Raitiovaunujen peilit

QS6

Liittynyt
28 Maaliskuu 2006
Viestit
163
No niin, nyt tulee n00b -tyyppinen kysymys, johon toivoisin foorumin rv-kuljettajilta ja/tai muilta asiaan perehtyneiltä vastausta:

Minkä vuoksi ratikoiden vasen taustapeili on säännönmukaisesti käännettynä vaunun kylkeä vasten? Onko näkyvyys takavasemmalle hoidettu jollain muulla järjestelyllä? Tuntuisi oudolta, että keskellä kaupunkia voisi ajaa sporaa ilman että näkisi taakseenkin mahdollisimman hyvin.

Tähän on tiätty jokin aivan itsestään selvä vastaus, hauska kuulla mikä!
 
Minkä vuoksi ratikoiden vasen taustapeili on säännönmukaisesti käännettynä vaunun kylkeä vasten? Onko näkyvyys takavasemmalle hoidettu jollain muulla järjestelyllä? Tuntuisi oudolta, että keskellä kaupunkia voisi ajaa sporaa ilman että näkisi taakseenkin mahdollisimman hyvin.

Vaunut eivät mahdu kohtaamaan peilit ojennettuna.

Esmes. Mannheim-tyypin vaunussa ei ole vasemmalle kyljelle peiliä lainkaan, eikä se ole kaikkein tärkein varuste muissakaan vaunutyypeissä. Raitiovaunuilla kun ei ole tarpeen vaihdella kaistoja jatkuvasti, eikä peilejä tarvita myöskään peruuttamiseen. Kojetaulussa olevaa nappia painamalla vasemman peilin saa esiin ja sitten voikin katsella taivasta tai vaihtoehtoisesti vaunun kyljen maalipinnan tasaisuutta - riippuu miten peili on kalibroitu.
 
Vastaus tulikin ennen kuin kissaa kerkesin sanoa, kiitos selvityksestä! Tuo moottoroitu peilin varsi oli aika yllättävä tieto.

Niinpä taitaa raitiovaunun ajaminen loppuviimeeksi aika paljon erota kumipyöräliikenteestä, kun ainoa kuljettajan säätämä muuttuja on vaunun nopeus, eikä sivuttaissiirtymästä tarvitse huolehtia. On sivumennen sanoen monasti tullut ihailtua, kuinka taitavasti sporakuskit osaavat ennakoida ja varoa bussipuolen kollegojen toilailuja, kaipa tuossa oppii varomaan kun ei voi väistää! Vaatinee aivan omanlaista pelisilmää liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
On sivumennen sanoen monasti tullut ihailtua, kuinka taitavasti sporakuskit osaavat ennakoida ja varoa bussipuolen kollegojen toilailuja, kaipa tuossa oppii varomaan kun ei voi väistää! Vaatinee aivan omanlaista pelisilmää liikenteessä.

Kiitos ;)

Ei taitaisi montaakaan taksia, bussia, roska-autoa, ym. olla ehjänä, ellei ratikat, toiset bussit, taksit, ym. ennakoisi ja varoisi toisten virheitä.
 
Kirjoitetaanpa vielä hieman lisää.
Kuljettajan ohjekirja NRV & MLNRV sanoi:
Vasemmanpuoleinen sivupeili on tarvittaessa solenoidilla uloskäännettävissä. Peili kääntyy kojetaulun 2 "VASEN PEILI" -painikkeella ja palautuu, kun painike päästetään ylös tai noin minuutin päästä lämpöreleen lauetessa. Lämpöreleen lauettua peiliä ei voi käyttää ennen lämpöreleen jäähtymistä.

Eli peilillä on oma "suojelumekanisminsa", ettei se vahingossakaan menisi rikki. Mutta kuten ess jo totesi, sitä tarvitaan melko harvoin.
 
Eli peilillä on oma "suojelumekanisminsa", ettei se vahingossakaan menisi rikki.

Variotram-vaunuissa ei taida olla suojamekanismeja vasemmassa peilissä, eli nappi pohjassa ja peili ojennettuna voinee ajaa vaikka kuinka pitkään, vai kuinka? Variotrameissa kätevästi myös tärkeä peili eli se oikeanpuoleinen kääntyy sähköllä, joten sulkuviivan läheisyydessä uhkaavasti hyrräävän rekan voi ohittaa huoletta vauhtia hidastamatta ja ilman pelkoa peilien kosketuksista toisiinsa.

Osaako joku muuten sanoa, onko Variotram ja Valmet oikea peili ojennettuna yhtä leveitä? Eri korkeudellahan peilit ainakin ovat. Sehän on muuten tarkkaa mitoitusta, ettei peilit osu liikennemerkkeihin. Mieleen tulee esim. eräs suojatiemerkki Katajanokan suunnassa, jonka tolppaa on hiukan kierretty jotta merkki olisi vähän vinossa eikä näin osu Varion peiliin. Yksi kaunis kesäpäivä joku kansalainen oli sitten ajatellut oikaista tämän vinon liikennemerkin ja tuloksena oli tietenkin särkynyttä lasia. "Rataosasto" kävi pulttaamassa tolpan tiukemmin maahan, jottei sitä käydä kiertämässä takaisin suoraksi.
 
Kaksi arkista paikkaa tulee mieleen mistä nivel mahtuu peilit ulkona ohi ja mato ei: Opastinsillan jälkeinen portaali 7B:llä ja liikennemerkki Intiankadun risteyksessä Koskelasta ulos ajettaessa. Mutta enpä tiedä johtuuko Intiankadulla kontakti peilien korkeudesta vai suuremmasta sivuttaisulottumasta.

Variossa peilinappien mielipuolinen sijoittelu taannee sen, ettei vasenta peiliä tule pidettyä ulkona turhaan :p
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös