Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Raitiovaunujen peilit

  1. #1
    QS6
    QS6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    141

    oletus Raitiovaunujen peilit

    No niin, nyt tulee n00b -tyyppinen kysymys, johon toivoisin foorumin rv-kuljettajilta ja/tai muilta asiaan perehtyneiltä vastausta:

    Minkä vuoksi ratikoiden vasen taustapeili on säännönmukaisesti käännettynä vaunun kylkeä vasten? Onko näkyvyys takavasemmalle hoidettu jollain muulla järjestelyllä? Tuntuisi oudolta, että keskellä kaupunkia voisi ajaa sporaa ilman että näkisi taakseenkin mahdollisimman hyvin.

    Tähän on tiätty jokin aivan itsestään selvä vastaus, hauska kuulla mikä!

  2. #2
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitiovaunujen peilit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut QS6 Näytä viesti
    Minkä vuoksi ratikoiden vasen taustapeili on säännönmukaisesti käännettynä vaunun kylkeä vasten? Onko näkyvyys takavasemmalle hoidettu jollain muulla järjestelyllä? Tuntuisi oudolta, että keskellä kaupunkia voisi ajaa sporaa ilman että näkisi taakseenkin mahdollisimman hyvin.
    Vaunut eivät mahdu kohtaamaan peilit ojennettuna.

    Esmes. Mannheim-tyypin vaunussa ei ole vasemmalle kyljelle peiliä lainkaan, eikä se ole kaikkein tärkein varuste muissakaan vaunutyypeissä. Raitiovaunuilla kun ei ole tarpeen vaihdella kaistoja jatkuvasti, eikä peilejä tarvita myöskään peruuttamiseen. Kojetaulussa olevaa nappia painamalla vasemman peilin saa esiin ja sitten voikin katsella taivasta tai vaihtoehtoisesti vaunun kyljen maalipinnan tasaisuutta - riippuu miten peili on kalibroitu.
    "Juna toisi huumeet."

  3. #3
    QS6
    QS6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    141

    oletus Vs: Raitiovaunujen peilit

    Vastaus tulikin ennen kuin kissaa kerkesin sanoa, kiitos selvityksestä! Tuo moottoroitu peilin varsi oli aika yllättävä tieto.

    Niinpä taitaa raitiovaunun ajaminen loppuviimeeksi aika paljon erota kumipyöräliikenteestä, kun ainoa kuljettajan säätämä muuttuja on vaunun nopeus, eikä sivuttaissiirtymästä tarvitse huolehtia. On sivumennen sanoen monasti tullut ihailtua, kuinka taitavasti sporakuskit osaavat ennakoida ja varoa bussipuolen kollegojen toilailuja, kaipa tuossa oppii varomaan kun ei voi väistää! Vaatinee aivan omanlaista pelisilmää liikenteessä.
    Viimeisin muokkaaja QS6; 14.02.2009 kello 02:59.

  4. #4

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: Raitiovaunujen peilit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut QS6 Näytä viesti
    On sivumennen sanoen monasti tullut ihailtua, kuinka taitavasti sporakuskit osaavat ennakoida ja varoa bussipuolen kollegojen toilailuja, kaipa tuossa oppii varomaan kun ei voi väistää! Vaatinee aivan omanlaista pelisilmää liikenteessä.
    Kiitos

    Ei taitaisi montaakaan taksia, bussia, roska-autoa, ym. olla ehjänä, ellei ratikat, toiset bussit, taksit, ym. ennakoisi ja varoisi toisten virheitä.
    ------ rvk1249 ------

  5. #5
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Raitiovaunujen peilit

    Kirjoitetaanpa vielä hieman lisää.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kuljettajan ohjekirja NRV & MLNRV
    Vasemmanpuoleinen sivupeili on tarvittaessa solenoidilla uloskäännettävissä. Peili kääntyy kojetaulun 2 "VASEN PEILI" -painikkeella ja palautuu, kun painike päästetään ylös tai noin minuutin päästä lämpöreleen lauetessa. Lämpöreleen lauettua peiliä ei voi käyttää ennen lämpöreleen jäähtymistä.
    Eli peilillä on oma "suojelumekanisminsa", ettei se vahingossakaan menisi rikki. Mutta kuten ess jo totesi, sitä tarvitaan melko harvoin.

  6. #6
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitiovaunujen peilit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Eli peilillä on oma "suojelumekanisminsa", ettei se vahingossakaan menisi rikki.
    Variotram-vaunuissa ei taida olla suojamekanismeja vasemmassa peilissä, eli nappi pohjassa ja peili ojennettuna voinee ajaa vaikka kuinka pitkään, vai kuinka? Variotrameissa kätevästi myös tärkeä peili eli se oikeanpuoleinen kääntyy sähköllä, joten sulkuviivan läheisyydessä uhkaavasti hyrräävän rekan voi ohittaa huoletta vauhtia hidastamatta ja ilman pelkoa peilien kosketuksista toisiinsa.

    Osaako joku muuten sanoa, onko Variotram ja Valmet oikea peili ojennettuna yhtä leveitä? Eri korkeudellahan peilit ainakin ovat. Sehän on muuten tarkkaa mitoitusta, ettei peilit osu liikennemerkkeihin. Mieleen tulee esim. eräs suojatiemerkki Katajanokan suunnassa, jonka tolppaa on hiukan kierretty jotta merkki olisi vähän vinossa eikä näin osu Varion peiliin. Yksi kaunis kesäpäivä joku kansalainen oli sitten ajatellut oikaista tämän vinon liikennemerkin ja tuloksena oli tietenkin särkynyttä lasia. "Rataosasto" kävi pulttaamassa tolpan tiukemmin maahan, jottei sitä käydä kiertämässä takaisin suoraksi.

  7. #7

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunujen peilit

    Kaksi arkista paikkaa tulee mieleen mistä nivel mahtuu peilit ulkona ohi ja mato ei: Opastinsillan jälkeinen portaali 7B:llä ja liikennemerkki Intiankadun risteyksessä Koskelasta ulos ajettaessa. Mutta enpä tiedä johtuuko Intiankadulla kontakti peilien korkeudesta vai suuremmasta sivuttaisulottumasta.

    Variossa peilinappien mielipuolinen sijoittelu taannee sen, ettei vasenta peiliä tule pidettyä ulkona turhaan :P
    Viimeisin muokkaaja risukasa; 14.02.2009 kello 22:56.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunujen ovet
    kirjoittanut Ale foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 25.05.2011, 17:13
  2. Raitiovaunujen siisteys
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 20.11.2010, 11:59
  3. Raitiovaunujen yöliikenne
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 02.08.2009, 02:21
  4. Raitiovaunujen käyttöikä
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.12.2005, 11:17
  5. Raitiovaunujen ylinopeuksista
    kirjoittanut a__m foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 04.08.2005, 20:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •