Pitkien Mannejen sijoitukset

Raitiovaunuhavainnoista:

Hiukan myöhässä, mutta kuitenkin...

18. 5. 2009
HKL 164 (Sun) isolle vaunulle ah-niin-sopivalla linjalla 1A. Havainto Kauppatorilta kello 16:05.

Mitä syitä sille on, että vaunukapasiteetti sijoitetaan linjoille järjenvastaisesti, eli siis lisäpalavaunuja on matkustajamääriltään vaatimattomilla linjoilla?

Halleissa oleva tila vaunuille ja tiettyjen linjojen liikennöinti tietystä hallista, kuljettajien koulutus sekä tekniset seikat, kuten linjakilvet sun muut?

Onko muita syitä ja ovatko ne, tai jo mainitut syyt täysin ylitsepääsemättömiä, vai onko homma kiinni ainoastaan siitä, ettei HKL:sta kiinnosta? Maallikko saattaisi luulla, että linjakilvet ovat vaihdettavissa, kuljettajat koulutettavissa ja että linjoja voidaan liikennöidä kenties muustakin hallista kuin siitä reitin varrella pönöttävästä.

Onhan se nimittäin huvittavaa seisoskella iltaruuhkassa täyteen ammutussa nivelessä, kun tietää, että samaan aikaa Käpylän suuntaan köröttelee puolityhjä välipalamanne...
 
Sen lisäksi että pitkät Mannet tietenkin pitää sijoittaa sinne missä niiden suurempi kapasiteetti enintään tarvitaan, herää myös kysymys miksi Mannet nähdään niin harvoin liikenteessä, yleensä vain ruuhka-aikana, jos silloinkin. Kun yksittäinen Manne liikkuu jossain kaupungissa, niin se on heti uutinen havainto-osastossa, se sanoo jo jotain. Mitä muuten mainostajat sanovat tähän, kun ovat maksaneet siitä hyvästä että Mannet näkyvät kaupunkikuvassa välittäen heidän sanomansa, jossain vaiheessa tulee varmasti jo sopimusrikkomus eteen vai miten tämä käy ?
Vai onko niin että syy on vaan huono tuuri kun näen niitä Manneja niin harvoin ? Kertokaa !
 
Onhan se nimittäin huvittavaa seisoskella iltaruuhkassa täyteen ammutussa nivelessä, kun tietää, että samaan aikaa Käpylän suuntaan köröttelee puolityhjä välipalamanne...

Eilen iltaruuhkassa oli YkkösAalla kaksi pikkumannea ja Seiska-Aalla yksi. Hallissa seisoi yksi pikkumanne ja kaikki viisi pitkää mannea. Liekö kaikissa ollut vikaa-vikaa...
 
Sen lisäksi että pitkät Mannet tietenkin pitää sijoittaa sinne missä niiden suurempi kapasiteetti enintään tarvitaan, herää myös kysymys miksi Mannet nähdään niin harvoin liikenteessä, yleensä vain ruuhka-aikana, jos silloinkin.

Ruuhka-aikaanhan nimenomaan sitä suurinta kapasiteettia tarvitaan. Hiljaisempina aikoina riittää lyhyetkin vaunut. Linjoilla 4 ja 10 (jossa kapasiteettiongelmia siis on) ei voi manneja käyttää koska nämä linjat liikennöidään Töölön hallista. Mannet ovat sijoitettuna Koskelan halliin. Tälle asialle voi mahdollisesti tulla muutosta Töölön hallin remontin valmistuttua. Aikataulussapysyminen eritoten pitkällä mannella on hankalampaa kuin nivelvaunulla. Mannet kun kiihtyvät paljon hitaammin ja pysähtyvät huonommin luistoneston puutteesta johtuen. Näiden seikkojen lisäksi mannet ovat kuljettajan kannalta huomattavasti ikävämpiä vaunuja kuin nivelvaunut tai Variotramit erityisesti nykyisen ajokahvaratkaisun myötä.

Mitä mainostusdiileihin tulee, eihän niihin taideta kovin tyytyväisiä olla. Miksi muuten mainokset vaihtuisivat niin useasti. Omasta mielestäni ratkaisu tähän olisi kokomainosteipata muutama nivelvaunu. Vaikkapa sellaiset joissa on vanhojen mainosten jäljiltä kylki ruosteessa.
 
Mitä mainostusdiileihin tulee, eihän niihin taideta kovin tyytyväisiä olla. Miksi muuten mainokset vaihtuisivat niin useasti.

Koska mainostus on luonteeltaan kampanjanomaista. Ei hyödytä ajaa vuosikausia samoilla teipeillä, koska ne on jo nähty.
 
Niin, eikö sekään ole sitten hyvä (vrt. "kahvimylly")? HKL-Raitioliikenne tekee mittavia, mutta epäonnistuneita muutostöitä?
 
...mannet ovat kuljettajan kannalta huomattavasti ikävämpiä vaunuja kuin nivelvaunut tai Variotramit erityisesti nykyisen ajokahvaratkaisun myötä.

Tuo taitaa olla kyllä sinun mielipiteesi, suuri osa kuljettajista on uuteen ajokahvaratkaisuun tyytyväisiä.
 
Nelosen ja kympin kannalta minusta suurin mannen ongelma ovat kuitenkin ovet, ja sen jälkeen tulevat pitkän mannen liukkaan kelin ominaisuudet (mutta ei se nivelen luistonesto oikeasti tee muuta kuin herättelee kuskin, että nyt luistaa). Kun seuraava vuoro puuskuttaa neljän minuutin päässä, niin ei ole montaa kertaa varaa jämähtää pysäkille matkustajavirtaan.

Mitä ajokahvaan tulee, niin en usko että töölöläisten asenteet mannea kohtaan muuttuvat mihinkään vaikka vaunu kulkisi telepatialla. Mutta jos niillä pitää ajaa, niin kyllä niillä sitten ajetaan.
 
->Tuli vaan mieleen, että eivätpä nuo MLNRV:tkään kulje nelosella tai kympillä (onko edes suunnitelmissa). Siksi on vaikea uskoa, että näissä sijoituksissa olisi kyse sinänsä Manneista, niiden ominaisuuksista tai ominaisuuksien puutteista.
 
->Tuli vaan mieleen, että eivätpä nuo MLNRV:tkään kulje nelosella tai kympillä (onko edes suunnitelmissa). Siksi on vaikea uskoa, että näissä sijoituksissa olisi kyse sinänsä Manneista, niiden ominaisuuksista tai ominaisuuksien puutteista.

MLNRV:t taitavat lähinnä kulkea koeajolla - jos niilläkään.

Minä olen kuvitellut, että mannejen mainossopimus olisi kilometripohjainen, ja kun raja tulee täyteen, uusi mainostaja tulee tilalle. Näin ollen HKL-väreissä kulkevia manneja tuskin juurikaan nähdään linjalla. Jos manne pitää linjalle laittaa niin sitten pistetään ilman muuta mainosmanne.

Mannejen sijoittumiseen lähinnä ruuhkavuoroihin vaikuttanee varmaankin pitkälti käytännön syyt: ajotaitoisia ja ennen kaikkea -haluisia kuskeja on vain kourallinen ja koska ruuhkavuoroissa on useimmiten vain muutama kuljettajanvaihto, niin manne on helpompi junailla niihin. Käsittääkseni sellaisiakin kuljettajia on pitkä lista, joilla on kyllä mannekoulutus, mutta lääkärin lausunto kieltää heiltä manne-ajot.

Ajo-ominaisuuksien suhteen mannet eivät ole ratkaisevasti hitaampia etteikö niitä voisi laittaa myös vaikkapa Töölön ruuhkavuoroihin. Osaavissa käsissä manne kulkee sulavasti ja nopeasti nykyisissä aikatauluraameissa. Ongelma on siinä, että näitä osaavia kuskeja on aika vähän. Siis sellaisia, jotka todella ovat ajaneet manneilla paljon ja uskaltavat päästellä niillä reilusti.
 
MLNRV:t taitavat lähinnä kulkea koeajolla - jos niilläkään.

Mannejen sijoittumiseen lähinnä ruuhkavuoroihin vaikuttanee varmaankin pitkälti käytännön syyt: ajotaitoisia ja ennen kaikkea -haluisia kuskeja on vain kourallinen ja koska ruuhkavuoroissa on useimmiten vain muutama kuljettajanvaihto, niin manne on helpompi junailla niihin. Käsittääkseni sellaisiakin kuljettajia on pitkä lista, joilla on kyllä mannekoulutus, mutta lääkärin lausunto kieltää heiltä manne-ajot.
Kyllähän tuo on aika ikävää luettavaa.
Pitkät valmetit yhä koeajoissa ja Manneille ei löydy kuljettajia.

Olisikohan Joukkoliikennelautakunnan syytä pyytää selvitys HKL.ltä mistä tämä johtuu. Manneja on ollut jo muutaman vuoden, niihin on tehty kalliit remontit servo-ohjaimet ym.
Pitääkö todeta, että mannejen hankinta on ollut virhetikki.
Miksi myydä mainoksia jos niitä ei pystytä pitämään liikenteessä, mainostajien pettämistähän se on.
Olisiko parempi hylätä mannet kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo on aika ikävää luettavaa.
Pitkät valmetit yhä koeajoissa ja Manneille ei löydy kuljettajia.

Olisikohan Joukkoliikennelautakunnan syytä pyytää selvitys HKL.ltä mistä tämä johtuu. Manneja on ollut jo muutaman vuoden, niihin on tehty kalliit remontit servo-ohjaimet ym.
Pitääkö todeta, että mannejen hankinta on ollut virhetikki.
Miksi myydä mainoksia jos niitä ei pystytä pitämään liikenteessä, mainostajien pettämistähän se on.
Olisiko parempi hylätä mannet kokonaan.

Manneilla varauduttiin siihen, että varioiden käyttöaste jää huonoksi. Nyt se on kuitenkin noussut reippaasti, joten ei ole juuri tarvetta manneille. Kun vuoromääriä lisätään, niin pääsevät sitten mannetkin linjalle enemmän.

Mannekuskien määrähän nousee hyvää tahtia koko ajan. Kaikki 40-50 vuoden aikana koulutettavaa kuljettajaa saavat koulutuksen servo-manneen ja vanhojakin kuljettajia koulutetaan. Sellainen noidankehä mielestäni kyllä nyt on, että kun mannet keskitetään tiettyihin vuoroihin, niin silloin manne-kokemuskin tiivistyy harvoille kuskeille ja muilla ei sitten mannella ajaminen ole kovin sujuvaa.
 
Takaisin
Ylös