioitetaan sivistyneesti kaikkien osapuolten oikeuksia, mutta toisaaltahan tässä jälkimmäisessä suhteessa pääkaupunkiseutummekin elää edelleen aikalailla itäeurooppalaisessa arvomaailmassa, vaikka pyöräilyreittiverkosto muutoin onkin ihan kohtuullisen hyvä).
 
Viimeksi muokattu:
En tunne Krakovan pyöräilyoloja lainkaan, mutta voi hyvin olla, että pyöräily ei ole hyvä vaihtoehto jostain syystä.
Pyöräily töihin tai ylipäätään kaupungilla on sielläpäin harvinaista. Syitä on ainakin muutama:
1) Pyöräteiden puute. Jalkakäytävillä ei mahdu pyöräilemään eikä se ajoradallakaan helppoa ole.
2) Säilytystilojen puute. Aika usein pyörälle ei ole muuta turvalliseksi katsottua säilytyspaikkaa kuin oman kodin parveke (jos rappuja on useampi kerros, se rajoittaa silloin pyöräilyhaluja ;)). Kaupungilla ei ole pyörätelineitä.
3) Pukeutumiskulttuuri. Toimistotöissä ei vain sovi olla sellaisissa vaatteissa, joilla olisi kätevä pyöräillä. Tai sitten ne likaantuvat matkalla.

Mutta tosiaan jos nämä esteet voittaisi, niin pyörä olisi varmasti ollut tuolla välillä nopein kulkuneuvo.

Tuosta varkauksien pelosta sanoisin kyllä, että se on vähän liioiteltua. Autovarkaudet ovat koko Puolassa vähentyneet merkittävästi 90-luvun vuosista. Itse jätin kerran Krakovassa auton kadulle kolmeksi päiväksi ja unohdin lukita sen, mutta ei käynyt kuinkaan.
 
Takaisin
Ylös