Pitkien Mannejen sijoitukset

Ei pidä paikkaansa, urbaanilegendaa kuljettajien keskuudessa. Yhtään sellaista kuljettajaa ei ole.

Niin ja ei tuo varmaan olisi enää relevanttiakaan, kun kahvimyllyistä on (Luddea eli, #150:stä lukuunottamatta) päästy eroon?

Välipala-Mannejen ja välipala-nivelten Töölöön sijoittamattomuuteen vaikuttaa ainakin se, että Töölössä ei huoltomonttujen pituus ole tähän asti riittänyt Variotramia pidemmille vaunuille (tämä voisi selittää myös niiden pituuden) ja siksi Töölön hallissa tehdäänkin nyt remonttia. Ei ole mikään ihan yksinkertainen operaatio, kun lattia on kuulema osa hallin kantavaa rakennetta...
 
Kyllähän tuo on aika ikävää luettavaa.
Pitkät valmetit yhä koeajoissa ja Manneille ei löydy kuljettajia.
On se kumma. Jos pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä kuljettajat kieltäytyisivät ajamasta epämieluisilla autoilla, vain murto-osa liikenteestä tulisi hoidettua...

Mitä on tullut Manne-vaunujen ajoa seurattua, servo-ohjaus näyttää vaativan suurta tarkkuutta, ettei maksimaali aukea liian suuren virran takia. Onko maksimi-virta rajoitettu liian alhaiseksi ettei vaunu kiihdy liian hyvin ja samalla vie virtaa muutenkin liikaa?
Helsingissähän raitiovaunu ei saa kiihtyä rivakasti eikä kulkea kovaa. Toissailtana yksi kaveri valitteli minulle kun ratikkamatka tuntui ikuisuudelta, kun kuljettaja ajoi niin hitaasti (ei ollut mannevaunu). :(
 
Jos pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä kuljettajat kieltäytyisivät ajamasta epämieluisilla autoilla, vain murto-osa liikenteestä tulisi hoidettua...:(
Kyllä minä työurani menneisyydestä tiedän muutamia ex-autosarjoja HKL-Bussiliikenteessä, joilla kieltäydyttiin tekemästä töitä. Jos se ei sitten onnistunut, niin seuraava vaihe oli jonkin "linjapalvelusta estävän vian" etsintä ja jos sekaan ei onnistunut, niin sitten sairaslomaa. Osaatkohan arvata, mistä autosarjoista on ollut kyse ;)?
 
Mitä on tullut Manne-vaunujen ajoa seurattua, servo-ohjaus näyttää vaativan suurta tarkkuutta, ettei maksimaali aukea liian suuren virran takia. Onko maksimi-virta rajoitettu liian alhaiseksi ettei vaunu kiihdy liian hyvin ja samalla vie virtaa muutenkin liikaa?
Helsingissähän raitiovaunu ei saa kiihtyä rivakasti eikä kulkea kovaa. Toissailtana yksi kaveri valitteli minulle kun ratikkamatka tuntui ikuisuudelta, kun kuljettaja ajoi niin hitaasti (ei ollut mannevaunu). :(

Jos ei pääkytkin aukeaisi ylivirrasta, niin sitten löisivät pyörät ympäri joka tapauksessa.
 
Mitä on tullut Manne-vaunujen ajoa seurattua, servo-ohjaus näyttää vaativan suurta tarkkuutta, ettei maksimaali aukea liian suuren virran takia. Onko maksimi-virta rajoitettu liian alhaiseksi ettei vaunu kiihdy liian hyvin ja samalla vie virtaa muutenkin liikaa?

Ajokahvamuutoksen myötä ajokahvan liikerata on kutistunut murto-osaan siitä mitä se oli kahvimyllyllä. Periaatteessa tämä ei haittaa, sillä servon tulisi avustaa ajovirran säätelyssä, mutta käytännössä tuo ei ole aivan ongelmatonta. Itse ainakin ajaisin mieluummin kahvimyllyllä sillä sillä saisi aivan varmasti sekä tasaisempaa, että nopeampaa kyytiä.
 
Kyllä minä työurani menneisyydestä tiedän muutamia ex-autosarjoja HKL-Bussiliikenteessä, joilla kieltäydyttiin tekemästä töitä. Jos se ei sitten onnistunut, niin seuraava vaihe oli jonkin "linjapalvelusta estävän vian" etsintä ja jos sekaan ei onnistunut, niin sitten sairaslomaa. Osaatkohan arvata, mistä autosarjoista on ollut kyse ;)?
Meikäläisen ajouran aikana en ole tällaiseen paljonkaan törmännyt, mutta "kaikkihan ne on täysiä romuja mitä tuolta pihalta löytyy" -kommentti on kyllä usein kuultu. Mersut eivät ole kaikkien suosiota saaneet, vaikka minulle ne hyvin sopivat... Legot eli OmniCityt taasen tuntuvat olevan Varhassa täysi kirosana. Harrastuksellisesti tietysti kivoja ja itse asiassa ajotuntumaltaan yllättävän hyviä, mutta se korirakenne on rehellisesti sanoen järkyttävä! :) Meni nyt vähän OT...
 
Jos ei pääkytkin aukeaisi ylivirrasta, niin sitten löisivät pyörät ympäri joka tapauksessa.
Mitä on vetävän telin päällä tullut istuttua, eivät kuulo- eikä perstuntumahavainnon mukaan pyörät edes ehdi "sutia" kun jo virta katkeaa... Muistan, että joskus aikanaan jollain hyvällä "laihialaisella" rallateltiin reippaan matkaa pyörät sutien eikä maksimaali lauennut, tosin olihan niissäkin yksilöitä.
 
Osaatkohan arvata, mistä autosarjoista on ollut kyse ;)?
Nuo autosarjat olivat aikanaan 960-965 (Scania BR112/Delta City) sekä 8814-8838 (Scania N112/Wiima K202), joista ensimmäiset pistettiin jo kauan ennen oletetun käyttöajan loppua Ruhaan seisomaan kun juuri kukaan ei niillä halunnut ajaa. Ja siellä Ruhan nurkissa ne seisoivat vuosikaudet. Itse kävin jopa toivomassa sellaista omaan vuorooni, mutta ei onnistunut enää kun olivat seisomassa.
 
Mitä on vetävän telin päällä tullut istuttua, eivät kuulo- eikä perstuntumahavainnon mukaan pyörät edes ehdi "sutia" kun jo virta katkeaa... Muistan, että joskus aikanaan jollain hyvällä "laihialaisella" rallateltiin reippaan matkaa pyörät sutien eikä maksimaali lauennut, tosin olihan niissäkin yksilöitä.

Silti ongelma tuossa pääkytkimen aukeilussa mannessa on enemmän se, että sen sulkeminen uudestaan on hankalaa vauhdissa, kun taas esim. nivelessä ei tarvitse tehdä muuta kuin käyttää ajokytkin nollassa ja taas mentiin.

Ja toisaalta manneilla on sen verran ikää takanaan, että niiden pääkäyttöjä ei varmaan sovi enää revitellä ihan samalla tavalla kuin ennen. Varaosat käyvät pikkuhiljaa kalliimmiksi, jne.
 
Manneille käyttöä!
Jätkäsaaren tosi hyvältä tuntuva liikennesuunnitelma lupaa kyllä käyttöä manneille. Linjojen pidennys kun vaatii lisää vuoroja ja mikä onkaan se vielä tunnukseton linja joka poimii matkustajat terminaalista.
On hyvä, että jokainen uusi kuljettaja saa koulutuksen vaunutyyppiin.
 
Manneille käyttöä!
Jätkäsaaren tosi hyvältä tuntuva liikennesuunnitelma lupaa kyllä käyttöä manneille. Linjojen pidennys kun vaatii lisää vuoroja ja mikä onkaan se vielä tunnukseton linja joka poimii matkustajat terminaalista.
On hyvä, että jokainen uusi kuljettaja saa koulutuksen vaunutyyppiin.

Alunperinhän vaunut 151-154 hankittiin vain vuoden 2005 MM-kisoja varten jonka jälkeen ne oli ilmeisesti tarkoitus romuttaa. Kylläpä on projekti venynyt...

Ei minulla mitään manneja vastaan sinäänsä ole, mutta ne kuitenkin ovat väliaikaisratkaisu siirtymävaiheessa ennen uusien vaunujen saapumista. Nyt kun diili Varioiden kanssa toimii vielä niin hyvin niin onko se mikään ihme että hätävaravaunuja ei ajateta niin paljoa?
 
Alunperinhän vaunut 151-154 hankittiin vain vuoden 2005 MM-kisoja varten jonka jälkeen ne oli ilmeisesti tarkoitus romuttaa. Kylläpä on projekti venynyt...

Tuo nyt oli vaan ns. virallinen selitys. Kyllä vaunuja hankittaessa jo tiedettiin, että niitä tullaan käyttämään paljon pidempään.
 
Takaisin
Ylös