Mä en oikein ymmärrä sitä kilpiongelmaa. Saksassa, mistä Mannet tulivat, päätepysäkillä vaihdetaan joka kerta kilpiä, kun määränpää vaihtuu. Kun ne siellä kestivät, mikseivät täällä? Onko suomalainen kilpikalvo jotenkin heikkolaatuisempaa, ja jos on, niin miksei sitten osteta muualta parempia? Vai onkohan tämä nyt syy lainkaan?
Pitkille vaunuille on ensisijaisesti tarvetta nelosella ja kympillä. Tarve on ihan todellinen. Pahaa tekee nähdä pitkiä vaunuja ykkösellä, kun samaan aikaan ahdistutaan Töölön-linjojen tungoksessa, jota kestää usein iltakahdeksaankin asti.
Mielestäni kaikenlaiset selitykset Töölön hallin raidepituuksista ja kilpien kulumisesta ovat vain huonoja selityksiä - jos tahtoa on, asia voitaisiin kyllä hoitaa. Jos Töölöön ei oikeasti mahdu, niin ajetaan vaikka kympin vuorot Koskelasta. Jos kilvet oikeasti kuluvat, ajetaan pitkiä Manneja kympillä eikä nelosella. Kuljettajia koulutetaan koko ajan, linjavaalit uusitaan määräajoin. Eivät ne ole este. Viimeisimpien linjavaalien mukaan mannet sijoitetaan seiskalle - koska on seuraavat linjavaalit ja saadaanko silloin asiaan muutos?