Kampusratikka

Liittynyt
9 Maaliskuu 2008
Viestit
64
Uusimmassa Helsingin Uutisissa esitettiin Antero Alkun vetämän ratikkatyöryhmän suunnitelma, jossa kiistellyn joukkoliikennekadun tilalle tarjotaan kampusratikkaa. Uusi linja käyttäisi jo olemassaolevaa verkostoa, sen reitti kulkisi Arabianrannasta Sturen- ja Mäkelänkadun kautta Itä- Pasilaan.

Itse pidän esitystä erittäin hyvänä ja toteuttamiskelpoisena.

Uusi linja loisi jo kauan kaivatun suoran ja nopean poikittaisyhteyden Arabianrannasta Pasilaan.
Se palvelisi loistavasti yliopistoalueen opiskelijoita, työntekijöitä ja alueen asukkaita.
Suunnitelman myötä voisi haudata sotakirveen Vallilanlaakson asukasyhdistysten ja Hannu Penttilän välillä.
Toteutus olisi helppo ja halpa. Alkun mukaan ainoat välttämättömät muutostyöt olisivat liikennevalojen ohjelmoiminen uudelleen. HKL:n nykyinen raitiovaunukalusto riittäisi linjan hoitamiseen.

Tässä olisi nyt halpa ja helposti toteutettava suunnitelma, jonka ansiosta säästyisi säkkikaupalla veronmaksajien rahaa, ja joukkoliikennekadun perustamiseen liittyviltä ongelmilta vältyttäisiin.

Haluaisin tässä kiittää Anteroa ja hänen ryhmäänsä loistavasta vapaaehtoistyöstä ja aktiivisuudesta :D

Alueen asukkaana ja joukkoliikenteen ystävänä olen enemmänkin kuin innostunut tästä suunnitelmasta, mutta kuulisin mielelläni myös muidenkin asiasta kiinnostuneiden ajatuksia.

Terveisin Emil
 
Alkun mukaan ainoat välttämättömät muutostyöt olisivat liikennevalojen ohjelmoiminen uudelleen. HKL:n nykyinen raitiovaunukalusto riittäisi linjan hoitamiseen.

Eikö Sturenkadulle muka tarvittaisi pysäkkiä välille Hämeentie - Mäkelänkatu? Siinähän oli ennen kasillakin pysäkki tietääkseni.
 
Eikö Sturenkadulle muka tarvittaisi pysäkkiä välille Hämeentie - Mäkelänkatu? Siinähän oli ennen kasillakin pysäkki tietääkseni.

Ihan hyvä, että saadaan vähän pidempiä pysäkkivälejä Helsinkiin. Mielestäni tuolla välillä ei ole mitään tarvetta pysäkille.

Kampusratikka tosiaan hautaisi sotakirveen. Toimiva ja laadukas kompromissi sille kaikkein kysytyimmälle yhteydelle eli Arabia/Kumpula - Pasilan asema.

Uskon, että asukkaat ja asukasyhdistykset olisivat valmiit hyväksymään myös kampusratikan seuraavan kehitysvaiheen eli tiedelinjan muuttamisen ratikaksi, joka käyttäisi Kumpulanlaakson satamaradan uraa. Eli jos Penttilälle ihan oikeasti on tärkeää luoda Aalto-yliopistoa ajatellen toimiva joukkoliikenneyhteys Otaniemestä Kumpulaan ja Viikkiin, niin ei kun ratikkaa suunnittelemaan!
 
Hyvä ja järkevä suunnitelma.
Aikanaanhan tuolla Sturenkadun osuudella Hämeentie - Mäkelänkatu oli jopa kaksi pysäkkiä. Tuskin nykyään on yhdellekään pysäkille tarvista.
Meillä riittää pysäkkejä. Jossain "oikeassa" raitiovaunukaupungissa ei olisi esimerkiksi Rautalammintien pysäkkiä.
Mutta asiaan: Eiköhän tämä ehdotus tyrmätä, jos sitä edes käsitellään. Onhan se jo ensinnäkin tullut ihan väärältä taholta.
Lobbarihommia olisi ollut.

Muuten viestiketju "Yhteys Kumpulan kampukselle" voisi olla sopiva paikka tällekin ketjulle.
 
Mutta asiaan: Eiköhän tämä ehdotus tyrmätä, jos sitä edes käsitellään. Onhan se jo ensinnäkin tullut ihan väärältä taholta.

Kyllä se käsitellään, koska siitä on tehty valtuustoaloite. Siitä olen melko varma, että HKL pyrkii tavalla tai toisella tyrmäämään sen. Ainoa argumentti on kuitenkin raha, sillä teknisiä esteitä ei ole ja vaunutkin riittävät.

Kun ainoa "este" on raha, niin silloin HKL:n johtokunnan on halutessaan helppo sanoa, että kaivetaan ne rahat jostain ja pannaan linja pystyyn.

Virkamiesten on helppo sumuttaa johtokuntaa erilaisilla verukkeilla siitä, miksi sen-ja-tämän tekeminen on mahdotonta, mutta tässä asiassa ei pitäisi olla mitään tuollaisia sumutusmahdollisuuksia.
 
Kyllä se käsitellään, koska siitä on tehty valtuustoaloite. Siitä olen melko varma, että HKL pyrkii tavalla tai toisella tyrmäämään sen. Ainoa argumentti on kuitenkin raha, sillä teknisiä esteitä ei ole ja vaunutkin riittävät.
Kun ainoa "este" on raha, niin silloin HKL:n johtokunnan on halutessaan helppo sanoa, että kaivetaan ne rahat jostain ja pannaan linja pystyyn.
Kiitos tiedoista, että asiaa todella käsitellään!
Ja tämän päivän Hesarihan kertoo, että kaupungilla on miljardi "sukanvarressa".
Muutama vaunu kuljettajineen ei paljoa siitä lohkaisisi.
Mutta eihän Arabiaan eikä Itä-Pasilaan kertakaikkiaan mahdu kolmannen linjan päätepysäkkiä, esimerkiksi!
 
Mutta eihän Arabiaan eikä Itä-Pasilaan kertakaikkiaan mahdu kolmannen linjan päätepysäkkiä, esimerkiksi!

Pasila ei ole ongelma, koska linjojen "5" ja 9 vuorot voidaan kytkeä yhteen samalla tavalla kuin on tehty 6/8:n kanssa. Silloin päätepysäkkijärjestely on oikein sopiva ja siten varmistetaan, että 4 vaunua riittää hyvin kampusratikan tarpeisiin. Ja kun 9 jatkuu aikanaan Ilmalaan, niin päätepysäkki jää vapaaksi kampusratikkaa varten (tosin toivoa sopi, että se jatkuisi siinä vaiheessa jo pidemmälle länteen...)

Entäs Arabia? Nythän sivuraidetta ei käytännössä tarvita paitsi poikkeustilanteissa. Tuleehan sinne vaunuja tiuhaan, mutta ainakin omien havaintojeni ja myös muutaman kuljettajan kertoman mukaan vaunut kuitenkin tulevat oikeassa järjestyksessä, seisovat hetken ja lähtevät taas sivuraidetta käyttämättä. Sikäli sivuraide voitaisiin varata lähes pelkästään kampusratikan tarpeisiin poikkeustilanteita lukuunottamatta. Laituriahan siinä ei ole, mutta uskaltaisinko väittää, että kampusratikan kyytin päättäriltä tulevat ovat lähes sataprosenttisesti opiskelijoita? Eiköhän ne jaksa nousta kadultakin vaunuun.

Arabia-korttia HKL kyllä varmasti yrittää tarjota :)
 
Arabiasta vielä, että Kaj Frankin aukion talojen asukkaat eivät välttämättä riemastu uusista ratikkavuoroista. Mutta kampusratikka kulkisi kuitenkin vain päiväsaikaan, jolloin melusta kärsivät lienevät pääosin töissä tai koulussa.
 
Entäs Arabia? Nythän sivuraidetta ei käytännössä tarvita paitsi poikkeustilanteissa. Tuleehan sinne vaunuja tiuhaan, mutta ainakin omien havaintojeni ja myös muutaman kuljettajan kertoman mukaan vaunut kuitenkin tulevat oikeassa järjestyksessä, seisovat hetken ja lähtevät taas sivuraidetta käyttämättä. Sikäli sivuraide voitaisiin varata lähes pelkästään kampusratikan tarpeisiin poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Laituriahan siinä ei ole, mutta uskaltaisinko väittää, että kampusratikan kyytiin päättäriltä tulevat ovat lähes sataprosenttisesti opiskelijoita? Eiköhän ne jaksa nousta kadultakin vaunuun.
Arabia-korttia HKL kyllä varmasti yrittää tarjota :)
Samaa mieltä IP:n ja Arabian kanssa. Mutta tällaisia ongelmiahan HKL kuitenkin tuo esille. Kun rahasta ei tosiaan ole pulaa.
Tuossa tulikin esille, että neljä vaunua (ja kaiketi ma-pe -linja). Ei maksa paljoa.
 
Tosiaan päätepysäkin ruuhkaisuus olisi ehkä ongelmallinen. Kuinka fiksua olisikaan ollut säilyttää vanhan päättärin kääntösilmukka...tai menneisyyteen unohdetun alkuperäissunnitelman mukaan jatkaa tehdaskorttelin ympäri 6 (ja nyttemmin myös 8) linjaa takaisin Hämeentielle. Siten olisi ihan mukava kääntöpaikka olemassa erilaisia tarkoituksia varten. Muistaakseni tämä ehdotus kuitenkin tälläkin foorumilla tyrmättin suunnittelijapuolelta katujen ahtauteen yms. vedoten. Luulisin kuitenkin että aikatauluja fiksusti laatien ehkä saisi tämän ongelman ratkaistua. Ensisijaisesti vuoroja pitäisi ajaa "virka- aikoina", muuten muina aikoina riittäisi varmaan väljempikin vuoroväli.

Lisäpysäkkejä ei minunkaan mielestäni tarvita, tarkoitushan olisi saada nopea yhteys Pasilaan. Paavalin kirkko-Mäkelänkatu -väli taittuu ihan mukavasti vaikka jaloin ;)

Valitettavasti joudun itsekin jakamaan pelon, että ehdotus tyrmätään tai ainakin prosessista tehdään loputtoman pitkä. Paikallisen asukkaan kokemuksella uskaltaisin väittää ettei 506:n ongelmaa ratkaista katuja lämmittämällä, pysäkkejä harventamalla, vaan reittiä suoristamalla. Ja nyt ollaan taas perusongelman kimpussa :lol:

Tietty satamaradan nopea muuttaminen Kalasatama-Toukola-Pasila -välillä hoitaisi tämän ongelman. Tämä projekti ei kuitenkaan näytä olevan päättäjien mielestä mitenkään kiireinen (on kuitenkin merkitty jonkinlainen raitiovaunuratkaisu yleiskaavaan toteutettavaksi joskus hamassa tulevaisuudessa).

Ihmetyttää miksei Alkun suunnitelma tullut kenenkään mieleen jo iät ja ajat sitten..
 
Arabiasta vielä, että Kaj Frankin aukion talojen asukkaat eivät välttämättä riemastu uusista ratikkavuoroista. Mutta kampusratikka kulkisi kuitenkin vain päiväsaikaan, jolloin melusta kärsivät lienevät pääosin töissä tai koulussa.
Mutta eikös siellä ole automaattinen kiskojenrasvauslaite. Ainakin vähemmän kirskuntaa. Vai onko poistettu?
 
Ihmetyttää miksei Alkun suunnitelma tullut kenenkään mieleen jo iät ja ajat sitten..
Mielessä päättäjillä lienee vain bussiliikenne!
YTV:n uudessa joukkoliikennesuunnitelmassakaan (-2014) ei esimerkiksi noteerata raideJokeria ollenkaan!
 
Mutta eikös siellä ole automaattinen kiskojenrasvauslaite. Ainakin vähemmän kirskuntaa. Vai onko poistettu?

En tiedä, onko se käytössä ja käyttökunnossa, mutta kyllä siellä ratikat ainakin eilen kirskui. :(
 
Pasila ei ole ongelma, koska linjojen "5" ja 9 vuorot voidaan kytkeä yhteen samalla tavalla kuin on tehty 6/8:n kanssa.

Minusta olisi kuitenkin parempi jos tämän linjan tunnukseksi tulisi 2. Onhan kakkonen kulkenut ennen Itä-Pasilaan. Vitonen on taas pitkän sillan toisen puolen linja historiallisesti.
 
Minusta olisi kuitenkin parempi jos tämän linjan tunnukseksi tulisi 2. Onhan kakkonen kulkenut ennen Itä-Pasilaan. Vitonen on taas pitkän sillan toisen puolen linja historiallisesti.

Noi tunnukset on niin paljon tunnepuolen juttuja, että sen takia puhunkin mieluummin "kampusratikasta" kuin mistään numerosta. Jos puhuu vitosesta, niin eikös vaan joku ole heti sitä mieltä, että sen pitää kulkea Töölöntorille :)
 
Takaisin
Ylös