Värikeskustelua

Jpl

Liittynyt
18 Joulukuu 2005
Viestit
128
Herätän vähän värikeskustelua eteen tulleilla tiedonpaloilla. Tästähän täällä on aiemminkin puhuttu eri osastoissa. (Siitäpä tuli eräänlainen ongelma, sillä tässähän puhutaan nyt niin junista, ratikoista kuin metrostakin. Mihin tällaiset viestit pitäisi laittaa...?)

Porkkanoiden punainen maali oli sama kuin Valmetin traktoreissa oli käytetty jo 50-luvulla. Kyseinen maali oli Miranol 273 "Tulenpuna". Myöhemmin 60-luvulla traktoreita alettiinkin maalaamaan astetta tummemmalla punaisella Miranol 274:llä, josta sitten on syntynyt nivelratikoiden punainen.

Metron nykyinen väri saattaisi olla jotain RAL-sävyä, esim. 2002? M1-M6 junat todennäköisesti olivat aivan jotain muuta sävyä...

Porkkanan valkoinen on ollut sävyä Miranol 456/63, jolle ei tietoja maalitehtaalta jostain syystä löytynyt lainkaan (nykyinen 456 on tummanvihreä sävy). Luulisi, että ne Tikkurilassa tietäisivät mitä ovat tehneet 60-luvulla...

Nr1-nivelien vaalea oli sitten reippaasti harmaampi kuin porkkanoiden vaalea sävy.

Sm1:t puolestaan maalattiin ensin Spred Satin alkydilakkamaalilla (sävy n:eek: 4024) - siis samantyyppistä maalia kuin Miranol mutta ilmeisesti hieman kestävämpää.

Porkkanoista tuli sitten melko pian oransseja Miranolin erittäin huonon uv-valonkeston johdosta. Sävy löytyy muuten edelleen Tikkurilan kartoista koodilla TVT 0273 tai Monicolor Nova X018 eli siitä vaan maalikauppaan ja "porkkanasävyä" hankkimaan.

Aloin siis jokin aika sitten hakemaan Dm8/9 alkuperäisiä sävyjä erääseenkin projektiin liittyen... ja ensin eteen tuli Sm1:n maalausohje sävyineen.

Tästähän voisi joku ottaa projektin itselleen ja ryhtyä tekemään artikkelia tai nettisivua erilaisista väreistä mitä raideliikenteen ja miksei tuon asfalttipuolenkin kalustossa on käytetty aikoinaan.

Saksalaisen kaluston värit toki ovat luonnollisesti RAL-farbeja: http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnfarben
 
Tästähän voisi joku ottaa projektin itselleen ja ryhtyä tekemään artikkelia tai nettisivua erilaisista väreistä mitä raideliikenteen ja miksei tuon asfalttipuolenkin kalustossa on käytetty aikoinaan.
Pienoisrautatieharrastajat ovat näitä väriasioita joutuneet pohtimaan jo vuosikymmenet. Omasta kokemuksesta voin kommentoida siten seuraavaa:

Mallin teossa pitää päättää, missä tilassa olevaa esikuvaa malli esittää. Enimmän osan elämästään kalusto ei ollut vastamaalattua, vaan haalistunutta ja likaista. Siksi alkuperäisen värikartan värit olivat käytännössä vääriä.

Silloin ennenvanhaan - siis jo 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa, ei ollut muuta kuin värimalleja. Niiden perusteella maalarimestarit sekoittivat pigmenttejä, lakkaa jne. mistä nyt sitten maali muodostui. Teollinen maalituotanto tuli myöhemmin ja värijärjestelmät paljon myöhemmin.

Kun värejä opittiin mittaamaan, kohdattiin iso joukko ongelmia. Kuten sellainen, että sama ”väri” on erilainen valaistuksesta riippuen. Ja eri aineista tehdyt värit muuttuvat eri tavoin valaistuksen vaihdellessa (=metameria). Käytännössä sama väri erilaisena maalina on erilainen ja vieläpä riippuen siitä, minkälaiselle pohjalle maali maalataan.

Kiskokalustossa mentiin sitten aivan hassulle alueelle 1980-luvulla. Graafikot palkattiin värimuotoilijoiksi, ja heidän maailmassaan värit olivat PMS (Pantone, erään mustevalmistajan nimi) -värejä. Pahimmillaan värejä mietittiin tietokoneen kuvaruudulla ja siinä näkyvän perusteella sanottiin, että maalatkaa sillä ja sillä painomusteen värillä.

Kun musteella ei voinut maalata, palattiin menneisyyteen. Maalari hankki itselleen PMS-värmalliviuhkan ja sekoitti sitten saatavilla olevista maaleista värin, joka mielestään vastasi värimalliviuhkan 1 x 3 cm kokoista mallia. Ja sitten vaan neliömetrejä maalaamaan. Että jos eri paikoissa maalattiin, tuli sitten eri värejäkin. Eikä ehkä ihan sitä, kun graafikko oli kuvaruudullaan nähnyt.

Me mallien maalaajat yritimme miten kuten. Mielestäni paras juttu oli, kun autoharrastajille alettiin myydä kaupassa sekoitettuja sävyjä, joita sai jopa spraypurkkiin. Autoissa on vuosien saatossa ollut tuhansia värejä, ja maalitehdas teki valmiiksi reseptikansion. Jos siis vain oli sävymalli, automaalikaupasta sai aina samaa sävyä tarvitsematta sekoittaa itse. Tosin ihan 15 millilitran erää ei saanut. Pienin erä taisi olla 0,5 litraa. Olihan sillä sekoituskoneellakin jokin minimitarkkuutensa.

Antero
 
Porkkanoiden punainen maali oli sama kuin Valmetin traktoreissa oli käytetty jo 50-luvulla. Kyseinen maali oli Miranol 273 "Tulenpuna". Myöhemmin 60-luvulla traktoreita alettiinkin maalaamaan astetta tummemmalla punaisella Miranol 274:llä, josta sitten on syntynyt nivelratikoiden punainen.

Kirjoitusvirheen pahanen, jonka ajattelin näin vuosien jälkeen oikaista: pitäisi olla "...on syntynyt dieselvetureiden punainen". Erheellisesti puhuin nivelratikoiden punaisesta, joka on todella sama väri kuin Porkkanassa.
 
Takaisin
Ylös