HKL:lle parkkisakotusoikeus?

Teknisesti se on lähisiirto, kun HKL:n raivausauto siirtää sitä väärinparkattua autoa puoli metriä, että spora pääsee ohi.

Se olisi kyllä hauskaa, kun nuo kärrättäisiin kaikki Tattarisuolle. Ei tuota tarvitsisi jatkaa kuin pari viikkoa. Kun sana leviäisi sakoista ja Tattarisuosta, niin johan loppuisi väärinpysäköinti kuin seinään. Nyt, kun ainoa seuraus on auton tuulilasiin jätetty mittanauha, ongelma ei lopu koskaan. Vaikka onhan se tietysti sinänsä hienoa, että joku tässä maailmassa vielä uskoo ihmisten hyväntahtoisuuteen...
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Käytännössä näistä ei yleensä tule edes sitä tavallista "parkkisakkoa", kun valvojia ei kukaan kutsu paikalle, eivätkä ne ehtisi tulla, poliisia ei kiinnosta eikä HKL:n raivausauto saa maksua määrätä.

Minusta oikeustajuun voisi aika hyvin istua sellainen, että "raideliikenteen häiritsemisestä tai estämisestä" joutuisi maksamaan korotetun pysäköintivirhemaksun esimerkiksi viisinkertaisena. Raivausauton henkilökunta valokuvaisi ja pysäköinninvalvonta laittaisi sitten maksulapun postissa menemään.

Sakkoa ei tosiaan tule, kun pysäköinninvalvojaa ei ole aikaa jäädä odottamaan. Se auto halutaan pois kiskoilta niin pian kuin mahdollista, ja sen jälken ratikka jatkaa matkaa ja raivausautollakin voi olla seuraava keikka jo odottamassa.

Tätä on muistaakseni pohdittu tässäkin ketjussa, mutta käytännössä vaihtoehtoina olisi varmaan
  1. Että raivausautossa kulkee aina yksi pysäköinninvalvoja mukana
  2. Että raivausauton henkilökunnalle annetaan pysäköinninvalvojan status
  3. Että raivaajien ottama valokuva katsotaan riittäväksi todisteeksi ja pysäköinninvalvoja kirjoittaa sakon näkemättä itse tilannetta.

Tuo kolmas saattaisi onnistua uuden pian kokeiltavan sakkojärjestelmän kanssa, sitä ennen ei. Ja voi olla juridisesti hankala sen jälkeenkin. Kaksi ensimmäistä sen sijaan olisivat selvittämisen arvoisia.

Laki pysäköinninvalvonnasta kieltää hyvin selkeäsanaisesti eri suuruiset maksut rikkeen suuruuden perusteella. Sakko voi vaihdella vain sen mukaan, missä on korkeimman parkkimaksun vyöhyke. Tietysti porthaninkadun parkkimaksua voisi nostaa lähikatuja korkeammaksi... Sen sijaan Tattarisuolle siirto voisi oikeasti toimia pelotteena. Mutta onko raivausautolla oikeasti aikaa ruveta autoja sinne kuskaamaan? Epäilen, ettei...

---------- Viesti lisätty kello 18:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:31 ----------

Mikään ei vaikuta viittaavan siihen, että tähän tarvittaisiin edes voimassaolevaa siirtokehotusta, pelkkä toteutunut häiriö riittää poisvientiin. Ja ennen kaikkea HKL-RL voi tehdä sen itsekseen kunnan sisäisellä valtuutuspäätöksellä.

Kyllä, liikennettä häiritsevän ajoneuvon saa siirtää saman tien pois häiritsemästä liikennettä. Mutta jos ratikka on jo häiriintynyt ja seisoo auton takana, vahinko on jo tapahtunut. Tavoite on, että autoilijat eivät siihen edes parkkeeraa.

Pysyvän siirtokehoituksen idea on saada autoilijat olemaan parkkeeraamatta k.o. kadulle ollenkaan, Se kun tekee siitä laitonta. Mutta kun sitä ei valvota, ei se oikein toimi. Autot pitäisi myös siirtää veke. Ja jos HKR sen tekee, saman tien voisi sitten poistaa ne lumivallitkin, jotka ongelman aiheuttivat.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Sen sijaan Tattarisuolle siirto voisi oikeasti toimia pelotteena. Mutta onko raivausautolla oikeasti aikaa ruveta autoja sinne kuskaamaan? Epäilen, ettei...

Luontevinta olisi, että siirron tekisi alihankintana jokin hinauspalvelufirma. Kustannukset voisi veloittaa siltä, joka haluaa auton käydä lunastamassa. Näin saataisiin sekin etu, että raivausautoa voitaisiin säästää oikeasti raivausta vaativiin tilanteisiin. Raitiovaunun kuljettaja pystyy kyllä dokumentoimaan tilanteen ja tilaamaan siirron.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Että raivausauton henkilökunnalle annetaan pysäköinninvalvojan status

Mä en oikein pysty käsittämään, miksei näin ole tehty jo vuosikausia sitten. Ei pysäköinninvalvonta mitään sellaista rakettitiedettä ole, etteikö siihen voisi HKL:läisiäkin kouluttaa.

Tietysti porthaninkadun parkkimaksua voisi nostaa lähikatuja korkeammaksi...

Tehdään samantien kaikista raitiovaunukaduista kalliimman parkkisakkomaksun katuja. Ei kai sille mitään estettä ole. Voisitko pyytää HKR:n virkamiehiä selvittämään?

Sen sijaan Tattarisuolle siirto voisi oikeasti toimia pelotteena. Mutta onko raivausautolla oikeasti aikaa ruveta autoja sinne kuskaamaan? Epäilen, ettei...

Jospa tehdään yhteistyösopimukset muutaman yksityisen hinausliikkeen kanssa. Ei tarvita edes raivausautoa paikalle, kun kuljettaja ottaa yhteyden liikenteenohjauskeskukseen, joka hälyttää paikalle nopeimmin ehtivän hinausauton. Kulut kaiketi voi periä siltä pysäköijältä, joten laskun suuruudellakaan ei ole väliä.

Pysyvän siirtokehoituksen idea on saada autoilijat olemaan parkkeeraamatta k.o. kadulle ollenkaan, Se kun tekee siitä laitonta. Mutta kun sitä ei valvota, ei se oikein toimi. Autot pitäisi myös siirtää veke. Ja jos HKR sen tekee, saman tien voisi sitten poistaa ne lumivallitkin, jotka ongelman aiheuttivat.

Itse asiassa se siirtokehotusmerkki ei ole liikennemerkki eikä sitä tarvitse sen kummemmin noudattaa, kunhan vaan varautuu siihen, että auto saattaa sitten löytyä jostain muualta kuin mihin sen on jättänyt.

Viime talvena taisi juridisesti käydä niin, että kun pysäköintirajoituksia osoittavat merkit huputettiin, niin noilla ratikkakaduilla ei ollut rajoituksia eikä maksullisuutta lainkaan, ainoastaan siirtokehotukset, joita ei juuri viitsitty noudattaa. Kaupunki ei kuitenkaan systemaattisesti siirtänyt autoja pois, joten se siitä sitten. Paljon melua tyhjästä.

Oikea ratkaisu olisi kiikuttaa paikalle pysäköintikieltomerkit ja vaikka sitten niiden alle hinausta kuvaava lisäkilpi, että väärinpysäköijä ymmärtää, millaiset seuraukset väärinpysäköinnillä voi olla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Luontevinta olisi, että siirron tekisi alihankintana jokin hinauspalvelufirma. Kustannukset voisi veloittaa siltä, joka haluaa auton käydä lunastamassa.
Kuka maksaa hinausfirmalle keikan jossa hinuri tulee paikalle juuri kun väärin pysäköity auto on poistunut? Tai sanotaanko niin, että HKL tietysti maksaa hinausfirmalle kaikki keikat, mutta miten HKL saa omansa pois auton haltijalta tämmöisissä tapauksissa?
Ennustan että HKL alkaisi saamaan postia jossa virkkeet "En maksa, minun autoani ei ole hinattu eikä siirretty mihinkään. Ajoin heti pois kun huomasin sen olevan raitiovaunun tiellä.."

En löytänyt nettihaulla yhtään hinurifirmaa läheltäkään Helsinginniemeä. Jos HKL tekisi sopimuksen po. siirroista, tulisi hinurin päivystää jollain keskeisellä sijainnilla suhteessa raitiotieverkostoon. Muuten alkaa kestämään aivan liian kauan vs. oma raivausauto.

Mitkähän olisivat muuten kustannukset koko talven hinausdiilistä.. En tunne markkinoita, eli onko se halpaa kuin saippua kokonaiskuluihin verrattuna?

Ainoa(?) porkkana olisi se, että autoilija "saa opetuksen" kun oma auto löytyy tattarisuolta joka kerta sporan tieltä siirrettynä.
 
Markulla on hyviä kysymyksiä. Voisiko tuon ekan ratkaista niin, että LOK kirjaa ylös kuljettajan ilmoituksen kellonajan. Jos sitten hinausauto on jo tilattu ja autoilija tällä välin siirtää autonsa, niin autoilija joutuu silti maksamaan hinausliikkeen kertyneet kulut sillä perusteella, että se väärinpysäköity auto on haitannut rv-liikennettä tietyn minuuttimäärän (yli 3 min?)? Joutuuhan nykyään väärästä palohälytyksestäkin maksamaan. Varmaan tulisi tuota vihapostia, mutta vastaukseksi noihin riittää valmiiksikirjoitettu vakioviesti että voi voi ja olehan tarkempi ensi kerralla ja maksu menee perintään jos et hoida sitä.

Hinausautoja pitäisi tietysti olla passissa ainakin se yksi jossain keskeisellä paikalla, ja jos Tattarisuolle asti viedään niin varmaan 2-3. Privaattifirman käytössä on se etu, että firma voi hinnoitella miten tahtoo. Eli jos HKL tekee firman kanssa sopimuksen, niin firman kulujen ei tarvitse olla mitenkään läpinäkyviä. Firma voi siis laskea, että kuukauden päivystys maksaa meille X euroa ja keikkoja on vähintään 45 kuussa, siis yhden keikan hinta on X/45 euroa + voitot päälle. Mullakaan ei ole kustannustasosta mitään käsitystä, mutta kyllä tuo minusta saa satasia per auto maksaa ilman että siinä on ongelmaa.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Kuka maksaa hinausfirmalle keikan jossa hinuri tulee paikalle juuri kun väärin pysäköity auto on poistunut? Tai sanotaanko niin, että HKL tietysti maksaa hinausfirmalle kaikki keikat, mutta miten HKL saa omansa pois auton haltijalta tämmöisissä tapauksissa?
Ennustan että HKL alkaisi saamaan postia jossa virkkeet "En maksa, minun autoani ei ole hinattu eikä siirretty mihinkään. Ajoin heti pois kun huomasin sen olevan raitiovaunun tiellä.."
Ehkä noi keissit voisi ottaa HKL:n omaan takkiin ja sopia tuntitaksan mukainen veloitus hinuriliikkeen kanssa, onhan kaikille halvempaa että sikaparkkeeraaja ajaa itse autonsa pois kuin että hinuri hinaa sen Tattarmossanille. Ja se päivystävä hinurikin ehtii nopeammin seuraavan liikenne-esteen kimppuun.
 
Tässä puhutaan raitiovaunuista ja niiden reiteille väärinpysäköidyistä autoista, jotka estävät niiden kulun.

Mutta näillä lumikeleillä samoja ongelmia on myös bussiliikenteellä. Esimerkiksi Aleksis Kivenkatu tai Asemapäällikönkatu ovat ajoittain lumikelien aikana kaventuneet niin, ettei pysäköityjen autojen ohi pääse. Myös väärinpysäköidyt autot ovat monesti riesana bussipysäkeillä. Poliisia eivät sellaiset kiinnosta nykyään ollenkaan.

Toki bussilla on helpompaa lähetä poikkeusreitille em. syistä, mutta joskus se on hieman hankalaa. Ja matkustajathan siitä kärsivät, jos pysäkkejä jää poikkeusreitin vuoksi paljonkin väliin.
 
Tottahan se on, että samat periaatteet ja käytännöt joilla raitiokaistoja siivottaisiin pätevät myös linja-autokaistoille. Ratikat ovat suurempien hyötyjen ja pienemmän liikennealueen takia helpompi pilotti, jossa nuo periaatteet ja käytännöt perustetaan. Samaa on sitten edelleen helppo kopioida myös muuta liikennettä sujuvoittamaan.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Tätä on muistaakseni pohdittu tässäkin ketjussa, mutta käytännössä vaihtoehtoina olisi varmaan
---
Että raivausauton henkilökunnalle annetaan pysäköinninvalvojan status.
---

Apulaisoikeusasiamies 2009 sanoi:
Apulaisoikeusasiamies toteaa, että kunnallisen pysäköinninvalvojan valvonta-apulaisen tehtäviin sisältyy julkisen vallan käyttöä. Perustuslain mukaan tällainen tehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla. Pysäköintivirhemaksulaissa ei ole säännöstä, joka oikeuttaisi pysäköinninvalvontatehtävän antamisen kunnallisen valvontahenkilöstön ulkopuoliselle taholle.
Tämän mukaan ymmärtäisin, että valvonta-apulaisen tulee olla virkasuhteessa oleva Pysäköinninvalvojan (jonka pitää olla oikeusoppinut) alainen.
Eli raivausauton henkilökunta pitäisi kai siirtää Pysäköinninvalvontaan HKL:sta.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Tämän mukaan ymmärtäisin, että valvonta-apulaisen tulee olla virkasuhteessa oleva Pysäköinninvalvojan (jonka pitää olla oikeusoppinut) alainen.
Eli raivausauton henkilökunta pitäisi kai siirtää Pysäköinninvalvontaan HKL:sta.
Jos oikein aikanaan ymmärsin niin pari HelBin henkilökuntaan kuuluvaa henkilöä saivat oikeuden kirjoittaa pysäköintivirhemaksuja Ruhan varikon alueella käymällä asiaan tarvittavan koulutuksen. Tämä tapahtui suunnilleen vuosina 2006-2008.
 
No pysäköintialueet, parkkihallit ja muut yksityisalueet ovatkin toinen juttu. Niissähän voi yksityinen firmakin antaa "sakon" kunhan asianmukainen kyltitys on paikoillaan. Katualueet ovat eri asia.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Tämän mukaan ymmärtäisin, että valvonta-apulaisen tulee olla virkasuhteessa oleva Pysäköinninvalvojan (jonka pitää olla oikeusoppinut) alainen.
Eli raivausauton henkilökunta pitäisi kai siirtää Pysäköinninvalvontaan HKL:sta.

Voihan ihmisillä olla kaikenlaisia sivutoimia. Ja raivausauton henkilökunta on kuitenkin jo valmiiksi kaupungin työntekijöitä. Jos HKR kouluttaa heidät pysäköinninvalvojiksi niin ei kai mikään estä heitä toimimasta kaksoisroolissa. Jakaa vaikka byrokratian vaatiessa palkanmaksun niin, että osa tilistä tulee HKR:ltä.
 
No pysäköintialueet, parkkihallit ja muut yksityisalueet ovatkin toinen juttu. Niissähän voi yksityinen firmakin antaa "sakon" kunhan asianmukainen kyltitys on paikoillaan. Katualueet ovat eri asia.
Pointti oli kuitenkin siinä, että pysäköinnintarkastajiksi voidaan määritellä muitakin kuin rakennusvirastoon työsuhteessa olevia henkilöitä. Ero on myös siinä, mikä pankkitilin numero virhemaksussa on.
Siis tuskin on laillisia esteitä antaa pysäköinnintarkastajan oikeuksia asianmukaisella virkavastuulla esim. joillekin HKL-raitioliikenteen työntekijöille.
Miksei HKL: palkkalistoilla voisi olla myös oto. pysäköinnintarkastajia? Kaupungin hommaahan se kuitenkin on.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeusasiamies 2010 sanoi:
Apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen arvostelee Helsingin kaupungin kunnallisen pysäköinninvalvojan menettelyä, kun tämä oli määrännyt muita kuin kunnallisia valvonta-apulaisia suorittamaan pysäköinninvalvontaa.
-----
Maksukehotuksen virheellisestä pysäköinnistä voi lain mukaan antaa vain, kun pysäköinninvalvontahenkilöstöön kuuluva on itse havainnut pysäköintivirheen
Kyllä minä ymmärrän niin, että oto-henkilökunta ei ole mahdollinen.
Mutta lopetan tämän tähän. En ole kuitenkaan oikeusoppinut.
 
Takaisin
Ylös