Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Summeri rupeaa inisemään jos suunnanvaihto ei ole nollalla ja seisontajarru päällä kun kuljettajan kopin oven avaa. Turvatoimenpide, joka laajennee kaikkiin niveliin. Laihialaisiinhan vastaavat asennettiin jo joskus 90-luvulla vai oliko aiemmin.
 
Tänään vario 231 linjalla 8 kääntyi 14.14 Paavalin kirkolla, ilmeisesti myöhästymisen takia.

Myös vaunu 208 vuorossa 53 teki saman klo 10:47. Vuoro ajettiin hallista linjalle kesken päivän, hallireitti oli Koskela-Sörnäinen-Mikonkatu (Fennia)-Kaisaniemi suunta 1 eli Arabiaan päin. Ajoaika Kaisaniemeen oli tyhjänä ajamisesta huolimatta tiukka, ja Mikonkadulle lähelle pysäköidyn auton myötävaikutuksella vaunu jäi 12 minuuttia myöhään omasta välistään (Rautatientorin välipisteaika olisi ollut 10:25). Uusi oikaisu Paavalilla korjasi ongelman.
 
27.3.2009

Välipalan saanut vaunu 76 oli koeajolla Koskelan ja Vallilan hallien välillä n. klo 14.15. Ilmeisesti tätä ei kuitenkaan tulla näkemään linjalla vielä toviin.
 
Olen kyllä suuresti yllättynyt, jos Mikonkadun asetinlaitteisto toimii maanantaina koko päivän ongelmitta. Eipä tainnut toimia tämän päivän tilausajoissakaan moitteettomasti.

Linjan 9 pysäkille Pasilan konepaja on asennettu sähköiset aikataulunäytöt (ei vielä toiminnassa). Mielenkiintoista priorisointia sähkötaulujen sijoittelussa, eikös kyseinen pysäkkipari ole yksi rataverkon hiljaisimpia.
 
Olen kyllä suuresti yllättynyt, jos Mikonkadun asetinlaitteisto toimii maanantaina koko päivän ongelmitta. Eipä tainnut toimia tämän päivän tilausajoissakaan moitteettomasti.

Vika taisi olla jossain kuljettajassa joka unohti tilata valon Aleksilla.
 
Vika taisi olla jossain kuljettajassa joka unohti tilata valon Aleksilla.
Käsittääkseni Aleksilla Manskua kohti ajavien vaunujen tulee käyttää vaihteenkääntäjää Mikonkadun vaihteessa, vaikka vaihde olisi valmiiksi suorilla. Muuten todella älykäs liikennevalosysteemi menee sekaisin! Kuulema valot eivät resetoidu itsestään, vaan huoltomies pitää tilata paikalle painamaan ohjauskaapista nappia... Voi että on upeaa ja toimivaa!
 
Kuulema valot eivät resetoidu itsestään, vaan huoltomies pitää tilata paikalle painamaan ohjauskaapista nappia... Voi että on upeaa ja toimivaa!

Etänappi on tulossa liikenteenohjauskeskukseen, mutta ei ilmeisesti ennen kesää. Turvalaitteiston tiltatessa ja huoltomiestä odotellessa lokki huolehtii 3T:n ajovuoroista radioitse.
 
Tänään linjoilla 3B ja 3T näki edellisviikkoa huomattavasti enemmän NrII -vaunuja. Eli nyt kun linjoista 3B ja 3T tuli NrII -vaunujen temmellyskenttä, niin onko linjalla 10 mahdollisesti korvattu NrII -vaunuja NrI -vaunuilla?

Niin joo, ja olihan HKL 154 tänään linjalla 7A.
 
Kolmosien liikenne puuroutui jonkinverran tänään, minkäs muunkaan, kuin Kampin bussiruuhkan ja Mikonkadun "älykkään" "asetinlaitejärjestelmän" vuoksi. Mikonkadulle/-lta ja Kaivokadulle/-lta käännyttäessä, valorytmissä ei ole valmiina vaihetta, ja siksi "tilattua valoa" pitää odottaa lähes poikkeuksetta koko valokierto. Eli vaatii vielä hiomista, mutta tuskin täällä osaaminen riittää...
Ensimmäinen "vakkari" Mikonkadulla ja Kampissa 06.06 Olympiaterminaalilta 108 /3T. Aamun toinen 3T Kaivokadulta Mikonkadulle ei saanut vaihdetta kääntymään muuten kuin raudalla, ja siksi tyhmä liikennevalo ei antanut ollenkaan vaihetta kääntymiseen. Osiossa "huhuja" kuulin myös, että Mikonkadun turvalaite temppuili jonkin verran ja häiriintyy myös radalla kulkevista nokkakärryistä.:-|
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen "vakkari" Mikonkadulla ja Kampissa 06.06 Olympiaterminaalilta 92 /3T.

Hmm.. Mä olin Kampissa n. klo 5.58 alkaen, eikä siellä mennyt kyllä yhtään 3T:tä ennen klo 6.19. Silloin kohtasivat Fredalla 108 ja 202. Kuva SRS-uutisissa. Vai tarkoititko, että lähtö Olympiaterminaalilta oli 6.06? Mutta miks vaunujen numerot eri, mun kuvassa terminaalilta tullut vaunu on 108.
 
Kolmosten liikenne sujui loppujen lopuksi kohtuullisen hyvin. Uusia rataosuuksia enemmän liikennöintiin vaikuttivat mielestäni liukas keli sekä LIVA-ongelma. LIVA nimittäin näytti eilen vääriä aikoja kaikilla linjoilla.

Vartissa mainitut vaihdehäiriöt ovat itse asiassa laitteiston ominaisuus, josta ei ole kuskeille kirjallisesti ilmoitettu. A-suunnan vaihde nimittäin suostuu kääntymään vasta kun limitetty osuus on vapaa.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös