HKL:lle parkkisakotusoikeus?

Nykykäytäntö on muuten ihan ok, mutta H055 voisi hinata autot suoraan Tattarisuolle, josta omistaja voisi sen sitten noutaa kaikkia hommasta aiheutuneita kuluja vastaan.
 
Muistaisin HKL:n laskuttaneen aikanaan metroradalla liikkuneita henkilöitä metroliikenteen häirinnästä. Jos näin on, niin eikö väärin pysäköineitäkin voisi tällä periaatteella (rvliikenteen häirintä) laskuttaa vähän suuremmallakin kädellä nykyisen lainsäädännön puitteissa?

Tuli positiivisena yllätyksenä, että reilusti suurin osa HS.fi:n keskustelijoista oli sitä mieltä, että rangaistuksen tulisi olla tuntuva.
 
Viimeksi muokattu:
No johan nyt jotakin. Ylen Aikaisen uutiset tänään:

Helsingin pysäköinninvalvonta tyrmää HKL:n sakotusaikeet

Mielenkiintoinen suhtautumistapa Helsingin kunnalliselta ja viralliselta pysäköinninvalvojalta; vaikuttaa ihan siltä kuin heidän "varpaillensa olisi astuttu" ja asia olisi jonkinlainen arvovaltakysymys.

Ihan mielenkiinnosta kysymys tämän joukkoliikennefoorumin raitioliikenneammattilaisille: kuinka kiireellisesti Helsingin pysäköinninvalvonta käsittelee raideliikennettä haittaavat tapaukset ja kuinka nopeasti heidät saadaan paikalle tarvittaessa?
 
Ihan mielenkiinnosta kysymys tämän joukkoliikennefoorumin raitioliikenneammattilaisille: kuinka kiireellisesti Helsingin pysäköinninvalvonta käsittelee raideliikennettä haittaavat tapaukset ja kuinka nopeasti heidät saadaan paikalle tarvittaessa?

Eihän pysäköinninvalvonta ole missään tekemisissä näiden tapausten kanssa. Mikäli kuljettaja ei löydy äänimerkkiä huudattamalla, soittaa raitioliikenteen työnjohtaja auton omistajalle että voisiko herra tai rouva tulla siirtämään autonsa. Jos tämäkään ei auta, liikennelaitoksen raivausauto H055 tulee siirtämään auton pois tieltä.
 
Eihän pysäköinninvalvonta ole missään tekemisissä näiden tapausten kanssa.
Eli, onko tämä uutinen "ihan normaalia" Ylen Aikaisten uutisjournalismia, jossa on ennenkin näkynyt suoranaisia asia- ja käsitevirheitä?

Osalainaus tuosta uutisesta:
"Kunnallisen pysäköinninvalvojan Kaija Kossilan mukaan pysäköinninvalvonta käsittelee raideliikennettä haittaavia tapauksia kiireellisenä. "
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli kuljettaja ei löydy äänimerkkiä huudattamalla, soittaa raitioliikenteen työnjohtaja auton omistajalle että voisiko herra tai rouva tulla siirtämään autonsa. Jos tämäkään ei auta, liikennelaitoksen raivausauto H055 tulee siirtämään auton pois tieltä.
Onko paljonkin niitä jääräpäitä, jotka eivät kertakaikkiaan suostu tulemaan ja siirtämään autoaan ("kyllä kyllä, minä tiedän, mutta minulla on tärkeä puhelu kesken..." tai "Haistakaa pXXXX ja vXXXX koko spårajengi; mä pysköin mun mersun aivan mihin mä halun. Hei kuulee, sen on sun sporaas kalliimpi, joten katokki, ettei tuu yhtäkään skraaduu, vXXXX mXXXXu!"?
 
Eli, onko tämä uutinen "ihan normaalia" Ylen Aikaisten uutisjournalismia, jossa on ennenkin näkynyt suoranaisia asia- ja käsitevirheitä?

Osalainaus tuosta uutisesta:
"Kunnallisen pysäköinninvalvojan Kaija Kossilan mukaan pysäköinninvalvonta käsittelee raideliikennettä haittaavia tapauksia kiireellisenä. "

Sitä en sitten tiedä mitä pysäköinninvalvonta näille tapauksille tekee. Ehkä se sakottaa paikalle sopivasti sattuessaan tai kutsuttuna, mutta edes poliisi ei anna minkäänlaista sakkoa tai virhemaksua vaan tyytyy siihen että auto saadaan pois edestä.

Muistuu mieleen kun kerran kolmosta ajellessani kaksi "parkkipirkkoa" oli kyydissä ja he tyytyivät vaan päivittelemään tilannetta kun jouduin Fredrikinkadulla poistumaan vaunusta tarkistaakseni että mahtuuko ohi. No, sillä kertaa mahtui, joten auto oli oikein pysäköity.
 
Sitä en sitten tiedä mitä pysäköinninvalvonta näille tapauksille tekee. Ehkä se sakottaa paikalle sopivasti sattuessaan tai kutsuttuna, mutta edes poliisi ei anna minkäänlaista sakkoa tai virhemaksua vaan tyytyy siihen että auto saadaan pois edestä.
Eikö tieliikennelaista sitten löydy sopivaa lain kohtaa, minkä perusteella sakotuksen voisi tehdä.
Silloinhan on tieliikennelakia korjattava.
 
H055 on yksinkertaisesti paljon nopeammin paikalla kuin pysäköinninvalvonta (ja poliisilla on kädet täynnä kiireellisempiä asioita), sen takia yleensä virhemaksu jää antamatta ja veloitetaan vain siirrosta.

Mutta sitä mietin itsekin, että eikö sakkoa voisi määrätä jälkeenpäin valokuvan perusteella. Eikö kenen tahansa ottama kuva ole yhtälailla laillinen todiste rikkeestä?
 
H055 on yksinkertaisesti paljon nopeammin paikalla kuin pysäköinninvalvonta (ja poliisilla on kädet täynnä kiireellisempiä asioita), sen takia yleensä virhemaksu jää antamatta ja veloitetaan vain siirrosta.

Mutta sitä mietin itsekin, että eikö sakkoa voisi määrätä jälkeenpäin valokuvan perusteella. Eikö kenen tahansa ottama kuva ole yhtälailla laillinen todiste rikkeestä?
Hinauksesta pitäisi ehdottomasti veloittaa tuntuva sakko tai H055:n kulut korvaava maksu, vaikka autoa siirrettäisiin vain metrin.
 
Osalainaus tuosta uutisesta:
"Kunnallisen pysäköinninvalvojan Kaija Kossilan mukaan pysäköinninvalvonta käsittelee raideliikennettä haittaavia tapauksia kiireellisenä. "

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta tuosta heitosta on kyllä arkitodellisuus kaukana.
 
Onko paljonkin niitä jääräpäitä, jotka eivät kertakaikkiaan suostu tulemaan ja siirtämään autoaan ("kyllä kyllä, minä tiedän, mutta minulla on tärkeä puhelu kesken..." tai "Haistakaa pXXXX ja vXXXX koko spårajengi; mä pysköin mun mersun aivan mihin mä halun. Hei kuulee, sen on sun sporaas kalliimpi, joten katokki, ettei tuu yhtäkään skraaduu, vXXXX mXXXXu!"?
Näkeehän näitä bussinkin tuulilasin läpi. Joskus tulin linjalla 16 Hernesaaresta keskustaan ja Punavuorenkadulla ennen Fredrikinkatua olevan pysäkin kohdalla seisoi henkilöauto keskellä katua. Siitä olisi ehkä mahtunut luikertelemaan pysäkin kautta juuri ja juuri ohi, mutta ajattelin, etten riskeeraa "skraaduja" omaani enkä tämän tyypin ajoneuvoon. Vasta kolmannella, vähän pidemmällä töräyksellä tyyppi suostui siirtymään ja näytti samalla ikkunasta keskisormea taaksepäin.
 
No johan nyt jotakin. Ylen Aikaisen uutiset tänään:

Helsingin pysäköinninvalvonta tyrmää HKL:n sakotusaikeet


Todellakin mielenkiintoinen tulkinta Ylen uutisilla "Tällä hetkellä raiteille pysäköinnistä ei tule ajoneuvon omistajalle seuraamuksia. "

Tieliikennelaki sanoo aivan yksiselitteisesti:
"27 § Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

3) niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;"
 
Viimeksi muokattu:
Todellakin mielenkiintoinen tulkinta Ylen uutisilla "Tällä hetkellä raiteille pysäköinnistä ei tule ajoneuvon omistajalle seuraamuksia. "

Niin, eihän tuossa lainaamassasi TLL:n kohdassa puhuta seuraamuksista mitään, todetaan vaan että kiellettyä on. Joten tulkinta oli aivan oikea, jos niitä seuraamuksia ei ole määritelty.
 
Sama se on muutenkin mitä laki sanoo, jos se ei käytännössä toteudu. HKL:llä olisi motiivia saada lain määräämät seuraamukset toteutumaan käytännössä. Toisaalta koko kysymys on aika naurettava, koska kyseessä on kaksi kunnan omistamaa yksikköä, eli lähestulkoon saman putiikin sisällä pitäisi siirrellä tehtäviä. Miksi ei Helsingin kaupunki voi vain ottaa HKR:a niskasta kiinni...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös