Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli

  1. #1
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli

    Vaimoni entisessä kotikaupungissa Krakovassa avattiin joulukuussa uusi raitiotielinja, joka kulkee 1,8 km matkan tunnelissa keskusrautatieaseman ja eräiden äärimmäisen tukkoisten ja kapeiden keskustan katujen ali. Samaisella linjalla 50 Krowodrza Górka - Kurdwanów tulevat lähiaikoina käyttöön liikennevaloetuudet pääosalla matkaa. Krowodrza Górkan pää on jo kokonaan eristetyllä kaistalla ja matka keskustaan kestää entisen n. 20 min sijasta 7 minuuttia. Liikennevaloetuudet koskevat siis osuutta keskustasta Kurdwanówiin, joka onkin monin verroin pidempi.

    Tunnelista on jo youtubessa monia videoita, esim. tässä.

    Lähivuosille on kaupungissa varauduttu kolmen uuden raitiotielinjan rakentamiseen pikaraitiotietasoisina. Uudet linjat tulevat keskustasta alueille nimeltä Ruczaj, Lipska ja Mistrzejowice.

  2. #2
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli


  3. #3
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli

    Tässäpä vielä nähtäväksenne kartta, johon on merkitty:
    sinisellä olemassa olevat maanpäälliset raitiotiet
    violetilla olemassa olevat tunneliraitiotiet
    vihreällä kaupungin investointisuunnitelmaan 2017 mennessä merkityt uudet raitiotiet
    punaisella linjaus, josta alan harrastajat puhuvat ja joka auttaisi merkittävästi eräisiin keskustan liikennesumppuihin

    Krakova on vanha ja monin paikoin ahdas kaupunki, joka on joutunut viimeisen 20 vuoden aikana autojen hyökyaallon alle. Tiestö ei vastaa nykyisiin tarpeisiin ja lyhyetkin matkat vievät todella paljon aikaa. Vanha keskusta on sentään onnistuttu rauhoittamaan autoilta lähes kokonaan ja raitiovaunutkin (valitettavasti) kiertävät sen.

    Esimerkiksi vaimollani oli aikanaan työmatkalla seuraavat vaihtoehdot:
    kävely 4 km: 40 min
    autoilu "ohitustien" kautta 5 km: 30-45 min ruuhkista riippuen, muuta reittiä vielä pidempään
    raitiovaunu keskustan kautta 5 km: 30 min kävelyineen

    Nyt tuolla samalla välillä on pikaraitiotie tunneleineen, mikä lyhentää matkan kävelyineen noin 20 minuuttiin.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Esimerkiksi vaimollani oli aikanaan työmatkalla seuraavat vaihtoehdot:
    kävely 4 km: 40 min
    autoilu "ohitustien" kautta 5 km: 30-45 min ruuhkista riippuen, muuta reittiä vielä pidempään
    raitiovaunu keskustan kautta 5 km: 30 min kävelyineen
    Onko polkupyöräily Krakovassa kielletty?
    Sakari Kestinen

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Onko polkupyöräily Krakovassa kielletty?
    En tunne Krakovan pyöräilyoloja lainkaan, mutta voi hyvin olla, että pyöräily ei ole hyvä vaihtoehto jostain syystä.

    Mä esim. en pyöräilisi työmatkaani, vaikka etäisyyden puolesta se olisikin mahdollista. Ei ole kiva tulla perille hikisenä ja rapaisena. Jos työpaikalla olisi sellaiset tilat, että voisi peseytyä ja vaihtaa vaatteet ennen työpäivän alkua, tuo ei olisi ongelma, mutta sitten taas pyöräilyyn ja huoltoon kuluva aika olisi niin pitkä, että kävely painisi samassa sarjassa, eikä pyöräily siksi ole vaihtoehto. Miellyttävä pyöräily on myös liian sääriippuvaista.

  6. #6

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    284

    oletus Vs: Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli

    (Menee joukkoliikennefoorumilta jo hieman off-topiciksi fillaripuolelle, mutta kommenttina edellisiin: )

    Meitsi on hyvin innokas hyötymatkapyöräilijä (eli työmatkat taittuvat suurimman osan vuodesta melko lailla säästä riippumatta fillarin satulassa, kun työpaikalla on onneksi hyvät pukuhuone- ja suihkutilat).

    Krakovassa en ole käynyt enkä minäkään sikäläistä tilannetta tunne, mutta muiden Itä-Euroopan kaupunkien kokemusten (kuten taas viime kevään Varsovan matkan) perusteella voisi epäillä, etteivät pyöräilyolosuhteet täytä ainakaan meidän pohjois- ja länsieurooppalaista tasoamme. Eli pyöräteiden rakentamiseen ei kommunistivuosina tai niiden jälkeenkään rahaa ole ollut, ja nykyinen liikennekulttuuri on edelleen sitä reaalisosialismin sortumisen jälkeistä nousukkaiden tasoa, jossa jokainen auton ostamiseen pystynyt henkilö uskoo rattinsa takana omaavansa käytännössä tappo-oikeuden pyöräilijöitä ja muita köyhiä kohtaan.

    Nimittäin esim. Tukholmassa, Hollannissa ja useiden saksalaisen kielialueen kaupungeissa on fillarimatkailu ollut aivan erinomainen tapa tutustua kaupunkiseutuun (kun pyörätiet ja -kaistat on suunniteltu viimeisen päälle ja liikenteessä kunnioitetaan sivistyneesti kaikkien osapuolten oikeuksia, mutta toisaaltahan tässä jälkimmäisessä suhteessa pääkaupunkiseutummekin elää edelleen aikalailla itäeurooppalaisessa arvomaailmassa, vaikka pyöräilyreittiverkosto muutoin onkin ihan kohtuullisen hyvä).
    Viimeisin muokkaaja Autoton espoolainen; 20.03.2009 kello 19:57.

  7. #7
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Krakovan raitiotiet, mm. uusi raitiotietunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En tunne Krakovan pyöräilyoloja lainkaan, mutta voi hyvin olla, että pyöräily ei ole hyvä vaihtoehto jostain syystä.
    Pyöräily töihin tai ylipäätään kaupungilla on sielläpäin harvinaista. Syitä on ainakin muutama:
    1) Pyöräteiden puute. Jalkakäytävillä ei mahdu pyöräilemään eikä se ajoradallakaan helppoa ole.
    2) Säilytystilojen puute. Aika usein pyörälle ei ole muuta turvalliseksi katsottua säilytyspaikkaa kuin oman kodin parveke (jos rappuja on useampi kerros, se rajoittaa silloin pyöräilyhaluja ). Kaupungilla ei ole pyörätelineitä.
    3) Pukeutumiskulttuuri. Toimistotöissä ei vain sovi olla sellaisissa vaatteissa, joilla olisi kätevä pyöräillä. Tai sitten ne likaantuvat matkalla.

    Mutta tosiaan jos nämä esteet voittaisi, niin pyörä olisi varmasti ollut tuolla välillä nopein kulkuneuvo.

    Tuosta varkauksien pelosta sanoisin kyllä, että se on vähän liioiteltua. Autovarkaudet ovat koko Puolassa vähentyneet merkittävästi 90-luvun vuosista. Itse jätin kerran Krakovassa auton kadulle kolmeksi päiväksi ja unohdin lukita sen, mutta ei käynyt kuinkaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 03.04.2017, 22:07
  2. Norrköpingin raitiotiet
    kirjoittanut Resiina foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 18.07.2011, 20:21
  3. Nizzan raitiotiet
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 18.10.2009, 18:26
  4. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  5. Washington DC:n raitiotiet
    kirjoittanut EmilB foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 23.03.2009, 23:33

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •