Onnettomuusratikat

Liittynyt
22 Tammikuu 2009
Viestit
29
Terve! Esittäisin muutaman kysymyksen paremmin tietäville.

Hkl 80 karkasi lokakuussa kuljettajalta ja kolaroi useamman auton kanssa Ruoholahdessa. Vaunu palasi liikenteeseen paikattuna jo aikoja sitten, mutta missään en ole vielä nähnyt selitystä onnettomuudelle. Onko kellään tietoa tapahtumien syistä, vai onko keissi vielä tutkinnan alla? Jos vika oli kuljettajan, asennetaankohan vanhoihinkin niveliin kuolleen miehen kytkin?

Entä mitä tapahtui Hkl 69:lle, joka roihusi Pasilassa puolisentoista vuotta sitten? Oletettavasti vaunu korjattiin ja palautettiin käyttöön?

Onko HKL monesti, jos koskaan, hylännyt raitiovaunua onnettomuudessa vaurioitumisen takia?
 
Entä mitä tapahtui Hkl 69:lle, joka roihusi Pasilassa puolisentoista vuotta sitten? Oletettavasti vaunu korjattiin ja palautettiin käyttöön?

HKL 69 kävi Saksassa täyskorjauksessa, ja on nyt Vallilassa käyttöönotossa. Ensimmäinen Saksassa täyskorjauksessa ollut vaunu, HKL 44 on jo palannut liikenteeseen, mm eilen 3.2.2009 vaunu HKL 44 oli linjalla 10.
 
Onko HKL monesti, jos koskaan, hylännyt raitiovaunua onnettomuudessa vaurioitumisen takia?
Vuoden 1959 vaunuista muutama poistui tilanteessa, että kolarissa vaurioitunutta vaunua ei enää katsottu aiheelliseksi korjata ajokuntoiseksi. Sellaisia muistan olleen mm. vaunut 3, 17, 21 ja 29. Tästä joukosta 29 oli kärsinyt suurimmat vauriot ja se poistuikin selvästi aikaisemmin kuin muut tässä esille tulleet yksilöt. Ainakin vaunut 3 ja 21 olisi ollut helppo kunnostaa liikenteeseen, mutta 2000-luvulla ei enää tuon ikäisiin sellaista panostusta katsottu mielekkääksi.

Aikanaan jokunen Ratti-Karia (301 - 330) ja VTS (331 - 375) poistettiin kolarivaurion takia. Tähän mennessä yhtäkään NrI-II -vaunua ei ole tarvinnut poistaa mistään syystä.
 
Eikös myös Variot 204 ja 213 olleet pitkän tovin pois liikenteestä kolareiden takia?
 
Takaisin
Ylös