4T Munkkiniemeen - kilvet kohdilleen

Liittynyt
2 Elokuu 2007
Viestit
664
Maanantaista lähtien linjalla 4T aletaan käyttää asianmukaista kilvitystä myös Munkkiniemen suuntaan ajettaessa. Nykyinen käytäntöhän on, että liva kilvittää terminaaliin ajavat vuorot pelkiksi nelosiksi jo ennen niiden saapumista terminaalin päätepysäkille. Käytäntö on erikoinen, sillä linjan 4 ei edes pitäisi liikennöidä terminaalista. Eihän linja 1A:kaan muutu Eirassa linjaksi 1, kun se lähtee kohti Käpylää. Jatkossa vaunuihin kilvittyy siis oikea tunnus "4T Munkkiniemi Munksnäs" ja näillä kilvillä ajetaan aina Saunalahdentielle asti.

Linjan varrella olevilla I-suunnan pysäkeillä on ollut tähän asti 4T-kilvet Kansallismuseolle asti, mutta tällä viikolla läpyskät on käytä laittamassa loppureitillekin. I-suunnan pysäkkien printtiaikatauluissa T-vaunut onkin jo aina ilmoitettu, vaikka 4T:n sijasta sieltä on tullut lähes aina 4.

Hieno homma, että tämä asia laitetaan kuntoon. Ohessa kuva noin vuoden takaa tammikuulta 2008, esimakua tulevasta.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0816.JPG
    IMG_0816.JPG
    111.9 KB · Lukukerrat: 218
Tämä ei kuitenkaan taida olla niitä Helsingin raitioliikenteen suurimpia ongelmakohtia.
 
Tämä ei kuitenkaan taida olla niitä Helsingin raitioliikenteen suurimpia ongelmakohtia.
Monesta pienestäkin parannuksesta kasvaa entistäkin laadukkaampi joukkoliikenne.

Olen samaa mieltä nimimerkki MrArakawa kanssa: matkustajainformaatio, kuten juuri linjakilvet, on syytä olla aina kohdallaan. Miksi antaa väärää tietoa, kun sen voisi tehdä oikeinkin?

Bussiliikenteen ammattilaisena minua risoo nuo laiskat kolleegat, jotka eivät viitsi vääntää jokaista linjakilpeä kohdalleen (niissä autoissa, joissa manuaalikilvet vielä on) ja nykyään näkeekin paljon sellaista, että esimerkiksi etulinjakilvessä on tunnuksen kirjainosa (esim. 27 vs. 27V) jätetty, aivan laiskuuttaan, puoleen väliin niin, että näkyy vaikkapa V:n yläosa ja hieman T:n alaosaa. Tämän sitten kuvitellaan esittävän selkeästi linjan perustunnusta ilman kirjainta (esim. 27). Paras oli aikanaan, kun eräs kolleega oli ajavinaan linjaa 86S ja oli veivannut ensimmäisen numeron kohdalle numeron 8 alaosan ja numeron 9 yläosan ja kuvitteli sen esittävän asianmukaisesti linjanumeroa.
Tietysti tiettyjen automaattisten linjakilpityyppien toimimattomuus ärsyttää myos.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ymmärsin asia oikein, uudistus on mielestäni huono. Katajanokalta Munkkiniemeen päin mennessä erilliset 4 ja 4T tunnukset vain sekoittavat. Tässä tapauksessa oikea informaatio ei ole tarkoituksenmukaisinta ja matkustajan kannalta hyödyllisintä informaatiota.
 
Jos ymmärsin asia oikein, uudistus on mielestäni huono. Katajanokalta Munkkiniemeen päin mennessä erilliset 4 ja 4T tunnukset vain sekoittavat. Tässä tapauksessa oikea informaatio ei ole tarkoituksenmukaisinta ja matkustajan kannalta hyödyllisintä informaatiota.
Yhteisellä osuudella Munkkaan päin ei tosiaan informaatiosta ole mitään hyötyä. Se voi jopa harhauttaa matkustajaa "...käski tulla nelosella, mut mikä toi neljätee on".
 
Tässä tapauksessa oikea informaatio ei ole tarkoituksenmukaisinta ja matkustajan kannalta hyödyllisintä informaatiota.
No on siinä ainakin raitiovaunuun nousijoille etukäteistieto. että vaunu on täynnä T ölkkeja ja iloisia matkustajia on riittämiin. Seuraava vuoro onkin jo usein näkyvissä ilman T ölkkejä.
 
Jos ymmärsin asia oikein, uudistus on mielestäni huono. Katajanokalta Munkkiniemeen päin mennessä erilliset 4 ja 4T tunnukset vain sekoittavat. Tässä tapauksessa oikea informaatio ei ole tarkoituksenmukaisinta ja matkustajan kannalta hyödyllisintä informaatiota.

Huonoa on se, että kilvitys korjataan useamman vuoden viiveellä. Kilvityskäytäntö olisi pitänyt pistää kuntoon heti 4T-linjan aloittaessa, nyt voi tosiaan syntyä pientä hämminkiä keskustan ja Munkkiniemen välillä, mutta eiköhän matkustajat opi nopeasti. Nykyinen kilvityskäytäntö on ollut ongelmallinen nimenomaan terminaalimatkustajille, koska esitteissä, pysäkkikilvissä, aikatauluissa yms. opastetaan käyttämään linjaa 4T. Säännöllisesti tulee terminaalissa kyselyjä eritoten ulkopaikkakuntalaisilta, mihin pääsee nelosella, milloin tulee 4T jne. Arvelipa kerran eräs terminaalista lähtevän nelosen menevän Merisotilaantorille.
 
Minusta koko 4T on varsin huono järjestely. Mieluummin näkisin jonkun erillisen terminaalilinjan esmes. Katajanokan terminaali - Rautatieasema - Hietalahti (myöh. Länsisatama). Näin jätettäisiin pyhä nelonen rauhaan. Vaunut ja kuljettajat voitaisiin kuitenkin kierrättää neloselta tai vaihtoehtoisesti kutoselta.
 
Nythän olisi mahdollista ajaa terminaalilta rautatieasemalle päätelenkkinä keskustassa Aleksi-Mikonkatu-Kaivokatu-Mannerheimintie-Aleksi tai päinvastoin. Yksi tai kaksi vaunua laivojen kulkuaikoina tuolle välille, niin voisi jättää nelosen rauhaan kokonaan ;)

Mietin myös Kampin kautta kiertämistä, mutta kaukobussien vuorot taitavat itse asiassa usein lähteä laivaterminaalilta sellaisina aikoina, kun siellä matkustajia on.
 
Nythän olisi mahdollista ajaa terminaalilta rautatieasemalle päätelenkkinä keskustassa Aleksi-Mikonkatu-Kaivokatu-Mannerheimintie-Aleksi tai päinvastoin. Yksi tai kaksi vaunua laivojen kulkuaikoina tuolle välille, niin voisi jättää nelosen rauhaan kokonaan ;)

Mietin myös Kampin kautta kiertämistä, mutta kaukobussien vuorot taitavat itse asiassa usein lähteä laivaterminaalilta sellaisina aikoina, kun siellä matkustajia on.

Hyvä ehdotus, myöhemmin lisättynä ESS:in kommentilla Länsisatama terminaali - Katajanokka termiina. Saisivat T ölkit kyytiä, tosin varottava etteivät mene sekaisin. Joskushan niitä vierii ulos ovia avattaessa.
Länsisatama Terminaali -Kamppi (M) - Assa (M)- Katajanokka Terminaali.
 
Tätä olen pitkään odottanut, ja vihdoinkin se toteutui. On nimittäin ollut todella typerää tarjota väärää informaatoita, kun kuitenkin kaikialla lukee, että 4T Munkkiniemeen, niin miksi sitten on pitänyt ajaa pelkkän linjan 4 kilvin? ess:n esitys 4T aseman reitistä on täysin perusteltu tällä hetkellä, kun ei ole kakkostakaan. Tosiaan, sitten kun Jätkäsaari saadaan rakennettua tulisi perustaa "rilluttelulinja" Terminaali - Rautatieasema - Kamppi - Länsiterminaali. Tämä yhdistäisi hyvin eri terminaalien saavutettavuutta, sekä jakaisi hyvin mm. laivojen ruuhkapiikkejä niin, ettei matkallelähtijät tuki raitiovaunuja heti terminaalista lähdettyä, vaan seuraavaltakinkin pysäkiltä kyytiin nousevat pääsevät "oman linjan" vaunuun muuallekin kuin ovisyvennykseen.
 
Saapuvatko laivat yhtä aikaa tai jotenkin järkevästi satamiin niin, että linjan on järkevintä liikennöidä satamasta satamaan?
 
Saapuvatko laivat yhtä aikaa tai jotenkin järkevästi satamiin niin, että linjan on järkevintä liikennöidä satamasta satamaan?

Tallinnan laivoja tulee Länsiterminaaliin enemmän tai vähemmän koko ajan, joten eivät nuo siinä mielessä sovi toisilleen pareiksi. Mutta siinä mielessä sopivat, että satamayhteys on todella huono niille matkustajille, jotka tarvitsisivat sitä ratikkaa muuhun kulkemiseen. Nelosen tarjonnassa laivoja ei oteta käytännössä mitenkään huomioon, niinpä sitten vaunut ovat joskus ääriään myöten täynnä kun ovat tulossa satamasta.

Erillisen satamaratikan etu on se, että satamien haitat eivät kosketa muita matkustajia.

Siksi olen samaa mieltä, että Katajanokka (terminaali) - Rautatieasema -linja olisi ihan perusteltu. Ongelmaksi vaan tulee se, että linjaa tarvittaisiin myös iltaruuhkassa laivojen lähtöaikaan. Jos tätä ongelmaa ei olisi, linja olisi suht helppo perustaa, sillä kalustoa saataisiin ruuhkavuoroista, jolloin kalliit vaunupäivät on jo maksettu.

Hätäapuna voisi harkita T-vuorojen ajattamista Stockmannin sijaan Rautatieaseman ja Mikonkadun kautta. Vaikka se tuo satunnaisesti pidemmän vuorovälin Ylioppilastalon pysäkille, niin se parantaisi kyllä huomattavasti laivamatkustajien jatkoyhteyksiä.
 
Satamalinjahan voisi kulkea vaikka reittiä Katajanokan terminaali - Rautatieasema - Arkadiankatu - Runeberginkatu - Töölön halli. Eläinmuseokin saisi jälleen ratikkansa ja laivamatkustajat pääsisivät Oopperalla maakuntiin meneviin busseihin. Tällehän sopisi hyvin linjatunnukseksi 5. ;)
 
Saapuvatko laivat yhtä aikaa tai jotenkin järkevästi satamiin niin, että linjan on järkevintä liikennöidä satamasta satamaan?
Kovin pitkiä taukoja, ei ole kummassakaan satamassa. Länsisatamasta lähtee päivittäin lähes tunnin välein ja Katajanokaltakin lähes parin tunnin välein, ottaen huomioon myös risteilymatkustajien kulkutarpeet lähtölaivoille. Lähtevät matkustajat kun eivät tule yhtäaikaa terminaaliin.
Parempi kuitenkin, että linja on koko päivän sama, ainahan ratikalla pitää olla päättärit kummassakin päässä.
 
Takaisin
Ylös