Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-59/59

Viestiketju: Vuoroväli vs. matka-aika

  1. #46
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kun vuoroväli on riittävän lyhyt, aikatauluilla ei ole merkitystä, koska vaunu tulee kuitenkin pian. Minusta 7 min on vielä riittävän lyhyt, mutta 10 min menee jo kipurajan yli. Ai minkä kipurajan? No, oman henkilökohtaisen kipurajani. Voi olla, että eurooppalainen tutkimustieto todistelee kipurajasta muuta, mutta siinä tapauksessa tutkimustieto on sikäli väärin, että se ei päde minuun Eli poikkeuksiakin löytyy, tässä yksi niistä. Ja uskon, etten ole yksin. Suomalaisessa ilmastossa ei ole herkkua seistä ratikkapysäkillä odottelemassa 8-10 minuuttia varsinkaan kun on ehtinyt tottua paljon tiheämpään vuoroväliin.
    No kuka on tottunut mihinkin. Valtaosa ratikkamatkustajista lienee tottunut 9-10 minuutin vuoroväleihin, sillä kaikki linjat pl. nämä Töölön "ylellisyyslinjat" kulkevat mainitulla vuorovälillä arkipäivien ruuhkatunteja lukuunottamatta. Sunnuntai ei varmasti ole DF:n mielipäiviä, silloinhan nelonenkin liikkuu vain joka kymmenes minuutti.

    Terminaaliliikenne aiheuttaa ylikapasiteettia aamupäivisin Munkkiniemen päässä, jossa vaunut kulkevat melko tyhjinä heti klo 9 jälkeen. Aamupäivän satamaliikenteen voisi hoitaa siirtämällä kaksi nelosen vuoroa aamuruuhkan jälkeen ajamaan pariksi tunniksi lenkkiä terminaali-Aleksi- Mikonkatu-Rautatieasema-Ylioppilastalo-Aleksi-terminaali ja loput kaksi ruuhkavuoroa halliin. Munkkiniemen päässä vuoroväli nousisi 7 minuuttiin, joka riittää mainiosti aamupäivän hiljaisina tunteina. Samalla Merisotilaantorilla vuoroväli paranisi 10 minuutista seitsemään ja terminaalissa se pysyisi ennallaan 10 minuutissa.

  2. #47
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Aamupäivän satamaliikenteen voisi hoitaa siirtämällä kaksi nelosen vuoroa aamuruuhkan jälkeen ajamaan pariksi tunniksi lenkkiä terminaali-Aleksi- Mikonkatu-Rautatieasema-Ylioppilastalo-Aleksi-terminaali ja loput kaksi ruuhkavuoroa halliin.
    Tai sitten voitaisiin perustaa kokonaan uusi linja joka voisi ajaa Katajanokan terminaalista Aleksin ja Rautatieaseman kautta Hakaniemeen ja sieltä vaikkapa Toiselle linjalle. Linjatunnuksista vapaana olisi esimerkiksi 2.
    "Juna toisi huumeet."

  3. #48

    Liittynyt
    02.01.2008
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Tai sitten voitaisiin perustaa kokonaan uusi linja joka voisi ajaa Katajanokan terminaalista Aleksin ja Rautatieaseman kautta Hakaniemeen ja sieltä vaikkapa Toiselle linjalle. Linjatunnuksista vapaana olisi esimerkiksi 2.
    Toisin sanoen samaa reittiä jota kakkonen ajoi vuoden 2003 loppuun asti kai vuosien ajan.

  4. #49
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Jos lähdetään perustamaan erillistä Katajanokan terminaalia palvelevaa linjaa, olisi se minusta järkevintä ohjata kulkemaan sekä Rautieaseman että Kampin kautta vanhojen kakkosen reittivarianttien henkiinherättämisen sijaan. Terminaalilinjan reittinä voisi esimerkiksi olla Katajanokan terminaali - ... - Aleksanterinkatu - Mikonkatu - Kaivokatu ja paluusilmukka Kampin keskuksen ympäri reittiä Mannerheimintie - Arkadiankatu - Fredrikinkatu - UKK - Simonkatu. Reitin toteuttaminen vaatisi ainoastaan yhden uuden kaarteen rakentamista Arkadiankadulta Fredrikinkadulle, mutta tarjoaisi yhteydet terminaaliin sekä linja-auto- että rautatieasemalta.

  5. #50

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    [...] ja paluusilmukka Kampin keskuksen ympäri reittiä Mannerheimintie - Arkadiankatu - Fredrikinkatu - UKK - Simonkatu. Reitin toteuttaminen vaatisi ainoastaan yhden uuden kaarteen rakentamista Arkadiankadulta Fredrikinkadulle, mutta tarjoaisi yhteydet terminaaliin sekä linja-auto- että rautatieasemalta.
    Silmukka myötäpäivään kannattaa, koska Fredrikinkadulta Arkadiankadulle tarvitsee rakentaa vain tuo yksi kaarre kaksine vaihteineen. Vastapäivään kuten kuvasit pitää ylittää kaksi raidetta ristikoin, toinen vielä kaarteessa. Riittääköhän ratageometriasta tuollaiselle kaarteelle?

  6. #51
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Silmukka myötäpäivään kannattaa, koska Fredrikinkadulta Arkadiankadulle tarvitsee rakentaa vain tuo yksi kaarre kaksine vaihteineen. Vastapäivään kuten kuvasit pitää ylittää kaksi raidetta ristikoin, toinen vielä kaarteessa. Riittääköhän ratageometriasta tuollaiselle kaarteelle?
    Totta, en tullut tuota ajatelleeksi. Tosin vastapäivään kiertävä silmukka olisi mahdollisesti linjalla matkustaville loogisempi, itse ainakin hakeutuisin etelän suunnan pysäkille Kampissa jos olisin tietämättömänä yhteyttä käyttämässä (asia olisi toki helpompi hoitaa opaskylteillä).

    Paras ratkaisu olisi tietenkin uuden paluusilmukan rakentaminen johonkin kohtaan Fredrikinkadulle Kampin pysäkin pohjoispuolelle jos se vain olisi mahdollista.

  7. #52

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Paras ratkaisu olisi tietenkin uuden paluusilmukan rakentaminen johonkin kohtaan Fredrikinkadulle Kampin pysäkin pohjoispuolelle jos se vain olisi mahdollista.
    Kuten vaikka länsiterminaali.

  8. #53
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Kuten vaikka länsiterminaali.
    Mistä päästiinkin jo tuolla toisessa ketjussa ehdottamani linjaston mukaiselle reitille

  9. #54
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Katajanokan terminaali - Länsiterminaali -yhteyttä mutkistaa hieman laivojen erilaiset lähtöajat (ja lähtöjen määrä). Katajanokan terminaalista on vain kolme päivittäistä lähtöä ja liikennettä tarvitaan noin klo 10-11.30, 16-17.30 ja 20.30-21.30. Länsiterminaalista sen sijaan on kahdeksan päivittäistä lähtöä ja liikennettä tarvittaisiin noin klo 6.30-8, 9.30-10.30, 13-14.30, 16-18.30, 19.30-22 ja 23-24. Erilaisten liikennetarpeiden vuoksi terminaalien välisen heilurilinjan päät eivät siis olisi tasapainossa ruuhkahuippujen ajoittuessa osittain eri tunnneille ja Länsiterminaalin matkustajamäärien ollessa huomattavasti suurempia kuin Katajanokan vastaavien.

    (That said, ehdotin itsekin vastaavaa yhteyttä Maxin mainitsemassa toisessa ketjussa).
    Viimeisin muokkaaja Kaid; 29.01.2009 kello 12:25.

  10. #55
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Kokonaan uusi satamalinja olisi tietenkin hieno ratkaisu, mutta vaatisi investointeja ja vaunupäiväkustannuksia. Omassa ehdotelmassani ideana oli lähinnä poistaa aamupäivän turhaa ylikapasiteettia Munkkiniemestä ja karsia hieman kustannuksia vähentämällä nelosen aamuruuhkavuorojen kierroksia.

  11. #56

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Kokonaan uusi satamalinja olisi tietenkin hieno ratkaisu, mutta vaatisi investointeja ja vaunupäiväkustannuksia.
    Joka tapauksessahan ~muutaman vuoden päästä Länsiterminaali saa silmukan ja toivottavasti vuorovaunutkin. Toinen pää taitaa olla vielä harkinnassa.

  12. #57
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut skuruman Näytä viesti
    Toisin sanoen samaa reittiä jota kakkonen ajoi vuoden 2003 loppuun asti kai vuosien ajan.
    Olet oikeassa. Muutama väliaikainen poikkeama välissä.
    Raitiolina 2. SRS-sivut

  13. #58
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ihan käytännön asiana, niin Munkkiniemen raitiolinja 4 pitäisi jakaa kahdeksi eri linjaksi, jos 10 minuutin vuoroväli halutaan toteuttaa nykyisen 4-8 minuutin sijaan. Suuri osa nelosen matkustajista matkustaa sillä vain keskustan sisällä, alkaen ehkä Töölöstä ja päättyen Kauppatorille.
    Itse asiassa nelosen kuormitus alittaa puolet huippukohdan kuormituksesta vasta Paciuksenkadulla ja Katajanokalla. Nelonen on siis yllättävänkin pitkältä matkalta hyvin kuormittunut. Vastaavasti kympillä hyvä kuormitus on ainakin ennen ysiä ulottunut Kolmikulmalta Ruskeasuolle asti.

  14. #59
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Vuoroväli vs. matka-aika

    Itseasiassa olen ollut havaitsevani että nelosella poka vaihtuu usein kokonaan tai lähes kokonaan Lasipalatsilla.
    "Juna toisi huumeet."

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Metrolla 12 minuutin vuoroväli maanantai-iltana
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.04.2010, 15:20
  2. HSL: Metrolla torstai-iltana 12 minuutin vuoroväli
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.03.2010, 09:32
  3. Kirkkonummi - Hki matka-aika bussilla
    kirjoittanut julli.mullins foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 30.11.2006, 00:28
  4. Joukkoliikenne-etuudet ja matka-aika
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 22.10.2005, 18:34
  5. Odotusaika ja matka-aika
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 17.10.2005, 17:35

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •