4T Munkkiniemeen - kilvet kohdilleen

Laitoinpa jokin aika sitten ehdotuksen HKL:n liikennesuunnittelijoille että linjan 4T reitin voisi siirtää kulkemaan mikonkadun ja kaivokadun kautta, vastaus oli että HKL haluaa ensin katsoa kuinka liikenne mikonkadulla saadaan kulkemaan ja kesän ja syksyn aikana saadaan käsitys kadun toimivuudesta jonka jälkeen HKL-suunnitteluyksikkö tekee esitykset HKL-liikelaitoksen johtokunnalle mahdollisista reittimuutoksista.
 
Laitoinpa jokin aika sitten ehdotuksen HKL:n liikennesuunnittelijoille että linjan 4T reitin voisi siirtää kulkemaan mikonkadun ja kaivokadun kautta, vastaus oli että HKL haluaa ensin katsoa kuinka liikenne mikonkadulla saadaan kulkemaan ja kesän ja syksyn aikana saadaan käsitys kadun toimivuudesta jonka jälkeen HKL-suunnitteluyksikkö tekee esitykset HKL-liikelaitoksen johtokunnalle mahdollisista reittimuutoksista.

Eli tämän takia 4T-kilvet otettiin käyttöön I-suunnassa. Ihmisille iskostuu paremmin mieleen, että on olemassa kaksi eri linjaa: 4 ja 4T. Näin on aikanaan sitten helpompi markkinoida matkustajille pelkästään linjan 4T reittimuutosta, kun ei tarvitse höpistä mitään linjasta 4.

4T:n asemakierros on kannatettava idea, mutta Kaivokatu lukuisine valoristeyksineen, vaihteineen ja vaunusumppuineen (nyt jo neljä linjaa) on pahimmillaan todellinen matelusuora, joten siihen olisi saatava merkittäviä raitioliikenteen nopeuttamistoimenpiteitä. Lienee aika haastava tehtävä.
 
4T:n asemakierros on kannatettava idea, mutta Kaivokatu lukuisine valoristeyksineen, vaihteineen ja vaunusumppuineen (nyt jo neljä linjaa) on pahimmillaan todellinen matelusuora, joten siihen olisi saatava merkittäviä raitioliikenteen nopeuttamistoimenpiteitä. Lienee aika haastava tehtävä.

Väittäisin että kunnollisilla liikennevaloetuuksilla homma saataisiin sujuvaksi suht kivuttomasti.
 
Eikös se olisi helpmpo jos olisi linjanumero ja määränpää?
Vaikka näin
1 Kauppatori
1 Eira
1 Käpylä
1 Käpylä
v/Kauppatori

4 Munkkiniemi
4 Munkkiniemi
v/Rautatieasema
4 Katajanokka
4 Katajanniokan ter.
v/Rautatieasema

Eli linja numero ja määränpää ja sitten lisä teksti jos se käy jossain kautta.

/Skurubisin
 
Eikös se olisi helpmpo jos olisi linjanumero ja määränpää?


Eli linja numero ja määränpää ja sitten lisä teksti jos se käy jossain kautta
Ei, sillä ihmiset noin yleensä katsovat lähinnä, että numero on oikein. Jos tulee nelonen, joka ei menekään nelkun normaalia reittiä niin kyytiin hyppää ihmisiä, jotka eivät pääse määränpäähänsä. 4T suunnassa Munkkiniemi on Katajanokan jälkeen sinänsä triviaali tieto.
 
Yhteisellä osuudella Munkkaan päin ei tosiaan informaatiosta ole mitään hyötyä. Se voi jopa harhauttaa matkustajaa "...käski tulla nelosella, mut mikä toi neljätee on".
Ihan yleisesti: Eikö nyt ihmeessä joukkoliikenteen matkustajilta voi ja saa odottaa edes jonkinlaista oma-aloitteisuutta varsinkin, jos mennään "vieraalle" seudulle.
Jos meikäläisellä on asiaa kotomaassa vaikka susirajan ;) taakse, niin kyllä otan etukäteen selvää matkustusmahdollisuuksista.
Ja jos jollakulla sellaiseen ei ole syystä tai toisesta kykyä on olemassa taksi.
 
Ihan yleisesti: Eikö nyt ihmeessä joukkoliikenteen matkustajilta voi ja saa odottaa edes jonkinlaista oma-aloitteisuutta varsinkin, jos mennään "vieraalle" seudulle.

Ei välttämättä kovin hyvä periaate tässä 4/4T -tapauksessa. Terminaalilla nyt kuitenkin pyörii sen verran porukkaa, joita ei helsingin joukkoliikennesysteemit kiinnosta pätkän vertaa.
 
Ihan yleisesti: Eikö nyt ihmeessä joukkoliikenteen matkustajilta voi ja saa odottaa edes jonkinlaista oma-aloitteisuutta varsinkin, jos mennään "vieraalle" seudulle.

Kyllä se aika hankalaa tuntuu monelle olevan. Numero on ehdottomasti tärkein. Jos kilvissä lukee esmes pelkästään "Koskelan halli", jokaisella ihmisellä on oletuksensa mihin ko. vaunu on menossa. (Vallilaan, Sörnäisiin, Arabianrantaan, Pasilaan, Töölön hallille jne.) Tämän lisäksi jos kilvistä löytyy esmes. numero 8, saattaa olla helpompi sisäistää että mennään linjan 8 reittiä, mutta kuitenkin niin että Paavalin kirkolla on viimeinen "oman reitin" mukainen pysäkki. Kuitenkin osa katsoo vain numeroa ja olettaa että vaunu menee perille Arabiaan asti.
 
4T-kilvet Munkkiniemen suuntaan on näyttävästi ohjelmoitu livaan väliaikaisratkaisulla ilman omaa määränpäänumeroa, joten vaunun sisänäytöissä lukee aina 4 Munkkiniemi. Lisäksi terminaaliin saapuessaan vaunut kilvittyvät ensiksi pelkiksi nelosiksi ja 4T kilpi ilmestyy vasta päätepysäkillä seisoessa. Oopperan kohdalla olevassa tarkistuspisteessä liva olettaa kilvityksen olevan väärin ja korjaa 4T-vaunut pelkiksi nelosiksi. Munkkiniemeen asti ei siis vieläkään kulje 4T-vaunuja ellei kuljettaja manuaalisesti korjaa asiaa.
 
Eikös se olisi helpmpo jos olisi linjanumero ja määränpää?
Vaikka näin
1 Kauppatori
1 Eira
1 Käpylä
1 Käpylä
v/Kauppatori

Varmasti olisi helpompaa ja selkeämpää, myös satunnaisille käyttäjille..

Muualla maailmassa homma yleensä toimii noin. Siis linjalla on aina sama numero, vaikka osa vuoroista kulkisi vain osan reittiä (tai tekisi jonkin lisälenkin tai sivuhaaran). Määränpääteksti kertoo päätepisteen.

Mutta Suomessahan on ne "erityisolosuhteet". Täällä pitää olla kummallisia lisäkirjaimia, Espoon erityisoloissa vieläpä kaksin tai kolmin kappalein. Ja meillähän tekstikin monesti on lähtö- eikä määränpään mukaan. ;)
 
Varmasti olisi helpompaa ja selkeämpää, myös satunnaisille käyttäjille..

Muualla maailmassa homma yleensä toimii noin. Siis linjalla on aina sama numero, vaikka osa vuoroista kulkisi vain osan reittiä (tai tekisi jonkin lisälenkin tai sivuhaaran). Määränpääteksti kertoo päätepisteen.

Mutta Suomessahan on ne "erityisolosuhteet". Täällä pitää olla kummallisia lisäkirjaimia, Espoon erityisoloissa vieläpä kaksin tai kolmin kappalein. Ja meillähän tekstikin monesti on lähtö- eikä määränpään mukaan. ;)

Jep, ja täällä onkin jo opittu olemaan lukematta määränpäätekstiä. Aamulla, kun kutoskasin vaunuja ajetaan Koskelasta Arabiaan Vallilan lenkin kautta, on aina joku viittilöimässä kyytiin ennen Vallilaa. Ja nyt kolmosilla Rautatientorilla ihmetellään, että mahtaakohan vaunu jossa lukee "Kaivopuisto" mennä Kallioon. No, kaikki vaunuthan menevät kaikkialle, mutta...
 
Takaisin
Ylös