Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään 20. 3. 2009 noin 19:30 tunnistamaton Vario oli matkalla Kampin uusilla kiskoilla Annankadulta Simonkadulle. Valitettavasti havainto suoritettiin Kampin keskuksen 5. kerroksesta, joten en kyennyt tarkemmin identifioimaan vaunua.
 

Toivottavasti autojen määrä vähenee tuolla huomattavasti tuosta.

Eipä sitä juuri muuta voinutkaan olettaa. Limityksen perustelunahan oli juuri ahdas katu. (Ihan hyvä, että on limitys, ainakin todisteena niille, jotka väittävät sen olevan mahdotonta). Mutta ainahan Helsingissä mahtuu pysäköimään kävelykadun molemmille reunoille. Ja totta, katu on ahdas, kun sinne pitäisi mahtua kaksi pysäköityjen autojen jonoa, raitiovaunut, ja vielä ihan jalankulkijatkin. :eek: Milloinhan sattuu ensimmäinen vahinko, kun jalankulkijat joutuvat puikkelehtimaan erilaisten ajoneuvojen välissä, jotka pyörivät raitiotiellä?
 
Asetus antaa ymmärtää raitioliikenteen liikennevalojen olevan vain raitioliikenteen ohjaukseen tarkoitettuja (37 §). Sama säädös tosin ei tunne Jokeri-valoja vaan vastaavat valot ainoastaan raitioliikennettä risteävää liikennettä ohjaamista varten (30 §, 2 mom).

Näinhän se tuon vuoden 2001 "liikennevaloasetuksen" mukaan on. Jokeri-valoille luvan myönsi 23.03.2000 liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen Helsingin kaupungin pyynnöstä saada poiketa tuolloin voimassa olleesta liikenneministeriön tieliikenteen liikennevaloista antamasta päätöksestä (552/1990). Jokeri-valojen nykyinen lupa on voimassa 31.12.2010 saakka.

Alunperin lupa annettiin siten, että liikenteen pysäyttämiseen käytettiin vilkkuvaa punaista valoa, mutta Helsingin kaupungin hakemuksesta lupaa muutettiin vuonna 2004 siten, että vilkkuva punainen valo korvattiin kiinteällä punaisella valolla.

Linja-autojen ohjaaminen raitiovaunuvaloilla onkin kinkkisempi juttu, johon ei tunnu löytyvän yksiselitteistä vastausta. Itämerenkadun risteyksessä linjalle 15 tuo valohan on ollut vuosikaudet, mutta nyt näyttää yleistyneen ja aiheuttavan - ainakin alkuunsa - epätietoisuutta. Kaipa joku onnettomuus vahingonkorvausoikeudenkäynteineen tuon epäkohdan joskus legitimoi.
 
Eipä sitä juuri muuta voinutkaan olettaa. Limityksen perustelunahan oli juuri ahdas katu. (Ihan hyvä, että on limitys, ainakin todisteena niille, jotka väittävät sen olevan mahdotonta). Mutta ainahan Helsingissä mahtuu pysäköimään kävelykadun molemmille reunoille.
Finlex sanoi:
33 a § (5.5.2006/343)

Kävelykadulla ajaminen

Kävelykadulla polkupyöräily on sallittu. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa kuljettaa vain kadun varrella olevalle kiinteistölle, jollei kiinteistölle ole muuta kautta järjestetty ajokelpoista yhteyttä(*). Moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäköinti ja pysäyttäminen kävelykadulla on kielletty, lukuun ottamatta huoltoajoon liittyvää pysäyttämistä silloin, kun huoltoajo on liikennemerkin mukaan sallittu.
Ajonopeus kävelykadulla on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h.
Kävelykadulla ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
*= Keskustan huoltotunneli.
Vahvennukset, alleviivaukset ym = ahellman
 
*= Keskustan huoltotunneli.

Tunneli ei itsessään ole ajokelpoinen yhteys, jos kiinteistöä ei ole siihen liitetty. Mikonkadulta löytyy toistaiseksi ainakin yksi kiinteistö, jota ei ole liitetty huoltotunneliin ja ajoyhteys huoltopihalle on siksi katua pitkin. Ketään ei varsinaisesti voi pakottaa liittymään huoltotunneliin, mutta vähitellen kiinteistöt liittyvät siihen itsekseen, koska maanpinnan lähellä olevat huoltotilat on kannattavaa muuttaa liiketiloiksi.

Pysäyttämiskiellosta siis seuraa, että kävelykatua saa käyttää kiinteistölle pääsemiseen vain ajettaessa sisään kiinteistöön tai sen pihalle. Kiinteistön edustalle ei saa pysähtyä. Tämän takia Kluuvikadulla on Kämpiä varten erikseen taksien ajelun salliva lisäkilpi. Kämpin huoltopihalle (taitaa olla myös parkkihalli) saa ajaa muutenkin.
 
24. 3. 2009 klo 15:40 NrI-vaunu (numeroa en saanut muistiin) 1A:n kilvillä matkalla Mannerheimintietä pohjoiseen välillä Lasipalatsi-Ooppera, josta kääntyi Helsinginkadulle.
 
24. 3. 2009 klo 15:40 NrI-vaunu (numeroa en saanut muistiin) 1A:n kilvillä matkalla Mannerheimintietä pohjoiseen välillä Lasipalatsi-Ooppera, josta kääntyi Helsinginkadulle.

Liittyi oletettavasti Aleksin virtahäiriöön ja sen jälkeisiin aikataulujen kiinniottamisiin.
 
HKL 154 eli Haaga-Helia-manne on ollut nyt kahtena peräkkäisenä päivänä linjalla 7A "pitkässä iltaruuhkassa", ts. liikenteessä vielä iltakymmenen maissa.
 
25.3.:
MLNRV 85 vaihteeksi koeajolla VH - KH. Kärsinyt kaiketi jarruongelmista.
 
Tänään vario 231 linjalla 8 kääntyi 14.14 Paavalin kirkolla, ilmeisesti myöhästymisen takia.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös