Hampurin ratikat

Liittynyt
11 Huhtikuu 2008
Viestit
136
Kertokaapa oi suuret ratikkagurut, missä Hampurin seudulla on parhaat ruohoradat? Meinasin mennä katsastamaan paikkoja ja jos sitä kävis näillä puolijumalan arvossa olevilla ruohodoillakin pöristelemässä.
 
Kertokaapa oi suuret ratikkagurut, missä Hampurin seudulla on parhaat ruohoradat? Meinasin mennä katsastamaan paikkoja ja jos sitä kävis näillä puolijumalan arvossa olevilla ruohodoillakin pöristelemässä.

Lähimmät radat taitavat olla Bremenissä (n. 25 € ja tunnin matka Hampurista). Bremenin ratikkaverkosto ei ole mikään jättiläismäinen, mutta linjojen pituudet on aikamoisia. Ruohoradasta Bremenissä en kyllä osaa sanoa. En ole nimittäin siellä niitä nähnyt.

Onko muilla enemmän kokemusta Bremenin radoista? Onko lähempänä Hampuria muuta ratikkakaupunkia?
 
Ja pienellä googlettamisella löytyi Hannover (n. 30 € ja 1,5 tuntia), jonka ruohoradoista tosin en niin ikään tiedä. Tämän kuvan perusteella potentiaalisempi paikka bongata ruohoratoja kuin Bremen.
 
Hampurissa ei nykyisin ole raitiotietä, ne lakkautettiin 1978. Viimeisimmän tietoni (osavaltion virkamieheltä maaliskuussa 2009) raitiotiet sisältyvät osavaltion uuden musta (CDU) - vihreän koalition ohjelmaan.

Lähimmät merkittävät - ja todellakin merkittävät - raitiotiekaupungit ovat Bremen ja Hannover, molempiin noin tunnin matka. Itse olen käynyt vain Bremenissä.

Bremen on entisen Länsi-Saksan laajin "perinteinen" raitiotie, jolle ei ole rakennettu merkittävästi muusta liikenteestä tasoerotettua Stadtbahn - rataa.
Matkaraportti Bremenistä 2007www.bsag.de

Hannover on puolestaan yksi johdonmukaisimmin Stadtbahn-konseptin toteuttaneita kaupunkeja.
http://www.uestra.de/

Ruohoratojen puolesta suosittelisin ehkä enemmän Bremeniä.
 
Tunnin junamatkan päässä Hampurista on myös pienehkö ratikkakaupunki Schwerin. Onko siellä sitten ruohorataa lainkaan, on tietenkin oma juttunsa.

Bremenissä ei ratikka kulje samalla tavalla tunnelissa, kuin miten asianlaita on varsinaisissa stadtbahnkaupungeissa (esim. Hannover, Köln, Stuttgart sekä useat Ruhrin alueen kaupungit). Bremenin erillisradat ovat hieman Göteborgin tapaan muutamilla esikaupunkihaaroilla, jotka alkujaan oli suunniteltu metroradoiksi.

Saksassa raitioteitä / kevyttä raideliikennettä on noin 60 paikkakunnalla. Niistä on viimein tulossa mainio kirja Robert Schwandlin upeaan metrokirjasarjaan. Suosittelen jokaista hankkimaan kirjauutuuden itselleen.

Olisi tosiaan mukavaa, jos Hampuriinkin raitiovaunut joskus vielä palaisivat.
 
Hannoverin U-Stadtbahnia videoina runsaat pari vuotta sitten. Itse pidin tuosta järjestelmastä kovin, mutta ruohoratoja en siellä nähnyt.

Saksassa raitioteitä / kevyttä raideliikennettä on noin 60 paikkakunnalla.
Todella ja joukkoliikenneharrastaja ei pitkästy millään tuolla alueella jos eri kaupunkien järjestelmiä lähtee tutkimaan. Pikemminkin turtuu, sillä "tavaraa" on niin valtavasti, että sen sulattaminen kestää kauan. Ihan "mekaksi" kutsuisin Saksaa niin kaupunkijoukkoliikenteen kuin vaikkapa rautateidenkin puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Myös Braunschweig lienee melko lähellä Hampuria - siellä raitiotie on tunnettu poikkeuksellisesta raideleveydestään 1100 mm.

Ratikkaharrastajan kannalta Hampuri on sikäli harmillinen matkasuunta, että juurikin läntisen Saksan pohjoisosat ovat kärsineet raitiotiekielteisyydestä melkeinpä pisimpään Euroopassa. Paitsi Hampuri, myös Bremerhaven (1982) ja Kiel (1985) ovat menettäneet ratikkansa vasta ensimmäisen öljykriisin jälkeen.

Raitiovaunujen palauttamista Hampuriin on puuhattu aiemminkin, mutta tällä kertaa suunnitelmat erittäin todennäköisesti myös toteutuvat. Ensi vaiheessa kyse olisi käsittääkseni yhdestä itä-länsisuuntaisesta linjasta, jonka länsipää sijoittuisi Altonan rautatieaseman ympäristöön. Ydinkeskusta jäisi ilman raitiotietä ainakin alkuvaiheessa, olkoonkin että jo nyt suunnitteilla on laajennuksia myös sinne suuntaan.
 
Hampurissa ei nykyisin ole raitiotietä, ne lakkautettiin 1978.

Tässä pari kuvaani hampurilaisista ratikoista keväältä 1978. Hampuri poikkesi Länsi-Saksan valtavirrasta kalustonsa erikoisuudella, siellä ei ollut dyvaggeja tms., vaan originelleja parikymppisiä mutta vanhahtavan näköisiä telivaunuja.

Kuvissa HHA:n eli Hamburger Hochbahn AG:n V6E-tyypin vaunuja vuodelta 1957 viimeisellä eli kakkoslinjalla 11.4.1978.
 

Liitetiedostot

  • HHA3561 JR.JPG
    HHA3561 JR.JPG
    130.4 KB · Lukukerrat: 262
  • HHA3584 JR.JPG
    HHA3584 JR.JPG
    143.4 KB · Lukukerrat: 237
Jos Hampurin ratikoiden uudelleentuleminen toteutuu, näyttää se mallia, kuinka raitioteiden uudisratoja toteutetaan: Stadtbahn Hamburg. No, Saksassahan on tieto-taito tosiaankin hallussa, eikä tarvitse ryhtyä keksimään pyörää uudelleen.
 
Takaisin
Ylös